Jump to content

Konvertere fra motor til seil


Styrbert

Recommended Posts

Hei forum!

 

Ble invitert på seiltur i helga. Fikk lov å stå til rors på en 39 fot seilbåt. Følelsen var en ”smule” mer ærverdig enn å jage over vannet i 25 knop i min egen day cruiser. Turen ga meg noe å tenke over - en kraftig tankevekker på mange plan… :rolleyes:

 

Er det slik at eiere av seilbåter og motorbåter er to vidt forskjellige mennesketyper?

Kanskje like forskjellig som hund og katt men som deler samme matfat og nabolag? :lol:

 

Blir man født seilbåtkjøper?

Kan det kanskje være noe preging tidlig i oppveksten fra familie, venner, miljø etc?

Er det mer karslig å ”dundre” tonnevis båt over vannet i mange knop og være storbruker av fossilt brennstoff?

 

Er det noen her på forumet som har konvertert fra motor til seil? Da tenker jeg kanskje først og fremst på eiere av 20 fot + båter og marsj farter på over 15 knop og hva slags erfaringer dere har gjort etter kjøp av seilbåt.

 

Vurderer å pense min voksende 2 fot syke over på noe med seil opp mot 30-40 fot

selvfølgelig med en liten diesel. :yesnod:

 

Jeg er av den typen som ikke vingler og surrer fram og tilbake. Gjør jeg noe – så gjør jeg det skikkelig. Vil jeg komme til undertrykke den lille ”speedbåt guttungen” i meg, så kraftig at jeg må søke behandling som schizofren hos psykolog?

 

Kommer jeg til å angre?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben :cheers: Ser ut til at mange på Båtplassen gjør akkurat det samme for tiden.

 

Kan ikke akkurat svare på spørsmålene dine men har gjort meg de samme tankene selv. Har tenkt såpass i sommer at nå er gamlebåten lagt ut for salg (har fått et par napp allerede :cool: ) og markedet finkjemmes for passende tekstilcruisere.

 

I 25 knop blir turen lett som å kjøre bil på motorvei og i stedet for kos blir det rene transportetapper. Samtidig har en jo muligheten til å gå i sakte fart men helplanere er ikke så veldig retningsstabile uten kjøl og ror.

 

Konklusjonen til skipsrådet er i alle fall at seilbåt skal prøves.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg konverterte for noen år siden - hadde da en 30 foter planer som marsjet på 23-24 knop. Jeg hadde oppgjennom årene også seilt en del sammen med kamerater, så når jeg innså at største kosen var å ligge i 3-4 knop (med fjernkontrollen på fordekket) og at alle bølger over 20cm bare var til irritasjon på en planende båt, bestemte jeg meg for å konvertere - har ikke angret et sekund, og skulle man det er det jo ikke noe verre en å skifte tilbake.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Du har kommet lengre i din "utvikling" enn meg. :lol:

 

Kanskje du har et forslag til en "tekstilcuiser"?

Er dette med "nybegynner båt" noe tema?

Skal bare bruke den til koseturer sammen med mor og venner - ikke noe reagatta. Mener den bør være mellom 30 og 40 fot og ha 2 lugarer.

 

Ser det er mye å velge i på nettet. Tror selv jeg må bruke vinteren til å finne ut/få litt kompetanse på ulike "tekstilcruisere" før jeg gjør et valg.

 

Kan Bavarias inntreden på markedet ha gjort noe med bruktprisene på andre modeller?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har et forslag til en "tekstilcuiser"?

Tja... Ser mest på Bavaria i størrelser rundt 35-39fot og ca 2000 modell. Jeanneau har jo også noen som jeg liker godt og som ikke er allverdens dyre. Ikke noe er bestemt, tråler finn.no jevnlig (og det gir vel diverse selgere meget gode visningstall på sin annonse :lol: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nybegynnerbåter er ikke noe særlig kjøp eller salgs argument. Dumå bare definere hva du skal bruke båten til, og deretter sjekke om dette passer med lommeboka.

Bavaria's og andre billig merkers intreden har helt klart gjort noe med prisingen - de flotte orust båtene klarer ikke lenger å holde prisene like godt/lenge som de gjorde tidligere.

 

Jeg har selv hatt en over 100 år gammel CA, en HR 36 og nå en Bavaria 44 - er like fornøyd med alle selv om CAen krevde altfor mye vedlikehold til at kabalen med barn, hus, hytte etc. ville ha gått opp.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har i grunnen "konvertert" begge veier.

Byttet fra hurtiggående motorbåt til seilbåt.

Med seilbåt er det båtglede underveis, med

motorbåt er gleden når du har ankret/fortøyd.

Det er to forskjellige måter å nyte sjølivet på.

Nå har jeg landet på en båttype som gir mer tid til å

få med meg omgivelsene og ha det komfortabelt ombord.

Seilbåt er rekreasjon så lenge man benytter den som

seilbåt og har helse til det.

Ser dessverre mange som har motorbåt med "statuspinne"

nå for tiden. :wink: (Seilbåt for motor i både med og motvind).

mvh

giver m/støtteseil

Link to post
Share on other sites

Kommer jeg til å angre?? :confused:

Å ferdes med diesel-hungrige, hurtiggående farkoster har nok sikkert sin sjarm, men:

 

Det er en ubskrivelig delig følelse å tilbakelegge flere titalls nm kun ved hjelp av vinden.

Særlig i tider som nå - med knallhøye drivstoff-priser.

Verdens situasjonen tilsier heller ikke at de vil falle i de nærmeste årene, snarere omvendt

 

Da vet jeg at seilbåt er riktig båt for meg.

Cluet er, som andre har skrevet, at du må nyte å være underveis på havet.

 

Og gjør du det, vil du ikke angre.

 

Geir :seeya:

 

PS.

Fortutsatt at familien ikke blir skremt av "å ligge på skrå"

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

motorbåt med "statuspinne"

:lol::lol::lol:

Takk, Giver, for at du satte ord på en følelse jeg har hatt, men ikke selv klarte å artikulere.

 

Kunne godt ha tenkt meg seilbåt selv ... liker egentlig sakte fart, det er helt ålreit, det. Men tanken på å styre utendørs i all slags vær er ikke så tiltrekkende. Motorseiler, kanskje, en gang i fremtiden? Eller en saftig trawler. Marine Trader 49 RPH er drømmen. Man får se!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Takk, Giver, for at du satte ord på en følelse jeg har hatt, men ikke selv klarte å artikulere.

 

Kunne godt ha tenkt meg seilbåt selv ... liker egentlig sakte fart, det er helt ålreit, det. Men tanken på å styre utendørs i all slags vær er ikke så tiltrekkende. Motorseiler, kanskje, en gang i fremtiden? Eller en saftig trawler. Marine Trader 49 RPH er drømmen. Man får se!!

 

...og jeg som blir ledd av på dette forumet fordi jeg har en Regina og ikke en Bavaria. Endelig noen som forstår grunnen til at jeg gikk fra Dufour båt til en dekksalongbåt, med styreposisjon inne.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si som en 78 årig svenske på motorsykketreff.... da en dum journalist spurte han om hvorfor han ikke hadde kåpe og vindksjerm på sykkelen... "helvete heller, jag kjør jo inte bil".... Det blir vel det samme med en slik kvasisak av en motorbåt med seil... som disse dekkshusbåtene. er... men kan jo tiltider være enig i at det duger for de som er litt pingelte og ikke tåler at det blåser litt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du er en jæ.... stor kverulant du sydveste, og det liker jeg. Eneste grunnen til at jeg gidder å skrive her, er at noen har sterke meninger.

 

Men jeg har vært gjennom sterk kulinger i Skagerak med Dufour 36, og det var artig av og til. Cockpit full av vann og føltte jeg var Titten Tei med 2 sikkerhetsliner i hver retning.

MEN: Nå elsker jeg å krype innendørs, samtidig som båten seiler fra både Bavariaer, Dufour'er, osv

Link to post
Share on other sites

Takker for mange fine innspill fra som vil hjelpe meg i mitt valg. :flag:

 

Ser at det dukker opp godmodige fighter i ”Forum Romanum” :discuss:

Fint å se at det er mye ”dyp humor” i svarene. En skal ikke kimse av dem.

 

Nå er jeg av den typen som… ”det finnes ikke dårlig vær – bare dårlig klær” Så jeg vil trives til rors fra april til oktober. Hadde tenkt å legge lista der. Å ligge på skrå er ikke noe problem for familien. Podene er begynt/begynner snart å forlate redet og de voksne er klar for litt mer ”action” kanskje leve litt annerledes? Ta nye utfordringer? Her tror jeg en seilbåt kan passe godt inn. Har en kjent som jeg skal hjelpe å rigge ned/ta opp seil båten til høsten. Ønsker å se alle sidene av det å eie en seilbåt. Det må da være en hake et sted… ? :lol:

 

Regner med at forumet fortsetter litt her til det dør ut av seg selv. Jeg skal følge med på sidelinja fremover. Kan være greit for ettertiden at dette tema blir belyst skikkelig - saklig og usaklig... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Er det slik at eiere av seilbåter og motorbåter er to vidt forskjellige mennesketyper?

Kanskje like forskjellig som hund og katt men som deler samme matfat og nabolag? :lol:

I så fall er jeg svært splittet - oppvokst i seilbåt, seilt jolle, har leid seilbåt i flere sesonger, og har motorbåt og savner ikke seilene. Hund har jeg også

 

Blir man født seilbåtkjøper?

Nei, se over.

 

Jeg er av den typen som ikke vingler og surrer fram og tilbake. Gjør jeg noe – så gjør jeg det skikkelig. Vil jeg komme til undertrykke den lille ”speedbåt guttungen” i meg, så kraftig at jeg må søke behandling som schizofren hos psykolog?

 

Kommer jeg til å angre?? :confused:

Kjøp deg en skikkelig motorbåt i stedet - da vil du ikke angre et sekund. Da kan du gå for motor sakte (slik 99% av seilbåtene gjør i ferien) og du kan kjøre fort når du føler for det på transportetapper eller du er lei av å kjøre for motor i seilbåtkø

 

Og bare så det er sagt - du får nok den gedigne følelsen i en 39 fots motorbåt også

Link to post
Share on other sites

Du er en jæ.... stor kverulant du sydveste, og det liker jeg.

Vi er nå i allefall to stykker som passer inn under denne "dekksalongen" :wink: men en god diskusjon med streke meninger er som en aperitiff.. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi er nå i allefall to stykker som passer inn under denne "dekksalongen" :wink: men en god diskusjon med streke meninger er som en aperitiff.. :yesnod:

Forskjellen er jo at i din nye båt er det plass til et par tre kverrulanter. Lano2 må jo sitte og prate med seg selv hele dagen i den trange båten sin. Heldigvis slipper andre å høre på det når han krangler med seg selv for båten har jo isolert skrog
Link to post
Share on other sites

Men tanken på å styre utendørs i all slags vær er ikke så tiltrekkende.

Nå mener jeg å ha lest et sted at det kan være visse klimatiske forskjeller mellom Bergen og Larvik? Da tenker jeg ikke bare på at vintrene på Vestlandet er mildere enn på Østlandet!

 

...og jeg som blir ledd av på dette forumet fordi jeg har en Regina og ikke en Bavaria. Endelig noen som forstår grunnen til at jeg gikk fra Dufour båt til en dekksalongbåt, med styreposisjon inne.

Bare så det er sagt; det er IKKE alle som ler,det er noen som faktisk er ganske littebittegranne misunnelige på den båten du har!

 

Den ideelle løsningen for meg er å ha seilbåt til turbruk og så en forblåst skjærgårdsjeep med stor motor som man tar en spinn med av og til, bare sånn for å få blåst ut håret!

Seilbåt gir et aktivt båtliv, motorbåt gir et passivt båtliv. Ja kanskje bortsett fra i havn da for det blir jo der du ville ha tilbrakt det meste av tiden!

 

:sailing::sailing::sailing::sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kommer jeg til å angre?? :confused:

ikke en sekund......... :smiley:

 

lärde mig sejle som 6-7åring.....hade sejlbåter (joller) til 18års åldern

tror jag var 23-24 när jag kjöpte min förste 'Store' sejl båt (för studielånet :lol: o litt sparade penger )

 

sen blev det 3 sejlbåter på raken......tils vi skaffade hus...då skulle alle pengarna in i huset !

 

2 år båtlös (ett litet helv... :headbang: ) fikk lånet båt o lejde for o overleve :crazy:

 

vi måste bare ha oss en liten båt 'bitteliten-båt' (unskyld Bitteliten! :wink: ) men vi skaffade en 21 fots snekke

hade den i 2 år sen dök det opp en Joda 24a som vi kjöpte ( veldi fin båt!) vi gick lite kanaler Dalsland, Säffle, osv

 

men det blev för kjedligt med motorbåt, bare sitte der o styre o styre, o var betydligt mer utsatt för dåligt väder,lydet hele tiden, osv osv !

 

så til slutt tröttnade jag...vi skaffer seljbåt igjen......

 

sen blev det sejlbåt igjen.........o så skall det vare tils jag ikke orker o sejle o då hoppas jag att

jag ivarjefall passert 80 år ! ( jag er nu 48 :smiley: )

 

Sejlbåt det er toppen, inge lyd, vi snakker o lager mat o koser oss like mye til sjöss som i havn,

5-8 knop (11 tror jag har toppet, som max !)

 

tror vi går minst like lange etapper som desse "Stressebaljer"...årets ferie runt en 600 Nm,

Tyskland tur o retur! (för ikke loggbok, så jag vet ikke exakt, men vi tog oss till Rostock, Fehmarn o

Kappeln o sen hjem gjenom danske små koselige havner) (tror jag fyllt 150 l diesel totalt denne ferien)

 

du kommer aldrig o angre dig......jag lovar, det blir en helt ny dimensjon av båtlivet !!!

 

Kjedligt ja det blir det !, på hösten när båten skall opp!

(da mellan Oktober - April, kunne jag tenkt mig o ha en rejäl båt, ungefer som Poseidon eller

en liten Tug eller Losbåt)

 

o husk du har alltid en liten jerngenua der nere i kjellern om Windexen peker rakt förover ! :wink:

 

sen skall jag bare säga att jag har fler kompiser som lärt sig o sejle i voksen alder, det er det minste du behöver bekymre dig om :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jaja

Får vel lette litt på sløret jeg og da.(komme ut av skapet)

 

Har lest alle tråder om å konverter fra motorbåt til seilebåt,spesielt Gev sin tråd (Anbefales) fra ifjor da de var i samma situasjon som oss nemelig å gå fra snekke til seilbåt.

Har lest alt jeg har kommet over om seilebåt vært ute å kikket i havner, fått høre det at det blir litt mye finn.no, men det er jo viktigt å følge med marked :lol::lol:

 

hvorlangt vi har kommet:

Skal kjøpe seilebåt maks 350000kr

selge caraten iløpet av våren 07 tror jeg,kanskje før

Skal ta seilekurs R.Y.A (eller noe sånt)kan ta det gjennom jobben.

 

skal ikke spørre om hvilken type vi skal kjøpe her da det blir diskusjon har jeg erfart.

 

Men disse er vel vurdert prioritert rekkefølge

Maxi fenix

Arcona 32

maxi 100/95

Comfortina 32 (utgangspunktet for dyr derfor så langt ned)

mamba29

 

så til Gev ser du har byttet Til Rush 97 stemmer det,og kan du fortelle hvorfor eller hvilken erfaringer +/-,(skulle kanskje sendt im men pyttpytt du leser vel dette kanskje

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Comfortina 32 (utgangspunktet for dy derfor sålangt ned=

 

Vil tro at det iløpet av vinteren er store muligheter for å få en Comfortina til den prisen. Det ligger mange fra 360-400 og de har ligget ute i hele sommer så det er tydelig at de ikke får det de ber om.

 

Er iferd med å bytte til seil selv. Solgte plastsnekka tidligere i sommer og har siden vært på utkikk uten at jeg har funnet "den rette" ennå. Har sett på alt fra ny Bavaria/Jeanneau til eldre Orustbåter. Det er som kjent fordeler og ulemper med alt men jeg vil anbefale deg å ta en nærmere kikk på flere båt typer før du/dere tar noen avgjørelser.

Link to post
Share on other sites

Den ideelle løsningen for meg er å ha seilbåt til turbruk og så en forblåst skjærgårdsjeep med stor motor som man tar en spinn med av og til, bare sånn for å få blåst ut håret!

Seilbåt gir et aktivt båtliv, motorbåt gir et passivt båtliv. Ja kanskje bortsett fra i havn da for det blir jo der du ville ha tilbrakt det meste av tiden!

 

:sailing::sailing::sailing::sailing:

:nono: Den ideelle løsningen er å ha motorbåt til turbruk og så en passe stor seilbåt til en "forblåst spinn av og til, bare sånn for å få blåst ut håret" :lol:

 

Med motorbåt til turbruk får man større rekkevidde, slik at en har flere havner og uthavner å velge mellom. En kan også vite når man kommer fram, og hvor lang tid det vil ta å komme hjem igjen....

Og så kommer man gå flere steder pga lavere båt som heller ikke stikker så dypt.

Generelt, med motorbåt gir det flere valgmuligheter: Man kan stå ute i blesten men man må ikke, man kan gå sakte eller fort, flere mulige plasser å gå til, man kan reise når man ønsker mer uavhengig av vær, mm.

Men seiling har sine sider det også, sånn av og til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...