Jump to content

Konvertere fra motor til seil


Styrbert

Recommended Posts

Det må være dagens vrøvl.

Vennligst utdyp din mening, så kanskje det bringer med seg noe saklig. :wink:

 

Det jeg mener er at i en gitt tidsramme har en med motorbåt mulighet til å rekke over en lenger distanse pga høyere gjennomsnittshastighet, enn en klarer med en seilbåt. Og rekker en over en lenger distanseradius har jeg flere mulige havner og uthavner å velge mellom innen omkretsen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er at i en gitt tidsramme har en med motorbåt mulighet til å rekke over en lenger distanse pga høyere gjennomsnittshastighet, enn en klarer med en seilbåt.

Det er jo teknisk riktig men se på praksisen. De fleste motorbåter jeg kjenner til holder seg innenfor 100nm fra hjemmehavn men seilbåter gjerne reiser utenfor en radius på 200nm.... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vi har konvertert over til seil etter 4 motorbåter/snekke.

Bavaria 39 cruiser. Vi ønsket oss primært litt aktivitet når vi var ute sammen, 2 barn 2 voksne. Dette er en sport med masse elementer som skal sammkjøres, det kreves at alle i familien er med og "jobber" team arbeide på høyeste hold. Dessuten har vi nå fått dobbelt så meget plass som før. Litt tenkeendring trengs, vi må nå huske at vi er fremme når vi har kommet opp i båten. Vi har så langt seilet 400 nm siden 17 juli, (ok dette inkluderer da hente turen fra oslo) alt vel. Men forvent ikke en høykvalitets båt om du velger Bavaria, men en båt som er enkel i oppbygningen med løsninger som er greie nok, alt som er montert på båten er av høy kvalitet men selve skrog dekk er nok noe semre. Seil er topp. Og naturligvis forandrer seilbåt noe på helge havn mulighetene.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men forvent ikke en høykvalitets båt om du velger Bavaria, men en båt som er enkel i oppbygningen med løsninger som er greie nok, alt som er montert på båten er av høy kvalitet men selve skrog dekk er nok noe semre. Seil er topp.

Dette var interessant for en krabat som meg som har bestemt for en slik båt, men ikke bestillt ennå... Hva er det som ikke så bra med skrog og dekk på Bavaria ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke sagt at skrog og dekk ikke er bra, men.

Har demontert noe himlingsplater og skutesidebekledning, syntes jeg ser mye skum/lim/sammenføyninger som "ser" litt enkelt ut, videre klamring og fetsing av elektrisk anlegg oppunder og innimellom. Videre mye løs glassfiber ved overganger og innfestinger. Bevares dette er nok helt vanelig i de fleste båter i dag (typ masseprodusert) men har tidligere hatt Storebro og det er jo en del forskjellige kvalitets løsninger ser jeg jo. Jeg er ikke tvil om at Bavaria kvaliteten holder men man skal også være klar over at dette er en rimelig båt med rimelige løsninger. Interiør og det man "ser" er jo veldig greit eller greit nok. Om dette nå igjenn en Bavaria diskusjon så går jeg rett ut, orker ikke det mere nå. Sydvesten, bor ikke du i samme område som meg, kom bare og ta en båt prat om du vil.

Link to post
Share on other sites

Med motorbåt til turbruk får man større rekkevidde, slik at en har flere havner og uthavner å velge mellom.

Det er vel her misforståelsen titter frem: en tur er noe hvor man er underveis. Å forflytte seg fortest mulig til en uthavn, selv om den kan nåes raskere med en motorbåt enn med en seilbåt er etter min oppfatning ikke en 'tur'.

 

Forøvrig liker jeg å sammenligne som følger: seilbåt=bobil=være på tur, motorbåt=campingvogn=forflytte seg til en annen oppstillingsplass.

Link to post
Share on other sites

Til Styrbert- gå trøstig over til seil, det gir båtlivet en ny dimensjon. Om du vil like denne denne dimensjone vil du finne ut etter hvert. I forskjell til å ha motorbåt kan vel si at båtlivet også blir en naturopplevelse - på godt og vondt. Har du barn er det kanskje spesielt viktig å formidle denne opplevelsen.

Så til diskusjonen om å ha tak over hodet eller ikke - det er etter min oppfatning klimaavhengig. Da vi bodde på Vestlandet startet vi seilerlivet med en Vega, men etter noen våte år skaffet vi oss en motorseiler. Nå bor vi på Østlandet og her er klima for båt uten tak.

For øvrig er det kommet en mengde gode argumet for å gå over til seilbåt, jeg skal spander en dugelig ankerdram på deg derom jeg treffer deg med seil :cheers:

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, bor ikke du i samme område som meg, kom bare og ta en båt prat om du vil.

Jeg er ukependler til Karmøy ja, så jeg bor nok til tider i nærheten... og stikker gjerne innom for en båtprat jeg..

 

Nei jøss, hva er det som skjer. Dette er jo julaften for oss gutta med kvalitetsbåt !!!

 

skage: Kom med driten. Nå er jeg klar for å notere !!

Jeg regnet med det :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I mellomtiden har jeg notert meg følgende overskrifter:

 

1. Rorinnfeste

2. Kjølkonstruksjon

3. Skrogtykkelse

4. Innfesting av innerliner

5. Underdimensjonert dekksutrustning ( blokker, vinsjer, avlastere, etc )

6. Sittekomfort i cockpit

7. Syrefast stål som ruster

8. Lastekapasitet før CE godkjenning reduserers

9. Knirkelyder

10. Og tilslutt: Hvor dyrt det er for ekstrautstyr til en Bavaria

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er at i en gitt tidsramme har en med motorbåt mulighet til å rekke over en lenger distanse pga høyere gjennomsnittshastighet, enn en klarer med en seilbåt. Og rekker en over en lenger distanseradius har jeg flere mulige havner og uthavner å velge mellom innen omkretsen.

Dette viser, for meg i alle fall, noe av forskjellen mellom motorbåtfolket og seilere! Motorbåtfolket kan ikke komme fort nok frem til en havn, mens en seiler ser på selve turen, det å være underveis, some noe av et høydepunkt i seg selv!

Hvis man tar f.eks en Bavaria 39 så diskuteres det om båten kan ha 29hk, 40 hk eller "bør"ha et stort kraftoverskudd med en 55hk. En tilsvarende størrelse motorbåt har gjerne 2 x 220hk, eller mer! Viser ikke dette igjen noe av forskjellen, nemlig at en motorbåt sloss mot elementene mens en seilbåt benytter seg av elementene?

Vanskelig å sette det ene opp mot det andre, heller et faktum (gudskjelov) at vi er forskjellige! Det dreier seg m.a.o. ikke om hvem som har rett, men om hva man prioriterer/foretrekker.

 

For meg er valget enkelt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Vennligst utdyp din mening, så kanskje det bringer med seg noe saklig."

 

Det jeg mener er at med seilbåten min så kan jeg seile så langt mat og vann rekker. Det være seg Rio eller New York.

 

Og det er stadig vekk at jeg er ute og seiler uten at jeg skal noe sted. Jeg er kun i båt. Seiler med båten min. Og er ikke vinden på min side på tur, vel, så seiler jeg et annet sted. Og er det ingen vind, så går jeg 7 knop for motor. Riktignok til hån og nid fra dieselklanen som ser "enda en seilbåt med seil og motoren igang".

Det å bruke båten til å flytte seg fra A til B på en bestemt tid kan jeg ikke noe med. Da er det billigere å kjøpe seg en sykkel.

Link to post
Share on other sites

Det er vel her misforståelsen titter frem: en tur er noe hvor man er underveis. Å forflytte seg fortest mulig til en uthavn, selv om den kan nåes raskere med en motorbåt enn med en seilbåt er etter min oppfatning ikke en 'tur'.

:nono: Det jeg mener har ikke å gjøre med om en forflytter seg raskt eller sent. En kan gå sakte med motorbåt også om en velger det. Er ikke noe i veien for at en med motorbåt kan gå sakte og nyte sol og dønninger på havet hele dagen uten å anløpe havn før om kvelden om en velger det. Poenget mitt er muligheten for å kunne velge å øke rekkevidden som gir fleksibilitet med anløpssteder, samt fleksibilitet ift vær og planlegging. Mer valgmuligheter.
Link to post
Share on other sites

Det er jo teknisk riktig men se på praksisen. De fleste motorbåter jeg kjenner til holder seg innenfor 100nm fra hjemmehavn men seilbåter gjerne reiser utenfor en radius på 200nm....

Det er jo ikke min feil at du kjenner feil folk SveinH, og du kan ikke generaliserer ut i fra de du kjenner. Vi har passert 1000nm med god margin i sommer. Opp og ned norske og svenskekysten. Og neste år blir det lenger tur - kanskje helt til andre siden av Sverige- dvs Ostkusten.

 

Det er vel her misforståelsen titter frem: en tur er noe hvor man er underveis. Å forflytte seg fortest mulig til en uthavn, selv om den kan nåes raskere med en motorbåt enn med en seilbåt er etter min oppfatning ikke en 'tur'.

Vel, vi er også på tur, men jeg ser ikke gleden ved å humpe over Rakke i 3 knop når det er 3 knops motstrøm. Da vil jeg gjerne komme meg over fort. Jeg ser også stor glede ved å tøffe avgårde sittende på taket med foten pårattet i 4-5 knop innaskjærs.

 

Motorbåtfolket kan ikke komme fort nok frem til en havn, mens en seiler ser på selve turen, det å være underveis, some noe av et høydepunkt i seg selv!

Hvis man tar f.eks en Bavaria 39 så diskuteres det om båten kan ha 29hk, 40 hk eller "bør"ha et stort kraftoverskudd med en 55hk. En tilsvarende størrelse motorbåt har gjerne 2 x 220hk, eller mer! Viser ikke dette igjen noe av forskjellen, nemlig at en motorbåt sloss mot elementene mens en seilbåt benytter seg av elementene?

Vanskelig å sette det ene opp mot det andre, heller et faktum (gudskjelov) at vi er forskjellige! Det dreier seg m.a.o. ikke om hvem som har rett, men om hva man prioriterer/foretrekker.

 

For meg er valget enkelt!

 

:sailing:

Her var det mye rart.

 

1. Det å skille mellom motorbåtfolk og seilbtåfolk tror jeg vi skal være forsiktige med. Mulig at enkelte føler en sterk klantilhøringshet. Jeg nøyer meg med å kalle meg en del av båtfolket. Det er nok krig i verden uten at vi skal starte en etnisk krig her også. Og når vi ser på alle seilbåtene som går for motor hele sommeren og som ligger ei uke i hver havn - vel - da blir kanskje skillet en anelse suddigt som man sier i Sverige.

2. At en motorbåt jobber mot elementene - jeg trodde du kunne mer om båt og hydrodydynamikk. Et seilbåtskrog er et fortrengerskrog, dvs at farten er begrenser at at det klarer i fortrenge vannet rundt seg og ikke tar igjen sin egen hekkbølge. Jo lenger skrog desto høyere fart, forutsatt tilstrekkelig fremdriftsenergi. En motorbåt er enten bygd etter samme prinsipp - da er det en snekke. Så har man halvplanere - de er en mellomting - enkelte kaller det vakkert andre kaller det overmotorisiert uten tilstrekkelig bæring. Så er det de planende båtene - de ligger oppå vannet - helt uten å fortrenge noe. Og det er først når man er i plan at man har den virkelige harmino for da fortrenger man ingenting, hverken vannet eller andre på vannet. Ren og skjær lykke. At man da trenger motor for å oppnå den ulitmate lykke - vel det er en konsekvens av tyngdekraften, og det vakre er jo å spille på lag med denne på en slik måte at det ikke fortrenger noe

Link to post
Share on other sites

Har man små unger som vil på stranda for å møte likesinnede, så er de nok ikke like ivrig på å bruke et par timer på å "kose" seg i seilbåt. Skal en på dags tur ut til øya er det greit med litt fart. Det er ikke alle som synes "hav på alle kanter" er like idyllisk heller, å det å reise til New-York eller Rio i en liten seilbåt er vel bare en ønskedrøm for de fleste! Jeg for min del velger da heller fly!

Link to post
Share on other sites

Hej Havbris !

 

skulle vara kul o veta, hur stora tankar har en båt som din o hur langt rekker dessa om du går

i normal 'cruising-speed' ?!

Netto 475L. Har ikke målt ordentlig, men regn ihvertfall 300nm.

 

Joda, det er kortere rekkevidde enn vinden kan blåse en seilbåt:rolleyes: .... men jeg kan fylle diesel innimellom. :wink:

Link to post
Share on other sites

2. At en motorbåt jobber mot elementene - jeg trodde du kunne mer om båt og hydrodydynamikk.........

Neida, jeg skjønner ikke så mye, men litt! Har faktisk vært i både motorbåt og seilbåt.:wink:

 

Du gjør det til en teknisk diskusjon og det var overhodet ikke min mening! At noen seilbåteiere gjør ditt og noen motorbåteiere gjør datt synes jeg er helt greit, deres valg, jeg gjør mine og prioriterer etter mine ønsker! Krig? Hvilken krig? Jeg er faktisk meget flittig bruker av både seilbåt og motorbåt, hvilket betyr at jeg også er i stand til å se forskjeller, fordeler og ulemper ved begge. En tur i motorbåt kontra seilbåt opplever jeg som to helt forskjellig "verdener", hvis formålet er tur ønsker jeg seilbåt, hvis formålet er (kun) transport ønsker jeg motorbåt, dog synes jeg meget lite om å tilbringe hele dagen på sjøen i sakte fart og medvind i en dieseldrevet båt. Har gjort det flere ganger da jeg bodde i Florida og fisket i Golfstrømmen. 34 grader i luften, medvind,båt i fem knop og mye diesellukt fra to store beist av noen dieselmotorer resulterte i :puke: . Ikke det beste minnet fra årene der!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...