Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

Driver og skal selge en båt med bensinmotor og mange er skeptiske til brann osv!

Jeg mener nå at folk som får brann pga bensin kansje skulle titte litt i motorommet nå og da??

Hvis man steller litt med båten og sjekker slanger osv så burde jo ikke det skje???

katogori 2 er vel kansje de som fikser brann selv pga forsikrings utbetaling?? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Folk er livredd både bensin og gass ombord i båt, men ikke diesel, parafin og sprit. Merkelig nok.

 

Bunner nok ut i gamle fordommer - f.eks. gass var luktfri før, men er ikke det nå. Så før kunne det være en fare.

Jeg har hatt brann i gassapparat ombord i ene båten, men det var et 30 år gammelt gassapparat som kunne være skummelt nok. Nye moderne gassapparat har flamevakt, flammedeksel osv. Mitt gamle parafinapparat (optimus) var mye skumlere, så det dumpet jeg og kjøpe gasskok.

 

Nåvel, tilbake til emnet - jeg har opplevd at bensintanken sprakk, så det lå 170 liter bensin i kjølen, sikkert 50 av disse under motoren, og jeg startet uten verken brann eller eksplosjon. Brukte utluftingsvifta som foreskrevet. Mens kompisen min gikk nesten ned pga brann i motorrommet i sin dieselbåt...

Link to post
Share on other sites

Du må se på sandvik siden min....... www.sandvik28.piczo.com

ja alt er farlig med riktig mye uflaks, kjører man med lekasjer og aldri titter i motorommet kan jo ting skje! skjønner jo at folk helst vil ha diesel men alt er jo et regnestykke - jeg satte i motor i båten selv og skulle jeg kjøpt dieselmotor måtte jeg punget ut med kansje rundt 60.000, jeg kjøpte en raset 140 (vp) motor og bygde opp ny med en bilmotor, så jeg kunne nok kjørt i mange år på prisdifferansen

Link to post
Share on other sites

Driver og skal selge en båt med bensinmotor og mange er skeptiske til brann osv!

Jeg mener nå at folk som får brann pga bensin kansje skulle titte litt i motorommet nå og da??

Hvis man steller litt med båten og sjekker slanger osv så burde jo ikke det skje???

katogori 2 er vel kansje de som fikser brann selv pga forsikrings utbetaling?? :sailing:

Statistikken viser at det brenner oftere i dieselbåter enn i bensinbåter. Det kan vel ha noe å gjøre med at de som har bensinmotorer er litt mer påpasselige?

Dessuten hvis man bruker det beste instrumentet man har kjenner man med en gang om det lukter bensin i båten, for det gjør det normalt ikke. Når det gjelder dieseler er jeg ikke så sikker. Der er det kanskje diesellukt i maskinromet til enhver tid? Har man nettopp fyllt drivstoff uten å bruke hansker lukter det garantert diesel av hendene.

Link to post
Share on other sites

Når var det at gass IKKE var tilsatt luktstoff? Det må ha vært veldig, veldig lenge siden.

 

Har selv bensinmotor (påhengs) og har nesten ingen problem med dette fordi motoren, tanken og den eneste slangen ligger ute - nærmest utenfor båten. Ha heller ikke de store problemer med gass hjemme hvor jeg kan lagre den steder (garasjen) hvor mindre lekkasjer bare forsvinner. Men i båten skal du ha gassen stort sett inne hvor den samler seg i tilfelle i bunnen av en gasstett balje.

 

Men det har vi diskutert før. Hadde det ikke vært det med luktstoffet hadde jeg holdt kjeft :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg møtte engang en jente som var den i Norge som har overlevd med største brannskader, resten av familien hennes døde.

 

Det var en FB. Sprukket bensintank, faren kjørte utlufting og vred på nøkkelen og hele båten eksploderte i et flammehav. Se for deg gnistene fra en startmotor som ligger under bensin... Bare datteren overlevde. Dette er lenge siden, men jeg husker det godt!

 

Bensinmotorer er helt greit, men ikke innenbords for meg takk.

Link to post
Share on other sites

Dessuten hvis man bruker det beste instrumentet man har kjenner man med en gang om det lukter bensin i båten, for det gjør det normalt ikke. Når det gjelder dieseler er jeg ikke så sikker. Der er det kanskje diesellukt i maskinromet til enhver tid? Har man nettopp fyllt drivstoff uten å bruke hansker lukter det garantert diesel av hendene.

Her ligger vel den største forsjellen på dieselmotor og bensin m.h.t. brann. Skulle det lukte litt diesel, (noe det kanskje gjør hos de fleste med diesel) i motor rommet er ikke det nødvendigvis noen brann bombe. Det vil ikke antenne fra en gnist fra startmotoren. Derimot bensin....!

 

Det er dermed ikke sagt at diesel-søl i motor rommet er ufarlig!!

Link to post
Share on other sites

Det var selvfølgelig en tragisk hendelse. Startmotorer til bruk i båt skal være av marinekvalitet og dermed gnistsikret.

Forøvrig er det ikke nok å kjøre vifte. Viften tar nemlig bare dampen. Ligger det et antall liter bensin i kjølsvinet tar ikke viften seg av problemet. En kikk ned i motorrommet og neseprøven ville avslørt det.

Link to post
Share on other sites

Når var det at gass IKKE var tilsatt luktstoff? Det må ha vært veldig, veldig lenge siden.

Nei, vet du, det kan jeg ikke svare på. Jeg har alltid blitt tutet øret fullt av de rundt meg at det var slik, at det først er i nyere tid den ble tilsatt lukt. Det er en "sannhet" ingen har stilt spørsmål om før nå, så nå er jeg blitt usikker :confused::cryin:
Link to post
Share on other sites

Statistikken viser at det brenner oftere i dieselbåter enn i bensinbåter. Det kan vel ha noe å gjøre med at de som har bensinmotorer er litt mer påpasselige?

Dessuten hvis man bruker det beste instrumentet man har kjenner man med en gang om det lukter bensin i båten, for det gjør det normalt ikke. Når det gjelder dieseler er jeg ikke så sikker. Der er det kanskje diesellukt i maskinromet til enhver tid? Har man nettopp fyllt drivstoff uten å bruke hansker lukter det garantert diesel av hendene.

Bra bruk av statistikk! Hvor mange ganger fler dieselmotorer er det i båter i forhold til bensin? Dette gjelder naturligvis innenbords.

 

I kompis fikk full tenning for noen år siden. Fylte bensin, viften gikk forskriftsmessig, vred på tenningen og PANG. Det var verken starteren eller dynamoen som var årsaken, men fordeleren. Fordelerlokket var ikke tett nok. Mesteparten av båten brant opp. Mindre brannskader på de fire ombord.

Link to post
Share on other sites

Mangelfult vedlikehold kan få større konsekvenser med bensinmotor enn med diesel. Brann med bensin har en lei tendens til å starte med en eksplosjon, noe som er sjelden med diesel.

 

I tillegg kommer at en stor del av dagens båteiere ikke har kompetanse/interesse for motor. Båt "kjøres" på samme måte som bil, d.v.s. at vedlikehold av motor overlates til et verksted. Manglende kunnskap/evne/vilje til selv å se etter motor kompenseres med en motor hvor lekkasje av drivstoff skjelden medfører katastrofe.

 

Dessuten gjør nok diesel-"moten" fra landeveien seg også gjeldene på sjøen.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

etter min mening er skepsisen mot bensimotorer i båt sterk overdrevet og egentlig ubegrunnet.

de aller fleste branner skyldes helt sikker mangel på elementært ettersyn/manglende nødvendig kunnskap om båters fremdriftsystemer, enkle saker som sjekk av slanger, koblinger, filtre osv - forøvrig det samme som dor dieseler.

 

nyere innsprøytningsmotorer (bensin) er vesentlig sikrere og jeg skulle anta at faren for brann er redusert med mer enn 90% da maskineriet ikke har forgasserere som renner over, motorer som ikke skyter i forgasser ved start (flammedemper av metall = ok - luftfilter av papir er NO - NO AQ171? el l. ikke helt sikker her men...?

 

 

det kan være smart å la avtrekksvifta gå mens man fyller bensin forutsatt at den er gnistsikker - som den vel er på "alle" amerikanske båter?

 

eventuelle lekkasjer i drifstoff - påfyllingssystem bør da lett kunne asvløres.

 

lar alltid vent viften gå når jeg fyller på marinaer.

ellers tar jeg alltid en titt i motorrommet før start mens vifta går - slik alle - bensin- eller dieseleriere - er "forpliktet" til å gjøre.

ikke alltid praktisk men veldig forebyggende.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke dampen som kan antennes ved gnist da?

Jo det er det, men det holder med en mm3 bensindamp, f.eks. rundt en gnist, eller noe som lager bobler. Vanskelig å konstruere en båt med to motorer som kan startes og gå badet i bensin - i en sommervam båt, uten at det smeller.

 

Det er nok mange som starter motorene uten å kikke ned i motorrommet når de dra hjemover. Selv om de sjekker før de drar utover.

 

Måtte vært enkelt å lage en bensindetektor.

Link to post
Share on other sites

Hentet fra AGA sine sider:

 

Propan er en fargeløs og ikke giftig gass, den er 100 prosent miljøvennlig da den ved normal forbrenning ikke avgir verken sot eller svovel. Propan er tyngre enn luft. Av sikkerhetsmessige grunner er den tilsatt et giftfritt luktestoff som gjør at du raskt merker en eventuell lekkasje. Du lukter propanen allerede når den er i en blanding på bare 0,4 prosent i forhold til luft. Det betyr at det må lekke fem ganger så mye propan før blandingen er brennbar, fordi den bare er brennbar i en blanding hvor det er mellom 2,1 og 9,5 prosent propan i luften (nedre og øvre eksplosjonsgrense).

Link to post
Share on other sites

Skepsisen ligger nok i at når det smeller, så smeller det helt vannvittig. Diesel brenner også,

men de ombord har vanligvis noe bedre tid på seg til å gjøre mottiltak.

Sjekker man slanger og kuplinger regelmessig er faren forsvinnende liten. Bensinmotorens

fordeler, som lavere pris og billigere reservedeler, vektes lavt i forhold til dieselens tilsynelatende

lave brannfare. Likner litt på nordmenns store skepsis til gass i hjemmet. I Europa forøvrig, brukes

gass med den største selvfølgelighet. Mens vi sverger til "brannsikker" elektrisitet. Norge er likevel

det landet i Vesteuropa som har flest husbranner. Men det smeller ikke så voldsomt her til lands,

når en brann starter.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Mens vi sverger til "brannsikker" elektrisitet. Norge er likevel

det landet i Vesteuropa som har flest husbranner. Men det smeller ikke så voldsomt her til lands, når en brann starter.

Nå skal jeg ikke være bombastisk, men jeg har hørt at litt av årsaken er at vi, og Albania, er de eneste landene i Europa som ikke har jording via strømnettet. Vi har jord til bakken pr hus, og ofte dårlig jording. Dette er sett på som en vesentlig farligere løsning enn hva andre land har.
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke være bombastisk, men jeg har hørt at litt av årsaken er at vi, og Albania, er de eneste landene i Europa som ikke har jording via strømnettet. Vi har jord til bakken pr hus, og ofte dårlig jording. Dette er sett på som en vesentlig farligere løsning enn hva andre land har.

Norge og Albania savner en såkalt 0 leder som fasene dreier seg rundt. Dette har lite å gjøre med brann i båt. Brann i hus starter vel også relativt skjelden pga. dårlig jording. Jording er ment som en beskyttelse for mennesker (pga. overledning i apparater). Men for å ikke spore dette av.....

 

I 2005 leste jeg en artikkel om at Draco fra 80 tallet kunne ta fyr. Her ble det påpekt dårlig bensinslange. Jeg mener at om du har en båt med bensinmotor som er 25 år gammel, og du fortsatt har den gamle orginale bensinslangen. Da får du f.... meg skylde deg selv om det skulle lekke. Noe vedlikehold må påregnes. Er ikke bare å kjøpe en båt, bytte impeller samt stoffe så går den i det uendelige.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Haha bra - helt enig, hvis man har kjørt båt siden 80 tallet og ikke sjekket slanger osv kan man vel med rett kalle det å bite seg i raua......

Får håpe de som er så sløve finner båten på havets bunn en vakker dag, slik at de slipper å skade uskyldige medpassasjerer før det evnt smeller :cheers:

Og kjøre med slanger fra 80 tallet er for meg synonymt med å lyse ned i ei bensinkanne med fyrstikk :lol:

eller koble en fenghette ned i tanken til fks lanternelyset :rolleyes:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det mange hjelpemidler for å unngå branner i båt feks utluftingsvifte, gassvarsler etc, men fakta er som følger:

Alle brennbare væsker har et flammepunkt. dvs den temperaturen væsken må ha for å avgi nok gass som kan antennes med en flamme, glør, gnist åpen ild etc.

Brennbare væsker deles inn i klasser etter brennbarhet/brannfare.

 

A-væsker har flammepunkt under 23 grader celsius.

B-væsker har flammepunkt mellom 23 - 55 grader

C-væsker har flammepunkt over 55 grader

 

Bensin har flammepunkt på -40 grader = A-væske

Diesel har flammepunkt på ca 60 grader = C-væske

 

Så det er vel ikke grunnløst at folk er redde bensindamp i båt :wink:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...