Jump to content

Oppussing av 1964 tresjekte med Marna og vridbar propell


Platt

Recommended Posts

Jeg har en marna 6-8 hk fra 1939 og kjører med 95 blyfri.Hvis jeg skulle få problemer med soting så mener du jeg burde gå over til Blybensin?Motoren har gått på 95 blyfri i mange år uten problemer,men greit å vite om så skulle skje.

 

Jeg mener ikke at hvis du skulle få problemer med soting, så skal du skifte. Det jeg sier er at blyfri bensin kan føre til utette ventiler som igjen kan føre til soting. Rekkefølgen er litt viktig her.

 

Tipset med å få ned oktanen med å blabde inn litt parafin er nok ikke så dumt. Men er alt i orden skulle den gå bra på ublandet bensin, uten soting.

 

Jeg har nevnt riktig plugg, men kanskje jeg bør utdype dette noe mer. Hvis pluggen er av for kald type, klarer den ikke å forbrenne bensin\luft-blandingen fullstendig med soting som resultat. Riktig varmeverdi er derfor essensielt. Marna Motor kan selvsagt opplyse om dette.

 

Uansett blir det alltid lappverk å begynne i den gale enden. Før man begynner med justeringer må man vite at motoren er i orden, at ventiler tetter, at den har den kompresjonen den skal ha etc. Deretter må en vite at forgasser er i god form, og at gnist til riktig plugg med riktig varmeverdi er som det skal (et hvert electro-diesel verksted kan sjekke magneten for feil).

 

Så kan man begynne å justere :cheers:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Etter en del justering av blanding starter motoren faktisk ganske lett (på det nuværende tidspunkt)!

Tror nok at skrue nr. 2 på bildet under er blandingsskruen.

Solux1.JPG

 

Etter tips fra Marna Motor, skrudde jeg denne nesten helt inn. Det resulterte også i mindre eksosrøyk. Sikkert til glede for de nærmeste naboer! :lol:

 

Må nok finjustere litt mer, men motoren går jevnt og stopper ikke lenger pga soting.

Foreløpig høres den slik ut på tomgang. Muligens litt høyt turtall...? (dårlig lyd på opptak=mobiltlf.)

 

Ring mellom magnet og motor ble limt med epoxy, og funker enn så lenge. :smash:

Redigert av Platt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gtratulerer med en makeløs fin motor. Skrue nr.2 er tomgangsdyse, eller luftskruen, som noen også kaller den. Skrue nr.4 er, som det sies ovenfor, fullfartsdysa. Utgangspunktet for justering er halvannen omdreining åpning.

Tomgangsdysen stiller du mens motoren går på tomgang. Skru dyseskruen litt fram og tilbake. På det punkt motoren har høyest turtall på tomgang, er dysa riktig innstilt. Er tomgangen nå for høy etter din smak, så juster den ned med justeringsskruen på gasshendelen. Fullfartsdysa må du stille mens motoren går på full gass med propellen innkoblet. Skru den så langt inn at motoren begynner å fuske. Skru den deretter så langt ut at motoren går jevnt på full fart igjen. Nå er forgasseren din riktig innstilt. Obs! Det hender at tomgangsdysa blir tett av skitt. Da trekker motoren bensinen bare gjennom fullfartsdysa, og da soter den ekstremt på lavt turtall. Lykke til!

Gon

Link to post
Share on other sites

Fikk Andreas til å endre tittelen på denne tråden, så det blir en ren oppussing-av-gammel-snekke-tråd. :cheers:

BPbilde1.jpg

 

Hadde egentlig tenkt å vente til våren med å begynne skraping, men klarte ikke å dy meg.

Har nå skrapet ned akterdekket/dollbord.

Er det da lurt å sause inn treverket med olje eller kan det stå ubehandlet fram til våren?

Båten står under presenning, men fukt blir det jo uansett...

Hvis det er en fordel å olje, kan jeg bruke en av disse billig-oljene fra f.eks. Europris, "3 liter for en femtilapp" typen?

Tanken er å slipe ned og olje med Clipper1 eller Owatrol1 til våren.

Redigert av Platt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott snekke, Platt!

 

Og ikke minst bra at motoren endelig er på nett! Min gamle far hadde en gammel sak på 6-8 HK. som fusket endel...og der sa en kar at i og med vi bare fylte 95 blyfri og hadde gjort dette i flere sesonger, så måtte vi nå fylle på med blyerstatning også på hver tank. Samtidig skulle vi gi hver tank en god klunk med olje og ikke belaste motoren mye før etter at vi hadde kjørt en 3-4 tanker - da skulle vi derimot belaste den hardt over en god periode på varm motor slik at vi fikk "blåst" litt rent".

 

Som foreslått så gjort og motoren ble 20 år yngre - fikk 95 blyfri med blyerstatning + en dæsj olje i all ettertid.

 

Lykke til med din!

 

Når det gjelder skrapingen av treverk og overvintring, så er det bare å skrape så mye du orker nå og i vinter for å olje til våren - trenger ikke olje noe nå.

 

For all del ikke bruk 3 liter for 50,- fra Europris - det kan du bruke under terassebordene på terassen under tak hvis de er trykkimpregnert - på båt har det ingenting å gjøre :nonod: . :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har nå skrapt ned fordekk, akterdekk og dollbord.

Samt litt på skrogside BB akter for å se hvordan det blir.

Tror dette blir bra etterhvert. Det som er kult med skraping er at man ser resultatet med en gang! :smiley:

 

Jeg synes dekk og dollbord ser ut som mahogny, men er ikke 100% sikker.

Treverket i skroget er ihvertfall mye lysere. Ant. eik.

 

Noen bilder:

 

Fordekk før/etter:

dekk1_foer.jpg

dekk1_etter.jpg

 

Akterdekk etter skraping:

akterdekk1_etter.jpg

Skrogside:

akter1.jpg

 

Skrogside:

skrog1.jpg

 

Ang. billig Europris-olje var dette bare en tanke for å mette treverk i vinter.

Alt skal slipes ned til våren. Men jeg går kanskje ikke for det.

Link to post
Share on other sites

Om du velger å ikke olje før til våren, tror jeg at jeg ville ha vurdert å i det minste sette den inn med en form for soppdreper. Ikke noe særlig kjekt å bli møtt av treverk svart av sopp når våren kommer. Jeg for min del ville ha mettet den med Owatrol D1 eller liknende så snart den er ferdig skrapt og pusset, og til våren gitt den en lett puss, et par strøk D1 og fem-seks strøk D2.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja...

Noen mener at man kan bli plaget av sopp om man ikke oljer, andre mener at det går greit uten.

Sikkert like mange svar som antallet man spør her, vil jeg tro!? :confused:

Spørs om jeg rekker å pusse alt i år, men olje kan jeg vel gjøre uansett.

Greia er å få gjort unna mest mulig av skrapinga i år, så kan jeg "konse" på puss/olje/lakk til våren.

Link to post
Share on other sites

For å klare opp, så svarte jeg at jeg ikke ville oljet om du bare skrapet båten ren, for så å skulle pusse båten ferdig samt olje/lakk til våren.

Hvis du skal pusse båten ferdig nå i høst vil jeg selvfølgelig råde deg til å olje den også - og gi båten en lett puss og noen strøk med samme olje til våren.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For å klare opp, så svarte jeg at jeg ikke ville oljet om du bare skrapet båten ren, for så å skulle pusse båten ferdig samt olje/lakk til våren.

For å sitere meg selv;

"Greia er å få gjort unna mest mulig av skrapinga i år, så kan jeg "konse" på puss/olje/lakk til våren." :yesnod:

 

I morra skal skrogsidene under kniven (skrapa)!

:smiley:

Redigert av Platt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahhhh.... :blush:

 

Lese først - svare etterpå.....lese først - svare etterpå .... lese først..... :headbang:

 

 

Skrapingen gir forøvrig flott resultat. Skrogsidene ser virkelig lyse og friske ut, pusset med 120 og oljet vil disse fremstå som flotte!

 

Dekket kan fort være mahogny slik jeg kan se, om det er det og den er noe blek kan du friske opp fargen med et strøk med mahognybeis før lakken.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dekket kan fort være mahogny slik jeg kan se, om det er det og den er noe blek kan du friske opp fargen med et strøk med mahognybeis før lakken.

Har allerede tenkt tanken, Vikers.

Vurderer å beise vindskjerm, dollbord, fenderlist og midtfisk med rødlig mahognybeis,

la dekkstavene være som de er (selv om det er mahogny) for å få et skille

og muligens la den øverste bordgangen få et strøk beis den også.

 

Me lyt sjå efterkvart...

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du vil bruke den rødlige? Den er fryktelig rød! Jotuns mahognybeis skaper en fin glød synes jeg og trekker ut den naturlige rødlige glansen, men dette ser du best.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert på dette, så ser det ut for meg som furu?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...