Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

Når det gjelder LPG konvertering så koster det 28 000,- å konvertere min VP V8 hos Gasspesialisten.

 

Ja, det ser ut som at de nye gassanleggene man får til bensinmotorer er blitt ganske avanserte med injektorer og egen styringselektronikk har blitt ganske så avanserte. Ser de har noe tilleggsutstyr for ekstra ventilsmøring også.

 

Ref. Gasspesialisten:

" I tilegg kan man på enkelte bilmodeller ved behov montere Valve saver, et oljeinjetion anlegg som gir en dråpe spesial olje hvert 5 sekund, denne olje forbrennes helt, men legger igjen et beskyttende/smørende belegg på ventiler / ventil seter."

 

Det var jo ganske smart, siden gassen er ganske "tørr" som drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig enig med at bensin brenner bedre enn diesel.. alt annet er jo helt på trynet.

Men føler likevel at denne branngreia er noe hauset opp. Sjelden jeg ser en nyere daycruiser eller lignende som brenner opp. oftest er det større båter, gjerne cabincruisere og lignende.

 

Er man flink til og vedlikeholde motoren, dvs gå over slager osv, kikke i motorrommet før oppstart og bruke vifta godt så tror jeg dette kombinert med et slukkeanleggi motorrommet gjør mye for brannfaren.

 

leser om folk her som på død og liv ikke ville hatt bensin uansett, Men fakta er det at hadde bensinen kostet 4kroner, ja da tipper jeg de fleste hadde hatt bensin ja;).

 

Og hadde bensinbåtene vært den dødsfella som mange her mener, ja da spørs det vel om det ikke hadde kommet noen lovpålag eller lignende. På enkelte her inne høres det nesten ut som om bensineksplosjoner og dødsfall er daglig i den Norske skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Hei - Jag kan inte lagarna i Norge - Men i Sverige är det förbjudet att ha bensin ombord i ett fartyg (Större än 12x4m) Har man en bensin utombordare ska den sitta i jollen på släp efter fartyget och där ska bensintanken också sitta. Ingen bensin ombord. Detta enligt sjöfartsverkets bestämmelser - antar de överenstämmer med övriga EG - kanske Norge också? Fritidsflottan kopierar mycket från större fartyg - varför inte detta? Bara för att vi tidigare hade dåliga små Dieslar? Så är det inte idag - men det finns mycket varningar om hur bensinen ska hanteras - följs dom så är det säkert bra - Men vid olyckstillfällen så visar det sig snart att man inte gjort detta - Kan tänka mig att det är likadant hos Er. :-)

Link to post
Share on other sites

helt enig med eruts: HVIS man passer på og HVIS man bytter slanger og HVIS man har varsler i kjølsvinet og HVIS batteriet der ikke er tom og HVIS alle i båten er klar over det HVIS man ditt og HVIS man datt - da er alt utrolig sikker.

 

 

skikkelig imponerende svar.. hvis vi først er inne på den typen svar , hadde det jo vært enklere HVIS bensin ikke var like brannfarlig :smash::crazy:

 

men man må faktisk regne med at folk er inteligente nok til og ta forhåndsregler. Tipper forresten det er like stor sjangs for at det tar fyr i det elektriske anlegget i båten din som at båten min tar fyr pga bensin eksplosjon.

de fleste båt branner starter som følge av feil eller mangler ved det elektriske anlegget i båten.

dette skyldes utelukkende at folk tror de har vanvittig peiling på strøm og mener 12V ikke er like farlig som den 230V vi har i husene våre. Her Tar 99% feil. 12V er minst like farlig som 230V og desverre tror folk at strøm er enkelt. Det holder at hr hansen er litt uforsiktig når han avmantler kabelen til det nye kjøleskapet, og uheldigvis kutter av noen kordeler i kabelen... og vips så har du svekket kabelen drastisk, nok til at det ofte kan bli varmt og ta fyr.

 

tipper det er håndfull av de på forumet her som har et ledningnett og et elektrisk opplegg i båtene sine som ville fått karakteren "godkjent" av fagpersonel\elektriker\båtelektriker.

 

 

 

 

Mvh -elektriker-

Link to post
Share on other sites

Om vi snakker om risikoen for brann i en bensinbåt kontra en dieselbåt så må vi sammenligen "epler og epler". I det legger jeg at vi i begge tilfellene har det samme vedlikeholdet, det samme varslingssytemet for lekkasje og gass evakueringssystemer samt annet.

 

Når en skal vurdere risikoen for brann som er en uønsket hendelse her så antar vi alltid at vi harr null forbeyggende vedlikehold på systemene, vi har heller ikke noe annet som kan hindre eller redusere brannfaren. Utfra dette så finner vi risiskoen for at brann kan oppstå, dette er en sammenheng mellom konskvensen av en brann og sannsynligheten for at den oppstår(frekvensen)

 

Deretter vurderer vi om vi kan leve med risikoen, hvis ikke så setter vi i gang tiltak som kan redusere risikoen. Dette er gjerne et forebyggende vedlikeholdsprogram og/eller inspeksjonsprogram. For dieselbåter er dette gjerne mindre omfattende enn for en bensinbåt av den enkle grunn at risikoen for brann er mindre. Dette er den enkle måten å si dette på, og en vanlig måte å vurdere risiko på.

 

Om vi introduserer det samme forebyggende vedlikeholdet på en dieselbåt som er vanlig på en bensinbåt så føler jeg meg rimelig trygg på antall branner i dieselbåt vil reduseres en god del

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig enig med at bensin brenner bedre enn diesel.. alt annet er jo helt på trynet.

Men føler likevel at denne branngreia er noe hauset opp. Sjelden jeg ser en nyere daycruiser eller lignende som brenner opp. oftest er det større båter, gjerne cabincruisere og lignende.

 

Er man flink til og vedlikeholde motoren, dvs gå over slager osv, kikke i motorrommet før oppstart og bruke vifta godt så tror jeg dette kombinert med et slukkeanleggi motorrommet gjør mye for brannfaren.

 

leser om folk her som på død og liv ikke ville hatt bensin uansett, Men fakta er det at hadde bensinen kostet 4kroner, ja da tipper jeg de fleste hadde hatt bensin ja;).

 

Og hadde bensinbåtene vært den dødsfella som mange her mener, ja da spørs det vel om det ikke hadde kommet noen lovpålag eller lignende. På enkelte her inne høres det nesten ut som om bensineksplosjoner og dødsfall er daglig i den Norske skjærgården.

 

Som jeg skulle sagt det sjæl. :yesnod: Jeg har også heller aldri påstått at diesel brenner like eksplosivt som bensin. Tråden omhandler skepsis til bensin, men det brenner jo dessuten minst like mange dieselfarkoster i den Norske skjærgården. Så skepsisen burde vel kanskje vært til brannfaren generelt der ute på havet og at frykten for bensinbrann er som sagt opphausa.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skulle sagt det sjæl. :yesnod: Jeg har også heller aldri påstått at diesel brenner like eksplosivt som bensin. Tråden omhandler skepsis til bensin, men det brenner jo dessuten minst like mange dieselfarkoster i den Norske skjærgården. Så skepsisen burde vel kanskje vært til brannfaren generelt der ute på havet og at frykten for bensinbrann er som sagt opphausa.

 

Nå tror jeg at det er fler båter med diesel enn innenbords bensin, og derfor vil diesel båtene være over representert på statistikkene.

 

Selvsagt er det mange Draco`er, Windyer, og eldre daycruisere fremdeles med bensin innenbords, men selv gamle snekker, Joda, Hanto, Skilsø, Nidelv etc har jo diesel motorer, og de kan jo være fra 70 tallet og utover.

Ta en titt rundt i havna, og tipp hvor mange av båtene som har innenbords bensin kontra diesel!

 

Båter med påhengere vil nok ikke være så farlige mht brann alikevel, så de utalater jeg.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg at det er fler båter med diesel enn innenbords bensin, og derfor vil diesel båtene være over representert på statistikkene.

 

Selvsagt er det mange Draco`er, Windyer, og eldre daycruisere fremdeles med bensin innenbords, men selv gamle snekker, Joda, Hanto, Skilsø, Nidelv etc har jo diesel motorer, og de kan jo være fra 70 tallet og utover.

Ta en titt rundt i havna, og tipp hvor mange av båtene som har innenbords bensin kontra diesel!

 

Båter med påhengere vil nok ikke være så farlige mht brann alikevel, så de utalater jeg.

 

 

delvis enig, i det siste er det solgt vanvttig mye nye daycruiere, og utrolig mange av de er ustyrt med en prisvennelig bensinmotor..

 

men uansett som du sier er er diesel overrepresentert på brannfronten !! og vi kan bruke mye fine utrykk og sammenligne ditt med datt... Kanskje denne tråden burde heller hett : hvorfor brenner det så mye fritidsbåter. joda kanskje som Nøtterøy her sier gamle snekker med diesel og elektrisk opplegg fra 70åra som har så som så med vedlikehold... :cheers:

Link to post
Share on other sites

delvis enig, i det siste er det solgt vanvttig mye nye daycruiere, og utrolig mange av de er ustyrt med en prisvennelig bensinmotor..

Ja, men de fleste er vel utstyrt med påhengsmotor og kanskje til og med med løs tank - en meget oversiktelig anordning - inspiseres nærmest hvergang du går ombord. i alle fall hos meg som må gå ombord bak.

Link to post
Share on other sites

Ja, men de fleste er vel utstyrt med påhengsmotor og kanskje til og med med løs tank - en meget oversiktelig anordning - inspiseres nærmest hvergang du går ombord. i alle fall hos meg som må gå ombord bak.

 

feil.............

 

ifølge den lokale båtpusheren er innenbords bensin , bla mercruisers 4lit. 135hk (og tilsvarende motorer) en meget populær motor i nye mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Her er en rapport om årsaksforholdene vedr. brann i fritidbåter. Rapport 2004/2005

 

Sier ikke noe om bensin eller diesel, men sjekk det elektriske!!! Pkt. 6. Side 32.

 

 

poenget er som jeg har prøvd og nevne i tråden litt tidligere, er at brannårsaken oftest ikke er Hverken bensin eller Diesel. Og for dere som ikke vet det DSB står for direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap, for øverig et kontroll organ som er med på og påvirke normer og regler her i landet med tanke på elektrisitet.

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg oppdage at det skvalpet en halv liter drivstoff i bunn av motorrommet ville jeg ikke nøle med å starte om situasjonen krevde det med diesel. Med bensin i motorrommet derimot ville jeg være meget i tvil. Derav skepsisen til bensin (og propan) i båt.

 

Det vil si at hvis jeg har økonomisk og praktisk mulighet til å unngå bensin (og propan), så gjør jeg det. :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er så spesielt med det elektriske? 20%

 

Synes mer interessant var at over 40% var ukjent, året før over 60%

 

 

helt enig med eruts: HVIS man passer på og HVIS man bytter slanger og HVIS man har varsler i kjølsvinet og HVIS batteriet der ikke er tom og HVIS alle i båten er klar over det HVIS man ditt og HVIS man datt - da er alt utrolig sikker.

 

hehe...... HVIS Bensin eller diesel har noe som helst med 40%ukjent og gjøre i det hele tatt.. ?? :flag:

Men det blir vel kanskje bare synsing?? :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Sakset fra

Long Island Marine Surveyor

NFPA USSA ACMS FMANA SNAME USNI ABYC

While many organizations contribute to establishment of standards or recommendations the two mostly quoted by Marine Surveyors when discussing gasoline engines are the American Boat and Yacht Council and the National Fire Protection Association. Gasoline engines in boats need special fire protection systems. These include J1527 explosion proof equipment in the engine compartments. Special fuel lines, grounding requirements for fuel systems, gasoline tank requirements are all safety precautions needed when dealing with gasoline engines.

 

Gasoline has a flash point of -45 below zero what that means is that gasoline will give off enough vapors to ignite at -45 below zero it’s flash point. If sufficient vapors are given at such low temperature image how much more vapors are given at 90 degrees and how easier an explosion can occur. Gasoline vapors are heavier than air so when any vapors escape they will naturally sink to the lower lever. If gasoline vapors escape from a car engine they will sink to the pavement. If gasoline vapors escape from a boat engine they will accumulate in the bilge of the boat. This is why so many standards, recommendations and regulations apply to gasoline engines.

 

Diesel fuel has a flash point of 125 degrees. That means that it will not produce enough vapors to ignite until it reaches 125 degrees. The higher ignition temperature makes it a safer fuel.

 

Gasoline engines burn more gallons of fuel per hour that diesel engines of the same horse power. This makes diesel engine more economical to operate.

 

Diesel engines have more torque meaning they can turn larger propellers thus push more water.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En etter min mening en fornuftig artikkel som jeg kan erklære meg stort sett helt enig. Det er da bare litt synd at den avslutter med følgende setning, som bare er rent sludder:

 

"Diesel engines have more torque meaning they can turn larger propellers thus push more water."

 

Jeg går for diesel av sikkerhetsmessige og økonomiske hensyn. Jeg vil ikke ha bensin ombord! Man kan snakke så mye man vil om riktig vedlikehold, overvåking, osv., men bensin er farlig og jeg vil ha en båt jeg også kan la de andre i familien benytte uten spesiell sikkerhetsopplæring for at den ikke skal eksplodere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tabell 4.3 Fritidsbåtforsikring, antall meldte skader etter skadetype

Endring i prosent

2004 2005 2006 04-06 05-06

Fritidsbåt i alt Året i alt 8 397 8 381 8 379 * -0,2 0,0

Hittil i år 6 924 6 497 6 628 -4,3 2,0

Ansvar Året i alt 135 118 120 * -10,8 2,0

Hittil i år 96 86 87 -9,4 1,2

Brann Året i alt 252 239 249 * -1,4 4,0

Hittil i år 198 172 184 -7,1 7,0

Tyveri Året i alt 2 814 2 557 2 296 * -18,4 -10,2

Hittil i år 2 286 1 635 1 580 -30,9 -3,4

Havari Året i alt 4 853 5 375 5 101 * 5,1 -5,1

Hittil i år 3 959 3 853 3 811 -3,7 -1,1

Andre skader Året i alt 3 607 2 472 2 003 * -44,5 -19,0

Hittil i år 2 896 1 881 1 551 -46,4 -17,5

 

 

 

Kilde: FNH (Finans Næringens Hovedorganisasjon) - Statistikk - Skadeforsikringer

 

(tabellen roter seg til ved nedlastning :confused: )

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Ja, mange meninger om dette. Jeg mener noe av det viktigste er at alle her i forumet nå vet at bensin kan antennes med gnist eller åpen flamme når det er dannet bensindamp. Uten damp, så antennes ikke bensin. Det er kunnskapen og at folk tar ansvar som gir tilstrekkelig sikkerhet.

 

Noe som har kommet mindre fram er hva som hender om brennstoff i flytende form drypper ned på noe varmt, noe så varmt at det er over drivstoffets flammepunkt. Da antenner det. Det vil i praksis si at om noen legger et drivstoffrør over eksosmanifolden på en motor, en ikke vannkjølt manifold, og det blir hull i røret eller lekkasje på unionen som aldri burde vært montert akkurat over manifolden, og det drypper ned så antenner drivstoffet om det er av oljetype. Bensin vil ikke antenne, det vil øke i temperatur til det fordamper. Diesel vil ikke fordampe, det vil ligge der til det oppnår nok temperatur til å antenne og så antenner det. Dette vil også gjelde paraffin og smøreoljer og fett.

 

Noen prater også i biler. Jeg så for noen år siden en Mercedes personbil, helt utbrent. Sjåføren var også far, og barnet skulle sittet i baksetet fastspent. Det gjorde ikke barnet, og dermed ble barnet reddet uten skade.

Bilen gikk altså ikke på bensin som mange ville trodd, men på diesel. Likevel gikk det så kort tid at

mannen fikk så vidt stoppet bilen, kastet seg ut av døra, opp med bakdøra og ut med ungen og da var bilen innhyllet i flammer. Så, selv om det i de fleste tilfeller går fortere med bensin enn med diesel, i hvertfall tilsynelatende, så kan det gå forferdelig fort med diesel også.

 

Den beste sikkerheten får man ved å tilegne seg kunnskap, ta ansvar, og utvise forsiktighet. Dette gjelder ikke bare bensin kontra diesel i båt, det gjelder i ethvert henseende i livet.

Man skal ikke lite på at alle andre har gjort eller gjør jobben sin hele tiden. Det kan bli fatalt.

Jeg sier ikke at man bare skal lite på seg selv. Jeg sier at man skal ta ansvar, og i de tilfeller at man gjør noe man ikke har så god rede på, så skal man skaffe seg nok kunnskap til at man forstår hvilket ansvar man påtar seg. Da først kan man utvise nok forsiktighet.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er jo ikke overraskende at enkelte er meget negativ til bensin. For de som har opplevd en bensinbrann / eksplosjon enten i båt eller bil vet hva de snakker om...

Tror det kan være mange som ikke vet egentlig hva bensin kan forårsake... men for de av dere som har hatt en bensinbrann / eksplosjon rundt øra tror jeg bli føler godt på kroppen hvordan det er.

 

Sjøl ble jeg av en eller annen grunn ikke grilla av en bensineksplosjon og blir kvalm bare av å tenke på det, men er ikke skremt av å ha det i båt. Propblemet er vel når uhellet er ute så blir det ofte omfattende. Skal enkelte attpåtil prøve å slukke dette sier det seg selv at det kan gå dritt når det går galt..

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Opplevde en gang at luftfilteret på en gressklipper tok fyr. Isteden for og suge bensinen inn i motoren fikk motoren tilbakeslag og spruta bensin opp i luftfilteret og dette tok fyr. Og på denne gressklipperen står luftfilteret rett over tanken! Jeg løp og henta vann og fikk slukka det. Vet ikke om det var det smarteste men det var det første jeg kom på.

Redigert av NetZor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og på denne gressklipperen står luftfilteret rett over tanken! Jeg løp og henta vann og fikk slukka det. Vet ikke om det var det smarteste men det var det første jeg kom på.

 

Det er langt i fra lurt å bruke vann på brennbar væske. Men har selv brukt det med hage slange på bilmotor som forgasseren tok fyr pga tilbakeslag. Men hage slangen var innstilt på dusj og ikke direkte stråle. Jeg fikk slukket den mens kammeraten min sleit med å få kvelt brannen med filler og slikt. Vannet slukket det bedre i denne situasjonen. Men bruker du vann direkte på væske som står i brann vil du få en spredning av den væsken som står i brann, og det er jo ikke ønskelig i en sådan stund. :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...