Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

Om du har brennende bensin/diesel i en bøtte/kar er det på ingen måte noe sjakktrekk å slukke med vann og i hvert fall ikke stråle, eneste sjansen du har da er vanntåke. Absolutt alle burde se demonstrasjon av å helle vann i en brennende smultgryte, det er ganske heftige saker (skulle ikke forundre meg om der ligger en video på nett av akkurat det).

 

De tilfellene som nevnes her med motorbrann ville jeg ikke tvilt på å bruke vann om det var tilgjengelig, kanskje til og med heller vann enn pulver men fortrinnsvis da vann i dusjform heller enn stråle.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om du har brennende bensin/diesel i en bøtte/kar er det på ingen måte noe sjakktrekk å slukke med vann og i hvert fall ikke stråle, eneste sjansen du har da er vanntåke.

Har vært så heldig å fått tatt del i et brannslukkekurs på Mongstad, der naturlig nok slukke bensinbrann var på agendaen. Det er ikke mulig å slukke bensinbrann (dvs masse flytenede bensin i fyr og flamme) som er kommet godt i gang kun med vann, men man kan kjøle ned brannen med vannet (og da dusj), slik at man holder brannen under kontroll til man kan få hjelp.

 

Men å sette pulverstrålen inni vannstrålen var utrolig effektivt, man kunne altså slukke brann på 30-40 m avstand uten problem med denne metoden. Fin måte å øke rekkevidden på pulverapparatet...

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt redd for brann i båt jeg. Det er vel faktisk det jeg er mest redd for på vannet. Tror ikke det spiller så veldig stor rolle hva som er på tanken hvis det først begynner å brenne.

 

Jeg tenker derfor at det beste er å unngå brann, med ettersyn og jevnlig vedlikehold/renhold. Vi prøver også å alltid bruke vest, slik at vi raskere kan evakuere hvis katastrofen skulle være ute.

 

Når det først blir brann i drivstoffsystemet er det vel sjelden man får slukket dette ved egenhjelp?

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt redd for brann i båt jeg. Det er vel faktisk det jeg er mest redd for på vannet. Tror ikke det spiller så veldig stor rolle hva som er på tanken hvis det først begynner å brenne.
Det er jeg og og det burde alle være. Likevel er der en kjempeforskjell på brann og eksplosjon og hva har størst risiko for å eksplodere? Det er nok bensinen det. Det er en dramatisk stor forskjell på å ha et par minutt på å forlate båten sammenlignet med millisekund...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når det først blir brann i drivstoffsystemet er det vel sjelden man får slukket dette ved egenhjelp?

Har hatt brann i dieselbåt og bil med bensin motor og har klart å slukke dem begge på egenhånd. Dat betyr at det har godt bra i 100% av de tilfeller jeg har har vært bort i i brann i drivstoffs systemet. Men man må handle raskt og rasjonelt og unngå paniske handlinger. :yesnod:

 

Man skal ha respekt for branner og ikke tro at det er enkelt. Vite til enhver tid hva du har av slukkemiddler og hvor dette befinner seg. :cheers:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har brennende bensin/diesel i en bøtte/kar er det på ingen måte noe sjakktrekk å slukke med vann og i hvert fall ikke stråle, eneste sjansen du har da er vanntåke. Absolutt alle burde se demonstrasjon av å helle vann i en brennende smultgryte, det er ganske heftige saker (skulle ikke forundre meg om der ligger en video på nett av akkurat det).

http://www.tryggogsikker.no/html/586.html Her er det en videosnutt om slokking av brann i frityr.

Link to post
Share on other sites

Det der var jo en reklamefilm som til og med viste at det beste slukkemiddelet (lokk) ikke virker (fordi det brant godt under og på utsiden av gryta).

 

Det jeg hadde i tankene var demonstrasjonen av å helle vann i en brennende smultgryte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Svein , det var en stund siden jeg hadde sett filmen og glemte at vann ikke var med, men man ser den samme efekten med noen av de andre slukkemiddlene. Og som du sier efekten av lokket som er det beste er jo ødelagt med at det brenner runndt på golvet. Jobber i bransjen og har smultgryta som demo på "Åpen dag" på brannstasjonen. Den gir folk en tankevekker.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvis man ikke er kapabel til å sikkert drifte en innenbords bensinmotor i en båt,...... har man ingenting i en båt å gjøre - inkl diesel; Det brenner faktisk flere innenbords diesel- enn bensinbåter hvert år... og det er ikke bare drivstoff som brenner raskt.....

 

*Løsningen* på dette problemet er til 99% å skaffe seg et fartøy med outboarder(e) og for å gjenta en kjent radioreklame.... skjønner du ingen ting - så ikke ring.....

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke er kapabel til å sikkert drifte en innenbords bensinmotor i en båt,...... har man ingenting i en båt å gjøre - inkl diesel; Det brenner faktisk flere innenbords diesel- enn bensinbåter hvert år... og det er ikke bare drivstoff som brenner raskt.....

 

*Løsningen* på dette problemet er til 99% å skaffe seg et fartøy med outboarder(e) og for å gjenta en kjent radioreklame.... skjønner du ingen ting - så ikke ring.....

 

Vel jeg har selv hatt brann i båt med dieselmotor og det var langt mer "behageligere" brann. Den fjernet ikke overbygget i båten med en slik eksplosjon, faktisk skjedde det ikke noe med overbygget i det store og det hele. Har du hodet kalt i slike situsjoner, kan man klare og kontrolere brannen. I mitt tilfelle valgte jeg ikke å åpne motorrommet før jeg så noen flammer slikke opp rundt motorrommet. Brannen i motorrommet fikk da ikke oxygen og dermed slukket det av seg selv. Men hadde dette derimot vert bensin jeg hadde i morrommet ville den nokk lignet som denne brannen.

Forøvrig kan jeg meddele at denne båten jeg hadde brann i går fortsatt på sjøen, ikke som noe spøkelse båt men som bruksbåt i dag.

 

I mange tilfelder vil enn si at brannen er situasjonsbetinget, ved "bennsinbrann" er det bare et utfall og det er "ekplosivt". Med en dieselbrann vil man kunne ha større reaksjonstid fra brannen starter til å gjøre tiltak for å stoppe brannen.

 

Så lenge du ikke tanken på utsiden av båten vil bensin dampen samle seg i svinet på båten med egen bensintank ombord.

 

Man har forsatt ikke redusert brannfaren ved å skaffe seg en åpen båt med outbordsmotor, men man kan lettere rømme fartøyet om det tar fyr.

Men når man har forlatt fartøyet er slokke muligheteten oxo tapt. Skal man da bare se at fartøyet sitt går opp i røyk, ja i en bensinbåt som har tatt fyr og mannskapet forlatt det er det ikke mye å gjøre med verdiene.

 

Da bør tiltaket kommet lenge før, og man bør vurdere vilke valg muligheter man har når det gjelder båt.

De starter allerede den dagen man skal ha seg en båt. Her bør man da vite at reaksjonstiden under en båtbrann i en dieselbåt er mye lengre enn i en bensinbåt og vurdere om man skal gamble menneskeliv og verdier på at dette aldri kommer til å skje meg/ oss. En kalkulert risiko vil noen kalle noe det.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det enkleste man gjør for å forhindre tilløp til brann er å holde maskinrommet gullande rent, og da mener jeg rent. Like rent som fruen forlanger baderommet kjemisk renset. Når båten er i bruk skal maskinrommet inspiseres daglig, helst før oppstart og ved stopp for dagen. Lekkasje av olje, bensin eller diesel utbedres omgående og filler som man har tørket opp olje med oppbevares IKKE i maskinrommet. Det skal finnes stengeventiler for brennstoff utenfor maskinrommet, både tur og retur skal kunne stenges.

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne filmen, den forklarer det meste hvor for er skeptisk til bensin og bensin eksplosjon:

 

 

Den fjernet ikke overbygget i båten med en slik eksplosjon, faktisk skjedde det ikke noe med overbygget i det store og det hele.

 

 

Hvis noen av dere opplever en slik brann, vil dere bli tiltalt for forsikringssvindel eller mordbrann, fordi det er ingen som tømmer 20 liter bensin i kabinen og tenner på uten å ville at det skal brenne - mye...

 

Dieselbåter er like skumle, fordi det er ikke bensin eller diesel som gjør utslaget, men plastbåt som blir raskt overtent. Og som sagt - diesel-eiere slurver mye mer med vdelikeholdet, og derfor antennes diesler oftere...

Link to post
Share on other sites

Dieselbåter er like skumle, fordi det er ikke bensin eller diesel som gjør utslaget, men plastbåt som blir raskt overtent. Og som sagt - diesel-eiere slurver mye mer med vdelikeholdet, og derfor antennes diesler oftere...

 

Mener du at det var damp fra glassfiberen som eksploderte :confused:

 

Du må nesten mene det som sier at dieselbåter er like skumle og at det ikke er hverken bensin eller diesel som gjør utslaget.

 

Du vil ALDRI se en båt eksplodere som dette grunnet diesel. Og det var ikke bensinen i seg selv som eksploderte men dampen den skapte.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av dere opplever en slik brann, vil dere bli tiltalt for forsikringssvindel eller mordbrann, fordi det er ingen som tømmer 20 liter bensin i kabinen og tenner på uten å ville at det skal brenne - mye...

 

Dieselbåter er like skumle, fordi det er ikke bensin eller diesel som gjør utslaget, men plastbåt som blir raskt overtent. Og som sagt - diesel-eiere slurver mye mer med vdelikeholdet, og derfor antennes diesler oftere...

 

Spm. man bør stille seg er hvor kan man forvente en brann.

 

Spredning kan mann få om brannen pågår lenge nokk eller om mann bruker tennvæske eller bensin som slokke utstyr hva myndighetene vil stille han til ansvar for kan jeg ikke svare for.. Er man i tillegg lammet og uteavstand til å handle, vil båten bli overtent ganske kjapt.

 

Det vi snakker om kalles "reaksjonstid". Hva er polyester sin reaksjons tid har jeg ikke regnet på da jeg ikke forventer at polyesteren min skal ta fyr i forcabinen som filmen viser.

 

Anser motorrom og batterirom/ og (el. sentral som en brannkilde) gassbeholder og pentry som en kilde der jeg kan forvente en brann. Har heller ikke tatt høyde for at myndighetene ønsker å stille meg for mordbrann paragrafen heller.

 

Men at forsikringsselskapet kommer til å lage krøll forventer jeg. har tatt høyde for dette og kan dokumentere med bilder i all framtid.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spm. man bør stille seg er ......................

 

Alt det der er sikkert vell og greit, men spørsmålet til JAB var " Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?"

 

Min respons var at denne filmen demonstrerer mye av skepsisen. FAREN FOR EKSPLOSJON!!!!

Og her er bensin i en særstilling. :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av dere opplever en slik brann, vil dere bli tiltalt for forsikringssvindel eller mordbrann, fordi det er ingen som tømmer 20 liter bensin i kabinen og tenner på uten å ville at det skal brenne - mye...

 

Dieselbåter er like skumle, fordi det er ikke bensin eller diesel som gjør utslaget, men plastbåt som blir raskt overtent. Og som sagt - diesel-eiere slurver mye mer med vdelikeholdet, og derfor antennes diesler oftere...

 

Der var det kun 20 liter, hva med en tank på 120 liter med bensin som lekker og blir anntent av en gnist :eek:

 

Man trenger skikkelig varme får å anntenne diesel, så en liten gnist kan ikke antenne diesel.

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der var det kun 20 liter, hva med en tank på 120 liter med bensin...
Bensin i væskeform eksploderer ikke, først må den gå over til gassform. Du kan godt sveise på en smekkfull bensintank, den eksploderer ikke men brenner ganske heftig... Anbefales dog ikke :nono:

 

Hørte en gang i ungdommen at om en kopp bensin, i gassform, skulle eksplodere tilsvarte det 1 kg dynamitt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...