Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

Bare at i skip med LPG brukes kompressorer for å kjøle ned gassen. Trykket i tankene ligger bare litt over 1 bar. (0.3 bar overtrykk)

 

Her skal dere ha tanker med opptil 3 bar, propan har en temperatur på - ca. 78 grader, for å holde dette i tanken må du enten ha nedkjøling, dvs. gjøre avkoket til flytene væske igjen, eller holde så høyt trykk at avkoket blir der det er.

 

Det er en grunn til at propan flaskene ikke kommer i "vanlige" rustfri "dieseltanker".

3 bars overtrykk er mye mer enn det det kan høres ut til.

Link to post
Share on other sites

Ja, diesel inneholder noen lite kjente stoffer. Leste litt om det amerikanerne kaller for Devil in The Diesel i en link fra gas pro.

 

"3-Nitrobenzanthrone is a nitrated polycyclic aromatic hydrocarbon (nitro-PAH)".

Noe av det mest kreftfremkallende stoffet som er analysert... :confused:

 

Artikkel fra New Scientist.

 

 

hovedpoenget med artikkelen var vel at folk som sliter med asma og lignende faktisk ville være mer plaget i en båt som går på diesel! Var vist gjort en del tester på nettop dette her..

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest et sted at de båtene som brenner oftest er dieselbåtene, noen som kan bygge opp om denne påstanden?

Noe som ikke har kommet så mye fram i diskusjonen her, er den "menneskelige faktor". Folk er klar over at bensin er meget brannfarlig, og tar derfor sine forholdsregler. Diesel derimot blir oppfattet som ufarlig, og man er ikke så nøye med renhold av motorrom, vedlikehold av dieselslanger, el. anlegg etc. Resultatet blir derfor at dieselbåter brenner oftere enn bensinbåter.

 

Forskerne har jo funnet denne effekten når det gjelder biler også. Sikkerhetsgevinsten som skulle være resultatet av sikrere biler blir spist opp av at folk tar større sjanser. Tankegangen til mange er at "Siden jeg har blokkeringsfrie bremser, kan jeg gi på litt ekstra gjennom svingen. Og skulle det smelle likevel, har vi jo kollisjonsputer som vil ta av for støyten"

Link to post
Share on other sites

Et annet problem blir marinaer som skal komme med LPG gass, det bør også være på plass FØR man konverterer. Litt "kjipt" å dra båten på land hver gang det er tid for "bunkring"

 

Litt OT i forhold til tråden, men jeg synes LPG er interessant. Har ikke gass-bilene dobbel-installasjon? At man kan velge å kjøre på bensin eller gass? Isåfall er ikke bunkringen det største problemet? Man kjører med bensin til nærmeste gass-stasjon.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Dette kan nok stemme, for det er flest kollisjoner om vinteren skjer med piggdekk, tiltross for at det er nesten 70-80% (i allefall i byene) som bruker piggfritt
Litt OT dette men...

Nå er det vel også slik at alle usikre bilister absolutt sverger til piggfritt.

 

Jeg sier dermed IKKE at alle som kjører med piggfritt er usikre bilister :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båt med innenbords bensinmonstre,2 stk. Denne båten kurerte meg for all lyst til å ha båt med drev og etter at stb motor eksploderte og hele j"#%a driten brant ned til vannlinja i løpet av minutter så er jeg permanent kurert for ønsker om å eie bensinmonstre også. Motorene var godt vedlikeholdt og med vifter og full pakke så hva som gikk galt er ikke godt å si.

1 person sterkt brannskadet. Aldri mere båt med bensinmotor !

Link to post
Share on other sites

Svaret er vel egentlig enkelt på dette spørsmålet. Små mengder bensin blandet med luft lager en eksplosiv blanding. Selv med godt vedlikehold er det fort gjort og få en lekasje.

 

Det samme skjer ikke med diesel.

 

Ved lekasje på varme deler slik som eksos så brenner det selvsagt like godt, så unngå så langt det er mulig og a fuel linjer i nærheten av varme deler.

Link to post
Share on other sites

1 person sterkt brannskadet. Aldri mere båt med bensinmotor !

Skjønner godt at du har denne holdningen etter erfaringen du har hatt.

 

Men jeg synes likevel at man bør skille mellom påhengsmotor og innenbordsmotor. Jeg føler meg meget trygg med min påhenger, som får godt stell og service hvert år. I tillegg sjekker jeg tanken og slanger (doble slangeklemmer). Godt vedlikehold og påpasselighet er det viktigste, etter min mening.

Men innenbords bensin ville jeg aldri hatt, mest pga at de nesten uten unntak er gammel teknologi, med tilhørende drivstoff-forbruk og forurensing.

Link to post
Share on other sites

Daffy, nå er du på tynn is :lol:
Fryktet det :smiley: men det la du jo merke til :lol:

 

HÆÆææ :eek::eek::eek: Du mener vel omvendt??
Ja selvfølgelig mener jeg omvendt :blush: skulle skrive piggdekk og så ble det piggfritt :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båt med innenbords bensinmonstre,2 stk. Denne båten kurerte meg for all lyst til å ha båt med drev og etter at stb motor eksploderte og hele j"#%a driten brant ned til vannlinja i løpet av minutter så er jeg permanent kurert for ønsker om å eie bensinmonstre også. Motorene var godt vedlikeholdt og med vifter og full pakke så hva som gikk galt er ikke godt å si.

1 person sterkt brannskadet. Aldri mere båt med bensinmotor !

 

Var utefor det samme men det gjalt dieselbåt og den fikk bare røykskader og går i drift den dag i dag. Klart fordel med diesel i båt

Link to post
Share on other sites

Men innenbords bensin ville jeg aldri hatt, mest pga at de nesten uten unntak er gammel teknologi, med tilhørende drivstoff-forbruk og forurensing.

 

Tøv! Jeg hadde høyere bensinforbruk tidligere da jeg hadde en "moderne" Yamaha V-max 250 hk på min forrige båt. Påhengere er ikke noe annet enn en gammel Ottomotor med innebygget drev i skallet. Flere utenbordsmotorer selges fortsatt med forgasser. De fleste innenbordere V6 og V8 er spesielt konstuert for maritimt bruk med midtstilt balanseaksel og er overlegne utenbords i forhold til vibrasjon, støy og silkemyk gange. De leveres akkurat som utenbordere med moderne innsprøytning og motorstyringsprogram.

 

Om brannfare er den nesten eliminert med moderne innsprøytning og elektronisk tenning. Har også montert Firepro automatisk brannslukker som er tilpasset motorrommet. Så brannfaren tenker jeg ikke over en gang.

 

Når det gjelder LPG konvertering så koster det 28 000,- å konvertere min VP V8 hos Gasspesialisten. Da får jeg gass til kr. 4.50 pr liter hos bensinstasjonene de sammarbeider med. De planlegger sammarbeid med en marina/bensinstasjon på Hvaler i mitt fylke om fylleanlegg for båter/auto neste år. Det går visst å kjøpe "gjør det selv" LPG konvertering fra USA for rundt 5 000,- Gasspesialisten monterer alutanker i båten og plass har jeg masse av. Eneste krav etter EU-normer er at tankene skal monteres over vannlinjen. Det er forresten meget enkelt og billig for båtforeninger og marinaer å leie en gassfyllestasjon fra leverandør.

 

Noe å tenke på for de som har gode innenbords bensinmotorer og vurderer å konvertere til diesel for å få ned forbruket? LPG er ett billigere og mer miljøvennlig alternativ.

 

Mange vannsportklubber i Norge kjører båtene sine på LPG og har gjort det lenge.

 

Ifjor jeg så en båtbrann var en 20 fot plastsnekke med diesel som brant totalt opp ute på vannet. De to som var ombord måtte hoppe i vannet med brannskade og det var ganske dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Om brannfare er den nesten eliminert med moderne innsprøytning og elektronisk tenning. Har også montert Firepro automatisk brannslukker som er tilpasset motorrommet. Så brannfaren tenker jeg ikke over en gang.

 

 

 

Noe å tenke på for de som har gode innenbords bensinmotorer og vurderer å konvertere til diesel for å få ned forbruket? LPG er ett billigere og mer miljøvennlig alternativ.

 

 

 

Ifjor jeg så en båtbrann var en 20 fot plastsnekke med diesel som brant totalt opp ute på vannet. De to som var ombord måtte hoppe i vannet med brannskade og det var ganske dramatisk.

 

Eliminert...jaså du..sålenge du har bensin ombord er risikoen for brann alltid tilstede.Varmen i motorrommet vil selvsagt skape bensindamp, som blandet med luft blir en eksplosiv gass. Bensindamp OG LPG, er særdeles brennbare gasser, som ALLTID vil være mer brannfarlig enn diesel. Ingen grunn til å diskutere dette mer.

 

 

En snekke på 20 fot er i mange tilfeller utstyrt med bensinmotor. Hvor har du dette fra at det dreier seg om dieselmotor ?? Stod ikke noe om dette i avisartikkelen. I tillegg, kan det jo være andre årsaker enn motorbrann, eller ???

Redigert av effem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eliminert...jaså du..sålenge du har bensin ombord er risikoen for brann alltid tilstede.Varmen i motorrommet vil selvsagt skape bensindamp, som blandet med luft blir en eksplosiv gass. Bensindamp OG LPG, er særdeles brennbare gasser, som ALLTID vil være mer brannfarlig enn diesel. Ingen grunn til å diskutere dette mer.

En snekke på 20 fot er i mange tilfeller utstyrt med bensinmotor. Hvor har du dette fra at det dreier seg om dieselmotor ?? Stod ikke noe om dette i avisartikkelen. I tillegg, kan det jo være andre årsaker enn motorbrann, eller ???

 

 

Ingen grunn til diskusjon? Jeg sammenlikner ikke brennbarhet på diesel kontra bensin. Poenget var vel at det er ingen grunn til skepsis til brann når man eier en moderne bensin eller LPG motor. OG atpåtil har brannslukningsanlegg. Jeg ville aldri kjøpt meg diesel bare på grunn av en eventuell brannfare. Lave driftskostnader hadde vært mitt eneste gode argument, men det får du også med LPG.

 

Og snekka var diesel ja, for jeg tok ombord de to i min båt. De svømte ikke i land som det sto i artikkelen. Snekka var en åpen type uten andre varmekilder ombord enn dieselen. Det var ingen eksplosjon akkurat, men det brant noe sinnsykt i dieselen når det først tok fyr. Svære flammer og sterk varmeutvikling. Jeg turde ikke å gå helt inntil. Dessuten vet jeg om mange flere dieselbåter som har tatt fyr de siste årene. Denne vet jeg også var en helt ny plastbåt med diesel.

Link to post
Share on other sites

Den store forskjellen mellom bensin og diesel er tiden du har på deg før du må forlate båten etter ulykken er ute. Det er en dramatisk forskjell på noen minutt og noen millisekund...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ikke det da er mer skepsis mot biler som går på bensin? :confused: Kanskje fordi det ikke flyr biler i lufta rundt deg hele tiden? Virkeligheten er vel ikke slik som på kino at hele bensintanken flyr i lufta ved den minste gnist? Tid har du lite av uansett når det brenner. Tror at brannslukkeanlegg har en betydning her, uansett drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke uten grunn at bensin er definert i Klasse A mens diesel er i klasse C for brannfarlig veske.

 

Jeg er ikke i tvil om at bensin i båt er mere brannfarlig enn diesel i båt, og det er nok ingen som klarer å overbevise meg om det motsatte.

 

Det gjøres vanligvis en del tiltak som skal redusere sannsynligheten for at en brann skal oppstå i en bensinbåt, her kan vifter som ventilerer motorrommet og eller alarmer være en av dem. Det gjøres også tiltak i form av slokkesystemer som vil være med å bidra til konsekvensen ved en evnetuell brann vil bli redusert.

 

Men utgangspunktet er nok at bensin alltid er farligere enn diesel slik som jeg ser dette, og setter en opp en kritikalitetsvurdering her så vil nok bensin fall ut med en høyere kritiklaitet enn diesel.

 

Nå skal ikke jeg vurdere bensinbiler kontra dieselbiler, men det er noen vesentlige forkjeller her. Både motor og drivstofftank med drivstoff systemere er rimelig ventilerte for begge drivstofftypene, dette medfører at konsekvensen ved en brann i bilen vil bli mindre. Men det er vel rimelig åpnebart at en elektrisk feil i en bensinpumpe som er montert inne i en bensintank vil kunne får dramatsiek konsekvenser, og en slik montering er ikke uvanlig i biler og motorsykler i dag. Men sannsynligheten for at dette hender er forsvinnende liten, derav blir ririkone mindre og den er til å leve med

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ikke det da er mer skepsis mot biler som går på bensin? :confused:

 

Nei, det er ikke merkelig fordi bilenes motorrom er ypperlig ventilert samt at du kan stanse i løpet av noen sekunder og forlate bilen. Prøv det med en båt ute på fjorden - for ikke å snakke på havet.

 

Forøvrig kunne jeg nå begynne igjen med gass ombord...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...