Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

I går var det Oslo - Middagsbukta T/R for å hente bp-bagen. I morgen ettermiddag skal den til Aker Brygge. Det er bare en tur på rundt ti minutter, så det blir nok en ekstratur innerst i Oslofjorden med litt dorging under veis. Regner med å ha Tora på vannet et par uker til og nyte det (forhåpentligvi) fine høstværet. Men når nattekulda setter inn for fullt blir det for omstendelig å holde henne gangbar på vannet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jobbehelg. Båtlivet innskrenket seg til en rask inspeksjon i går, registrerte at kollega og venn forlot bryggen like før jeg ankom. Skal bruke de 3 neste ukene på intensivt helgearbeid, med korte turer hjemom. Det er da man innser sannhetsgehalten i det klassiske utsagnet "Navigare necesse est, Vivere non est necesse". Men det kunne vært verre, Roalbj sin deltakelse i Oslo Maraton må jo være ny toppregistrering i selvpining?

Laholm

Det var en betydelig inspirasjon å se alle båtene i Frognerkilen.

frognerkilen28september2008.jpg

Ruta for halvmaraton gikk via det nye operahuset og ut til Sjursøya. Returen gikk bl.a. ved siden av Frognerkilen. Synet av alle fritidsbåtene lindret smertene - synd at ikke flere båter var ute i det flotte været i Oslofjorden i dag. Jeg tror ikke at alle var deltagere i Oslo Maraton? Her er løypa: http://www.oslomaraton.no/Bilder/Foto/2008..._loype_2008.PDF

Hei.

Frem til nå har det sett ut til at lavtrykket som er ventet inn til helgen skulle skape ordentlig ruskevær med mye vind til helgen. Men så langt jeg kan se, har det endret seg ganske så mye for Oslofjorden. Noe særlig sol eller varme blir det neppe, but who cares? Så vi har planer om en tur til Holmsbu på torsdag. Så får vi se om vi forflytter oss til Kommersøya eller Borgen etter et par dager. Var det ikke så at det skulle være Trawler treff i Holmsbu i helgen? Da skulle det bli kjentfolk å tredffe der. Enn så lenge følger jeg med på værkartene til grib.us for å se prognosene for lavtrykket fremover.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til helgen møtes trawlerfolket i Holmsbu til det første treffet i Norsk Trawler Klubbs historie. Klubben er nystiftet og det kommer stadig nye medlemmer. Vi skal ha et møte hvor vi skal legge planer for klubben med avsluttende middag for deltagende båter med mannskap. Det er reservert plasser i havna til oss fra fredag til søndag.

Vi gleder oss.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå har admiralinnen bestemt! Vil ha en tur til Hovedstaden med overnatting, og shopping sammen med en venninne mens jeg er på jobb :crazy: Går derfor til Aker brygge i morgen ettermiddag, hvor vi treffer venner som kommer med buss fra Hønefoss. Er det noen som vet om det er god plass på gjesteplassene nå? Når det nærmer seg helg blir det vel Son eller Horten, eller noe annet :yesnod:

Kanskje vi sees :cheers:

Hilsen Sindre

Må få gjort div arbeid på dugnaden i havna til lørdan , Øko jobber tidlig lørdag og seint søndag . Så da rekker vi en tur innimellom fra lørdag ettermidag til søndag , tipper det blir besøk til dem i vinteropplag i Horten gjestehavn . Kort å grei tur ,når vi kun har en natt til overs . Men det er bedre enn intet , bare vi kommer oss ut på tur ;)

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Våt og blåsete værmelding.

Vi er da ikke sjølplagere, heller.

Det blir landaktiviteter.

Fredag er det meldt 3 m/s og tilnærmet flatt vann. Litt mer vind lørdag og søndag men ikke noe som bør genere oss vil jeg tro. Vi har et par timers gange rundt Hurumhalvøya for å komme oss til Holmsbu gjestehavn. Dette er første gang vi besøker den nye gjestehavna pr. båt. Vi har bodd fem år på Rødtangen og er godt kjent i Holmsbu. Gleder oss til å møte gamle kjente, samt medlemmer av Norsk Trawler Klubb. :cheers:

Vi kaster loss ved 15-tiden og går i sakte fart rundt Hurum. Godt med helgfri igjen.

mvh Astor

Dere får ha lykke til med treffet. Vi hadde jo også tenkt oss til Holmsbu, men fruen var ikke mye fristet av å sitte i båten i gråvær og regn hele helgen, så vi blir hjemme og håper på lettere vær neste helg. Egentlig er jeg enig med henne. Sist år hadde jeg siste tur (til Holmsbu) 30. oktober.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dere får ha lykke til med treffet. Vi hadde jo også tenkt oss til Holmsbu,

Lars H.

I flg. YR.no så er det vel kun i dag fredag det skal regne sammenhengende? Lørdag og søndag ser lovende ut. Lørdag kveld og natt til søndag er det meldt noe reg. Ellers er det meldt vindstille både fredag og lørdag. Det blir en fin tur rundt Hurumlandet i ettermiddag.

Mvh Astor,

Her i vest er det merkbart mindre båttrafikk enn for noen uker siden, og sesongen da man kan ha de fine stedene helt for seg selv er endelig igang. Hadde kalesjebåt tidligere, og den fikk tilbringe vintrene på land. Nå blir det andre vinteren med båtliv på sjøen. Selv om ettermiddagene blir kortere, blir det mange fine helger på sjøen fremover.

Denne helgen blir det forhåpentligvis en dykketur til vestsiden av Sotra/Øygarden. Heldigvis er hummersesongen kort, nå står jo teinene så tett at det er farlig å dykke enkelte steder.

Det blir en fin tur rundt Hurumlandet i ettermiddag.

Ja, det ser brukandes ut. Men dere får skalke alle luker og fortøye godt natt til søndag! Da skal det både blåse og regne heftig ute i fjorden ved Tofte! Holmsbu ligger heldigvis i le for sønnavinden. Håper sjøen legger seg når dere skal hjem på søndag. Vi hadde jo tenkt oss hjem allerede lørdag, men det var det heller sure og gråe været som ikke fruen syntes så mye om. Hadde det kun vært opp til meg, hadde det nok blitt tur. Men er en to, skal begge kunne trives samtidig. Du får ta en ekstra ankerdram for meg.

tofte051008.gif

Lars H. :cheers:

Denne helga går det ikke til sjøs desverre.

Men blir nok morro allikevel. Firma tur til gerianger, og hotell union.

Ungene er levert til mormor og bestefar, så sitter nå bare å venter på å bli hentet.

Skjelver av :drink: abstineser.

Så er det noen bp-medlemmer fra geiranger så heis vimple så kommer jeg på dekk :wink: (hvis jeg ser vimpelen inni tåka) :lol:

God helg folkens. :cheers_wine:

Ferden gikk i dag en liten sving utpå blikkstille sjø for å få varma opp motorolja. Etter olje- og oljefilterbytte, samt gjennomkjøring med ferskvann og frostvæskeblanding, ble det kranløft opp på traktortilhengeren, 30 meters transport og så plassering i stabilt vinterleie. Båtsesongen 2008 var dermed over. I løpet av helga blir det litt vask og rydding før kalesjen dras over.

Det var lite groing i år, kun en del rur på hylsebeslaget og propellnavet. Propellbladene ble pusset med vannslipepapir og polert med Autosol pluss båtvoks før utsetting i år, og var fortsatt nesten like blanke. I følge kranføreren var det generelt lite groing på båtene i havna i år.

Oppsummering av loggen: 450 liter diesel brukt på 64 motortimer og 400 nm. 20 netter ble tilbragt i akterkabinen.

img_3345.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Vi ligger nå tre trawlere her i Holmsbu gjestehavn. En perle av et sted og en flott gjestehavn som kanskje flere burde besøke. Vi skal gå oss en tur i dag og titte. For oss er det som å komme tilbake til et sted vi kjenner godt ettersom vi bodde femår på koslige Rødtangen,ytterst i Drammensfjorden.

I dag skal vi prate om Norsk Trawler klubb og avslutte med middag på stedet Privaten.

mvh Astor

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...