Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling


Sydvesten

Recommended Posts

Har strammer man le toppvant til de ikke har antydning til slakk+ 1 -2omdreininger,likt på begge halser selvsagt.Og man strammer undervant til de såvidt ikke har slakk,men de skal være noe slakkere enn toppvant.

 

Har et spørmål til dette. Mine undervant (som står i le) virker slakke. Toppvantene er strammet opp ved bruk av tommestokkmetoden (3-4 mm) Undervantene er strammet opp til de holder masten rett på begge halser og med tilfredstillende forbøy. Strammer jeg undervantene mer, slik det anbefales her, holdes masten formye tilbake slik at den ikke lengre står rett. Mitt spørsmål blir da: Hva gjør jeg feil??? Har jeg ikke strammet toppvantene godt nok (noe jeg imidlertid tviler på)??

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med en opplæringsvideo? :cheers:

"Tause Jackie" kunne dette hun da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det vel ikke så mange motorbåter som har fast rekke hele veien.

Men; rekkestøttene er som regel svært solide. De er gjerne festet i en innlaminert forankring, eller i et fotlistsystem.

I båter er det slik at situasjoner kan oppstå hvor det er ønskelig å fjerne hele rekka med et håndgrep. F.eks. ved mastehavari eller ved en MOB situasjon. Derfor vil du se at rekkewiren er festet med surring til rekka akterut. Og at det er en kniv i nærheten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har lest en del om seiling, blant annet Seil & Riggtrim. Bra bok forøvrig. Når jeg søker på nettet etter ting å lære om seiling er det veldig lite å finne på norsk, men på engelsk er det masse å finne. Går greit egentlig å lese engelsk, men er det noen som vet om norske sider som er verdt å sjekke ut?

Link to post
Share on other sites

Nordmenn er ikke så opptatt av det derre med å lære teori. I utlandet er det gjerne mer ubeskyttet kyst, slik at det er mer kritisk om man kan noe når man drar ut. En annen ting med utlendinger er at de oftest lærer å seile i joller. Det er ikke så vanlig her i landet der man ofte kjøper 40-fotere eller større helt uten erfaring. Så mye av den utenlandske litteraturen handler om jolleseiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Alle båtfolk burde lære ungene sine å seile jolle og ikke kjøre rundt med de f........ påhengeren. Og alle som seiler burde ha jollebakgrunn, jeg tror faktisk det er vanskelig å bli en god regattaseiler uten. Men vi som ramlet fra motor- til seilbåt en gang i tiden må vel bare leve med det. Jeg lært foresten mest å seil av ungene mine for de hadde seilt optimistjolle i flere år før vi kjøpte seilbåt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det største problemet med falltrim på rullemaster, er vell at dette ikke er mulig med mindre seilet er helt utrullet. De fleste har vell fallet på masta regner jeg med. Tror også de fleste som seiler med rullemast ikke bryr seg så mye om seil trim at de tenker på saken engang... (rett meg hvis dette ikke stemmer!) :smiley:

 

Hvor stor effekt falltrim har på et rulleseil er avhengig av hvor lange spilene er. Håper noen kan svare litt bedre på dette.... :confused: For det er jo et intr. Spørsmål du stiller her... :wink:

Link to post
Share on other sites

Endel seilere strammer vel fallene om våren og slakker de når de tar ned seilet om høsten men etterhvert som årene går så lærer man mer og mer om seiling og trim og effekten av å trimme seil riktig og da blir falltrim viktig for de fleste men de som er interessert i mest mulig comfort og fart når de seiler har vel uansett ikke rullestorseil eller ?

Link to post
Share on other sites

Joda,

 

Rullestorseilet reagerer like bra på falltrim som konvesjonelt. Problemet er at flere billigprodusenter ikke fører fallene bak til vinsj, men henger de på masten. Dermed får man det aldri stramt nok da man heiser seilet for hånd uten vinsj. Spesielt uheldig hvis fallet er i polyester slik at det strekker seg mye.

 

Fremme trimmer jeg fokkefallet like ofte nå som før jeg fikk rullesystem. Fallet slakkes når man har rullet det sammen og fortøyd.

 

Det var en bav 42cr med gode rulleseil som gikk styggfort her i våres. Tror nok at det er kun i veldig mye vind at man har ulempe med rullemasten. Jeg var ikke langt unna å gi bud på en ex charter elan45 med rullemast tidligere i år.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Joda,

 

Rullestorseilet reagerer like bra på falltrim som konvesjonelt. Problemet er at flere billigprodusenter ikke fører fallene bak til vinsj, men henger de på masten. Dermed får man det aldri stramt nok da man heiser seilet for hånd uten vinsj. Spesielt uheldig hvis fallet er i polyester slik at det strekker seg mye.

 

Jeg har satt på ekstra blokk ved masten.(plass til 2 ekstra) Trekker det til med genoawinchen, låser og henger kveilen på

masten. Ellers kan tenke meg at lengste spile er rundt 14(15) m.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det første året jeg seilte den båten jeg har nå, så funderte jeg mye.

Jeg fikk ikke storseilet til å stå skikkelig uten å ta et rev.

Skrukker og bakbus og bare tull.

Men når jeg fikk endelig løfta hue over tankeløsheten.....

Den malja i seilet, og den ledige blokka i masteringen, og den tomme fallavlasteren.

Båten skal ha Cunningham.

Så nå!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...