Jump to content

Oppussing av 1964 tresjekte med Marna og vridbar propell


Platt

Recommended Posts

Lurer på om ikke trebåten ka være behjelpelig med flettete fendere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det tar på å skrape båt! :sad:

Svetten renner og varmepistolen går varm, men det går framover og det er ikke såååå mye igjen.

Har tatt alt innvendig nå, bortsett fra skrogsidene som jeg kun har begynt så vidt på. Überslitsomt! :headbang:

 

Men blir uansett ferdig med all skraping av hele båten før vinteren.

Skal bli deilig å bare ha igjen pussing og lakking/oljing til våren.

Selv om pussing sikkert er vel så mye jobb som skrapinga.

 

Trebåt, sa du? :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Joda, alt har gått etter planen. :yesnod:

Hver minste lille lakkbefengte trebit er skrapet ned!

Synes ikke det var så ille som jeg hadde trodd.

 

Nå er motoren konservert og frøkna pakket godt inn for vinteren.

Har ikke satt inn treverket med olje. Satser på at det går bra.

 

Planene videre er:

* Pusse, olje, lakke

* Skifte vinduer i vindskjerm

* Lage nye dørkplater

* Lage ny motorkasse

 

Fortsettelse følger til våren...

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Helligbrøde!

 

Om ikke din Marna fungerer eller er grei nok, så finnes det mange slike motorer i god stand å få kjøpt for en billeg penge. En diesel har ingenting i en slik å gjøre!

 

Så det så!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vil tippe at du kan overhale(på fabrikken) den motoren du har vesentlig billigere enn en ny Diesel koster..

I tillegg har den jo mye mer sjel:-)

Har mange gode minner fra snekka med 5hk Marna. Har også liggende original bruksanvisning til denne.. Et stensilert klenodie!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Marna'en skal (visstnok) være i bra stand, den må bare justeres riktig.

Og det må jeg nok få en som har peiling til å gjøre.

Det med å evt bytte motor var mest for at man hadde følt seg litt tryggere på en nyere motor.

Frister ikke å ligge midtfjords og sveive seg ihjel for å få liv i Marna'en! :smiley:

Men dette er jo en gammel sliter, så med riktig justering kanskje den vil oppføre seg eksemplarisk!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette er virkelig det jeg liker :) Gamle trebåter og dokk dokk motorer. Har mulighet til å overta en gammel garnbåt (16-18fot) med en gammel marna. Men denne stopper litt som den vil selv. Eieren frykter at det kanskje kan være lekasje på drivstoffrøret.

 

Synes dere jeg skal prøve å overhale motoren og stelle båten litt?

 

Beklager til trådstarter for at jeg brukte tråden din. Blir bare sjarmert av slike båter :)

 

Hva synes du så lang om prosjektet ditt? Er det masse arbeid? Har ikke så veldig stor greie på motorer, men skjønner hvordan de fungerer. Så tenkte dette kunne være en fin start for meg. For de er jo ikke akkurat de mest innviklede motorene

Link to post
Share on other sites

At dere skal få se hadde jeg tenkt ja :) Kan kjøre bort en dag og ta bilder av båten så dere får se om det er noe å satse på. Min morfar har vært å sett på den (tidligere fisker) og mente at selve treet i båten er bra. Problemet er at den ikke er brukt på 3-4år så den må komme seg på sjøen. Den står på land under tak men ikke inne i hus.

 

Planen var å få pusset ned og oljet så den blir fin og bruke som tur/fiske i fjorden her. Nydelig å ta med kammerater ut for en liten pils om kveldene i sommer tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har omsider kommet i "båtpuss-modus" og har begynt pussejobben.

Gikk på med krom hals og eksentersliper, men synes bare det tok veldig lang tid og brukte unødvendig mye slipepapir.

Fant ut at båndsliper er tingen. Lånte en av en kompis og da ble det fart i sakene!

Har begynt på dekkene og det kommer frem den lekreste rødglødene mahogny. :smiley:

Men slitsomt er det...

 

Er fortsatt i tenkeboksen ang. lakk/olje/maling.

Akkurat nå heller jeg mot hvite innvendige skrogsider. Dette også fordi jeg ikke orker finpussing mellom spant. Det var herk nok å skrape der!

Tror det kan bli fint, siden det meste av innredning/vindskjerm er i mahogny. Fin farge-brytning.

 

Me lyt sjå...er ihvertfall igang. :smash:

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med bandsliperen og hold den i god bevegelse, kjenn over med handen der du sluper. Her er det fort gjort at det blir ujevnt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...