Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

Ja, med sol er det jo bra, men 2A i kanskje 10 timer på en overskyet dag gir 20AH. Jeg setter aggregatet opp i buskene et sykke unna (30-40 meter) og hører svært lite/ingenting til det. Lader i 3 timer som gir meg 60 Ah (20A lader,vurderer å kjøpe 40A), eller 3 dager med overskyet hver og solcellelading. Jeg bruker vel 1.5l bensin på det. Hvis 3 stykker kobler seg på så bruker jeg nok 2.5 l.

Det veier 14 Kg så det er enkelt å flytte. Har man el kolbe i varmtvannstanken kan man i tillegg få varmtvann. Med dette været vi har hat i år angerer jeg ikke et sekund at jeg kjøpte aggregat.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har 2 stk. Sønnak 115Ah Freeline som startbatterier i båten min. De var fulladet for 3 uker siden. Hadde 12,6 volt spenning. Etter 3 uker er de nå nede i 12,4 volt (dvs 75% kapasitet). Hadde det samme tidligere i høst. Da sto båten i 5 uker uten å bli brukt. Da var spenningen 11,9 volt og jeg fikk ikke start på motoren. Også da var batteriene fulladet ved hjelp av landstrøm.

 

Har også noen AGM forbruksbatterier (2x100Ah). De har fortsatt 13.1 volt etter 3 uker (synker kanskje under 13v etter 2 mnd uten ladning).

 

Alle målinger er gjort rett på batteriet.

 

Har installert en Sterling B2B lader for å lade forbruksbanken. Denne vil jo trekke en del spenning/strøm fra startbanken under ladning, men skal koble bort ladningen når startbanken er under 13v (har målt denne til 12,8/12,9 i praksis). Det betyr at forbruksbanken skal lades, via B2B, når dynamo (eller landstrømlader) leverer strøm. Dynamo (og motor) er Volvo (KAD300) uten ekstern regulator, men har 14,4 volt på startbanken når motor går over ca 1300 rpm. Har korte ledninger som er godt dimensjonert (70 kvadrat, 120 cm fra dynamo til batteri). Batteriene er fra 2004. Har ikke hatt problemer før. Begynte i høst.

 

Har ikke landstrøm/ladning på batteriene konstant når den ligger på sjøen. Pleier å foreta toppladning 1 gang/mnd (med tanke på tæring). Står da på landstrøm i ca 3 dager.

 

Tips ? Mistenker selvsagt at batteriene (et eller begge) har tatt kvelden. Eller kan sulfatering være et problem ? Må jeg foreta endringer ettersom B2B laderen kanskje trekker "for mye kraft" fra startbanken ?`

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eneste problem ang. BBC-laderen kunne jeg se hvis den ikke ville slå av som den skal.

Men den gjør det jo.

 

Hvis det altså ikke finnes forbrukere, som stjeler spenning,

da er sannsynligheten stor at det er batteriene som ha en problem.

 

Du skulle kanskje sjekke om det finnes forbrukere likevel,

som enten trekker lite strøm (men mye med det over tiden),

eller forbrukere som slår på periodisk.

 

Et fint eksempel er en pumpe som blir styrt via svømmer, eller liknene apparater som trekker sporadisk.

Ellers kunne du frakoble alt fra batteriene du misstenker.

Så lader du batteriene separat og sjekker hvordan ladetilstands er etter en stund.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk. Sønnak 115Ah Freeline som startbatterier i båten min. De var fulladet for 3 uker siden. Hadde 12,6 volt spenning. Etter 3 uker er de nå nede i 12,4 volt (dvs 75% kapasitet).

 

/Øystein

Dette er batterier med kalsium teknikk som det heter. Batteriene bruker mye mindre vann enn blybatterier og hvilespenningen skal være høyere enn på blybatterier. For å friske dem opp må de lades innimellom med en høyere ladespenning. Aller helst på en av sulfatering i en begrenset tid som enkelte ladere har.

 

Kan ikke se at dette problemet er omtalt hos Sønnak, men flere andre fabrikanter forteller om dette på sine hjemmesider. Hadde selv et batteri av denne type - Millenium3 - som etter hvert ble ganske fort lavere hvilespenning på. Tok en fullading inkludert vedlikeholdslading, etter det ble det satt på avsulfatering i 4 timer. Batteriet ble helt fint igjen og var ikke nødvendig å gjøre på nytt før etter et halvt år.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Tja, Nemo.

Jeg har slettet persønlig kommentaren min ang. Sønnak ovenfor, fordi jeg sa det tidligere allerede.

Men slike uttalelser:

 

Kjøpte også to 120 amp fritidsbatterier fra Sønnak to år siden. Måtte bytte i sommer, kjøper aldri mer Sønnak.

 

...mener jeg da jeg sa at ikke jeg liker Sønnak pga. at Sønnak blir omtalt for mye.

Slik hører man ofte og selfølgelig har "ingen en forklaring" om det.

 

Men "uforklarelige" ønsker i hvert fall ikke jeg på båten min,

fordi det finnes annet som er viktigere å bruke tid for. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Vet ikke helt hva du mente med kommentaren.

Sønnak har jo flere typer batterier. Som du ofte har sagt at blybatterier der man han etterfylle vann er det beste tror jeg og vil være best i båt. I båten har det stått 2 av denne type batteri i 12 år før de måtte skiftes. Det ene var fra Sønnak og det andre fra Biltema. disse var jeg godt fornøyd med.

:santa:

Link to post
Share on other sites

Hei Nemo.

Helt riktig det du sier og ikke heldig av meg at jeg sa det så allminnelig.

Derfor har jeg slettet det jeg skrev før.

Ole Petter skrev også noe som passer ganske bra akkurat nå. (Klikk her, innlegg nr. 118).

 

Jeg tilatter meg å støtte denne meningen fordi alt annet ville være for allminnelig og feil med det.

 

:seeya:

jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er fint om de som har lyst til å diskutere innleggene i denne tråden legger inn kommentarene her. Tenk hvilket anarki vi vil få om folk svarer på innlegg i en tråd midt inne i helt tilfeldige andre tråder? Og hvordan skal vi vite at det har kommet svar? Ved at noen skriver enda et innlegg i denne tråden og forteller at debattanten har postet svaret i en helt annen streng og sabotert både denne strengen og den tilfeldige strengen han postet svaret i? Dette er ikke bra. Ikke bra i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ref. mitt innlegg # 29 i denne tråden som jeg tar opp igjen. Mine to Freeline Sønnak Nautilius forbruksbatterier som nå er 3,5 år gamle går rett i dunken. Etter å ha kranglet med batteriene omtrent siden de var nye gidder jeg ikke lenger. Til tross for at de viser alle symptomer på å være livsfriske med høg hvilespenning og syrevekt rundt 1.27-1.28, viser flere målinger at kapasiteten ligger rundt 50% noe som medfører at spenningen detter som en stein selv med små belastninger.

 

Startbatteriet av et annet fabrikat og produsert i 2001, og som er blitt ladet av de samme dynamoene gjennom de samme ladefordelerne ligger i h.t. kapasitetsmålingene på over 90 % så det kan ikke være ladesystemet som er årsaken. Nå går jeg for et annet fabrikat, og har begynt å kikke på noe som heter Banner. Er det noen som har erfaring med disse?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Kes.

Det er mulig at du finner svaret på dine problemer ved å lese de første innleggene i tråden. Det er dessverre slik at mange batterier begynner å bli ødelagt kort tid etter installasjon. Noen batterier tåler dyputladninger bedre enn andre, og Nautilus batteriene er vel konstruert for en dyputladning på 50 %. (2,5 millimeter platetykkelse kanskje).

Spenningen målt på polene med 50 % utladet batteri når all belastning er avslått, vil da være ca 12,2-12,3 volt for denne batteritypen. (Jeg kjenner ikke helt til syrevekten på dette batteriet, men antar den ligger på rundt 1.28).

 

I og med at batteriene da lades ut for mye gjentatte ganger, så slites de fort og kapasiteten avtar gradvis. Vi kan si at det aktive materialet på blyplatene slites. Situasjonen forverres gradvis, for man bruker kanskje like mye strøm samtidig som batteriet ”krymper” i kapasitet.

 

Så oppstår to nye problemstillinger. Det første er at platene blir passive, det vil si at de mister en del av elektronegativiteten de er forhåndsladet til. Det neste er at den mekaniske styrken i platene reduseres. Til slutt løsner gjerne det aktive materialet på blygitteret som følge av mekanisk stress, og en celle kortslutter. Batteriprodusentene er kjent med denne problemstillingen, og skjønner godt at det ikke er garanti. Maser man veldig så hender det allikevel at batteriprodusenten gir etter, og gir deg nye batterier.

Det er vanskeligere å få garanti i dag enn før, og dette skyldes at noen batterifabrikanter forsøker å berge navn å rykte. gir man etter og leverer nye batterier til dårlige ladesystemer, så gjentar problemet seg og ryktet til batterifabrikanten blir svekket enda mer.

 

Det er ikke alltid enkelt å tolke batteriene ved å måle syrevekten av to grunner. For det første så har de fleste syremålere ikke kompensering for temperatur. Man må da gå inn i en tabell og gjøre kompenseringer for dette.

Det andre er at man må la batteriet hvile. Både syrevekt og spenning vil bli feil avlest hvis batteriet ikke får hvilt seg etter ladning.

 

Jeg bruker andre metoder for tolkning av batterier for å slippe denne ventingen. Det man opplever når spenningen faller fort når batteriet blir brukt, er noe av det samme som jeg da gjør under test, en belatningstest. Hvis da batteriet ikke har akseptert ladningen, er det enten ikke oppladet eller utslitt / defekt.

 

Det kan være at du er heldigere med neste batteribank, men jeg vil råde deg til å se på disse tingene, for det er et ganske kjent problem at batteriene lades for mye ut og skades som følge av dette.

Årsaken til at startbatteriet holder lenge, er ofte en kombinasjon av to ting.

For det første så lades det aldri ut og blir ikke slitt på samme måte som et forbruksbatteri. Det andre er at ladespenningen i båt er normalt litt lav. (14 volt) Denne lave ladespenningen er perfekt for å lade startbatteriet med lite egnet til å lade forbruksbatterier i syklisk drift. Ladetiden blir i vertfall lang.

Man kommer også fort inn i en ond sirket fordi ladetiden mellom 80 og 100 % fulladet batteri er lang, spesiellt med lav ladespenning. Hvis vi da kun får ladet batteriet til 80 % og må avslutte utladningen ved 50 %, så har man faktisk ikke mer enn 30 Ah til rådighet i et 100 Ah batteri, og det er når batteriet er nytt og friskt.

 

Om batteriene tar kvelden andre eller tredje året avhenger av hvor mye de mishandles, men de fleste merker feilen allerede på slutten av første sesong eller litt ut i andre sesong. Typisk er det da kjøleskapet eller dieselvarmeren man merker det på først hvis man ikke har inverter.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til forbruksbatterier i båt burde man jo ikke bruke annet en lutbatterier Ni/cA de tåler total utladning frost og det meste anet et batteri kan utsetes for uten og svekes. Ikke uten grunn at Kystverket kun bruker slike batterier. Har man ikke råd til lutbatterier er jo AGM batterier et langt bedre alternativ en vanlige blyakkumulatorer.

Link to post
Share on other sites

Har du noen gode forslag til merke / type, og eventuelt noen priseksempler på NiCa batterier?

Det er på grunn av de elektriske bilene utviklet noen batterier med bly også som kan være aktuelle i båt fremover. Jeg tenker da hovedsaklig på AGM batterier med platebly som aktivt materiale.

Det tar jo alltid litt tid å få erfaring, men det ser lovende ut for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

NICA batterier er utfaset for privat brukpå grunn av miljø. Det er et unntak for bruk som industribatterier.

Kystverket går under industribegrepet. I dag bruker Kystverket NICA levert av SAFT.

 

Det er nå tilgjengelig traksjonsbatterier bygget som AGM. som tåler dyputladninger uten at det koster skjorta.

Euroglobe har en serie 50 - 65 -95 og 105 Amp Denne type traksjonsbatterier har også tilstrekkelig starteffekt.

Link to post
Share on other sites

Banner. Er det noen som har erfaring med disse?

Nå skal du få svare på dette og.

 

Ja, jeg kan anbefale Banner på det varmeste.

Dette gjør jeg ikke med syn på datablader men pga. erfaring.

Jeg selger disse batterier siden mange år i Tyskland og hadde absolut aldri problemer med det.

Banner er ikke billig, men levetider av 9 år og mer (mine egne klarte 14 år) er ikke noe spesiellt.

Men, og atter kort tilbake til det som Ole Petter sa: For det er styre på ladingen tingen uansett.

 

Spesiellt Buffalo Bull og nå BB-SHD er noe som de færreste knekker tidelig.

Men også Energy Bull er noe som kan kjøpes trygd og dette er rene forbruksbatterier.

 

Det som forhandlerne er usikre om er Banner AGM, fordi den type er nesten ny på markedet og det mangler erfaring.

Men uansett selger Banner-forhandlere ganske mange av denne typen batteri og.

Kanskje mer pga. den gode navn som Banner har, men man hører jo heller ikke noe klager til nå.

 

Hvis du vil "smake" på Banner da vet du nå litt mer.

Jeg tror ikke at du blir skuffet, men husk å sjekke ladesystemet ditt, det er tingen.

 

Hilsen fra Tyskland

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at NICA batterier ikke lenger selges til privat bruk. Jeg har selv montert 6 stk 6V 140At NICA batterier fra Tudor i en batteribank på 24V 240At til et solselleanlegg batteriene var 20 år gamle da jeg monterte dem. De hadde ståt som startbatterier til et støre nødstrømsagregat som ble skiftet ut. De har nå ståt 8 år på solselleanlegget og fungerer fremdeles helt utmerket.

Hade tengt og montere en batteribank på 12V 500At med NICA batterier fra Saft i båten min men pga prisen har jeg ventet litt.

Må vel kansje vurdere noe anet om det ikke lenger er lov. Kansje AGM batterier de tåler jo en del mer dyp utladning en vanlige blyakumulatorer.

Men en svakhet jeg har opplevd med AGM batterier er at de fort mister kapasitet om de blir stående utladet noen tid (dager-uker). Det er grunnen til at jeg heller ville ha NIVA batterier.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes uendelig mange batterimerker og typer på markedet, og det er ikke lett å si hvilken batteriteknologi og fabrikat som er det beste valget alltid. Så langt har jeg funnet ut at åpne syre bly batterier gir flest Ah i forhold til pris, men noen ganger er det best å velge for eks. Gel eller AGM batterier av praktiske årsaker.

 

Det kan være at man er avhengig av en minimums driftspenning under en gitt belastning, det kan være at man ikke har et syrefast kar til batteriene og derfor ikke kan bruke batterier med flytende syre, det kan være plassmangel og derfor et behov for å komprimere energien etc.

 

Det man imidlertid må være klar over er at en og samme batteriteknologi også kan variere i egenskap, spesielt med hensyn til hvordan de skal lades og hvor mange syklinger batteriet er konstruert for.

 

En del Amerikanske batterier for eksempel skal lades med en ladespenning på rundt 14,1 volt fordi legeringen i platene og syrevekten er annerledes enn de tradisjonelle Europeiske batteriene vi finner i hyllene. Dette gjelder både åpne syre batterier, Gel og AGM batterier.

 

Dette er sider ved batterier som aldri blir diskutert for de færreste er klar over det. Men hvis da dynamoen ikke leverer mer enn 14,1 volt, så finnes det altså batterier som er laget for dette også.

 

Hvis behovet for strøm ikke er så stort, så er det kanskje nok å skifte kabler mellom dynamo og batteri, sette inn et forbruksbatteri som skal ha lav spenning (14,1 volt) og et startbatteri som skal ha litt høyere spenning. (14,4 volt)

 

Husker ikke helt dataene på Trojan batteriene som Optimal nevner, men jeg mener T serien har en platetykkelse på 3,15 millimeter og en syrevekt på 1.265.

 

Kanskje det hadde vært en fordel om egenskapene i batteriene man anbefaler blir nevnt, ellers forstår i vertfall ikke jeg hva som ligger bak anbefalingen.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det hadde vært en fordel om egenskapene i batteriene man anbefaler blir nevnt, ellers forstår i vertfall ikke jeg hva som ligger bak anbefalingen.

Slike anbefalinger kan gis bare allminnelig og mht. "vanlige" bruksmønstre.

Dette er "vanlig" installasjon, "vanlig" dynamo, "vanlig" 230V-lader og vanlig bruk.

 

Altså snakker vi vel hovedsakelig om både 12V driftsspenning, som bør være grunnlag for de fleste forbrukere,

og "14,4" Volt, som er standardverdi for sikkert mer enn 90% av alle batterieiere.

24V betyr mer eller mindre å gange alt med to.

Omvent kan spesielle problemstillinger bare diskuteres hvis dette er nevnt klar og tydelig.

 

Så blir altså en vanlig anbefaling alltid lagt på grunnlag av standardverdier som bare må ekskludere

"den ene stakkars menneske her i landet" som fikk solgt f.eks. batterier som bare klarer "14,1V" ladespenning.

 

På sjøen skal man være lurt, og lurt betyr enkelt.

Dette inkluderer at man helst skal holde seg langt bort i fra eksotiske løsninger,

fordi slik krever i hvert fall og alltid eksotiske problemløsninger så snart man bare får et problem.

 

Derimot får man "14,4"-løsninger i praktisk en hver havn det man bare kan havne i.

Og derfor er akkurat det tingen.

 

Med slike tanker i hodet kan også jeg bare gir allminnelige anbefalinger, spesiellt når Kes spurte om Banner.

Banner Buffalo og Banner Energy er helt vanlige batterier.

Bare at disse er bygget meget stabilt og at dette "mer" mht. stabilitet koster litt mer enn f.eks. Biltemabatterier.

 

Og siden jeg vet om det, men ikke ser på "litt mer penger", og pga. at ikke disse batterier trenger

ekstrabehandling som går utover kravet "14,4 Volt" kan jeg anbefale Banner for "vanlige" forhold,

uten at jeg får det vond i magen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Generelt helt enig med deg Jørg. Enkelt men allikevel mulighet for å sammenligne vil jeg si.

Jeg mener batterienes egenskaper har og blir gjengitt på etiketten på en uforståelig måte for de fleste båteiere, og at dette kunne blitt gjort mye enklere. 12 volt 140 ampere timer (Ah) forteller svært lite om egenskapene til batteriet, og de eneste som har fordelen av måten dette gjøres på, er billigbatteriene.

 

Jeg mener og anbefaler båtbyggerne å beskrive båtene på en ny måte. I stedet for å skrive at båten har en batterikapasitet på 140 Ah, en lader på 25 ampere og en dynamo på 60 ampere, så kan de beskrive egenskapene på en måte som alle forstår.

 

Båten er for eksempel bygget for å takle et døgn med strømforbruk uten ladning og at motoren må kjøres i eks antall timer for å lade opp igjen døgnforbruket.

Når størrelsen på båten, hastigheten på båten og det meste oppgis på en forklarlig måte for kunden, hvorfor kan man ikke også beskrive egenskapene i det elektriske anlegget på en måte alle kan forstå.

 

Filosofien min er enkel.

 

For eksempel kunne det jo da godt stått på batteriet at det var designet for 120 stk 50 % utladninger og 30 stk 80 % utladninger, eller da for en annen batteritype 550 stk 50 % utladninger og 220 stk. 80 % utladninger. Det er jo blant annet disse egenskapene vi studerer på databladene til batteriene når vi skal designe et anlegg, og hvorfor da ikke får disse dataene ut på klisterlappen på batteriet eller i det minste gjengi dem på forumet hvis man mener et batteri er bra?

Noen batterier takler dyputladninger så dårlig, at de fort knekkes av noen få dyputladninger i året, og dette kan være årsaken til at noen er uheldige mens andre er mer heldige for de virker tross alt bra når de bare sykles til 50%.

 

Først da får man en matnyttig informasjon slik at det kan gjøres sammenligninger på pris og for å ikke glemme, så kan man velge det batteriet som man er mest tjent med på sikt.

 

Som du sikkert er enig i Jørg, så er ikke alltid det billigste batteriet billigst, og et dyrt batteri ødelegges på samme måte som et billig.

Så lenge vi må forholde oss til at mange båteiere forsøker å hjelpe seg selv og andre så godt de kan og etter beste evne, så er det på tide at delene blir beskrevet på en forståelig måte.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg 100% med deg.

 

Bare at det bare går så lenge båtbyggere kan snakke om et standarisert opplegg.

Så snart det blir minste forandring på systemet stemmer ingenting lengre overens med det som ha vært før.

Og med det går den beste plan til helvete.

 

Og så vær det da syklus og syklus igjen.

Alle verdier som er angitt på batterier kan jo bare anses som "sånt ca.".

Noen holder lengre, andre virker ikke så bra, enda andre er søppel for den ble produsert.

Med det kan man også holde seg fint unna garantikrav, fordi hvem vanlige kan føre bevise om hvor mange sykler at et batteri ha gått gjennom?

Og under hvilke forhold?

 

Vi dreier oss litt, fordi det finnes dessverre for mange faktorer som påvirker.

Det eneste vi kan for tiden er å holde øye med det vi bruker, hvordan, og at vi kan holde styre på utlading og optimert lading.

Og det er det vi nesten må nøye oss med per i dag.

 

Men, det klarer vi jo skikkelig bra, egentlig.

Hovedproblemet er jo ikke materiell, men at mange forventer for mye av et stakkars batteri.

Problemet er jo (for min skyld) hovedsakelig at de fleste mennesker som jeg vet om ikke gjør det de skal.

 

Ærlig talt vet jeg fortsatt ikke helt hva problemet er.

Jeg er klar over at det høres arrogant ut, og ja dessverre er jeg forhandler.

Men sannt er at jeg skjelden har kunder som forteller om videre problemer senere

så snart man har gjort det som jeg har foreslått.

 

Er jeg en slags "guru" med kristallkule?

Svaret er klart "Nei", jeg reduserer bare alle diskusjoner på det som problemet er.

 

Poenget mitt er at ikke jeg selger batterier, bortsett av bare noen få stykker per år og disse kan ikke medregnes.

Det jeg anbefaler vanligvis er å kjøpe forbruksbatterier for forbruk, startbatterier for start og

så er det senere meg som selger bra batteriladeutstyr. Punkt og Nullpunkt.

Men da blir det virkelig "punkt" og alle er fornøyde.

 

Men akkurat pga. det kommer det nesten alltid opp for meg når en slik diskusjon dykker opp :

Er det batteriene som er så dårlige, eller ladesystemet og forsyningen som ikke virker?

 

Svaret mitt er helt klart, i hvert fall i 99,9% av alle tillfeldigheter som jeg har sett i mer enn 20 år.

 

I sikkert 70% av alle kundebesøk som jeg har gjort fant jeg feil type batterier.

Ofte er det billigbatterier og enda oftere en feil kombinasjon. (husk start og forbruk)

Disse batterier ble kjøpt enten pga. at man "kunne spare" eller pga. kjøp etter anbefaling av folk som har "gode erfaringer".

Sistnevnete er forresten flest forhandlere.

--Tror du at bare en av disse kunder ble spurt om hva slags ladesystem som finnes? --

 

I minst 80% fantes det batteriladere som ikke kunne tilpasses batteriene.

Noen av disse ha vært fortsatt steingamle, med feil, eller som ikke kunne tilpasses på verken forskjellig type

batterier eller ladekarakteristikker, spenninger eller ladetider.

Resultat: Enten permanent for lite eller for mye lading, og da snakker vi ikke bare om spenninger.

 

Jeg selv liker best reaksjoner som man får hvis man bare vager å lure på batteriladere med velkjente produsentnavn

som f.eks. Mobitronik eller "verdens smarteste" C-Tec og mange andre som for min skyld kan lade litt på noen bilbatterier,

men som ikke egner seg for forsyning av båt- eller campingvognforsyninger.

Heller liker jeg godt laderbetegnelser som "7Ampere" hvis jeg samtidig ser mer enn 1 stykke lysparær på taket.

 

I mer enn 95% av alle båter og biler som jeg har sett mangler det også tilpasset dynamostyring.

På spørsmål av meg ble svaret nesten alltid: "så ca." eller "vet ikke, men dynamoet lader", eller

"jo, bra. Det finnes minst 14,6Volt i hele tida fordi vi har en regulator som ble modifisert".

Men batteriene mine er svake uansett. .... ?

 

Om ladefordelingen behøver kanskje ikke vi å snakke om?

Skulle man tro, men sannheten er at minst jeg får dette spørsmålet minst 6 ganger per dag.

Vel, la meg derfor nevne skilledioder som ble montert slik at ladere som ikke kompenserer, eller dynamoer

som ikke har kompensert styring sender ladespenninger via diodene.

Hvorfor står det ikke på skillediodene at dette må kontrolleres og kompenseres, hvis nødvendig?

Nesten ingen produsent av skilledioder henviser at bruk av diodene er skadelig uten kompensasjon.

Hvorfor må da ikke slike produsenter eller forhandlere svare med skadekompensasjon,

siden vi alle vet at det holder med feil av allerede +/- 0,2 Volt for å sende batterier i døden ?

 

Kontroll ved utlading....

Svare: "Ja vel, hvorfor? Alle forteller jo at den type batteri jeg har kan utlades med "80%" uten at den få skader.

Og så langt tror ikke jeg at vi utlader med disse bare noen få små lamper, kjøleskap og radio. Dette må den vel takle."

Mitt spørsmål er: Hvorfor reklamerer produsenter og forhandlere med en slik tull?

Det er jo nesten pinlig.

 

Tja, nok med mas her, vi gjentar dette om noen få uker og som vanlig igjen.

 

Poeng er at nesten alle gjør noe feil, mer eller mindre store.

Neste poeng er at alle glemmer at resultatet som kan forventes blir en summe av alle feil.

Sluttpoeng er at hele summen av alle feil treffer ikke noe annet enn dette stakkars batteridingsen som finnes "på kjelleren",

som man fikk solgt som "et vidunderstykke som kan alt."

 

Kan den virkelig "alt"?

Svaret er: Nei.

Sannheten er dessverre at ingen av disse "vidunderstykke" kan særlig mer enn et batteri som blir brukt tilpasset,

fordi "multimegakombi-vi-takler-alt-batterier" finnes ikke.

 

Med det er vel klart hvor at problemene ligger, men fakt er at det er skjelden at batterier svikter pga. feil på batteri.

 

Og før noen ønsker å forklare meg at det finnes mange fordeler med "superbatteri-X" i forhold til "standard-men-tilpasset"

ønsker jeg å varsele om at jeg i så fall krever svare på:

"Hvorfor har da mine gamle Banner-bly-syre virket så bra og forholdsvis tre ganger lengre

enn de fleste batterier som man pleier å diskutere om?" :smiley:

 

... hehehe, da har "små-kranglefanten" slått til igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener batterienes egenskaper har og blir gjengitt på etiketten på en uforståelig måte for de fleste båteiere, og at dette kunne blitt gjort mye enklere. 12 volt 140 ampere timer (Ah) forteller svært lite om egenskapene til batteriet, og de eneste som har fordelen av måten dette gjøres på, er billigbatteriene.

Da har du totalt misforstått. Betegnelsen skal ikke fortelle noe om batteriets egenskaper, kun fortelle hva batterits kapasitet er. Det gjør den derfor på en entydig måte uten hensyn til om det er et startbatteri, et dyputladingsbatteri, et mobiltelefonbatteri eller batteriet i drillen din. At noen ikke fatter hva en Ah betyr, gir ingen grunn til å finne opp en ny standard for angivelse av batterikapasitet.

 

 

Jeg mener og anbefaler båtbyggerne å beskrive båtene på en ny måte. I stedet for å skrive at båten har en batterikapasitet på 140 Ah, en lader på 25 ampere og en dynamo på 60 ampere, så kan de beskrive egenskapene på en måte som alle forstår.

Som alle forstår? Snarere babelsk forvirring. Tenk litt mer på den. Tenk på alle forutsetninger som skal til for å kunne angi en entydig størrelse. Plutselig har du faktorer som temperatur, ladestrømstyrke, utladingstidens lengde, te,mperaturen i kjøleskapet, antallet melkekartonger, Hvor mange ganger du går på dass, og en drøss andre forutsetninger.

 

 

Ta dette Sønnak Nutilus Freeline.

 

Etiketten sier: Nautilus Freeline 12V 115Ah 960A MCA

 

Først får man en entydig beskrivelse av bruksområdet: Fritidsbatteri.

Dyputladingsegenskapene oppgis med stjerner fra 1-5.

Sønnak oppgir startbatterier til 1 stjerne.

Fritidsbatterier i Nautilus-serien får 3 stjerner.

Gel-batterier i samme serie får 5 stjerner.

AGM batterier i samme serie får også 5 stjerner, men med vekt på enda bedre ladeegenskaper og levetid.

 

Da er det liksom ikke så mye mer å si. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt.

Jeg synes det er så forståelig og standardisert som det er mulig å få det. Det synes tydeligvis resten av batteriverdenen også.

 

http://www.sonnak.com/nautilusfreeline.cfm

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke et glimrende eksempel på problemet. Et glimrende eksempel på at det ikke er noe problem. :smiley:

 

Når man finner ut at det er små forskjeller mellom de forskjellige produsenten men at egenskapene er direkte avhengig av batteriteknologien, så har man sett lyset.

 

Et standard åpent bly-syre startbatteri får en stjerne for utladingsegenskaper uansett hvem produsenten er.

 

I andre enden: Et AGM-batteri får 5 stejerner for dyputlading og lademottakelighet uansett hva produsenten heter.

 

Verre er det ikke. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I andre enden: Et AGM-batteri får 5 stejerner for dyputlading og lademottakelighet uansett hva produsenten heter.

 

Verre er det ikke. :smiley:

Bedre blir det ikke pga. den antakelsen.

Det som skjer er at alle rett og slett forutsetter mulighetene og synes at dette "pluss" nesten må brukes,

i steden for å lade riktig uansett og å nyte den gode reserven man kanskje får.

 

Akkurat det er det jeg synes er feil.

Med det blir det enda vanskeligere å forklare at riktig lading fortsatt er tingen,

mens "riktig" utlading gjør saken enda verre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er at alle rett og slett forutsetter mulighetene og synes at dette "pluss" nesten må brukes,

i steden for å lade riktig uansett og å nyte den gode reserven man kanskje får.

Kan godt være at noen gjør det og synes at dette "pluss" må brukes og lader batteriet mer ut - for det tåler det jo.

 

Men det er ikke nødvendigvis galt det heller.

Ta dette Exide Sønnak AGM. batteriet. Det skal holde omlag 750 stk 50% utladinger.

 

Hva hvis jeg lader det 75% ut og det derved bare holder 500 utladinger? Det var jo dumt. Eller kanskje ikke? Kanskje det var bra? Antallet Ah det har levert i sin levetid er akkurat det samme.

 

Jeg har et Ah-behov på 190Ah tilgjengelig.

Det kan f.eks dekkes inn av 8 slike 50Ah batterier som lades ut 50%.

 

Men jeg kan velge å lade de ut 75%. Da trenger jeg bare 5 slike batterier.

Dermed har jeg spart plass, vekt og klarer meg samtidig med et vesentlig mindre kontantutlegg der og da.

 

Kanskje det tvert i mot er bedre å lade batteriene mer ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...