Jump to content

Maritime ord og uttrykk


PanPan

Recommended Posts

Via forumets "indre gemakker" (les: Personlig Melding) har det gått opp for meg at det maritime vokabular har fornyet seg etter at den heromkringliggende menneskehet har entret plastbaljer med og uten seil.

 

Hva betyr begreper som "WAFI" og "MAFI"? Ikke vet jeg! Men sannsynligvis er det også andre uttrykk en skipper anno 2002 burde kunne? :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Dette lærte jeg av en los i ælva opp og ned til Port Neches i USA.Vi gikk opp og ned der i 2,5 år ukentlig.

 

WAFI=Wind Assisted Fucking Idiot

MAFI=Motor Assisted Fucking Idiot

 

Han hadde et særdeles fargerikt språk som for det meste omtalte lystfartøyer og fiskebåter.Mange flere uttrykk fram ham noterte jeg meg men de andre tror jeg egner seg dårligere enn  dårligst for offentlig gjøring på dette eksklusive forum. :smiley:

 

Ikke noe maritime uttrykk og fransken er ganske fæl også.

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skal være glad for å tilhøre WAFIa'n og ikke MAFIa'n da? :smiley:

 

Forøvrig, i WAFI kretser brukes begrepet: "Strykejern". Det er en sånn innretning som også lager lyd og som hele tiden prøver å fullføre en "Take-off". Men hittil har man ikke sett noen som lykkes. Et "Strykejern" behøver ikke lage så mye bølger. Derimot, disse som ikke får redskapen opp i "Strykejern"-stilling kalles gjerne "Bølgemaskiner". En "Bølgemaskin" skal man ha stor respekt for. Ombord i en "Bølgemaskin" har man gjerne blikket stivt festet mot horisonten fremme. Man tørr ikke se seg tilbake, da kunne man oppdage hvilke herjinger bølgene lager i omgivelsene aktenfor tvers. En "Bølgemaskin" lager gjerne enda mer lyd enn et "Strykejern". På denne måten demonstrerer en "Bølgemaskin" at den er potent, selvom den ikke kommer opp i "Strykejern"-stilling, langt mindre nærmer seg "Take-off".

 

Disse artene deles også inn etter antall etasjer. Et tre-etasjes strykejern er som regel høyere enn det er langt. Typisk er det også at toppetasjen gjerne kalles for "Flybridge". Dette henspeiler på at det er gjerne her man sitter når man virkelig prøver å fullføre en "take-off".  :lol: :lol: :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


thor: Flybridge,er ikke det Pjolter Veranda da?Også har jeg sett her på forumet Tekstil Cruiser men hva motorbåt ble kalt husker jeg ikke :lol:

 

 

Jo, "Pjolter Veranda" hører ogå med! Får man ikke "Take-off" med skuta, kan man saktens hjelpe seg selv!

 

Tekstil artene deles gjerne inn i "Tekstil Cruiser" og "Tekstil Racer".  :lol:

 

En del eksemplarer fra alle kategorier kommer inn under begrepet "Mare Monstrum". Det antas å være selvforklarende. Enkelte kan se ut som et hjemmebygg, hvor man har forsøkt å forene det mest utrerte i stilen fra "leskur på T-banen" og "Ro-Ro - skip". Ofte brukte forbilder er disse "Ro-Ro" skipene, som for ikke å skremme for mange, kun får lov til å seile opp Drammensfjorden!

 

Tekstil variantene av "Mare Monstrum" skårer stort på master laget av lysstolper, det være seg i stål eller tre. :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


PanPan: Forøvrig, i WAFI kretser brukes begrepet: "Strykejern". Det er en sånn innretning som også lager lyd og som hele tiden prøver å fullføre en "Take-off".

Og i MAFI kretser brukes"Strykejern" om Maxi seilbåter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men skjærgårdsjeeper da? Disse minner meg i sin popularitet om det som i sin tid ble kalt børstraktor på landeveien. Hva er betegnelsen på tilsvarende farkoster på vannet da? Skjærgårdstraktor? Børsjeep? Børspram?

 

Og egenarten jeg tilhører - snekkedriver - noe kallenavn på oss da? Larkollenglidere?

Link to post
Share on other sites

Batdilla: Jeg er ikke hjemme i hva man kaller disse snille snekketypene, som helst våger seg utpå først når larmen fra "kystveien" har lagt seg etter fellesferien.

 

"Røkke-loppe" er disse "strykejernene" som er så store at man må ha to-timers kurs, med påfølgende eksamen på eget kontor, for å få sertifikat som trengs. Må  ikke forveksles med "Røkke-Mega" som ferdes på verdenshavene! :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Når det gjelder de vanligste uttrykk man bruker i seilbåt, finner Du de i denne linken:

 

]http://home.no.net/~msails/seilordbok1.html[/i]

 

Takk til deg, Jonny39 - spesielt i en seilbåt er det viktig at man bruker klare og entydige begreper.

 

Vi andre på tråden her moret oss en fredag med "maritime sjargong-begreper", det har man av og til behov for, slik verden er.

 

Litt morskap må ikke stå i veien for å lære seg de maritime uttrykk som har hevd. De har i siste ende med sikkerhet å gjøre :smiley:!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Et bestemt uttrykk - kjølsvinet - gjør meg like lattermild hver gang jeg leser det. Som jeg ofte gjør i forbindelse med rare ord og uttrykk, har jeg fabulert litt rundt hva dette kan komme av, uten å kunne komme opp med noe fornuftig.

 

Hva er opprinnelsen til utrykket kjølsvin - hva er det utledet av?

 

Er det rett og slett enda en fornorsking av et engelsk uttrykk? Coolpig? Chillpig?

 

Eller er det slik: Kjøls-vin? Dvs at utrykket refererer til større mengder vin som av uviss grunn har funnet veien til kjølen?

 

I samme slengen kan jeg nevne en artig setning sakset fra et annet forum i forbindelse med spørsmål om hva flyndre er - sitat: "...båt som otrer med rev i seila og flyndre under?"

 

Bill. merk.

"Undrende"

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Hva er opprinnelsen til utrykket kjølsvin - hva er det utledet av?

 

Ikke vet jeg, men i følge http://www.museumsnett.no/hfs/verft/restau...g/kjolsvin.html er forklaringen slik: Truleg ein forvansking av ordet kjølsvill. Kjølsvinet er ein langsgåande forsterkning av kjølen, som ligg innvendig i båten oppå botnstokkane.

Link to post
Share on other sites

Alternativ maritim ordliste finnes her  :nonod:: http://www.humorkanari.com/text/reise_frit...se_fritid_2.htm

 

Tillater meg å sakse litt:

Kaptein

Svinet i båten.

 

Kjølsvin

Svinet under båten.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

arquebus; Takker for henvisningen. Da vet jeg det.

 


Rolf: En maritim ordliste finnes her: http://www.annarogde.no Se maritime uttrykk.

 

Ordet som er listet etter kjølsvin har jeg ikke hørt før - greit å se forklaringen ihvertfall:

 

Kjøttmoped: Uttrykk for firbeint trekkdyr som tilhører på land.

 

En til:

 

Seiling: Kunsten å drive et fartøy fremover ved hjelp av vinden.

 

OK, da vet vi det, for den som var i tvil om hva seiling er...

 

Kjølhale: Krenge et fartøy over på siden for å undersøke/reparere skutsiden under vannlinjen.

 

Jeg trodde kjølhaling ble brukt i andre sammenhenger jeg. De gangene jeg har hørt utrykket er i forbindelse med at en eller annen skal kjølhales. Og da mener jeg prosedyren går ut på å trekke en person i tau fra ene siden av båten - under kjølen - og opp igjen på andre siden. ???

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet begge betydninger av kjølhaling.  Når kjølhaling ble brukt som straff har jeg opfattet at man festet to tau i offeret, slapp han ut bak skuta, som var i fart, og dro vedkommende fra akter og fremover, og opp i baugen.  Straffen var som regel alltid dødelig. En lettere utgave av straffen var fra baugen og akterover.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Noen etterlyser navn på motorbåter.

 

Ombord hos oss brukes disse navnene etter eget humør og motorbåtenes oppførsel

 

Campingkruser -  Begge har OBS!  dressen på.

Moses - (kan gå tørskodd etter'n) - Marex 77

Høyblokk.  -  Kaster skygge på alle

J...... Haugesunding.   - 18 knop gjennom blindleia i høyblokk

Mors lykke  - med puddel og potteplanter.

Penisforlenger - RIB med 450 hk

Link to post
Share on other sites

Yngste jentungen er helt overbevist om at Kjølsvinet er ansvarlig for alt som går galt i båten.Kjølsvinet må derfor

behandles og omtales  med den største respekt før man legger ut og møter Flodens farer.Og i følge henne så bør man sette ut litt mat til ham i ny og ne-mariekjeks på

en skål  under bordet akterut er visst særdeles vellykket. :smiley:

 

Førøvrig så er kjølsvinet senter drageren i bunnkonstruksjonen på spantbygde båter.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hva er en blindpassasjerportal?

Så det er du som kverulerer på BM sine sider??? :sad::seeya:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er en blindpassasjerportal?

Jeg har vært inne på BM's sider og jeg forstår det slik:

 

Blindpassasjer = en som ikke betaler.

Hvordan betaler man på BM's Båtplassen; Man leser reklamen.

 

blindpassasjerportal = Direktelink som gjør at men leser sidene uten at reklamen kommer frem.

 

Tror du ikke det kan være det som menes ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på BM's sider og jeg forstår det slik:

 

Blindpassasjer = en som ikke betaler.

Hvordan betaler man på BM's Båtplassen; Man leser reklamen.

 

blindpassasjerportal = Direktelink som gjør at men leser sidene uten at reklamen kommer frem.

 

Tror du ikke det kan være det som menes ?

 

Gerhard

Hei Gerhard

 

Ne, jeg tror ikke det er det han mener. Han skriver jo følgende:

Det å opprette blindpassasjer portaler ,driftet gratis av entusiaster er ikke det som holder hele nettet opp

 

Og et annet sted: Drive egene gratisportaler/snylte ,er alltid mulig, ...

 

Linken til hele diskusjonen her:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...91?OpenDocument

 

Forstå det den som kan  :headbang::confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...