Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling

Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har også problemer med storseiltrimmen , øverste lusa i toppen havner bak seilet (lo) nesten uansett hva jeg finner på , trimmer jeg så den står korrekt så mister jeg trimmen lenger ned i seilet , begynner å mistenke at seilet rett og slett er feil konstruert

Hva med mer tvist?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Mener du at jeg burde krumme den mer da ? Jeg hadde elstrøm på vallø (sverre) til å rigge båten i vår og han strammet helt sinnsykt og jeg har i år mer krum enn året før selv om jeg ikke strammer akterstaget men seilet er uforandret i toppen fra forleden år.

:smiley:

Når jeg var hos elvstøm på vallø (Are) for et og et halvt år siden strammet jeg riggen selv etter service. Helt til Are sa den var "alvorlig stram".

Kanskje du skulle ta med en av gutta ut for å sjekke. Fintrimmen kan ikke gjøres ved brygge. Men jeg har omtrent samme problem selv. Lever lykkelig med det. Seilprisene sier meg at storseilet mitt er bra nok. :smiley:

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 1 måned senere...

Noen som praktiserer/har forsøkt å legge bi i skikkelig dårlig vær? Har lest litt om dette, og hvis det fungerer så bra som jeg har sett det beskrevet må det jo være en flott måte ta seg en pause på. Fungerer det i lite vind også? Er jo kanskje ikke så stort behov da, men er bare litt nysgjerrig. :sailing:

• 2 år senere...

Var ute og seilte et par timer i går. Når vinden kom noe aktenfor tvers ville ikke forseilet stå lengre. Ser da at det er en del som bare bruker forseilet i slike situasjoner.

Jeg rullet inn forseilet og seilte med bare storseilet, og da gikk det mellom 5,5 og 6 knop. (20 fot båt)

Kan ikke tro jeg hadde fått mer fart ved kun å bruke forseilet?

Hva gjør dere som har mer erfaring?

Noen tips:

1. Stram storseilet mer enn 'optimalt' for å slippe litt vind forbi storseilet og inn i forseilet. Dette er et 'tjuvtriks' som ikke nødvendigvis gir deg mer fart, men kun demper irritasjonen over blafrende forseil. Også noe man bare ville bruke i en begrenset periode, gjennom et sund hvor man var tvunget til å gå dypt i en kortere periode f.eks.

2. Plattlens. Fall av ytterligere til du har vinden rett bakfra, og dra forseilet over på motsatt side av storseilet.

3. Spri forseilet. Skaff deg en spribom eller spinnakerbom om du ikke har. Først spris forseilet til samme side som storseilet. Når du går ennå dypere (160 grader på vinden eller mer) sprir du forseilet på motsatt side av storseilet.

4. Skjær i vinden: I åpent farvann kan det rett og slett hende at du kommer fortere mot målet dersom du går så høyt at forseilet står, og så jibber deg nedover mot målet. Litt som å 'seile kryss' i medvind om du skjønner. Spesielt i lett vind så faller farten såpass mye om man prøver å gå rett med vinden at skjæring kan lønne seg. Om man skjærer opp 45 grader fra platt lens så må farten øke med en faktor 1,414 eller mer for at dette skal lønne seg. (Formelen for nødvendig fartøkningsfaktor er 1 / cos(skjæringsvinkel) ) Så om du skjærer opp 30 grader trenger farten kun å øke med en faktor 1,16 for at dette skal lønne seg. F. eks. øke fra 2 knop til 2,3 knop. Og det vil den ofte gjøre. Men dette funker kun i lett vind. Seiler du allerede i 5-6 knop med vinden vil du ikke få nødvendig fartsøkning (i en turbåt) til at det lønner seg å skjære opp.

S/Y Surprise

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...