Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

Hei.

Saftig diskusjon dette hvor jeg ikke skal forsvare den ene eller den andre. :flag:

Derfor kunne jeg ønsket en forklaring på hvoran en

1 kan bruke batteriene uten at det blir ødelagt ?

2 hvordan en best/ rett kontrolerer batteriene og deres tillstand.?

3 hvordan en riktig lading foregår.?

dette for å kunne oppnå lengstmulig levetid.

 

Det er mening, på forum skal man diskutere saftig og kontrovers siden det ikke er bare noe religiøst skole.

 

Til spørsmålene dine.

1) Nei. Den blir ødelagt fra dag en etter produksjonen.

Vi kan bare bremse oss og bruket for å få ut lengst mulig levetid.

 

2) Som batteriprodusenten anbefaler det for modellet man har.

Ellers ved å måle syrevekt, spenning, kapasitet og regelmessig måling av tid

som batteriene skal kunne levere en spenning ved spesifisert belastning.

 

3) Da skulle man spørre om både lading og utlading som er like viktig.

Utlading: Kontrollert.

Etter tommelfingerregel med helst ikke mer enn ca. 25% av batteriets totalt kapasitet.

 

Lading: Kontrollert.

Kontrollen kan da skjer

- ved å måle ladetid og spenninger etter produsentens krav.

- ved å måle syrevekt i tillegg etter/mens ladningen foregår

- av laderen/ladesystemet, hvis man bruker en intelligent lader som tar hensyn allerede på spesifisert krav til ladning av en bestemmt type batteri.

 

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til Jøergs gode råd vil jeg legge til:

 

  • Hold batteriene mest mulig fulladet til en hver tid.

Dette er den enkleste regelen å forholde seg til for den gemene lystbåtbruker.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

hvilken batteritype er det som anbefales?

 

 

Du får sikkert mange ulike meninger om dette også - alt fra "mitt Biltema blybatteri har holdt i 20 år" til "du er helt nødt til å ha 3 x Superduppeditt".

 

Uavhengig av hva folk her måtte mene om det ene eller andre; Mercury krever nå for alle sine Verado-motorer at det skal installeres store AGM-batterier:

 

Fra manualen:

 

"Verado Engine Battery Specifications

 

IMPORTANT: Verado engines require a 12 volt AGM (absorbed

glass mat) marine starting battery that meets the minimum ratings.

For best performance, Mercury Marine does not recommend using

the more common flooded (wet cell) or gel cell type lead acid

batteries for starting Verado engines.

 

Each Verado engine must be equipped with its own starting

battery.

 

If the boat application requires additional battery loads for boat

accessories or marine electronics, it is recommended that an

auxiliary battery, or batteries, be installed.

 

Choose a 12 volt AGM (absorbed glass mat) battery which meets

the following ratings.

 

USA (SAE) Verado Starting Battery Rating

Required Verado starting battery 12 volt AGM (absorbed glass mat)

battery

Required MCA (marine cranking

amps) and reserve capacity

800 minimum marine cranking amps

with a minimum reserve capacity of 135

minutes RC25 rating

 

International (EN) Verado Starting Battery Rating

Required Verado starting battery 12 volt AGM (absorbed glass mat)

battery

Required CCA (cold cranking amps)

and Ah (amp hour)

1000 minimum cold cranking amps with

a minimum of 180 amp hours

 

NOTE: Do not use an engine starting battery that does not meet

the specified ratings. If a battery that does not meet the ratings is

used, the electrical system may perform poorly."

Link to post
Share on other sites

Du får sikkert mange ulike meninger om dette også - alt fra "mitt Biltema blybatteri har holdt i 20 år" til "du er helt nødt til å ha 3 x Superduppeditt".

Helt enig. :yesnod:

Det finnes så mange batterier som ikke er verst for vanlig bruk at man nesten kan skrive en bok om det.

Det som er viktig for meg er at man kan unngår det meste hvis man bare ikke kjøper det som blir omtalt ofte.

Logikken med det er at ingen snakker om noe så lenge det virker, da glemmer man det bare.

Men blir det mye snakk, da er det ofte noe galt allerede.

 

Uavhengig av hva folk her måtte mene om det ene eller andre; Mercury krever nå for alle sine Verado-motorer at det skal installeres store AGM-batterier: ...........

 

NOTE: Do not use an engine starting battery that does not meet

the specified ratings. If a battery that does not meet the ratings is

used, the electrical system may perform poorly."

Som kanskje betyr at man ha valgt et ikke så bra startsystem en gang til.

En fornuftig startmotor og delt tenningssystem med X-kontakt for avlasting ville da hjelpe mye allerede.

Men som produsent kan man jo spare litt og.

 

Ellers er en CCA med noe mellom 750 og 1100A ikke noe spesiellt for større motorer.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er relevant i denne tråden - jeg prøver i hvertfall

 

I år opplevde jeg at batteriene mine var litt "vårslappe". De var i følge verkstedet fulladet med lader ombord (Mascot 40 Ah) før båten ble satt ut. Men jeg syntes ikke de tok til seg skikkelig med lading. Har et V meter inni båten - og jeg syntes det skulle lite belastning til for at de falt ned mot 12,2-12,3 V

 

Etter årets første tur der vi kjørte noen timer med motoren opplever jeg at batteriene holder bedre på spenningen på tross av at de belastes. Dette er vanlige 125 Ah blybatterier. Er dette naturlig for denne type batterier? Kan opplyse at batteriene ble belastningstestet med batteritester og alle batteriene er OK

 

På NordWesten vår er AGM batterier standard (tror de er fra Mastervolt). Det er 1 for start , 1 til navigasjon og 3 til forbruk. Hvert batteri er på 226 Ah. Jeg har ingen erfaring med AGM batterier - er det noe spesielt jeg bør passe på med disse? Til lading er det en 100 A lader som enten lades fra landstrøm eller generatoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplever akkurat det samme som deg, Bitteliten. Fulladede batterier, der jeg synes spenningen detter temmelig raskt med liten belastning. Fra 12,79 til 12,41V med 7A belastning. Det holdt spenningen seg konstant de 20 minuttene det tok å tømme klorvannet ut av tanken og fylle på nytt.

 

Prøvde å koble inn det 8 år gamle startbatteriet samtidig, men det gjorde ingen forskjell fra eller til.

I dag tenkte jeg å finne en oversikt over belastning vs spenningsfall for åpne bly-syre batterier av denne typen, men har ikke funnet noe ennå.

Link to post
Share on other sites

Leita gjennom noen gamle "båt-filer" i dag, og fant denne uttalelsen fra Per Smith:

"Visner bort

-Nå er det jo slik at vi båtfolk ikke kjører så mye at batteriet kan bli ladet helt opp - som vel betyr at batteriet nokså fort kan dø. Hva skjer når et batteri dør? -Det skjer det samme som om man unnlater å bruke en muskel. Muskelen visner bort og i mange tilfeller for godt. Et batteri som ikke blir benyttet kan altså visne for godt. Vi er igjen tilbake til dette med ladingen - som er alfa og omega i et batteris liv. Det bør alltid være så fullt som overhodet mulig. Forfallet begynner nesten før vi tar batteriet i bruk, mens det ennå er i butikken, om ikke selger sørger for at batteriene er fulladet så lenge de står der. Jeg er sikker på at mange av dem som kjøper bil fra de store importørenes varelager (der bilene har stått over lengre tid på kaien), risikerer å kjøpe bil med nesten ødelagt batteri. Det virker som om bilbransjen er lite oppmerksom på batteriteknologien og er forbausende uvitende om hva som er viktig å passe på."

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette høres skikkelig kjent ut.

Nesten som lest for 40 år og både oppdatert og skrevet for noen minutter siden.

Ingen særlig forandring per i dag. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En til melder seg inn i klubben for slappe Sønnak Nautilus Freeline 115AH. Og mine er under et år siden de ble kjøpt.

Spenningen detter raskere enn på andre batterier jeg har brukt, og jeg synes å merke at det tar lenger tid å lade de opp enn tidligere også. Batteriene er hele tiden holdt ved like med en Ctek 25Ah lader, men alikevel er de nå betydelig reduserte i forhold til da jeg kjøpte dem. :nonod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

En til melder seg inn i klubben for slappe Sønnak Nautilus Freeline 115AH.

Lad opp batteriene og la dem hvile til spenningen er under 13 volt. Sett på en 5 % belastning til spenningen blir 10,5 volt. Les av på amperetelleren hvor mye strøm batteriet har levert og sjekk syrevekten i alle cellene.

Link to post
Share on other sites

Lad opp batteriene og la dem hvile til spenningen er under 13 volt. Sett på en 5 % belastning til spenningen blir 10,5 volt. Les av på amperetelleren hvor mye strøm batteriet har levert og sjekk syrevekten i alle cellene.

Ja, og hva skjer da?

Ved 10.5V har vel kjøleskap og mye mer slått seg av for lenge siden, så hvorfor kjøre det så langt ned?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Mine Sønnak batterier går nå på sin 6 sesong uten problemer av noen art... :eek: Det må legges til at jeg er tilnærmet blank når det gjelder strøm. Jeg begrenser strømforbruk i uthavn, samt lader batteriene jevnlig gjennom vinteren. I sesongen sørger motoren for opplading + noen få ganger med landstrøm. Kan jeg være noe annet enn fornøyd?

Link to post
Share on other sites

Mine Sønnak batterier går nå på sin 6 sesong uten problemer av noen art... :eek:

 

Jeg begrenser strømforbruk i uthavn, samt lader batteriene jevnlig gjennom vinteren.

 

Ja, slik jeg forstår er det en serie batterier fra Sønnak av typen Nautilus Freeline 115Ah av nyere dato disse problemene gjelder, så de gamle er nok trolig bedre. Noen som har batterier fra den nye serien av disse? De har fått et nytt design med bla tykkere håndtak kan jeg se.

 

Ellers er jeg som deg gjerrig på strøm i uthavn, og begrenser strømforbruk til et minimum. Så fort jeg er i havn er det på med laderen (CTEK) slik at batteriene er på topp. Jeg har forøvrig ikke på lading konstant i hjemmehavn, og lader batteriene med gjevne mellomrom i vinterhalvåret.

 

Om ikke Sønnak tar tak i dette, og ordner opp for oss som ganske nylig har kjøpt slike batterier, er det bare tull å legge i litt ekstra penger for å få kvalitet, da bør man styre unna den produsenten i fremtiden.

På mine batterier er det en litt ugjevn syrevekt på et par celler, ellers ligger syrevekten på 1.26 på de beste cellene, og 12.68V ved denne målingen nylig.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ja, og hva skjer da?

Ved 10.5V har vel kjøleskap og mye mer slått seg av for lenge siden, så hvorfor kjøre det så langt ned?

I henhold til byggestandarden (ISO 8846 hvis jeg husker riktig) skal vel forbrukerne takle en spenning fra 10,5 til 15,5 volt).

 

Det med å tolke batterienes reservekapasitet er ikke like rettferdig uten at det gjøres på rette måten, og batterifabrikantene bruker jo forskjellige standarder.

En ting er sikkert, og det er at all reservekapasitet må måles i watt og ikke i ampere. (Ampere representerer ingen energi uten at man også inkluderer spenning).

 

Hvis man skal gjøre en reservekapasitetsmåling, måler man hvor mange watt man får ut av batteriet inntil spenningen synker til en fastsatt verdi, og da skal belastning og batteritemperatur være konstant. (Jeg har utstyr for å gjøre dette på en 100 % riktig måte).

 

Man vil da se noe interessant, og det er at noen batterier leverer betydelig mer energi enn andre fordi spenningen under belastningen er annerledes. Derfor er det en god regel å forenklet summere antall ampere etter en belastning til spenningen har sunket til 10,5 volt som er i tråd med kravet beskrevet i fritidsbåtdirektivet.

 

Jeg tror ikke batteriene dine er fulladet med en syrevekt på 1.26, for det er bare et fåtall batterier som er designet for en syrevekt på 1.265. Du skal nok ha en syrevekt på 1.285 tror jeg nokså sikkert. Batteriene dine er kanskje sulfatert på grunn av underladning?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke batteriene dine er fulladet med en syrevekt på 1.26, for det er bare et fåtall batterier som er designet for en syrevekt på 1.265. Du skal nok ha en syrevekt på 1.285 tror jeg nokså sikkert. Batteriene dine er kanskje sulfatert på grunn av underladning?

 

Det kan være at de har ladet seg ut noe siden sist lading (selvutlading kanskje), men som du sier burde syrevekten være på 1.28.

Sulfatert pga underlading, nei. Laderen min er meget god, og den lader da alle andre batterier jeg har brukt den på til 100%.

Jeg har brukt samme CTEK-lader på disse batteriene fra dag 1, og det er intet som indikerer at det er noe feil på denne laderen. Til og med Biltema har jo bedre batterier enn dette :confused:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre slik at de færreste intelligente laderne gjør noe særlig mer enn de dumme laderne når det kommer til å lade batteriene. Men det er en rekke ting noen intelligente laderne gjør for å ikke lade opp batteriene sammenlignet med dumme laderne.

 

Man kommer sjeldent bort fra at når syrevekten er lav, så er ikke batteriet ladet.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre slik at de færreste intelligente laderne gjør noe særlig mer enn de dumme laderne når det kommer til å lade batteriene. Men det er en rekke ting noen intelligente laderne gjør for å ikke lade opp batteriene sammenlignet med dumme laderne.

 

Man kommer sjeldent bort fra at når syrevekten er lav, så er ikke batteriet ladet.

Altså må syrevekten ha gått noe ned siden lading (ca 1 uke), for når jeg lader andre batterier med samme lader blir syrevekten 1.28 og de holder seg der når batteriet ikke brukes.

 

Jeg blir nødt til å spørre deg om du er en representant for Sønnak på noen måte? For du angriper alt annet enn batteriene som feilkilde flere ganger i denne tråden, stort sett hele tiden faktisk, til og med CTEK 25000XS som er en av de beste ladere på markedet påpeker du er noe dritt.

Sønnak har en markedssjef med ditt navn, er det deg?

Petter Paulseth

 

Jeg blir litt betenkt her nå :yesnod:

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har ikke noe med verken Sønnak eller CTEK å gjøre. Det er dessverre slik at i de fleste tilfellene er det en årsak til at det går galt, og denne årsaken bør man finne før man uttaler seg.

Nautilus batteriene florerer det av for Sønnak selger ganske mange av disse. I alle tilfellene hvor jeg har blitt bedt om å se på hva som er galt når disse batteriene havarerer har jeg funnet feil som ikke skyldes batteriene alene når man tar hensyn til batterikvaliteten og bruksområdet.

 

Jeg har også sprettet opp en god del batterier for å verifisere batterifeilen for å utelukke eller bekrefte produksjonsfeil.

 

Når det gjelder CTEK og andre fabrikater av ymse slag, så tror jeg ikke du finner noe på forumet som fra min side som er negativt, for jeg er personlig imot både reklame og negativ reklame.

 

Som en tommelfingerregel, så kan man sette på en lader med fast regulator setpunkt på 14,4 volt etter at den intelligente laderen er ferdig med jobben. Hvis ladestrømmen er større enn 2 % av batterikapasiteten, er ikke batteriene fulladet. Dette har ikke noe med å uttale noe negativt, det er bare realitetene hvis man tror utelukkende at man av bekvemmelighetshensyn får ladet batteriene bedre med en intelligent lader enn en dum lader.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan ødelegge et batteri:

1. Overlade batteriet med for høy ladespenning over lengre tid. (13,4-13,8 volt.)

2. Underlade et batteri ved å ikke / aldri tilføre batteriet høy nok ladespenning. (13,8 volt).

3. Lade et batteri uten å temperaturkompensere ladespenningen. (Gjelder også for punkt 1 og 2).

4. Lade ut batteriet for mye gjentatte ganger. (Ca 50 % av batterikapasiteten)

5. Lade batteriet for fort med en for kraftig dynamo eller lader når batteriet er dyputladet.

6. Ikke toppe opp batteriet med jevne mellomrom (Hver tredje uke).

7. Lade ut batteriet og ikke lade det opp igjen før om et par tre dager eller mer.

8. Ved å ikke feste batteriet slik at det beveger seg og utsettes for støt.

9. Ved å etterfylle cellene med forurenset vann. (Filtrert, avionisert eller destillert vann skal benyttes.

10. Etterfylle batterisyre i stedet for renset, avionisert eller destillert vann.

11. Glemme å justere elektrolyttnivået slik at platene eksponeres for luft.

12. Etterfylle batteriene uten å lade batteriet etterpå.

13. Montere batteriene et sted hvor det er for høy omgivelsestemperatur.

14. Fortsette å lade batteriet selv om batteriet blir varmt.

15. Lade ut et batteri og la elektrolytten fryse til is.

16. Overbelaste batteriet med en for stor inverter eller lignende.

17. Bruke et startbatteri som et forbruksbatteri.

18. Bruke er forbruksbatteri som startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har ikke noe med verken Sønnak eller CTEK å gjøre. Det er dessverre slik at i de fleste tilfellene er det en årsak til at det går galt, og denne årsaken bør man finne før man uttaler seg.

Nautilus batteriene florerer det av for Sønnak selger ganske mange av disse. I alle tilfellene hvor jeg har blitt bedt om å se på hva som er galt når disse batteriene havarerer har jeg funnet feil som ikke skyldes batteriene alene når man tar hensyn til batterikvaliteten og bruksområdet.

:smiley:

 

Ja, og årsaken nå er utvilsomt batteriene, og det er jo en noe begrenset mulighet for hva man kan rekke av dumheter mht batteribruk på en sesong med mitt beskjedne forbruk. Butikken som solgte batteriene anbefalte CTEK lader, og de mener den er god nok og ikke er problemet. Jeg har fulgt deres anbefaling.

 

Nå får vi se hva Sønnak gjør, om de rydder opp og kommer med et bedre produkt som jeg kan leve med, det er jo det som avgjør om man skal fortsette å kjøpe av denne produsenten i fremtiden eller velge noe annet når man ønsker kvalitet og service. Jeg kjøpte disse batteriene fordi Sønnak var kjent for kvalitet, og at jeg ikke ønsket slike problemer, ellers kunne jeg jo kjøpt Biltema eller hva som helst.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hvordan ødelegge et batteri:

1. Overlade batteriet med for høy ladespenning over lengre tid. (13,4-13,8 volt.)

2. Underlade et batteri ved å ikke / aldri tilføre batteriet høy nok ladespenning. (13,8 volt).

3. Lade et batteri uten å temperaturkompensere ladespenningen. (Gjelder også for punkt 1 og 2).

4. Lade ut batteriet for mye gjentatte ganger. (Ca 50 % av batterikapasiteten)

5. Lade batteriet for fort med en for kraftig dynamo eller lader når batteriet er dyputladet.

6. Ikke toppe opp batteriet med jevne mellomrom (Hver tredje uke).

7. Lade ut batteriet og ikke lade det opp igjen før om et par tre dager eller mer.

8. Ved å ikke feste batteriet slik at det beveger seg og utsettes for støt.

9. Ved å etterfylle cellene med forurenset vann. (Filtrert, avionisert eller destillert vann skal benyttes.

10. Etterfylle batterisyre i stedet for renset, avionisert eller destillert vann.

11. Glemme å justere elektrolyttnivået slik at platene eksponeres for luft.

12. Etterfylle batteriene uten å lade batteriet etterpå.

13. Montere batteriene et sted hvor det er for høy omgivelsestemperatur.

14. Fortsette å lade batteriet selv om batteriet blir varmt.

15. Lade ut et batteri og la elektrolytten fryse til is.

16. Overbelaste batteriet med en for stor inverter eller lignende.

17. Bruke et startbatteri som et forbruksbatteri.

18. Bruke er forbruksbatteri som startbatteri.

Jeg kan ikke se å ha gjort noen av disse tabbene, og min lader har temperaturføler som jeg legger på batteriet ved lading. Den går også over i vedlikeholdslading ved fullt oppladet batteri.

Etter det jeg kjenner til går Sønnak god for CTEK laderen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

En til melder seg inn i klubben for slappe Sønnak Nautilus Freeline 115AH. Og mine er under et år siden de ble kjøpt.

Spenningen detter raskere enn på andre batterier jeg har brukt, og jeg synes å merke at det tar lenger tid å lade de opp enn tidligere også. Batteriene er hele tiden holdt ved like med en Ctek 25Ah lader, men alikevel er de nå betydelig reduserte i forhold til da jeg kjøpte dem. :nonod:

 

Jeg melder meg inn jeg med. Byttet i dag ut mine 2 Sønnak Nautilus 115Ah. De var rikignok 4 år gamle men har vært godt vedikeholdt. I vinter merket jeg ca 50% av kapasiteten var borte etter 6 uker uten landstrøm. Ladet batteriene i 3 døgn (burde vært nok ?) og koblet deretter fra. Etter 6 uker var 50% av kapasiteten borte. I mai, når vi begynte å bruke båten skikkelig, kunne jeg sette fra meg båten med tilnærmet toppladet Sønnak batterier og etter 1 uke var spenning mellom 12,1 og 12,2 volt. Når jeg parkerte båten var den ca 12,7 volt.

 

Der ser ut som når disse begynner å feile så går det veldig fort nedoverbakke.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...