Jon-Kåre Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Lurer på om ikke trebåten ka være behjelpelig med flettete fendere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Hei. Det finns en i Horten som også kjører kurs, da kan du flette egne fendere. Han selger også fendere. Taumesteren Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Det tar på å skrape båt! Svetten renner og varmepistolen går varm, men det går framover og det er ikke såååå mye igjen. Har tatt alt innvendig nå, bortsett fra skrogsidene som jeg kun har begynt så vidt på. Überslitsomt! Men blir uansett ferdig med all skraping av hele båten før vinteren. Skal bli deilig å bare ha igjen pussing og lakking/oljing til våren. Selv om pussing sikkert er vel så mye jobb som skrapinga. Trebåt, sa du? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 lenge siden vi har fått noe oppdatering nå platt.Hvordan går det? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2006 Joda, alt har gått etter planen. Hver minste lille lakkbefengte trebit er skrapet ned! Synes ikke det var så ille som jeg hadde trodd. Nå er motoren konservert og frøkna pakket godt inn for vinteren. Har ikke satt inn treverket med olje. Satser på at det går bra. Planene videre er: * Pusse, olje, lakke * Skifte vinduer i vindskjerm * Lage nye dørkplater * Lage ny motorkasse Fortsettelse følger til våren... Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2006 Sakset fra Träbåtsakuten: "Vänta till efter nyår med olja så att så mycket fukt som möjligt har "frusit" ur träet. " Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 24.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2006 Har lurt litt på å bytte motor i sjekta. Noen som har erfaringer med 8hk Yanmar PMX8 (diesel)? Eller er det helligbrøde å bytte ut 5 hk Marna H'en? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 24.November.2006 Del på Facebook Svart 24.November.2006 Helligbrøde! Om ikke din Marna fungerer eller er grei nok, så finnes det mange slike motorer i god stand å få kjøpt for en billeg penge. En diesel har ingenting i en slik å gjøre! Så det så!!! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Belgarath Svart 24.November.2006 Del på Facebook Svart 24.November.2006 Tiltredes Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Platt Svart 25.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2006 Det er notert! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 7.Desember.2006 Del på Facebook Svart 7.Desember.2006 Typebetegnelsen er trolig Marna H5 Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 7.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2006 Det stemmer, ja. Fant det ut etter litt leting på nettet. Men takk likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hei fin logg dette her! Har du tenkt på å overhale Marnaen? Men som sagt over for alt i verden ikke bytt ut Marnaen med en nymotens Yanmar motor! Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Vil tippe at du kan overhale(på fabrikken) den motoren du har vesentlig billigere enn en ny Diesel koster.. I tillegg har den jo mye mer sjel:-) Har mange gode minner fra snekka med 5hk Marna. Har også liggende original bruksanvisning til denne.. Et stensilert klenodie! Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hei. Marna'en skal (visstnok) være i bra stand, den må bare justeres riktig. Og det må jeg nok få en som har peiling til å gjøre. Det med å evt bytte motor var mest for at man hadde følt seg litt tryggere på en nyere motor. Frister ikke å ligge midtfjords og sveive seg ihjel for å få liv i Marna'en! Men dette er jo en gammel sliter, så med riktig justering kanskje den vil oppføre seg eksemplarisk! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Ta med årer! Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Du må beholde Marna motoren Platt. Hvordan går det ellers med båten,lenge siden vi har hørt noe!,Har kanskje ikke fått gjort mye i dette været. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Dette blir Kjempe bra! Stå på :) Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Snekka står tørt og fint under presenninga den, og der skal den få lov til å stå til snøen går. Og med det været vi har nå, kan dèt fort drøye til 17. Mai. Sitér dette innlegget Link to post
Sven Erling Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Dette er virkelig det jeg liker :) Gamle trebåter og dokk dokk motorer. Har mulighet til å overta en gammel garnbåt (16-18fot) med en gammel marna. Men denne stopper litt som den vil selv. Eieren frykter at det kanskje kan være lekasje på drivstoffrøret. Synes dere jeg skal prøve å overhale motoren og stelle båten litt? Beklager til trådstarter for at jeg brukte tråden din. Blir bare sjarmert av slike båter :) Hva synes du så lang om prosjektet ditt? Er det masse arbeid? Har ikke så veldig stor greie på motorer, men skjønner hvordan de fungerer. Så tenkte dette kunne være en fin start for meg. For de er jo ikke akkurat de mest innviklede motorene Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Det må du jo prøve på. Motoren fixer du,det er som du sier....det er ikke så inviklet... Kjør på og legg ut bilder slik at vi kan se hvordan det går Sitér dette innlegget Link to post
Sven Erling Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 At dere skal få se hadde jeg tenkt ja :) Kan kjøre bort en dag og ta bilder av båten så dere får se om det er noe å satse på. Min morfar har vært å sett på den (tidligere fisker) og mente at selve treet i båten er bra. Problemet er at den ikke er brukt på 3-4år så den må komme seg på sjøen. Den står på land under tak men ikke inne i hus. Planen var å få pusset ned og oljet så den blir fin og bruke som tur/fiske i fjorden her. Nydelig å ta med kammerater ut for en liten pils om kveldene i sommer tiden. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Hvordan går det med pussinga gutter??Jeg tenkte jeg skulle begynne i påska på min,hvis det er ok vær. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 30.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Har omsider kommet i "båtpuss-modus" og har begynt pussejobben. Gikk på med krom hals og eksentersliper, men synes bare det tok veldig lang tid og brukte unødvendig mye slipepapir. Fant ut at båndsliper er tingen. Lånte en av en kompis og da ble det fart i sakene! Har begynt på dekkene og det kommer frem den lekreste rødglødene mahogny. Men slitsomt er det... Er fortsatt i tenkeboksen ang. lakk/olje/maling. Akkurat nå heller jeg mot hvite innvendige skrogsider. Dette også fordi jeg ikke orker finpussing mellom spant. Det var herk nok å skrape der! Tror det kan bli fint, siden det meste av innredning/vindskjerm er i mahogny. Fin farge-brytning. Me lyt sjå...er ihvertfall igang. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Vær forsiktig med bandsliperen og hold den i god bevegelse, kjenn over med handen der du sluper. Her er det fort gjort at det blir ujevnt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.