Jump to content

Konvertere fra motor til seil


Styrbert

Recommended Posts

Hva er feil med det da SveinHA??? Skjer det i feil forum? Tåler ikke Båtplassen et båtdiskusjon?

Joda. Syntes bare jeg så litt for tydelige religiøse avsporinger (ref. diverse andre tråder) og gjorde et tafatt forsøk på å begrense det litt. Burde visst bedre :blush: Forsøk på å begrense en avsporing gjør jo gjerne at det tar av enda mer og det er jo slett ikke meningen. Skal prøve å unngå denslags i fremtiden :smash: .

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er nok motorbåt det rette for deg :smiley:

Ikke meg - men familiens valg er nok rett i dag ja.

 

Jeg har hatt min dose med uvær jeg - har vært uti noen stormer og vet om havets krefter. Personlig "rekord" er sjøer opp mot 20 meter og over 60m/sek vind. Men det var ikke i lystbåt da. For meg har det gjort at respekten for havet er stor, så stor at jeg snur når folka jeg har med meg begynner å bli redde. For meg er det godt sjømannskap - uansett seilbåt eller motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi tenger mer litt fokus på det som samler oss, både motor- og seilfolk ? :confused:

Er løsningen på å etablere egene seil- og motorsider? :rolleyes:

Eller en egen komiside ? :lol::lol:

 

Generelt blir saklighetsnivået så lavt med personlige finter og fajas at nytteverdien for en som kommer inn med en sakelig problemstilling blir nærmest lik null. :nono:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra tiden her på Baatplassen er at når diskusjonene sklir ut så er det opprinnelige temaet utdiskutert. Ikke dermed sagt at diskusjonen ikke fortsatt er interessant - den bare tar en annen retning.

 

Så har vi også ulike personlige stiler. Noen skriver med vilje skaprt, andre hever pekefingeren når de mner at streken er nådd, andre fortsetter den saklige diskusjonen. Etter min mening er det plass til alle så lenge etiketten følges.

 

Faktisk går aktiviteten og tonen her på forumet i bølger. I vinter var det en ganske skarp tone på forumet, i sommer har det vært veldig saklig og harmonisk. Kanskje ser vi at sesongen nærmer seg slutten nå :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tror vel pettersand og Svein Ha har noe i det de påpeker, veeeeldig mye avsporing i mange emner og mye svada prat, jeg liker ditt og han liker datt. Joda det skal være rom for det ene og det andre men det er jo ikke alle som er på dette forumet som er like flinke til og debatere saken.

Nå skulle vel jeg lært litt av forsøket til SveinHa og ikke prøvd meg på noen form for kritikk eller inspill som ikke stor debatantene liker men skitt au.

Kunnskapsnivået er veldig bra på dette forumet og man får svar nesten på alt mulig, mulig er det prisen som må betales for og holde forumet oppe og gå med alt svada pratet. Mulig at det skulle vært vurdert seil og motorbåt avdeling på forumet, jeg liker jo begge deler så gjerne for meg. Tror egentlig det kan være lurt. :confused:

Link to post
Share on other sites

Mulig at det skulle vært vurdert seil og motorbåt avdeling på forumet, jeg liker jo begge deler så gjerne for meg. Tror egentlig det kan være lurt. :confused:

Jeg synes det er bedre å la forumet være samlet som nå, enn å dele det opp i en avdeling for seilbåter og en for motorbåter. Jeg er helt sikker på at mange av dem på forumet som har motorbåt, godt kunne tenke seg en seilbåt (og vice versa), og derfor er det flott med et felles forum.

 

Den første båten vår var en seilbåt, First 24, men da vi fikk barn ble den for trang som feriebåt, så da stod valget mellom å kjøpe motorbåt eller en vesentlig større seilbåt. Kona var ikke så innstilt på å "leve på skrå" med små barn ombord, så da var valget enkelt; og nå nyter vi båtlivet med en komfortabel motorbåt. Likevel er jeg fortsatt interessert i seilbåter, og følger med på utviklingen der.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er tjukk i hue.men....

Hva defineres som svada.

 

Og fremdeles mener jeg at en som ser på seilbåt kanskje kan ha nytte av å vite at en Hero 101 o.l. ter seg litt annerledes i sjø på låringen enn en moderne "slede". Uttrykket slede er ikke brukt som forkleinelse. Det brukes mye i seilbåtprat.

Link to post
Share on other sites

For hver ny båt vi har hatt sier vi at dette er båtenh vi skal bli gamle i. Men det skjer noe underveis. Vi stiller krav, snakker med andre båteiere, og opplever at det finnes en verden utenfor vå¨re dollbord også. Vi tror nå at vår Nord West 900 er den riktige båten for oss. Stødig og god i all slags sjø, rikelig med plass og en fart vi trives i.

 

Men! Vi har aldri satt våre bein i en seilbåt. Vi vet ikke hva dette vil innebære dersom vi hadde fått prøvd denne lakentørkeren under fart. Så fortsatt tror vi at vår 22 år gamle Nord West 900 er båten vi fortsatt skal trives i fremover.

 

Det rare er jo at seilfolk holder sammen. Det samme gjør oss motorbåtfolk. Vi trives i hverandres selskap. Men å blande seil og motorbåtfolk ved brygga i sosialt selskap er et skjeldent syn. Desverre!

 

Jeg tror vi har mye å tilføre hevrandre. Vi er jo begge båtfolk, for pokker! :lol::cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er enig med Astor her..... det kan nok hende at det tidligere har vært litt avstand mellom seilbåfolket og motorbåtfolket, men jeg tror at dette er i ferd med å vaskes bort.... men fanatikere i begge leire blir nok aldri kvitt..

 

Det som er i ferd med å hende nå er jo at en del av oss motorbåtfolk konverterer til seilbåtreligionen.. og for min del så håper jeg det går en stund før jeg blir totalt hjernevasket som seilbåtfanatiker når seilbåten er i havn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har vel lite med folk i alminneliget og båttyper å gjøre - men det har noe å gjøre med miljøer.

Fredag gikk vi ut til en herværende populær bukt m/brygge. Der lå bare motorbåter. Gutta bredde seg utover brygga med stoler og bord. Et svært drog lå også langsides brygga. Resten av brygga var opptatt av en jolle fortøyd langskips (holde av plass). Jeg seg fram med og de stirret utfordrende på oss. Hva jeg hadde lyst til skal jeg ikke utdype.

Og det er ikke første gangen jeg har opplevd det....men i løpet av 30-40 års fartstid aldri, aldri med seilbåtfolk. Hva er forklaringen. Kommer ikke motorbåtfolkene fra møbelerte hjem??

Jeg har selv hadd motorbåt i mange år, vi oppførte oss da ikke slik.

(Nå havnet også jeg en smule utenfor tema, beklager :headbang: )

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er jeg uenig med Astor. Treffer både hyggelige og mindre hyggelige båtfolk, men har ikke merket noe til dette skillet som Astor påstår at finnes.

 

Det jeg har merket meg er at folk i princess 50 o.l båter stort sett er svært lite hjelpsomme og lite pratsomme, men so what?

 

Forstår heller ikke hva problemene her består i.

 

Vil man ha motorbåt så kjøper man motorbåt. Vil man ha seilbåt så kjøper man seilbåt.

Kan det være så vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Kan det være så vanskelig?

Nei, men jeg er neimen ikke sikker lenger :lol:

Og om noen her er redde for å tråkke "de store debatanter" som det kalles på føttene - vel tråkk i vei. Baatplassen er til enhver tid ikke mer en summen av deltakerne. Noen kommer til , noen faller fra. men summen er kanonbra mener jeg, noe også denne diskusjonen viser.

Link to post
Share on other sites

Hei forum!

Jeg hadde vel kanskje en smule anelse at det kom til å bli sjøgang eller hekkbølger etter mitt innlegg om dette å "konvertere" :lol: -

 

Jeg er takknemlig for alle innleggene saklige eller ikke. Denne tråden skal jeg gå igjennom mange ganger i vinter. Den har gitt meg mange verdifulle innspill i mitt båtvalg. :smiley:

 

Det har til tider "gått ei kule varmt" men sånt er bare gøy. Astor har et poeng.

Jeg tror vi har mye å tilføre hverandre. Vi er jo begge båtfolk, for pokker! :lol::cheers:

 

Har litt lyst til å sette strek der - hvis det er mulig? :lol:

 

Til deg Tuffff: Stemmer nok det ja. Det er ikke så mange fine utgaver av Winrace igjen, så jeg er lett å se. Hvor holder du til? Er det du som har snekka fra Wikstens?

Hvilken plass har du?

 

Til alle: Ha en strålende sensommer kveld!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...