Jump to content

Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?


Superkul

Recommended Posts

Alt det der er sikkert vell og greit, men spørsmålet til JAB var " Hvorfor er folk så skeptiske til bensinmotor/brann?"

 

Fordi de har sett for mange amerikanske filmer, der "alle" bilene eksploderer ved kollisjon (i tllegg til å sladde i alle svinger og alltid ta sideveis salto ved kollisjoner). Dette skjer ikke i "real life".

 

Der var det kun 20 liter, hva med en tank på 120 liter med bensin som lekker og blir anntent av en gnist :eek:

 

Man trenger skikkelig varme får å anntenne diesel, så en liten gnist kan ikke antenne diesel.

Nesten alltid er det diesel som lekker ved motor som antenner, og den trenger ikke mer enn 60 grader, som i motorsammenheng ikke er mye. Veldig mange plasser på motoren holder mer...

 

120 liter med bensin i fri flyt i båten eksploderer IKKE, jeg har prøvd! (sjekk mine gamle innlegg)

 

 

 

Og som kommentar til denne filmen: Dette var en øvelse, og om du ser, så er det ikke første gangen denne båten er blitt satt fyr på, kanskje den ikke var kald nok etter første gangen??? Det forklarer bensindampen som kom så fort...

Link to post
Share on other sites

Du sier du at diesel lekker oftere enn bensin. Bensin er mer flyktig, lavere viskositet og tærer mer på materialer som gummislanger osv. At det I Norge forekommer oftere brann i cabincruisere med diesel enn bensin, tja skulle bare mangle. Nesten alle båter over en viss størrelse i Norge har dieselmotor. Og brann oppstår grunnet elektriske feil, uvettigbruk av ild, feil på kokeanlegg, feil på varmeanlegg, motortekniske feil osv...

 

At filmen viste en øvelse, ja helt klart. Men dette var en øvelse utført av proffe brannmenn. De vurderte faren som akseptabel. Allikevel smalt det. Bensin i båt er farlige greier :wink:

 

Brann i båt er et helv........ uansett. Eksplosjon i båt er enda verre. At det skjer, ja helt klart. Har selv sett det en gang på nært hold. Noen karer som prøvde å tømme en bensintank i båt med en elektrisk pentry pumpe :eek:

 

Redigert: Fjernet en feil link til statoil datablad.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg sier, Lufting, Lufting, Lufting. :wink:

 

Da er ikke bensinmotorer farligere enn Diesel :seeya:

 

Vel ser meget luftigt ut her, men det ble enda mer lufting etter at det bensinendampen smalt. Selv med åpen båt hadde det smelt. Men er enig med deg om man bruker "kontrollert mekanisk utlufting" kontinuerlig. :yesnod:

 

Eller at kjølensvinet er høyere enn vannlinjen i båten slik at bensindampen slipper ut over sjøen, da gassen er tungre enn luft. :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Diesel er væske og brenner, tempraturen i dieselbrannen vil stige og stige pga tilgang til brennbarvæske/ diesel er er til stede.

Blander man videre litt aceton eller andre (malings) gasser så vil brannen kunne få eksplosjonartet brann akkurat fordi vi blander gasser inn i dieselbrannen.

Selv Benar olje kan være selvantennelig etter pusse arbeider i pussepapir og filler med innhold av benar rester/ pussestøv.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nu, nå ble du akademisk!

 

Og, nei - det er heller ikke gassen som brenner. Det er blandingen av gassen og luften :rolleyes:

 

Man kan jo også si det på denne måten:

 

jo varmere væsken er så øker molekylene farten!!

Det vil si at det avgir mere gass og derfor antenner det. :wink:

Fysikk og kjemi.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Brann trekanten i forrhold til dieselbrannen vår

 

brennbart matriale dieselvæske

luft oksygen

varme sveising

 

Diesel antennes ikke før noen og 50 grader foruten at mann har trykk.

Om mann hadde brukt vinkelsliper hadde ikke dieselen tatt fyr da glødene etter vinkelsliperen ikke hadde klart å varme opp 500l av en tank på 1000l til antennelse pkt for diesel.

 

Med sveising eller skjærebrenner ville ha kunne varmet opp et område av tanken til antennelse pkt under tvil. Men tilfører man så noen høyantennelige/ lettantennelige stoffer vil man kunne få noen katastrofale følger som her

 

Man kan slukket en fakkel i et fat av diesel uten at den lager dieselbrann, Dette akkurat fordi at det ikke er dieseldamp/ gass som tar fyr men dieselvæsken og det tar tid å få tempen opp på all dieselvæske i tanken. Motsetningen til bensin hvor det er dampen/ gassen som antenner og da med gnist eller åpen flamme.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ja, det gjelder å være føre var. Hadde jeg hatt bensinmotor hadde jeg nok løfte på "huven" før start (hver gang). en i havna med en Nordkapp Kingg 22 og bensinmotor sa han hadde vifte som startet automatisk hvis det var bensindamp i motorrommet. Svaret kon da jeg spurte hvorfor han ikke kjørte motoromsvifta en stund før han startet.

Jeg hadde aldri stolt på slik automatikk. At motorromsviften skal kjøre før star er barnelærdøm for meg.

Så en Draco gikk i lufta rett utenfor hjemmet mitt for mange år siden.

Jeg forstår heller ikke at de med bensinmotor får CE godekjent båten med åpne batterier og gassflaske i motorrommet.

E det virkelig lov?

Link to post
Share on other sites

tror fortsatt problemet ligger i at folk ikke tar de vedlikehold som må gjøres vært år jeg. bytte slanger etc etc. helt klart at svetter det litt diesel på en båt er ikke det det som er største fare. men bensin så må det gjøres noe. det er ikke mer arbeid med bensin enn diesel syns jeg. men mer oppmerksomhet burde motor få.... bensin går nå mye roligere en diesel så det er jo bare fryd og gammen.... spør du meg... ps prøvde den www sandvik men det gikk ikke.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom noe som er farlig og noe som er ufarlig er at du ikke behøver å drive med så mange tiltak for at det farlige ikke skal føre til katastrofe. Sånt sett er utsagn som "Hvis man bare gjør det... og passer på at det... og ikke glemmer det.... og husker at det..... og alltid sørger for det.... og har orden på det ...... og....og..... ja, da er det farlige like ufarlig som det ufarlige".

 

Det ufarlige er ufarlig fordi du ikke behøver så mye det...og det.... og det....

 

:crazy::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...