Platt Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Påske-pussen er i gang! Tror dette blir pent med et strøk mahognybeis før oljing/lakking. Her har jeg skrapet og pusset litt på en dørkplate. Planen var å få slipt ned til bart treverk for så og legge et par strøk mahognybeis og lakke, men det er en helsikes jobb. Dørken er blå og har vært grønn, hvit og grunnet med grått en gang i tida. Sitter no' j%#li! Her har jeg tatt en prøvepussing på øverste bordgang. Blir ganske lyst og fint. Men er fortsatt usikker på om jeg skal lakke eller male... Selv om jeg ser i en annen tråd her at de fleste mener at treskrog skal ha trefarge. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Ser veldig bra ut Platt. snart bare kosen igjen Enig med de som mener du skal lakke.Ser jo kjempe fin ut ingen grunn til å male. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Blir nok nydelig med mahognybeis! Ikke mal skroget da. Trebåter skal ha lakk ikke maling mener nå jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Vi får se hva det blir til... Det verste med pussinga er det høye forbruket av papir! Er det kvalitetsforskjell på sånt? Ellers teller jeg på knappene om jeg kun skal olje skroget innvendig? Holder det å kun mette treverket? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Glemte noe, du har ikke byttet ut marnaen? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Neida, den blir stående! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Med litt vedlikehold holder den motoren lett 10 år til! Sitér dette innlegget Link to post
Blåsa Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Nydelig båt!! Og flott pusse arbeid.. Synd du ikke har en FM. Da kunne jeg hermet på restaureringen. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Jeg hadde lakket noen strøk etter at jeg hadde mettet med olje,for å bevare det lengre Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Med litt vedlikehold holder den motoren lett 10 år til! Regner med det, ja. Var egentlig bare utsiktene til å ende opp midtfjords med frue og en skokk unger, for så og sveive seg blå som gjorde at jeg tenkte på motorbytte. Nydelig båt!! Og flott pusse arbeid..Synd du ikke har en FM. Da kunne jeg hermet på restaureringen. Takk og takk. Synd du ikke har en Marna. Da kunne jeg hermet innstilling av gasser. Jeg hadde lakket noen strøk etter at jeg hadde mettet med olje,for å bevare det lengre Regna med et sånt type svar, ja. Får ta alle diskusjoner med meg selv, etter pussing/oljing... I morgen blir det mer pussing. Sitér dette innlegget Link to post
Wolwerine Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Etter som eg har erfart etter å ha pussa 2 trebåter på kort tid så er det stor forskjell på pusse papir. Pussepapiret til eksenter sliper og pussemus på Europris kan anbefales på det varmeste. MYE bedre enn dei drittpapira dei selger på feks byggmix.Også er dei jo så mye rimeligere også:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 Ellers teller jeg på knappene om jeg kun skal olje skroget innvendig?Holder det å kun mette treverket? Det ville i alle fal jeg ha gjort! Om du lakker i tillegg så fratar du treverket muligheten til å puste, med råte som resultat med tiden. Og hvis du kun bruker olje så er det bare å gi den en ny omgang olje med ugressprøyta når det begynner å se litt tørt ut, enkelt og greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 Nå skal jeg ikke gi meg inn på noe diskusjon om lakking fører til råte eller ikke, for det gjør det ikke. Synes imidlertid trevirket ditt ser bra ut for bare oljing eller lakking . Hadde du lagt ut et bilde som viste hele båtsiden hadde det hvert lettere å bedømme. Du kan jo og blande litt beis i oljen får å få jevnere farge på skroget. Øverste bordgang kan du og beise helt mahogny mørk for å dra skroget litt mere ned i havet hvis det virker høyt. Bare noen betrakninger på formiddagen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
vikers Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 (redigert) Ser at Wolverine har god erfaring med eksenterslipepapir fra Europris. Min erfaring er at papiret fra Biltema (hvertfall 40 korning) er mye bedre enn Europris sine. På treverk som dørkplater, plater som ikke skal synes så veldig er det supert å bruke vinkelsliper med pussepapir. Da pusser du ned i turbofart, men ikke legg for mye trykk på for da lager du "brennmerker" og ujevnheter. Jeg bruker dette på alle pleter under benker, og på baksiden av innredningsplater etc. Dørkplater som jeg sparte på pusset jeg også grovrent med vinkelsliper, for så å jevne/ferdigpusse med eksenter. Går 4 ganger så fort. Åja...jeg bruker også vinkelslipern på skroget under vannlinje...40 korning og nesten full fart på sliperen...gammelt bunnstoff raser av i turbofart. Husk å bruke full kroppsdekning, maske og briller - det støver noe grassalt, og biter av herdet bunnstoff får en veldig fart..og gjerne treffer deg på steder det ikke skal. Redigert 3.April.2007 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Platt Svart 3.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2007 Fikk et feilskjær på eksentersliper'n, og vips, skruen som holder skiva knakk og skiva forsvant ut på plenen! Fryktelig irriterende når man er midt i pussinga... Ikke har jeg mest med kronasjer for tida heller, så å kjøpe ny blir ikke aktuelt nå. Må se å få lånt meg en. Hvis jeg ikke gjør som Vikers og drar fram vinkelsliperen. Men til å pusse vindskjerm blir vel det litt "overkill"!? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 Hvordan er det egentlig å bruke eksentersliper på skroget? Det fremre og bakre dekket er det sikkert supert men på skroget blir det vel litt verre? Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 Jeg brukte eksenter på skroget, men det er riktignok slettbygd Ellers har jeg brukt eksenter på så og si alt av pussearbeider Sitér dette innlegget Link to post
Blåsa Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 Kunne ikke klart meg uten eksentersliper. Et must for meg ihverfall. Hadde ikke fått av shipolinen uten. prøvd å skrape det vekk, men den satt som støpt. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 3.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2007 Eksentersliper er helt greit, men synes ikke den tar godt nok selv med 40 papir. Må vinkle den litt sånn at jeg bruker "tuppen", da virker den best. Båndsliper derimot tar bedre, men funker jo egentlig bare på slette flater. Tok grovpussen på dekkene med båndsliper og finpussen med eksenter. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 3.April.2007 Del på Facebook Svart 3.April.2007 (redigert) Jeg synes båndsliperen fyller papiret for lett med lakk/malingrester, men et godt råd er å ha en "myk" stålbørste og rense papiret innimellom (kjør sliperen forsiktig og hold børsten lett over hele bredden av papiret i et sekund eller så..). Da går i alle fall forbruket av papir kraftig ned...og med alle de meterene med papir som trengs på en hel båt, så er det masse penger spart. Redigert 3.April.2007 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
EazyChips Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Hvordan går det med pussingen gutter?? selv har jeg fått tatt det første strøket med lakk i dag Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 Joda, her har det gått i pussing, pussing, pussing, pussing, pussing, pussing, pussing og litt pussing. Nesten ferdig med siste "finpuss" med 150 papir. Skal gå over alt over skrogsider med 240 papir før oljing. Har også oljet skroget fire strøk med penetreringsolje. Har bestemt meg for å male skroget (jada, jeg vet at de fleste synes trefarget er penest... ) Tok en tlf. til Jotun, de mente at skulle man male holdt det med et par strøk. Kan dette stemme? Bør jeg mette mer før maling? Dollbord, dekk og vindskjerm er i mahogny og skal en av dagene oljes, beises og lakkes. Håper og tror at dette skal bli fint! Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Ikkje for å vere ein gledesdrepar, men uansett om du skal male eller lakke så MÅ du (etter mi meining) mette skroget med olje først. Er det den biltema olja du bruker? I såfall korleis er den å smøre "vått i vått"? I noe av reklamemateriellet til Olsen & Wang (Owatrol) sies det ganske godt: "En 'halvbra' Owatrol-behandling kan man spare seg. Det er vesentlig å mette treet helt med D1-olje. Først da vil man få et velimpregnert, motstandsdyktig treverk hvor farge og struktur kommer til sin rett." Når dét er sagt kan man tilføye at dette også gjelder Clipper 1, linolje m.m. Sett derfor av godt tid for oljingen! Om skroget er tørt, beregn lange arbeidsdager! Til treet ikke suger mer, men da har du også et godt fundament for de neste årene. CMB - Classiske Motorbåter At Jotun meiner at det heldt med eit par strøk olje kan eg ikkje forstå Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Blåsa Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Joda, her har det gått i pussing, pussing, pussing, pussing, pussing, pussing, pussing og litt pussing.Nesten ferdig med siste "finpuss" med 150 papir. Skal gå over alt over skrogsider med 240 papir før oljing. Har også oljet skroget fire strøk med penetreringsolje. Har bestemt meg for å male skroget (jada, jeg vet at de fleste synes trefarget er penest... ) Tok en tlf. til Jotun, de mente at skulle man male holdt det med et par strøk. Kan dette stemme? Bør jeg mette mer før maling? Dollbord, dekk og vindskjerm er i mahogny og skal en av dagene oljes, beises og lakkes. Håper og tror at dette skal bli fint! Du må nok olje først ja. Da blir holbarheten bedre og treverket skikkelig impregnert. Men du har jo den Biltema oljen, den er vel beregnet på å impregnere skroget.. Si ifra når du har prøvd den. Jeg er veldig nyskjerrig på hvoordan den trekker inn i skroget og hvor mange strøk du må ha. Ser her en gylden sjanse til å spare en tusenlapp ^^ Hva er penetreringsolje? Og får du så fint papir som 240?! Da skal det bli finpuss på mahognyen Nydelig vær her i Bergen i dag. Så nå skal jeg og pusse Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Tror nok først og fremst på malte flater at jeg ville gått for mye grovere papir på siste sliping før olje. F.eks 100 papir. Jeg ville så ha smurt våt i våt til det ikke trakk mere. Latt det tøtke noen dager for så å "rubbe" opp påny med 100 papir vasket godt med rødsprit før jeg startet malingen. At du her bruker grovere papir begrunner jeg med at du får bedre addesjon til trevirket samt at malingen vil skjule eventuelle slipe spor. Bruk fordriver. Ville og startet med grovere papir der du skal lakke og heller brukt finere papir mellom strøkene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.