Jump to content

Konvertere fra motor til seil


Styrbert

Recommended Posts

Men for å ikke skape krigstilstander her :lol: For meg så er det viktigste at man trives på sjøen. Noen trives med seil, noen trives med motor. Noen har mast på mtorbåten sin, noen har motor på seilbåten sin. Noen har ikke engang mast - men bare to svære diesel motorer

 

Hva så?

 

De som hevder det ene er bedre enn det andre er etter min mening mer opptatt av hva andre gjør enn av å trives selv. Gjerne for meg - men jeg bryr meg ikke, så lenge folk trives på sjøen. Det er det viktigste synes jeg.

 

Så undred jeg litt over da om de som er mest kategoriske noen gang har vært på lengre tur i den annen type båt. Eller betrakter man det bare fra utsiden og dømmer uten egentilig helt å vite - fordi man er jo så fornøyd med det man har. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

De som hevder det ene er bedre enn det andre er etter min mening mer opptatt av hva andre gjør enn av å trives selv.

Nei, de gir kun uttrykk for sin ringe mening og det er vel tillatt uten at man derved skal tillegges noe mere enn akkurat det? At du foretrekker den farge du har valgt på huset, bilen,båten osv betyr vel ikke noe mere enn at det er den fargen du liker til det aktuelle formålet? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....Vi har passert 1000nm med god margin i sommer. Opp og ned norske og svenskekysten. Og neste år blir det lenger tur - kanskje helt til andre siden av Sverige- dvs Ostkusten.

 

Ja om været holder og du ikke må snu midt på natta mellom Grebbestad og Väderöerna for eksempel.... da hadde det vært greit med seilbåt da..

 

PS, ikke vondt ment, kunne bare ikke la vær.... :yesnod:

TMS

Link to post
Share on other sites

Heldigvis endres smak og behag seg over tid. Dette har i alle fall skjedd i vår familie. Familien har gjennom årene hatt forskjellige typer båter. Bevegelseshemning blant ett av medlemmene gjør at seilbåt nå ikke gir felles glede.

Vi konverterte i mai til trawler og jeg følger resonnementet til giver i innlegg #7.

Jeg har nå bodd mer og mindre sammenhengende i trawleren i 8 uker og den har tilført familien en ny båtopplevelsesdimensjon.

Link to post
Share on other sites

Nei, de gir kun uttrykk for sin ringe mening og det er vel tillatt uten at man derved skal tillegges noe mere enn akkurat det? At du foretrekker den farge du har valgt på huset, bilen,båten osv betyr vel ikke noe mere enn at det er den fargen du liker til det aktuelle formålet? :rolleyes:

 

:sailing:

Jeg forstår ikke at man dermed har rett til å kritisere og kommentere andres valg ved å hevde at det ene er bedre enn det andre. Men det er vel en del som har behov for å bekrete at man selv har valgt rett, og det gjør man jo ofte best ved å skrive det flere ganger så andre høerer det "jeg har valg rett, jeg har valgt rett, jeg har valgt rett" :lol:

 

Ja om været holder og du ikke må snu midt på natta mellom Grebbestad og Väderöerna for eksempel.... da hadde det vært greit med seilbåt da..

 

PS, ikke vondt ment, kunne bare ikke la vær.... :yesnod:

Nja, tror nok at vi hadde snudd i seilbåt de dagene også. Når man kommer opp i store nok båter blir ikke oppleveselen av sjøen så annerledes ettersom deplasementet stort sett er det samme og man går i sakte fart. For oss handler det mer om komfort enn om sikkerhet. For sikkerheten var aldri truet på noen måte. Derimot anser jeg en del ganger at motorbåt er mer behagelig - særlig om det er rund sjø som kommer inn aktafor tvers. Seilbåter ruller en del da mens vi med motorbåt kan gi gass og komme over sjøen. Og i stampesjø forfra er definitivt seilbåten mer behagelig pga skrogform med kjøl.
Link to post
Share on other sites

Et seilbåtskrog er et fortrengerskrog, dvs at farten er begrenser at at det klarer i fortrenge vannet rundt seg og ikke tar igjen sin egen hekkbølge.

Tja. Har du sagt det til de som seiler Banner 28, Elvstrøm 707 og dylikt?

 

Nå har jeg 8.50 i vannlinje og altså en teoretisk makshastighet på 6.8 kn. Men det går da vitterlig både 10 og 11 kn. på slør hvis det blåser litt og jeg føler for det.

 

Enhver Bavarist med respekt for seg selv slører jo godt over skrogfart.

 

Med all respekt Bitteliten, men å plane så helt opp at du ikke fortrenger i det hele tatt, det klarer du ikke med Windyen din. Det er det faktum at du fremdeles fortrenger vann som gir båten dynamisk stabilitet. Planer du Windyen helt opp, kan du risikere chinewalk og da blir båten livsfarlig hvis den ikke er i hendene på en svært rutinert fører. Jeg tror det er svært få her på siten som har den ferdigheten. Iallefall ikke jeg, og jeg beveger meg til tider i svært høye hastigheter med motorbåten.

En perfekt trimmet Molinari, Seebold eller lignende kan kjøres uten å fortrenge vann. De "flyr" rett over overflaten.

 

Men aldri iverden om jeg hadde dradd på tur langs kysten med en slik med en illsinna Merc 2.5 EFI på hekken. Jeg har livet kjært. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke at man dermed har rett til å kritisere og kommentere andres valg ved å hevde at det ene er bedre enn det andre. Men det er vel en del som har behov for å bekrete at man selv har valgt rett, og det gjør man jo ofte best ved å skrive det flere ganger så andre høerer det "jeg har valg rett, jeg har valgt rett, jeg har valgt rett" :lol:

Må jo nødvendigvis ta det til meg siden du siterer mitt innlegg?

 

At jeg gir uttrykk for min mening betyr vel ikke at jeg mener at andre som gjør andre valg (enn meg) gjør noe annet enn et valg, nemlig sitt valg?

Flere her forteller jo om at deres båtliv har fått en ny dimensjon grunnet overgang til seilbåt, såvel som til motorbåt, mange grunner til det også - flott sier jeg!

 

Hvis du oppfatter at jeg har ment noe annet så beklager jeg selvfølgelig det, men kan ikke helt se hvor jeg har "trått over"?

 

I en diskusjon som dette blir det mye subjektive meninger iblandet en god del synsing, og det mener jeg det bør være takhøyde for? Som med en TV, det kan slåes av, man kan bytte kanal, la være å se/lese osv

 

Et diskusjonsforum blir litt kjedelig uten en diskusjon eller er dette ment å kun være et forum for folk som besitter spesialkompetanse innen teknikk, jus, seiltrimming osv? Jeg trodde ikke det, men igjen jeg kan ha tatt feil?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og det gjør også at det kreves et svært aktivt arbeide fra rormannen når man går for motor med sjøen inn aktafor tvers, for da skrur båten i sjøen. Første gang vi var ute i en Oceanis 311 følte jeg at vi var på Tusenfryd da vi passerte Sekken. Og med bred og flat hekk trenger ikke båtene så dyp og tung kjøl fordi bredden skaper stabilitet - noe som igjen stiller krav til et dypt ror for å unngå at roret slipper - men har de det - sjelden

 

Så det er visse ulemper med denne skrogformen også.

Link to post
Share on other sites

Hei dere som driver religionskrig her, kan ikke dere ta det på IM slik at de saklige innleggene ikke drukner i krigshandlingene, please :nono:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg (og en del andre har jeg inntrykk av) prøver å gjøre seg opp en egen mening basert på fordeler og ulemper om de aktuelle båtkategorier og når religionene tar av, ja da melder jeg meg ut (kan ikke utdype det mer for da blir vel tråden stengt pga. forumets regler :lol: ).

 

Vurderer forresten en tekstilcruiser med reg.nr som begynner på CBC. Kvalifiserer det til medlemsskap i Worses CBC-klubb? :wink:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Engi med Mulligan, men motorstørrelse har jo også betydning, for med sterk motor kan man i større grad "heve seg over" sjøen. Det værste man kan oppleve i dårlig vær der man ikke vil seile er vel at man kjenner at motoren er for liten og at man ikke kommer seg gjennom sjøen

 

SvenH: Uansett religion så tar det av når man diskuterer rett og feil. Min erting var for å få røyka ut ekstremistene :yesnod:

 

at forumet stenges - det skal nok mye til. Først må det en klage til Skipsraadet. Og takhøyden er stor etter min mening og erfaring så lenge etiketten følges.

 

Og for de som synes denne debatten tok feil vei - de kan jo ta tak i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Denne tråden her har da vært både snill og til tider informativ. Vi bruker 100 tusener av kroner og hundrer om ikke tusenener av timer på emnet båt i året. Det sier seg selv at engasjementet er ekte og alle vil gjerne få fram sine meninger.

At Bitteliten og hans trosfeller tar feil kommer ikke så tydelig frem i tråden , men trendener klar, på BP som ellers i Norge; Stadig fler konverterer fra forurensende hekkbølgemonster til vakre svaner med seil...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg (og en del andre har jeg inntrykk av) prøver å gjøre seg opp en egen mening basert på fordeler og ulemper om de aktuelle båtkategorier

Hva er feil med det da SveinHA??? Skjer det i feil forum? Tåler ikke Båtplassen et båtdiskusjon?

 

Vi kjøper vel alle båter med behov og økonomi som utgangspunkt, og alle (de fleste unntatt de som er i ferd med å konvertere) prøver så godt de kan å argumenter for sine egne valg. Noen er mer fanatiske enn andre, og bruker masse penger på båt og båtliv, andre har et mer avslappet forhold både til båten og båtbruken. Jeg har et inntrykk av at de fleste som gidder å bruke så mye tid her på dette forumet kan kalles fanatikere, uten å fornærme noen... (noen har jo mange tusen innlegg...!)

Jeg bruker kun båten når været tillater det, sover på hotell i stedet for i en bråkete havn, og er mer opptatt av å ligge stille i en naturhavn, enn å ligge i havna å ergre meg over "toget", naboen, fulle ungdom, bråkete hyssing som slår i masta på pinnebåter, bråkete baugpropeller, elektriske toalettkverner etc.etc.etc.)

 

Det som derimot er et argument mot båter med store motorer er selvsagt miljøaspektet. Vet ikke hvor mange liter f.eks. "Bitteliten" sin båt bruker i timen på marsfart (80-90 liter kanskje), å hevde at slike båter bidrar til å bedre miljøet, er vel å ta litt i...

Hvis miljøvern er en av grunnen til båtvalg så er jo det svært prisverdig at seilbåter blir valgt i stedet for store motorbåter, men jeg tror nok vi ikke har kommet dit ennå. For eget vedkommende så frister verken et liv på skrå eller en kjellertilværelse særlig mye. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...