Jump to content

Oppussing av 1964 tresjekte med Marna og vridbar propell


Platt

Recommended Posts

Furu tror nok jeg og det er

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mine meninger :

 

-skrog=furu

-dekk=oregonpine

-båten=utrolig lekker.

 

OM jeg var deg, så synes jeg at jeg hadde vært klok. Med andre ord, kun skraping/grovpussing nå i høst/vinter.

 

Pussing/olje/(ev.)lakk til våren.

 

Etter min mening er der ikke noe poeng å olje nå. Så fuktig antar jeg ikke det blir innunder presenning, at denne fuktigheta går inn i veden og fører til frostsprenging? Utenpåliggende fuktighet er helt greit, og skaper etter mitt syn ikke problem.

 

Denne båten kommer til å bli et smykke. Utfra bildene kan jeg ikke se at der er blåved eller noe slikt?

 

Om fenderlist er skadet, så tror jeg at jeg ville byttet denne ut med mahogny. Et dekk omkranset av dyprød farge er utrolig lekkert spør du meg!

 

Lykke til med arbeidet. Veldig fornuftig å ta kosejobben nå. Våren er hektisk nok som den er........

Link to post
Share on other sites

One down, one to go...

Har skrapt ned ene skrogsiden i dag + dekk på innsiden av vindskjerm i går.

Som noen sa tidligere, ser treverket ganske lyst og fint ut.

Noen mørke flekker her og der, men får vente til etter pussing og se hordan det blir.

Litt stygt nederst ved forstevn, men det er mest pga farm el.lign. som er klint inn der.

Smeltet og ble dratt litt utover etter en runde med varmepistol og skrape.

 

Litt støl i ryggen nå.... :yesnod:

 

skrogetterskraping1.JPG

skrogetterskraping1__4_.JPG

skrogetterskraping1__5_.JPG

7_copy.jpg

8_copy.jpg

Link to post
Share on other sites

Mine meninger :

 

-skrog=furu

-dekk=oregonpine

-båten=utrolig lekker.

 

OM jeg var deg, så synes jeg at jeg hadde vært klok. Med andre ord, kun skraping/grovpussing nå i høst/vinter.

 

Pussing/olje/(ev.)lakk til våren.

 

Etter min mening er der ikke noe poeng å olje nå. Så fuktig antar jeg ikke det blir innunder presenning, at denne fuktigheta går inn i veden og fører til frostsprenging? Utenpåliggende fuktighet er helt greit, og skaper etter mitt syn ikke problem.

 

Denne båten kommer til å bli et smykke. Utfra bildene kan jeg ikke se at der er blåved eller noe slikt?

 

Om fenderlist er skadet, så tror jeg at jeg ville byttet denne ut med mahogny. Et dekk omkranset av dyprød farge er utrolig lekkert spør du meg!

 

Lykke til med arbeidet. Veldig fornuftig å ta kosejobben nå. Våren er hektisk nok som den er........

Skal være enig med deg i at skroget er furu, men for meg ser dekk, vinskjerm og fenderlist ut til og være Mahogny. Når dette er pusset er det lettere og se. Etter det jeg har forstått er det en fordel og olje på høsten. dette er klippet fra CMB sine sider

 

Er det spesielle årstider som er mer egnet til å olje treverket? Link til siden CMB

 

I prinsippet er høsten en veldig grei årstid å olje båten på. I den grad treverket har trukket vann, så har det svellet opp. Ved bruk av penetrerende oljer, f.eks. Owatrol D1, Clipper 1 eller rå linolje blandet ut 50% med balsamterpentin, drives vannet ut, og oljen tar over plassen (kokt linolje brukes til å forsegle den rå, dvs. siste strøk). Oljene bidrar til å låse treverket i svellet posisjon (men oljen bidrar ikke til å svelle treverket, til dét trengs vann), båten blir derfor raskere tett neste sesong. Og, ikke minst, det forebygger råte bedre. Oljen strykes/dusjes på skrogets innside, det betinger derfor at skroget ikke lakkeres på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Får oppdatere litt for å holde egen tråd ved like...

 

Har nå skrapet hele båten utvendig (unntatt fenderlist). :cheers:

I morgen skal innsiden tas. Regner med å være ferdig med det i løpet av uka.

 

Ang. LarsH's røykekutt kan jeg anbefale skraping av trebåt! Det får tankene vekk fra det meste. :wink:

 

Noen flere bilder:

DSC00062_copy.jpg

DSC00064_copy.jpg

 

Hjelper med skraping, ja.

Vurderer å sette på en slange eller et bend her for å holde skrogsida fri for eksossøl.

DSC00059_copy.jpg

Link to post
Share on other sites

Har begynt innvendig skraping.

Gruer meg mest til å ta fatt på skroget, det er ganske krøkkete å komme til overalt.

Men det blir enten å skrape/olje skroget eller male det.Heller foreløpig mot det første.

Har tatt et par bord og det ser veldig lyst og fint ut (se venstre side på det nederste bildet),

så maling blir evt. siste utvei.

DSC00067_copy.JPG

DSC00068_copy.JPG

Link to post
Share on other sites

hmm...har du også ferie?

Syns det går radig denne skrapinga :smash:

Musiker; spillejobber i helgene kombinert med studiojobbing innimellom - båtpuss i uka! :wink:

Deilig å ha en hobby som er noe helt annet enn det jeg ellers driver med!

 

Takk for kjempe fin tråd

 

Synes denne båtpussen går veldig unna,gleder meg faktisk til jeg skal begynne.

 

Kjempefint at du oppdaterer

Ser ut som vi har samme båttype!? Har du noen bilder, så legg gjerne ut et par.

 

Blir sikkert morsomt å se igjennom denne tråden når "skibet" er ferdig på vannet neste år. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, da skjønner jeg.

 

Hvor lenge skal du ha denne båten da? :wink:

Du har vel hatt en del siste 2-3 år

Jeg ville ikke holdt pusten! :lol:

 

Har hatt en del, ja. Noen angrer jeg bittert på at jeg solgte også. Men det finnes nok av båter i omløp!

 

Denne skal ihvertfall pusses opp, så får vi se. :smiley:

 

Har forresten tenkt å sette inn nye vinduer i snekka. Hva bør jeg bruke som "vinduskitt"?

Det er sorte gummilister der nå, men jeg skal ha det i hvitt og ikke gummilister.

Kan jeg bruke Silikon/Sikaflex/Tec7???

Link to post
Share on other sites

Er det håp om og se den på Eiken treffet tro?

 

Vinduskitt ja, Majali brukte ett hvitt stoff men det var ikke sika tror jeg.

Lurer på om han brukte akrylmasse, men er ikke sikker.

Er også usikker på om han limte med samme massen, lenge siden jeg har sett han her men du kan jo sende han en IM

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke navnet men du får vinduskitt på tube ala sika. Denne er glattere og seigere en vanlig kott. Finnes i hvit. Jeg har selv brukt den på min båt og den fungerer helt topp. Lettere å få fin en både sika og tech. Tror den heter vinduskitt faktisk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Holder den seg noenlunde myk, slik at den ikke sprekker opp?

Må den males forresten?

 

Jeg lurte på hvitt jeg også, og hadde tenkt og bruke Tech7.

Men den er forferdelig klissete og holde på med.

Kitt er jo ikke så nøye om man søler litt med antar jeg, for den er vel lett og få vekk igjen

Link to post
Share on other sites

Den er nå 2 år og fremdeles myk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke navnet men du får vinduskitt på tube ala sika. Denne er glattere og seigere en vanlig kott. Finnes i hvit. Jeg har selv brukt den på min båt og den fungerer helt topp. Lettere å få fin en både sika og tech. Tror den heter vinduskitt faktisk

Hvor kjøpte du dette? Høres ut som noe jeg må teste.

 

 

EazyChips:

Du sier at du gleder deg til vårpussen, men snekka di ser rimelig strøken ut på de bildene! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpt på Byggmakker. Skal se idag når jeg vandrer gjennom butikken om jeg husker på å se etter navnet

 

Fant det på nettet Cascosil

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Strøken sjekte Easy Chips! ...men er dørken helt hvit? Kanskje du skulle forsøke Shipolin Elfenben eller noe lignende for å få noe litt mykere tone der?

 

Men fytti fy.

 

Greit mål å se mot der Platt! :lol:

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...