Jump to content

Askeladden 805 Commuter, erfaringer?


bjoris

Recommended Posts

Har fått tilbud om bytte av Viksunden i en Askeladden 805 Commuter. Har vært skeptisk til denne båten, mener den har fått litt tvilsom kritikk mtp hvor godt den er skrudd sammen (knirking og knaking). Men klarer ikke å finne den testen jeg mener jeg har lest dette i.

 

Uansett det viktigste er jo at det er svært lite bobåt for pengene. Men har vært å prøvd den og vi fikk over 38 knop på topp så det er jo en ny verden mtp fart og for vårt bruk som har endet opp med stort sett transport er den jo rå...

 

Synspunkter?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Naboen min i havna har en slik. Ny i fjor, og den var det bare plunder med. Den lakk i overbygget og var dårlig skrudd sammen og motoren stod mer enn den gikk. Han ble forbannet da han fikk greie på at båten var laget i Polen. (Han er selv polakk, så han vet vel kanskje hva han snakker om :lol: ). Det hele endte med at han fikk helt ny båt til sesongen i år. Noe mellomlegg ble det, men det var også fordi den var noe oppgradert. I år er han dog fullt ut fornøyd med båten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Mja, er også av den oppfatning av at dette ble litt mye jippo og markedsføring. Båten er nok grei nok, men som dere sier prisen er volsom selv om det er tatt mye verditap på den vi har fått tilbud om å bytte til. Problemet er bare at vi da plutselig sitter med en båt som ser drittøff ut, men som ikke er særlig mer brukende enn f.eks NordStar 24 som jeg nå sitter å leser at er en mye bedre sjøbåt (denne vil også bli mye rimeligere om vi finner en pent bruk).

 

(kjøpte testen jeg lette etter fra Vi Bategare). Bare send IM så kan jeg maile over de tre testene jeg kjøpt om dere skulle være interessert...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mja, det er jo litt interessant, men innser at med en NS 24 er det fullstendig goodby til turbruk. Vi hadde håpt å finne en som vi hadde muligheten til mindre turer i. Var å så på en Flipper 787 i dag, likte båten veldig godt, men kunne tenkt meg et bedre eks mtp pris/utstyr/årsmodell. Vi får se, har ikke solgt Viksunden så hvis vedkommende er interessert i et bytte er det straks mer aktuelt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Var ute på prøvetur i denne båten for en uke siden sammen med båteieren. Det gikk i over 38 knop og det var ingen knirking fra sammenskruingen i denne båten. Vi gikk også i større bølger i lavere fart. Den smalt i sjøen, men mindre enn forventet. Det er en liten bobåt, men målet var også for denne båteieren rasktransport som du nevner. Blir spennende å se om den holder seg i pris.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har en Nord Star 24, og som testen sier så er dette en meget god sjøbåt. Slik jeg ser det er det største problemet med denne litt lengre turer. Vi var 2 som var en uke i Lofoten i fjor, (det kan forøvrig leses om dette her), og det ble mye flytting på bagasje og ting frem og tilbake. Videre så er det ikke eget toalettrom, slik at dersom en må noe veldig i løpet av natten må den andre (som kanskje ligger oppå toalettet) vekkes osv....

Driver mye med havfiske (sportsfiske) om sommeren, og til slike dagsturer er dette en helt suveren båt. Har en D4-210 i den og gjør da ca 35 knop, marsjfart rundt 29.

Ønsker å gå på litt lengre turer etterhvert og vurderer nå en litt annen type båt.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Ønsker å gå på litt lengre turer etterhvert og vurderer nå en litt annen type båt.

Har tro på at NS 24 er en skikkelig båt, men det er dette med pris i forhold til nytten båten har. Det blir jo svært kostbart å ha en ren transportbåt/fiskebåt til 500-700.000, da må det nesten være mulig å ta seg en tur også selv om det blir liten tid til det. Likte som sagt Flipper 787 veldig godt, men det er litt tungt å gå på noe eldre med mindre utstyr, syns liksom prisforskjellen mellom Viksunden og Flipperen blir for liten.

 

Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte båt når det også skal være mulig for familien og reise på tur. Har også en nå som nevner en Wiking 25 som mulig innbytte. Flott båt, men den ser veldig liten ut...

 

Var ute på prøvetur i denne båten for en uke siden sammen med båteieren. Det gikk i over 38 knop og det var ingen knirking fra sammenskruingen i denne båten. Vi gikk også i større bølger i lavere fart. Den smalt i sjøen, men mindre enn forventet. Det er en liten bobåt, men målet var også for denne båteieren rasktransport som du nevner. Blir spennende å se om den holder seg i pris.

Nei, det var ikke ekstremt, men så var det også svært lite bølger når jeg prøvde så jeg fikk litt bangeanelser mtp hva som vil skje i større sjø. Ser det ligger en med største motor og bra med utstyr til 895.000, 100.000 under den jeg så på så det var det med prisen da. Tror nok at det kan bli en bra populær båt som brukt hvis prisen er rett. 1.276.000 var ny pris på den jeg så på. De som kjøper en slik er nok bra pengesterke vil jeg tro.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bumper denne gamle traaden.

 

Mener aa ha hoert at Askeladden gjorde noen forbedringer paa skroget i 2006 og at en skal styre unna eldre modeller.

Noen som kjenner til det, og kan utdype?

 

Har spaadommene i denne traaden om prisfall i bruktmarkedet holdt stikk, og tror man i saa fall at de vil vedvare, eller er prisfallet tatt?

 

Vurderer en 2004 modell, fint om noen kan dele erfaringer med denne flotte "daycruiseren".

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en "ny" Commuter 8 for en måned siden (demobrukt - gått vel 40 timer hos forhandler). Bortsett fra en del teknisk tull, ser den ut til å nesten innfri fullstendig. Den krenger riktignok uventet mye i krappe svinger i litt hastighet (vanesak), nødvendigheten av vedvarende bruk av trimplanene er litt irriterende, akselrasjonen er ikke allverden før turboen har fått opp trykket skikkelig, men den er i orden! Tar relativt krappe 2 m+ bølger i 17-20 knop omtrent uten å slå, har ingen problemer med sjø opp til snaue 3 m i 10-12 knop (det har ikke vært større siden jeg fikk den). Er utrolig gjennomtenkt i design med utrolig mye utstyr/muligheter på utrolig liten plass. Falt f.eks. fullstendig for den ""usynlige" pantry'en, størrelsen på sengen i forpiggen, verdens minste(?) bad med "alt" etc. Det fungerer utmerket, i hvertfall for oss.

 

Det som virkelig imponerer, er at hekken biter seg fast til og med i krappe svinger i stor hastighet i litt sjø, topphastigheten på båten og plassen i styrhuset. Og båten oppleves som supertrygg. Det jeg derimot ikke liker er dørbreddene, fotbrettplasseringen, de korte vinduviskerne, at landstrømkabelen er plassert på styrbord side og må trekkes ut ved heving av motordekselet, at ikke dieseltanken er større, at det er endel unødvendig dill (dekksbelysning, vindusbelysning osv.) samt at ikke akterdekket er utvidet til også å omfatte dagens badeplattform (med en utenpå sittende eller nedfellbar badeplattform - idiotisk at ikke dette er gjort). Jeg er heller ikke veldig imponert over finishen (luft under gel-coaten, stygg finish på silikon/sikaflex bruk etc. - det er mye polakker tydeligvis ikke skjønner).

 

Jeg har riktignok hatt mye kluss: Baugpropellen fra utvendig styreposisjon fusker mot styrbord, megalekkasje på styringen frem til den innvendige snekken ble byttet, lekkasje av saltvannskjølingen på motoren, WC'et fyller seg med vann som renner over om man ikke stenger ventilen innen kjøring, baugpropellen kommer ned i vannet med en forferdelig støy som følge ved stor hastighet, at det er umulig å kjøre langsommere enn ca 3,3 knop etc. osv.

 

Til tross for alt klusset - jeg kan bare anbefale. Jeg bruker båt det meste av året (bor på øy) og ser frem til hvordan den vil tackle høststormer m.m.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Trondwi!

Har du anelse hvordan forbruket er på båten? Da mest interessant i marsjhastighet... (Som jeg regner med er rundt 25 knop).

Har vært inne i Commuteren en liten tur og fikk inntrykk av at toalettet var litt vell lite for å gjennomføre en dusj. Eller fungerer det faktisk helt greit?

Båten var også litt "tømt" i styrhuset (båtmessa i Bergen, så de hadde ryddet motorvei gjennom hele styrhuset. Er det mulig å innta et brukbart måltid her for en 2-3 personer?

 

Christian

 

PS: Har høststormene kommet til dine kanter ennå? :-P

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra en noe uventet sommerstorm og litt kuling av og til, har været her i "syden" vært snilt, vått og vennlig - hittil.

 

Vi har kun brukt båten til del-dagsturer foreløpig og har dermed ikke noe erfaringsgrunnlag med spising inne eller dusjing på minibadet, men tror begge deler burde gå greit. Hever man bordet litt og slår det ut, bør det gå greit gå 4-5 personer rundt det, riktignok med litt problemer med å komme på plass og all mat bør da være satt frem innen man setter seg. Man kan antagelig kun dusje mens man sitter på dolokket.

 

På flatt vann marsjer vi i ca 28 knop med motoren ørlitt tiltet (tilter man mer enn såvidt, ligger båten og vaker skikkelig). Forbruket med lettgrodd båt ligger da på ca 44 l/t eller 1,57 l/sjømil. Vår gjorde 37-38 knop i vår, men er nå "grodd ned" til ca 34. I følge displayet, bruker den kun 0,7 l/t på tomgang, ca 1,2 l/t i ca 3,3 knop og 1,7 l/t i 4,6 knop - jeg opplever dette som nesten ikke-til-å-tro lite. Med en gang det går fortere enn 4,6 knop, øker forbruket fort. På 5 knop, ca 2,8 l/t, 7 knop ca 6,2 l/t og 13 knop ca 28 l/t (man kjører helst ikke i 8-17 knop!).

 

Dersom det er litt stor og krapp sjø, er man nødt til å kjøre utrolig uøkonomisk. Mye flaps og minst 13-15 knop gir en rimelig grei kontroll over bølgene, men da renner det fort godt over 30 l/t. Et ikke ubetydeig problem i sjø er at motoren er alt for treg i akselrasjon til at de er mulig å slakke av og gi på i bølgene. Man må faktisk mer eller mindre bestemme seg for én hastighet og å holde den. Når man likevel slakker av fordi bestefaren til de andre bølgene kommer, tar det fort fire-seks bølger før man er oppe i "den riktige hastigheten" igjen.

 

Jeg hadde en litt ubehaglig opplevelse i Ramsøysundet (rett øst for Kvaasefjorden). Jeg hadde lite diesel og putret avgårde på sparebluss i sydsydvestlig kuling. Det var ikke særlig sjø før jeg kom på høyde av munningen mot havet, men der var det veldig krappe 2-2,5 m (eller kanskje litt til) og båten ble slengt vegg-i-mellom. Det vil si, det det virker som om båten skal holde seg 90 grader i forhold til vannspeilet og dermed kan det bli temmelig interessante vinkler i forhold til klodens horisontalplan i krapp sjø. Jeg opplevde det ikke som særlig farlig, men det var såvidt ubehaglig at jeg mistet retningen en liten periode og ble svært så overrasket da gps'en fortalte at jeg lå ca 90 grader av kurs. Jeg ga gass og båten tok kontroll over sjøen igjen. Intensjonen med turen var å fylle billig diesel på Flekkerøya (med ev. nødvendig etterfylling i Tømmerstø på veien ut), men eletronikken ombord oppga at jeg bare hadde ca 20 l igjen på tanken. Jeg var derfor redd for å trekke luft over Kvaasefjorden og få motorstopp (lite fristende å stå akter og lufte uten fremdrift i den sjøen). Da jeg hadde listet meg tilbake til Brekkestø, var det bare 7-8 l igjen på 315 liter tanken ifølge elektronikken. Jeg fyllte helt full tank = 259 liter. Grrrrrr! Det var mao ca 60 l på tanken ved Ulvøysund og minimal fare for å trekke luft. Dobbel-grrr!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Hei Trondwi! Hvilken motorisering har du? Litt nysjerrig ift. dine kommentarer om "treghet".

 

Ellers er vel 315 liters dieseltank ikke så aller verst for en 8 m båt? Ville trodd at dette i alle fall var "over snitt"?

 

Vinner jeg i Lotto er jeg temmelig klar for Commuter 11 prototypen som ligger til salgs i Bergen nå....(er selvsagt galskap å kjøpe denne, men båten er utroolig lekker)

Link to post
Share on other sites

Enig i at Commuter 11 er tøffere enn toget, men det er bare bygget den ene og med såpass mye meslinger og vannkopper som 8'ern hadde selv etter flere år i produksjon, hadde jeg kanskje betenkt meg.

 

Cummings 4,3 l (eller er det 4,2?) fra Mercruiser med 320 HK (etter 10 min når turboen omsider har fått opp trykket). Den er i hvertfall stor, flat og hvit med sort plastdeksel på toppen. Kjører jeg på litt, går det fort oppunder 50 l/t og da er egentlig ikke 315 l så mye. På den annen side, det er stor forskjell i fart & performance mellom full og nesten tom tank.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis det er 50 liter på bortimot WOT synes jeg ikke det er avskrekkende. Og med en ca teoretisk rekkevidde på 200 NM, er da vel brukbart på en sånn båt vil jeg da tro? Nå er det da Trondwi som må fylle opp tanken og ikke jeg, så jeg skal vel være litt forsiktig med å påstå alt for mye her :wink:

Misunner deg båten! Prøver å se etter rimeligere alternativer, men synes ikke jeg finner noen..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Sikkert fin fiskebåt det der! Men raske transportetapper er kanskje ikke dens store styrke :-) Takk for gjennomførte svar! Fått meg 3 (digitale utgaver) av tester av Commuteren sålangt og venter på et par til. Greit å ha lesestoff mens man regner på økonomien/mulighetene.. hehe

 

Noen som har noen formening om verditapene fremover på disse båtene? Snittpris på nye ligger vel grovt på mellom 1,2 og 1,3 og 3-4 år gamle båter som er forholdsvis lite brukt er jo nå på mellom 8-900.000. Hvor lavt tror dere det vil gå? Uten veldig lang fartstid i bruktbåtmarkedet har jeg inntrykk av at dette er en forholdsvis realistisk pris på pent brukte båter. Også når man ser dem opp mot konkurrentene av vestlandsbåtene.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Liten oppdatering på fjorårets tråd: Jeg har gjentatte ganger klaget til forhandleren på at den innvendige styreposisjonen er "hakkete" i forhold til den utvendige, men fikk til svar at det var fordi det var et tiltratt. Primo juli i år "eksploderte" den innvendige styringen:

 

p1010906.jpg

 

p1010903.jpg

 

Proppen til oljepåfyllingen deler seg (det var en propp med lufting, hvilket det ikke skulle være, da den utvendige styreposisjonen står høyere) og plastdelen av proppen smeller i taket. Hydraulikkolje over alt utenom førersetet, for der satt jeg - dryppende våt! Pumpen på denne styreposisjonen sprakk i fjor og ble byttet, nå eksploderte den på "uforklaring" vis.

 

Det viser seg at båtbyggeriet har gjort en bitte, liten feil. Dersom det er én styreposisjon, trenger denne bare to slanger. Er det flere, må samtlige ha returslange også. Min ble levert med to styreposisjoner og den utvendige var korrekt. Den innvendige var "dobbelt feil", ved at den også hadde lufting i proppen - er det rart jeg hadde vedvarende oljelekkasjer.

 

Nå er det montert returslange, og satt på tett propp. Styringen inne er som en skje i rømmegrøt og jeg har fått en virkelig praktfull båt - omsider.

 

Jeg bestilte også montering av "en av hver av alt" i fjor høst. Radaren er grei, men litt skjev. Autopiloten er glimrende og gir kjøring i minihastighet en helt ny dimmensjon, VHF'en har nok litt lav antenne, men AIS'en er et irritasjonsmoment av de sjeldne - melder om store farer i ett sett og mister kontakten med kartplotteren -grrrr!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...