Blåsa Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 NÅ er jeg på opplærings stadiet da, men jeg begynner med 40 papir (på en veldig slitt båt) og går over med 120 papir før jeg har tenkt å lakke. Når jeg går over med fint papir, ser det ut som at treverket (teak og mahogny) blir litt mørkere og får en bedre kontrast i teksturen. Men ser ikke noe poeng i å gå over med veldig fint papir hvis jeg bare skal olje (impregnere) og smøre noen lag med Shipolin over sidene... Funker vel dette? Eller Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Har nå mettet skrog og overbygg med 12 liter Biltema-olje. Brukte en pumpe-sprute-flaske. Kjøpt på samme sted. Trakk veldig fint inn i treverket, så jeg kommer til å bruke den flere ganger hvis jeg skal "ta en båt helt ned". Har også beiset vindskjerm, dollbord og midtfisk med Jotun Mahognybeis. Ble fint det. Siden dette er et "lavbudsjett-prosjekt", har jeg kjøpt både maling, lakk, olje, pussepapir og pensler på Biltema. Blir rene Biltema båten dette, skulle nesten blitt sponsa! Bilder kommer... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Funka det bra med biltema olja?? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Synes den funka veldig bra. Trakk lett inn i treverket. Inneholder 50% linolje. Ingen betenkeligheter med å bruke den. Billig var den og! Synes også det eksisterer et visst "hysteri" rundt dette med trebåt og hvilke remedier man bør/skal/må bruke og hva man bør/skal/må gjøre og ikke gjøre. Jeg har gått for billigprodukter denne gangen og tror det kommer til å bli like bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Dette høyres jo veldig bra ut Olja du vindskjerm, dollbord og midtfisk med denne biltema-olja også? Du har vel bestemt deg for å male skroget, men vart det så fint med biltemaolja at det hadde gått ann å lakke i staden for å male? Ser fram til å få sjå bilder La til litt... Redigert 18.April.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Tror jeg går for Clipper 1 som olje og clipper 2 for lakk når jeg får båt Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Jaja, det er dine pengar Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Platt Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Olja du vindskjerm, dollbord og midtfisk med denne biltema-olja også? Du har vel bestemt deg for å male skroget, men vart det så fint med biltemaolja at det hadde gått ann å lakka i staden for? Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, Sinten... Jeg oljet HELE båten. Dette er kun en olje for å mette treverket. Omtrent som Clipper1 og Owatrol1. Bortsett fra at disse er mye dyrere. Man bør/skal/må gå på med lakk eller olje etterpå for å få en fin og blank finish. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Jojo, er med på den, men olja er jo ikkje usynlig, eg meiner den etterlater jo ein viss farge og "glød" i treet som kan vere forskjellig frå olje til olje. Og sidan lakk berre legg seg som ei hinne på toppen så meiner eg at olja under må gje ein nogelunde fin "glød" til treverket som er verdt å framheve med lakk. Så det eg spør om er: Gjer biltema-olja treet ein fin nok "glød" som er fin nok til å forsegle med lakk ? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Platt Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Nå er vel de vanligste oljer blanke/fargeløse? Tror ikke denne oljen gjør annet enn at mahognyen blir mørk og furua blir gulaktig, som det gjerne blir når treverket er ubehandlet og blir vått. Lakker derimot finnes jo med ekstra fargetilsetning, f.eks. Ravilakk. Men hva vet vel jeg...? Redigert 18.April.2007 av Platt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Du veit sikkert meir enn meg på dette området Platt Men Owatrol D1 Deksolje ser iallfall litt rødlig ut når den er oppi boksen, har alltid trudd dette var fargetilsettning som skal gje treet ein mørk fin glød, men det kan hende eg tar feil Men så lenge denne olja ikkje vert grønn over tid eller noko slikt så høyres den jo grei ut Redigert 18.April.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
EazyChips Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Nå må du snart legge ut noen bilder platt..gleder meg.. Hvor i Vestfold er du ifra? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2007 Nå må du snart legge ut noen bilder platt..gleder meg.. Hvor i Vestfold er du ifra? Takk det samme. Morro å se bilder av samme båttype som jeg selv har! Skal prøve å få lagt ut noen i morra. Har ikke fått gjort mer enn å pusse/beise/olje ferdig. I dag kom det først en haglskur, for så å regne av og på resten av dagen i tillegg til kraftig vind. Og jeg holder på ute, så da ble det ikke gjort stort. Har faktisk begynt å vanne litt oppi båten (neida, ikke mye). Har fått et par leie sprekker jeg prøver å få trutnet sammen litt før sjøsetting. Hvor i Vestfold er du ifra? Samme by som Tine III - en times tid nordover fra deg. Beste gjestehavna i Vestfold! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Nå er vel de vanligste oljer blanke/fargeløse? Tror ikke denne oljen gjør annet enn at mahognyen blir mørk og furua blir gulaktig, som det gjerne blir når treverket er ubehandlet og blir vått. Lakker derimot finnes jo med ekstra fargetilsetning, f.eks. Ravilakk. Men hva vet vel jeg...? Sinten har rett, han. Det finnes treoljer som er såkalt "gyldne", og disse gir treverket en viss glød. Jeg brukte slik olje på Matilda etter en fullstendig nedsliping av skroget, nettopp for å unngå at furua skulle bli gul. I tillegg tilsatte jeg litt mahognyrød beis i toppstrøket med Benar-olje for å tone ned skroget ytterligere. Dette ga en farge som tilsvarer det båten hadde før nedsliping. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Platt Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Sinten har rett, han. Det finnes treoljer som er såkalt "gyldne", og disse gir treverket en viss glød. Jeg brukte slik olje på Matilda etter en fullstendig nedsliping av skroget, nettopp for å unngå at furua skulle bli gul. I tillegg tilsatte jeg litt mahognyrød beis i toppstrøket med Benar-olje for å tone ned skroget ytterligere. Dette ga en farge som tilsvarer det båten hadde før nedsliping. Du har sikkert helt rett. Hvilken olje brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 (redigert) Et par før og etter bilder: Vet at mange her foretrekker trefarget/lakkert skrog, men jeg synes dette blir fint. Noen flere strøk med maling og en god del lakkstrøk på overbygg, så blir det nok bærre lækkert! Og dessuten synes jeg det er kult å ha en slik snekke som skiller seg litt ut i mengden av lignende båter. Redigert 21.April.2007 av Platt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Med fare for å svelge eit par kamelar må eg sei at kombinasjonen malt skrog og trefarga overbygg vart veldig fint Kva maling brukte du? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Platt Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Kva maling brukte du? Vanlig halvblank oljemaling. Mulig jeg tar et toppstrøk med Shipolin for å få en skinnende blank finish. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Da har jeg lagt ut båten,lekker som ei sil så den må nok ligge en natt til i krana. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Da er båten på plass,endelig..Hva slags gear olje er det du bruker Platt?Skal bytte og vet ikke helt hva jeg skal bruke Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Da er båten på plass,endelig..Hva slags gear olje er det du bruker Platt?Skal bytte og vet ikke helt hva jeg skal bruke Hei. Har ikke hatt båten lenge nok til at jeg har begynt med sånt, så det må nok andre kvalifiserte svare på. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Sendt mail til Marna og de svarte at vi kunne bruke den samme oljen som i motoren. Motorolje 10-40 Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Pga. vekslende vær i det siste har jeg ikke fått malt og lakket så mye som jeg gjerne skulle, men det begynner jo å ligne noe. Må få gjort noe med motorkasse og dørkplater, ellers er det stort sett mer lakking som gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Sendt mail til Marna og de svarte at vi kunne bruke den samme oljen som i motoren. Motorolje 10-40 Fint. Kjekt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Flotte bilder Platt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.