Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

det med en dedektor i motor rom som "lukter" bensindamp måtte vel være genialt og få tak i evnt selge??? Hvis noen vet om en slik som fungerer så si i fra - tror det er mange som ville hatt en slik, kansje en med et par sensorer 1 til tanken fks under e.l og en ved motoren/ under

Jøsses. Det er ikke den ting amerikanerene ikke har veit du . (av ting og tang)

 

Se bare her

Koster ikke alverden heller

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig det med Albania og Norge. Og Bensindamp er farlig. Men tar man høyde for(les vedlikehold) disse faremomentene er det ikke farligere å ha en bensinmotor ombord enn en

som slurper diesel. Som nevnt tidligere her, og som også Andreas påpeker, emnet har vært

diskutert tidligere. Bensinmotoren har sine fordeler og dieselmotoren sine. Akkurat når det gjelder

brannfaren, er den betydelig overdrevet på bensinmotorens vegne og undervurdert på dieselens

vegne. Og angående farene med gass, får man intrykk av at de er så store, at hele Europa skulle

vært jevnet med jorden, egentlig. Men såvidt jeg vet, lever både tyskere og spanjoler osv. i beste

velgående.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

det med en dedektor i motor rom som "lukter" bensindamp måtte vel være genialt og få tak i evnt selge??? Hvis noen vet om en slik som fungerer så si i fra - tror det er mange som ville hatt en slik, kansje en med et par sensorer 1 til tanken fks under e.l og en ved motoren/ under

finnes an mass -hvor mange vil du ha?.......

http://www.mtiindustries.com/ms2.htm

 

gass (any) varme/brann - vann......

 

finnes i min båt:

 

Marine Operating Specifications

Easy, snap together assembly.

Marine environment tested for salt water spray, shock, temperature extremes, vibration and corrosion.

Power 12 vDC, operational range 7-16 volts.

200 milliamp (.2 amp.) current draw.

[Fumes Detected: Gasoline, hydrogen from batteries, propane, alcohol, acetone, methane and other explosive vapors.

[Fire Alarm Trigger: 180° Thermal Switch.

[Flood sensor triggers during high bilge water conditions.

On/Off/Test Switch. For one touch analysis of detector performance.

Size: 3-1/4"W x 2-3/4"H x 3/4"D.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men såvidt jeg vet, lever både tyskere og spanjoler osv. i beste velgående.

Mja... det skjer nok ikke så ofte, men når det skjer så blir det gjerne 'tabula rasa'.

 

Noen som husker ulykken på Lillestrøm hvor 2000 personer (fritt etter dårlig hukommelse) ble evakuert? Fordi en propantankvogn var lekk etter en egentlig mindre ulykke.

 

Noen måneder senere satt jeg sammen med 2 brandmenn på et kurs og spurte hva som hadde skjedd dersom det hadde vært en tankvogn med diesel. "Det hadde kanskje ikke kommet opp i nyhetene engang".

Link to post
Share on other sites

Mja... det skjer nok ikke så ofte, men når det skjer så blir det gjerne 'tabula rasa'.

Nemlig, og derfor får vi også en overdreven frykt for alt som har med bensin og gass i en

båt å gjøre. Jeg har diesel til fremdrift og gass til koking, føler meg komfortabel med det.

Men ville følt meg like komfortabel om jeg hadde hatt bensin eller gass til fremdrift.

Ville bare vært enda nøyere med jevnlig sjekk av slanger og kuplinger.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Statistikken viser at det brenner oftere i dieselbåter enn i bensinbåter. Det kan vel ha noe å gjøre med at de som har bensinmotorer er litt mer påpasselige?

Dessuten hvis man bruker det beste instrumentet man har kjenner man med en gang om det lukter bensin i båten, for det gjør det normalt ikke. Når det gjelder dieseler er jeg ikke så sikker. Der er det kanskje diesellukt i maskinromet til enhver tid? Har man nettopp fyllt drivstoff uten å bruke hansker lukter det garantert diesel av hendene.

 

 

HVILKEN STATISTIKK ???? Det er vel hevet over enhver tvil at bensin danner gass som vil være brannfarlig .....??? IKKE ?? Det er vel ikke LUKTEN som utgjør eksplosjonsfaren. men blandingen av

av luft / bensin i et spes. forhold. Tror ikke NESA er det beste instrumentet for å verifisere eventuell brannfare i en båt med bensinmotor. I båter med dieselmotor, oppstår det overhodet IKKE slike brannfarlige avgasser som fører til eksplosjon ombord. !! Da må det i såfall være snakk om lekkasje i gassanlegg etc. :yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mja... det skjer nok ikke så ofte, men når det skjer så blir det gjerne 'tabula rasa'.

 

Noen som husker ulykken på Lillestrøm hvor 2000 personer (fritt etter dårlig hukommelse) ble evakuert? Fordi en propantankvogn var lekk etter en egentlig mindre ulykke.

 

Noen måneder senere satt jeg sammen med 2 brandmenn på et kurs og spurte hva som hadde skjedd dersom det hadde vært en tankvogn med diesel. "Det hadde kanskje ikke kommet opp i nyhetene engang".

 

 

Dette har vel INGENTING med bensinmotor / brann å gjøre ?? Kun poengsamling for ekstra stiper !!!

Kutt ut slike intetsigende innlegg som KUN har "stripe" hensikt !!

Link to post
Share on other sites

Har en båt i verste kategori : Innenbords med bensin OG Draco.

Har byttet alt av slanger, og følger nøye med. Stikker nasegrevet i rommet før start, og lufter ut. Føler meg ikke utrygg, men er nøye med å kontrollere det tekniske. Jeg har solseng over motorrommet. Starter aldri motor med noen liggende oppå, da dette lokket vil/skal blåse ved eksplosjon. Mulig jeg overdriver, men jeg synes det er greit å være føre var. Selv om sannsynligheten ikke er stor, så er en bensin eksplosjon stygge greier.

 

Hadde en gang lekasje i lokket til nivåmåler på tanken. Kjente bensinlukt i båten etter fylling da tanken var helt full. Tømte ut av tanken, fjernet gulvet i båten og luftet ut. Det gikk bra.

Redigert av Tom J. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Skepsisen er vel noe knyttet opp mot hvor lettantennelig drivstoffet er.

Lavt flammepunkt=Lettantennelig.

 

Brannfarlig væske inndeles i følgende klasser:

Klasse A: Væske med flammepunkt over + 23 ºC (for eksempel bensin, rødsprit)

Klasse B: Væske med flammepunkt over + 23 ºC men ikke over + 55 ºC (for eksempel white spirit, parafin)

Klasse C: Motorbrensel og fyringsolje med flammepunkt over + 55 ºC (for eksempel dieselolje, fyringsolje) samt de væsker som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap bestemmer skal regnes som brannfarlig vare.

Regelhjelp.no

Jeg synes inndelingen mellom klasse A og B er noe uforståelig. :rolleyes:

mvh

giver

 

Hei boywonder

Du kan redigere ditt eget innlegg innen 24 timer, så slipper du "stripetillegget". :wink:

Sitat:

"Hadde du vært litt smart nå, så hadde du samlet begge sitatene i ett innlegg, slik at du ikke slo bena under dine egne uttalelser... Hurra! Der kom jeg enda nærmere en stripe til! "

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brannfarlig væske inndeles i følgende klasser:

Klasse A: Væske med flammepunkt over + 23 ºC (for eksempel bensin, rødsprit)

Klasse B: Væske med flammepunkt over + 23 ºC men ikke over + 55 ºC (for eksempel white

...

...

Jeg synes inndelingen mellom klasse A og B er noe uforståelig. :rolleyes:

mvh

giver

Jeg har mistanke om at klasse A er væske med flammepunkt under 23 ºC

Link to post
Share on other sites

Her gjelder å være enig om en ikke skal bli mistenkt får kun på skrive innlegg for stripene sin de.

 

Brannfarlig væske klasse A: Væsker med flammepunkt høyst +23 oC

Brannfarlig væske klasse B: Væsker med flammepunkt over +23 oC, men ikke over +55 oC

Brannfarlig væske klasse C: Væsker med flammepunkt over +55 oC

 

Er det korrekte

 

Hvorfor folk er skeptiske til benisnmotorer i båten er vel sikkert flere årsaker vil jeg tro.

 

Nå skal ikke jeg uttale med om sannsynligheten for en brann i en bensinmotor uten en nærmere analyse, men at konskvensen gjerne blir større med tanken på bensinbrannens eksplosjonsartede utvikling. Dette gjør at det gjerne blir ansett som en strørre risiko å ha bensin enn diesel. Hvis vi tillegg antar et en elektrisk feil på en bensinmotor vil kunne føre til en brann så vil jo frekvensen også øke og dermed øker risikoen ennå mere. Det er mange parametere som virker inn her..

 

Men om vi tar en en risksikoanalyse/kritikalitesanalyse for bensin kontra diesel båt så vil en finne noen ulikheter. I en slik analyse kan en gjerne benytte annerkjente metoer fra industrien FMEA eller FMECA så setter vi opp følgende forutsetning. Dette resultate en slik analyse gir benyttes så til å bestemme hvorvidt en skal ha en forebyggende vedlikeholds porgram (FV) eller ei, og derav hvilken type FV en skal ha for å redusere risikoen.

 

Med andre ord så kan som det sies her reduser risikoen for brann ved hjelp av forebyggende vedlikeholdsaktiviteter, men det er vel rimelig å anta at det forbyggende vedlikholdet for en bensininnstallasjon vil bli høyere enn for en dieselinnstallasjon.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg brenner bensin i stormkjøkkenet mitt og når jeg under opptenning slipper ut litt bensin og setter lighteren borti 2 sek senere krøller hårene seg helt opp til albuen :blush: Denslags skjer ikke en gang med propan... Frister ikke mye å ha slikt i et lukket motorrom...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kun poengsamling for ekstra stiper !!!

Kutt ut slike intetsigende innlegg som KUN har "stripe" hensikt !!

Hadde du vært litt smart nå, så hadde du samlet begge sitatene i ett innlegg, slik at du ikke slo bena under dine egne uttalelser... :wink: Hurra! Der kom jeg enda nærmere en stripe til! :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

etter min mening er skepsisen mot bensimotorer i båt sterk overdrevet og egentlig ubegrunnet.

de aller fleste branner skyldes helt sikker mangel på elementært ettersyn/manglende nødvendig kunnskap om båters fremdriftsystemer, enkle saker som sjekk av slanger, koblinger, filtre osv - forøvrig det samme som dor dieseler.

 

 

ligger vel mye fakta her tror jeg..

 

Skepsisen ligger nok i at når det smeller, så smeller det helt vannvittig. Diesel brenner også,

men de ombord har vanligvis noe bedre tid på seg til å gjøre mottiltak.

Sjekker man slanger og kuplinger regelmessig er faren forsvinnende liten. Bensinmotorens

fordeler, som lavere pris og billigere reservedeler, vektes lavt i forhold til dieselens tilsynelatende

lave brannfare. Likner litt på nordmenns store skepsis til gass i hjemmet. I Europa forøvrig, brukes

gass med den største selvfølgelighet. Mens vi sverger til "brannsikker" elektrisitet. Norge er likevel

det landet i Vesteuropa som har flest husbranner. Men det smeller ikke så voldsomt her til lands,

når en brann starter.

 

Ben

 

fyrer kunne med propan hjemme, komfyr og varme +++

 

Nå skal jeg ikke være bombastisk, men jeg har hørt at litt av årsaken er at vi, og Albania, er de eneste landene i Europa som ikke har jording via strømnettet. Vi har jord til bakken pr hus, og ofte dårlig jording. Dette er sett på som en vesentlig farligere løsning enn hva andre land har.

[/quote

 

veeeell.. nå går vi jo mer og mer over til 400v TN nett i norge. der kommer e-verket med sin

PEN leder, som vi splitter opp i PE og N leder. PE(jord) og N(null leder).

 

Mja... det skjer nok ikke så ofte, men når det skjer så blir det gjerne 'tabula rasa'.

 

Noen som husker ulykken på Lillestrøm hvor 2000 personer (fritt etter dårlig hukommelse) ble evakuert? Fordi en propantankvogn var lekk etter en egentlig mindre ulykke.

 

Noen måneder senere satt jeg sammen med 2 brandmenn på et kurs og spurte hva som hadde skjedd dersom det hadde vært en tankvogn med diesel. "Det hadde kanskje ikke kommet opp i nyhetene engang".

 

gud bedre for en sammenligning.....

Link to post
Share on other sites

Det er begrensninger hvor store gasstanker man får ha "ombord". En gasstank på ca 50 liter rekker ikke å få lunk på brederen en gang :headbang:

 

Jo, LPG (propan) er jo flytende under lavt trykk (3bar). Samme som brukes i bil. Da får du plass til ganske mye gass. CNG (Compressed Nat. Gas) derimot er i gassform med høyt trykk er avhengig av store tykke tanker. Det er nok ikke særlig aktuelt i båt.

 

Det finnes jo også fine gasssensorer for motorrom som kan forigles med startknapp. Har du f.eks en gasslekkasje så vil startmotoren aldri få strøm.

Link to post
Share on other sites

Jo, LPG (propan) er jo flytende under lavt trykk (3bar). Samme som brukes i bil. Da får du plass til ganske mye gass.

 

Etter hva jeg har forstått, så går det med ca. like mange liter gass som det gjør bensin. Dvs. at mine 400 liters bensintank må byttes ut med en 400 liters trykktankt for gass. Tror nok det blir lenge til så store tanker blir godkjent uten å måtte "grave" de ned i hagen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke aning, men diskuterte dette med noen en gang. Mitt forbruk er høyt av bensin og ser her helt klart en fordel med drift av gass isteden. Problemet var å få store nok tanker som var godkjent for bruk i båt. Etter hva jeg har fått med meg, så har jeg ikke sett noe særlig av dette enda i Norge (foruten tradisjonelle 5-10 kg tanker som blir utrolig upraktisk). Et annet problem blir marinaer som skal komme med LPG gass, det bør også være på plass FØR man konverterer. Litt "kjipt" å dra båten på land hver gang det er tid for "bunkring"

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

leste akkurat en sak i siste nr av Båtliv at dieselen forurenser såpass at eksperter advarer folk med allergi og luftveisplager mot dieselmotorer.. pga av partikler i avgasser.

 

Ja, diesel inneholder noen lite kjente stoffer. Leste litt om det amerikanerne kaller for Devil in The Diesel i en link fra gas pro.

 

"3-Nitrobenzanthrone is a nitrated polycyclic aromatic hydrocarbon (nitro-PAH)".

Noe av det mest kreftfremkallende stoffet som er analysert... :confused:

 

Artikkel fra New Scientist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...