Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Bomopphal?? er det denne dirken det da... Det er meget mulig den går gjennom mastetoppen.. må sjekke litt i morgen... men tauet fra mastetoppen og ned til bommen min er festet i den plastduppedingsen helt i enden av bommen under pilen merket uthalslina... Det er vel ikke helt stuerent siden denne plast dingsen neppe kan ta opp noen krefter.. Skal ta noen bilder i morgen så kan dere få se... stusset litt over dette.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Xtian Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 På "vår"* båt har ikke "dirken" eller bomopphal annen funksjon enn å hindre bommen i å gå i dekket når vi tar ned seilet. Når det gjelder blafrende akterlik, har vi en snor innsydd i akterliket som det går an å dra i og feste i et slags lite hvitt "clamcleat" for å stramme dette. Kicken strammer vi hvis seilet blafrer i toppen for å minske twisten på slør og lens. Christian 8-) * Har ikke egen båt, men vi får låne en så mye vi vil Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 ... Det er vel ikke helt stuerent siden denne plast dingsen neppe kan ta opp noen krefter.. Skal ta noen bilder i morgen så kan dere få se... stusset litt over dette.... Denne trenger ikke å ta opp større krefter enn vekten av bommen, som Xtian sier er den kun beregnet til å hindre bommen i å falle ned når seilet tas ned. Jeg bruker å justere denne slik a den er helt slakk når jeg seiler. Når seilet tas ned, bruker jeg å heise bommen litt opp slik at det blir bedre plass til å bevege seg under bommen Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Må se om jeg finner ut hvordan jeg slakker denne da... har ikke noe tauverk til cockpit på denne, så det er vel noe tau ved masten da... regner jeg med Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 "Når vi ligger på svai, kan det være ganske sjenerende med "pendling" pga vindfang i forskipet og rullestaget. Har lest flere steder at dette kan stoppes med et ankerseil, gjerne en liten fokk som settes i akterstaget og som gir værhane-effekt. Er det noen som har erfaringer med om dette fungerer godt? Eller andre gode forslag? " Har ikke prøvd dette selv, men har hørt fra de som bruker det at det fungerer godt. Her er en link som forklarer hvordan du kan rigge et slikt seil. http://www.boatus.com/goodoldboat/horsing.htm Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Med mindre du har spiler i rullestorseilet er det vanskelig å unngå blafring i akterliket. Ellers skal bomopphalet være slakt under seil. Storseilet skal holde oppe bommen. I tillegg har vel du sikkert en rodkick, som vel gjør at du strengt tatt ikke trenger bomopphalet i det hele tatt, men er greit å ha for å løfte opp bommen i havn...og for å heise opp båtmannstolen... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Har ikke rodkick, men kunne tenke meg det.... men rundt 5000 kroner er jo litt pæng det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nefertiti Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Største Rodkicken til Selden koster 2990.- SEK hos Hjertmans.... Og jeg sikler også etter en, men for tiden har jeg litt for mange andre ting å montere enda... Og forsåvidt har jeg rutine på å huske å feste bomopphalet før storseilet reves, eller går ned... Problemet er når man har mannskap.... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Takker for linken Vestkystseiler. Jeg har to ganger blitt plaget av jaging under ankring på svai. Så langt har det resultert i investering i mer kjetting, og bestilling av nytt større anker. Det siste har forsåvidt ligget litt lenge hos den lokale "båtutstyrslangeren" uten at jeg har tatt meg tid til å hente det, når jeg ringte i dag for å si at jeg henter det i morgen begynte han å prute ned prisen...jaja... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 2990 SEK, ja da tar Lunde seg godt betalt for en Rodkick.. De skal ha 5 lapper mener jeg å huske... men det er sikkert noen fester også som kommer i tillegg til de 2990 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 (redigert) Rodkicken er kjempefin, regner med att du ikke har spinnakerfall Sydvesten. Skjer det noe med seilene att de henger seg fast ol. Da "står" bommen på rodkicken, du kan hekte av bommen, og bruke det til båtmannsstol. Når det gjelder skjøte du er på jakt etter. Sjekk sb side av masten,skjøte som henger på masten. Kan også være dratt igjennom avlastaren på sb side. Vis du ser etter er dratt det ett 3-4 mm tau til spinnakerfall, kjøp ett skjøte og trekk igjennom, og du har ett fall ekstra. Hovedfunkjonen er å holde bommen nede, ved vind lens/slør. Ved Rodkick som jeg har, brukes avlasteren på sb side. Har også kjøp 2 ekstra Rutgerson blokker som er festet nede ved masten. Synes kveilene på masta ikke er det beste til å få strekt seilet. Trekker skjøte gjennom blokken og bare trår på skjøtet, nok til å få heist storseilet opp. Redigert 13.Oktober.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
wave Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Det ser ut som bomopphalet er festet i mastetoppen. Ville sjekket om det ikke er en tauende/kveil som stikker ut fra bommen ved mastefestet. Liklinen i akterliket bør du stramme akkurat nok til at akterliket slutter å blafre. Bomopphalet skal ikke være stramt under seil. I så fall mister du noen trimmefunksjoner (i tillegg til belastningen opphalet ikke er beregnet for). Bommen vil under seil forsøke å bevege seg opp. På kryss er det skjøtet som holder bommen nede. I sterk vind vil man gjerne klosshale så mye som mulig. da er det ikke gunsting om det butter i bomopphalet. På slør og lens er det kicken skal får jobben med å holde bommen nede og dermed gi storseilet maks areal. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Tar med kameraet til båten i morgen og knipser noen bilder... av masten og tauverkeret.. Har noen tynne tråder ja... en kommer i allefall ut helt nede ved mastefoten.. det er sikkert til noe gadget man kan ha i masten vil jeg tro... Har ikke spinnakerfall.... heller ikke båtmannstol.... men trengder det vel om jeg må en tur opp i høyden... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nefertiti Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Det var nok et mastebeslag til 1150.- SEK i tillegg... ++ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Hos meg er det slik at både rodkick og Lazybag forhindrer bommen fra å falle ned i cockpit når jeg berger seil. Men toppinglift brukes ved reving. Jeg teiter det opp før jeg rever, slik at jeg får korrekt stramming av revelina uten å måtte motvirke kreftene på skjøtet. Det har samme dimensjon og plassering som storfallet slik at jeg også har et reserve fall. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Skal seile litt i morgen og filosoferer litt over instrumenter... da vindinstrumentet jeg har ombord.. Dette kan vise sann vind og relativ vind om jeg leker meg litt med tastene som Raymarien har puttet inn denne dingsen... Jeg har frem til i dag kun hatt den på sann vind.... litt fordi jeg gjerne vil vite hvor mye det blåser reelt... fordi jeg tenker litt på når jeg må tenke på å reve seil.. Men det er vel den reltive vindahstigheten som er av interesse her vil jeg tro siden båten er i beveglse i en eller annen retning i forhold til sann vind retning.. har forsøkt meg med litt selvstendig tenking her Så da lurer jeg jo litt da... jeg bør vel trimme seil så godt som jeg kan i forhold til relativ vindretning og ikke i forhold til sann vind retning... tror jeg da Når det gjelder reving av seil, er det samme "regel" som gjelder her også.... Jeg vil jo gjerne være på den sikre siden med tanke på reving..... og vil gjerne ha en tommelfingerregel på vindstyrken... Det er mye en skal bekymre seg over når man konverterer fra motor til seil, men kjedelig blir det jo ikke da... Holder de små grå i aktivitet her, og tenker ikke på hårfargen da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Du har lus i seilene og windex i masta som forteller deg det dutrenger å vite om relativ vind Jeg pleier alltid å seile med vindinstumenter satt på TWS og TWA (True Wind Speed og - Angle), siden de 'analoge' ulltrådene og windex ikke forteller noe om dette. Pga forsinkelsen et vindinstrument har i forhold til de 'direktevisende' lus og windex, mener jeg de sistnevnte er bedre egnet til trimming.... Se her for innføring i trimming etter lus (telltales kaller de dem på engelsk): WB-Sails Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Så da lurer jeg jo litt da... jeg bør vel trimme seil så godt som jeg kan i forhold til relativ vindretning og ikke i forhold til sann vind retning... tror jeg da Når det gjelder reving av seil, er det samme "regel" som gjelder her også.... Jeg vil jo gjerne være på den sikre siden med tanke på reving..... og vil gjerne ha en tommelfingerregel på vindstyrken... Det er relativ vind som er viktig, både for trimming av seil og for reving. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Takker og bukker både til surprise og Vestkystseiler... Har kikket etter disse lusene på seilene mine, men kan ikke si at jeg har sett noe særlig til dem, skal kikke mere i morgen.... er de ikke der, så det skal "mekkes" i løpet av vinteren.. Stiller om vindindstrumentet mitt i morgen "relative wind"... og heiser seil... så ser jeg hvordan det bærer i vei.... men jeg tror vel at båten min tåler mere seilføring en skipper og mannskap gjør... med tanke på reving.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Xtian Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Glem knotteapparatet en liten stund fremover Windex, lus, rortrykk og evt. krengning forteller deg alt du trenger å vite. Grovtrim skjøtevinkel etter windexen og fintrim etter lusene. Rev når båten blir for tung å styre eller rett før krengningen blir for skummel for den mist seilvante av mannskapet. Det som intreffer først bestemmer. Tror neppe du klarer å overbelaste båten eller utsette noen for fare hvis du følger denne regelen. Ellers er er loggen fin å ha for å se om det du gjør har ønsket effekt. Tipper knotteriet du har er avansert nok til å kunne vise VMG (Velocity made good), det vil si hastighetskomponenten rett mot vinden på kryss eller rett med vinden på lens. Den kan være god å bruke som refereanse på kryss for å vise om det var riktig å trimme for skarpere vindvinkel eller mer fart på kryssen. Vindinstrumentet er vel mer til for å gi "bragging rights" etter seilasen, tror jeg Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Du har lus i seilene og windex i masta som forteller deg det dutrenger å vite om relativ vind Jeg er enig i at lus er det viktigste "instrumentet" for trimming av seil. Det er ikke noe problem å seile fullstendig uten vindinstrumenter, men dersom du ikke har lus kan det være problemer å få rett trim med mindre du er erfaren seiler og kjenner båten godt. Du trenger ikke å vite vindstyrken for å vite når det er på tide å reve. Dersom du må bruke masse krefter for å hindre båten i å luffe opp i vinden, rekka ligger i vannflaten, admiralen ser vettskremt ut og forteller deg i tydelige ordelag hvilken id.ot du er, ja DA skulle du sannsynligvis revet for lenge siden Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Relativ vind er det riktige, men det er jo bare et trykk på en knapp for å skifte, så det kan være en grei øvelse å se hva instrumentet viser ved både sand og relativ vind. I min båt har jeg to vindinstrumenter - det vanlige ST60 WIND + ST60 CH WIND. Dermed kan jeg ha det ene på sann og det andre på relativ. Men det blir til at man for det meste bruker windex og lus Det kan også være en god ide å trene på reving selv om det ikke er nødvendig å reve. God seiltur Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Lusene setter seg ofte fast. Saltet gjør att de må løsnes engang i blant. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Løfter denne litt igjen, på tide å fortsette læringen.. Fikk i dag montert rod kick'en på båten.... og sjekket litt om hvordan bommen løfter seg når man leker litt med denne saken... Da dukket det selvsagt opp noen sprøsmål som en ufaglært trenger svar på... Når bør jeg slakke opp på storseilet slik at bommen løfter seg... Dette medfører at akterliket?? nok blir noe slakkere og seilet får en annen form.. Er dette noe som er fornuftig å gjøre på lens og slør... og hvordan bør jeg har genoan, og genoavognen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Løfter denne litt igjen, på tide å fortsette læringen.. Vil anbefale Illustrerte Seil-&Riggtrim av Ivar Dedekam - ISBN 82-91443-04-1 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.