Jump to content

Oppussing av 1964 tresjekte med Marna og vridbar propell


Platt

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en Sørlandssnekke med en 1-sylindret Marna bensin m/sveivstart. Begge -64 mod.

Vet ikke type/mod. eller hk på motor. Hvis noen kan se typebetegnelse utifra dette bildet, så syng ut:

Snekka_Til_Truls5.jpg

Pluggene som er brukt hittil soter så mye at motoren stopper etter ca. 1/2 time.

Er det noen som vet om man bør bruke en spesiell plugg til denne motor'n? Eller er det justering av luft/bensin som må til?

 

Og; det vridbare propellanlegget har satt seg bom fast! Propellbladene beveger seg litt med håndmakt,

men sveiva sitter dønn! Noen smørenipler/pakkbokser man bør se ekstra etter i sømmene her?

Snekka_Til_Truls6.jpg

 

Fint om noen har innspill på dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spør Helms !

http://www.marna.no/index.htm

 

Jeg kjenner forresten denne motoren godt. Har hatt noen Marna i midt liv........

Gode motorer, hvis du du er rask til å skru ut/inn forgassere :-) .....som må rengjøres ca hver 3. tur :-)

 

Kan være tøff å sveive igang... stort svinghjul, som jeg har fått til å plutselig snu... båten gikk plutselig bakover isteden for fremover .....bakslag kalles det vel...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror dette er en 5HK Marna. Min far hadde en Lunderød sjekte med en 1955 mod. Denne ser veldig lik ut.

Aldri noe tull med den gikk som en klokke bestandig. Motoren lever ennå så vidt jeg vet. Den har løs topp som er lett å ta av for overhaling.

 

Brukte tennplugger fra Champions D21 eller D23.

Du burde kanskje få overhalt magneten på et elektroverksted.

Hva som er galt med reveseringa vet jeg ikke, men tror ikke den er vanskelig å demontere.

 

Hilsen Scand Classic

Link to post
Share on other sites

.....som må rengjøres ca hver 3. tur :-)

 

Et alternativ kan være å gjøre ren tanken for rusk og rask som har samlet seg i løpet av årene.....

 

Ellers gjelder det samme for denne som for andre motorer; de går ikke hverken på sølevann eller luft. Vær derfor nøye når tanken fylles, bruk trakt med filter. Tapp også en liten skvett ut fra juret på tanken av og til for å sjekke at det er ren bensin og ikke vann/slam som har samlet seg i bunnen.

 

Forøvrig er dette ypperlige motorer som kan gi lang og tro tjeneste. De kan være litt kritisk på valg av plugger, så lytt til rådene fra fabrikken og forsøk ikke å spare noen tiere ved å sette inn en eller annen "Biltemaplugg".

 

Magneten har vanligvis stilling for hhv lav og høy tenning. Sett den på lavtenning når du starter (så reduserer du faren for at den slår tilbake) og sett over på høytenning når den går selv.

 

Når det gjelder reverseringen så er den enkel og grei å overhale. Det er bare til å åpne det lokket du ser, løfte det av og gjøre rent og smøre nedunder. Virkemåten ser du selv så snart lokket er av; du forskyver kun det som kalles "bakkerøret" et rør som ligger utenpå propellakslingen og som betjener reverseringsmekanismen i propellhodet.

 

Lykke til med en flott motor!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har selv en Marna R1 fra rundt 1963. Hadde også problemer med at pluggen sotet og motor stoppet som følge av dette.

 

Pluggen var umulig å oppdrive på motorrekvisita/bensinstasjoner da de ikke har motoren i boka si.

 

Jeg bestilte plugg fra Marna i Mandal, og fikk denne etter 2 dager. Jeg har nå kjørt på denne pluggen i to sommere. Så min ambefalning er å betille plugg fra orginalverkstedet. Husker ikke prisen eksakt, men jeg bestilte 2 stk tennplugger, toppakning og pakningen på innsuget. Mener jeg betalte rundt 700 kr.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme motor selv. Jeg mente den het 4-6 hk, men i gjennomsnitt er jo dette 5.

Hadde også litt problemer med vår, og fant en eldre marnaentusiast i porsgrunn som skrudde og pusset og fikk den til å gå. Når den så startet satt han seg tilbake på setet i snekka og smilte og sa "høøøør". Og vi satt der i en lang stund og bare nøt lyde. (10 år siden, og karen hadde dårlig helse dengang, så jeg antar han ikke pussler med motor lenger) . Min lokale ekspert sverget til NKG (eller NGK?) plugger, men jeg tror det var Joerg Becker her på forumet som forklarte at disse fungerte dårlig på blyfri (?) bensin. Så der er du sikkert like langt.

Problemet ditt minner om hva vi slet med. Det vi fant var at en av topplokkboltene ikke lot seg dra helt til, og når pakningen ble varm kom det fuktighet i sylinderen. Det var også slik jeg erindrer grunnen til at pluggen sotet. Ved siden av å stramme bolten (om jeg husker riktig var det en gjenget stang og muttere, ikke bolter) slipte han topplokk og overflate på blokka med smergelpapir på en glassskive.

Magnet og forgasser ble også gått gjennom. Deretter var motoren en drøm. En noe tungstartet drøm i og for seg, men allikevel en drøm. Desverre ble hovedeier lei av snekke som landstedsbåt, og savnet å kunne vri om en nøkkel, i steden for 10 minutter med sveiving, kjærlig prat og bønn (og spandering av "drammer"). Sjarmen er solgt og noe halvplanende med ordinær utenbordsstøy har tatt over. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Disponerte en båt med 2-sylindret Marna 8-11 en gang i ungdommen. Trikset for enkel start (kaldstart) var å sveive med choken på til du hørte suget i forgasseren en gang. Deretter var det bare å legge kreftene på sveiva å dra den over topp og motoren var i gang. De fleste andre triks medførte bare sveiving og sveiving og det eneste som startet var svetting :lol:

 

Soting høres ut som for fet bensinblanding.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er en 4,5 - 5 Marna. Har hatt samme motor i ei Lunderødsjekte selv for en del år siden. Det hjelper helt sikkert å slipe ventilene - bare å kjøpe slipepasta og begynne å slipe. Reverseringa kan du løse med cola dersom den sitter (høres kanskje sprøtt ut, men cola har veldig lav ph og løser rust og dritt bra). Rens godt med diesel eller parafin (smart å få ut alt sukker) og smør opp.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå fått løsnet "sveiva" til det vridbare propellanlegget. Mye WD-40 og mye vrikking frem og tilbake gjorde susen.

Den er fortsatt ikke "servo"-lett, men det skal den kanskje ikke være da den da sikkert flytter posisjon ved kjøring.

 

Motoren ser ut til å være en Marna H, produsert mellom 1930-60.

Har prøvd å justere blandinga på luft/bensin, men det er ikke lett når motoren stopper hvis man justerer for mye den ene eller andre veien,

og da er j*vli tungstartet etterpå! Men skal nok få det til! :yesnod:

 

Har ellers begynt å pusse litt på benkene. Blir nok ikke "Risør trebåtfestival"-båt av den, men skal bli myyyye bedre enn den var når jeg overtok den. :smash:

Link to post
Share on other sites

Har noen flere sp.ml. :smiley:

 

Det står en Solux forgasser på motoren. På denne er det 4 justerbare skruer.

Nr. 1 er vel tomgangsskrue og nr. 3 for å tømme flotørkammer!?

Er nr. 4 skrue til blanding av luft/bensin? Hva er nr. 2??

Håper på litt hjelp her...

Solux1.JPG

 

Ellers har treskiva som står mellom dynamo og motor knekt, så nå vil den ihvertfall ikke starte.

Må denne være i tre, eller kan jeg få lagd meg en i jern/alu? Eller blir det no' slags "overslag" med annet materiale?

dynamo_skive.JPG

Det er vel ikke noen som tilfeldigvis har en slik ring liggende og støve ned??

Link to post
Share on other sites

Ellers har treskiva som står mellom dynamo og motor knekt, så nå vil den ihvertfall ikke starte.

Må denne være i tre, eller kan jeg få lagd meg en i jern/alu? Eller blir det no' slags "overslag" med annet materiale?

Det er vel ikke noen som tilfeldigvis har en slik ring liggende og støve ned??

 

Den skiva er der for at den skal bli ødelagt den. Hvis den ikke hadde blitt ødelagt hadde jo en av de andre blitt det.

Det ser ut som det ene materialet er messing. Messing er mykt, og da må skiva være i et enda mykere materiale enn messingen du har der.

 

Hvis du går til et bra sveise/mek. verksted, har de sikkert diverse materiale som er mykere enn den messingen du har. Det finner utrolig mange hard-heter på stål, messing, kobber, alu osv osv.

 

Har du spurt Marna om dette da? Send en e-post. Det tar 5 minutter og er gratis. Det er ikke forbudt å være dom i dette landet enda...

 

På bildet ser det ut som det er skiva mellom magneten og registret men...

 

Gasseren kan jeg ingenting om!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Skive av tre mellom dynamo og motor ????

 

Trolig er det snakk om koblingen mellom tenningsmagnet og motor. Mener å huske at denne var laget av et bakelittlignende materiale.

 

Alu. bør være mulig. Overslag av strøm får du uansett ikke. Et plastmateriale er nok bedre eks. POM (polyacetal) Treskiven er nok et provisorium fra forrige eiger.

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik motor et par år. Lagde en ny slik skive mellom magnet og motor - den gamle var som skrevet over her av halvstiv gummi/vulkmateriale e.l.. Grublet litt i kjelleren - hvor fant jeg noe materiale som kunne brukes?

 

Det ble sålen på en gammel slippers/strandsandal i skum/plast. Virket fint det. Båten sank til slutt, men det var ikke strandsandalens feil. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne skiven mellom magnet (tenningsmodul) og motoren får du ny hos Marna. Ikke lurt å lage slikt selv hvis ikke du har en nøyaktig mal å gå etter. Dette fordi sporene på hver siden må stå i riktig vinkel i forhold til hverandre, eller forskyves tenningen.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tar med den info jeg kan, jeg.

Når det gjelder motor-ting er jeg ikke bare dum, men faktisk ganske åndssvak! :wink:

Den skiva som har stått der er nå av materialet tre, da. Muligens ikke orginal.

Så da ringer vi Marna og bestiller!

 

Snakket forøvrig med Marna ang. gasseren,

men i farta kunne ikke vedkommende svare på hva som var hva av de 4 skruene.

 

 

Takker for svar.

 

 

 

Det er ikke forbudt å være dom i dette landet enda...

Hvis dette var ment ironisk, tok jeg den ikke. Hvis ikke var det et rimelig dustete utsagn!

Pardon my french... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var absolutt ikke meningen å fremkomme som negativt. Poenget var at det ikke er noe som er for dumt å spørre om. Ingen kan alt. Har man ikke gjort no galt har man heller ikke gjort noe!

 

Og du, du vet hvorfor det er pussegummi bak på blyanten?

 

Fordi det er lov å gjøre feil! og det som er lov, er ikke forbudt...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Det var absolutt ikke meningen å fremkomme som negativt. Poenget var at det ikke er noe som er for dumt å spørre om. Ingen kan alt. Har man ikke gjort no galt har man heller ikke gjort noe!

 

Og du, du vet hvorfor det er pussegummi bak på blyanten?

 

Fordi det er lov å gjøre feil! og det som er lov, er ikke forbudt...

Føler meg litt premenstruell for tida, så det er mulig jeg oppfatta det feil... :wink:

No hard feelings.

Bare jeg får fiksa den j%&la motoren skal jeg være fornøyd. :smash:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om motoren din trenger litt god omsorg og stell.

 

1: Treskive som overføring til magnet er ikke av det gode, og kan tyde på at forrige eier ikke har vært helt orientert om tingenes tilstand. Sjansen for at motoren tenner på feil tidspunkt er stor.

 

Slikt kan føre til soting.

 

2: Blyfri bensin skal ikke denne motoren ha. Slikt kan føre til utette ventiler, som igjen kan føre til soting.

 

3: En motor med feil tenning og utette ventiler fører til at en ofte forsøker å kompensere dette med å skru på diverse skruer på forgasseren, som igjen kan føre til at problemene bare forverres, gjerne med mer soting.

 

Mitt råd er å sørge for at alle deler er riktige deler. Herunder riktige plugger, riktig overføringskive, riktig olje, renset forgasser etc.

 

Når alt er på plass begynner du med å sjekke stiftåpningen i den ene enden av magneten (tenningsmodulen), husker ikke i farten hva denne skal være, men vanlig er 0,4 - 0,5 mm, hør med Marna. Så stiller du fortenningen. Begynn med at den tenner nøyaktig når stempelet er på øvre dødpunkt. Dette finner du ut ved å skru ut pluggen og forsiktig stikke en lang tynn skrutrekker (eller ståltråd) ned på stempelet. Drei på motoren til du vet at stempelet er på topp. For å forsikre deg om at du ikke er på utblåsning, men tenningspunkt, følger du med på ventilene. de skal begge være lukket. Dette er lett å se, da motoren er sideventilert og støtstengene sitter på utsiden av motoren.

 

Når alt dette er ok, (og forgasser garantert ren) skrur du blandingsskruen forsiktig inn til den stopper og halvannen turn ut igjen. Dette er et godt utgangspunkt for videre finjustering.

 

Hvis du virkelig vil ta litt i, så demonterer du toppen og sørger for å få slipt ventilene, så du vet at de tetter godt.

 

På bildene ser din motor fin ut, så det er jo å håpe at utsiden speiler innsiden :-)

 

Og, ikke minst, ha blyerstatning i bensinen.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Marna: Takk for meget nyttig og godt forklart info! :cheers:

Motoren ble forøvirg satt inn i fjor av verksted i Tbg. Området. Kostet visstnok 12K.

Regner ikke med at forrige eier satte inn no' møkk for 12 lapper, så håper at den er i grei stand.

 

Har fått fyra den et par ganger, og den går ca. en halv time før den stopper pga soting.

Akkurat nå skulle jeg gjerne hatt den til å gå med tanke på konservering før vinteren kommer.

Link to post
Share on other sites

Har ein FM 3hk i gavlabåten, og der ringte me til FM og spurde kvifor den sota sånn, og fekk bare beskjed om at den skulle gå på "traktorbensin", og det er 2% parafin blanda inn i bensinen for å få ned oktanen (87 eller noko slikt).

 

NEI TRAKTORBENSIN ER IKKJE "START MED BENSIN FOR Å SÅ GÅ OVER TIL PARAFIN OG STOPP MED BENSIN"!. Det er god gammaldags idioti for å få motoren til å gå alt for varm.

 

Bare bland 2% parafin i bensinen din, så går den som ei klokke og sotar ikkje. Om den framleis sotar, kan du prøve med litt meir eller mindre parafin. Prøv deg litt fram, men på vår FM har me ca 2%.

 

Lykke til med ein fantastisk motor! Ein kompis har ein lik som din :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...