Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Da nærmer det seg årets hummerfiske igjen.

Noen flere her som har teinene klare..? :smiley:

 

Første gang jeg setter teiner i høst, og har fått en del krabber hittil. Ingenting slår kokte krabber med tilbehør, øl og sosialt samvær på en god høstlørdag. :cheers:

 

Noen som har noen tips til dybder hvor hummeren står og er dette avhengig av sjøtemperatur?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å se hva som befinner seg i teinene noen dager etter de er satt :smash:

 

Reglene er i og for seg greie, men hva i alle dager skal man med fluktåpning for krabbe(80mm). Fisker en del krabber sommer og høst, og synes det er høl i hue å la småkrabbene krype ut. Per i dag er det så mye krabber(ihvertfall i mitt område) at det ikke er mat nok til alle. Kan ta 80-90 krabber i 9-10 teiner, med det resultat at flesteparten er tomme(Dette på plasser der man kan fiske så mye krabber man bare orker, finnes ingen ende..), mens når teinene settes på plasser der jeg vet at krabbene er fine, pleier det ikke å gå mange inn i teinene,men nok til et kok eller 2 :cheers_wine:

Fluktåpninga til Hummeren derimot er et bedre tiltak, da går forhåpentligvis de mindre hummerne ut igjen for å vokse videre. Det var også på tide med fredning av rognhummeren!

Håper det gir resultater i årene som kommer :yesnod:

 

Teinene har ligget til trottning i over ei uke, sjarken har fått oljeskift og kilrembytte, agna er klar i dunkene...nå mangler bare å ordne seg litt fri fra jobb kommende måned!! :smiley:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Har det blitt noe hummer her hos båtfolket?

Jeg fikk av alle ting et kamskjell når jeg trakk den ene teina i dag.+ noen krabber.

Men har gått fra 3 til 6 teiner så nå forventer jeg fangst :fishing:

Hvor lenge lar dere de stå før dere trekker?er en natt nok?

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Et døgn er ideelt, eller to, alt avhengig av fangsten, vær og vind. Det kan være greit å tømme teina for krabber, - er det krabber i teina så styrer hummeren unna.

 

Det sies at det ofte er god fangst i forkant av drittvær. Ryktene sier at det dette virkelig har infridd på førstetrekkene i år :-)

 

Desverre er jeg på jobb på sjøen i enda 10 dager før jeg får startet :-(

Link to post
Share on other sites

Mange teiner i sjøen vest av Bergen. Virker som noen har teiner for hver 10nde meter...

 

Far hadde ute 7 krabbeteiner, 1 hummer og 42 krabber.

Selv hadde jeg ute 6 "Europristeiner" av forskjellig type og størrelse, med tunfisk på boks i 4 av dem og fisk i 2, ingen hummer, men 5 krabber den ene som hadde fisk som åte... Ikke mye å skryte av :-)

 

Mye ruskete vær idag, så han måtte gi opp å trekke treteinene alene, så gikk bedre når vi var 2, en som hadde kontroll på båten og retning på tauet og den andre som trakk og tømte teinene.

 

Erfaring så langt er at Buster L (lånt båt) ikke er det optimale. For lite bæring i baugen, og en baug som går nedover, gjør at baugen stikker seg inn i bølgene og gir endel vann opp i båten inimellom. Min egen Tobias 15 har aldri hatt samme problemet.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at urovekkende mange bedriver miljøkriminalitet:

 

- Setter bevisst ut ulovlige teiner

Nesten samtlige teiner som ble sjekket av politiet under en hummeraksjon i Tvedestrand i går, hadde feil eller mangler.

 

Sitat:

 

- Med to unntak var samtlige teiner vi sjekket ulovlig satt ut. Det som gjør det ekstra skremmende er at det ikke framstår som slurv eller uvitenhet. Mye tyder på at folk bevisst setter ut teiner som lettere fanger hummer, men som er strengt ulovlige, sier Selås til fvn.no.

 

Tidligere i år ble en sørlending ilagt en bot på 12.500 kroner for å ha fisket to hummer ulovlig. En mann i Tvedestrand måtte før det punge ut 20.000 kroner for ulovlig fangst av 15 hummer.

 

- I tillegg ble mannen fratatt alle hummerne, som har en salgsverdi på omkring 6000 kroner. Folk skal vite at ulovlig hummerfiske blir sett på som alvorlig miljøkriminalitet, sier Selås.

Link to post
Share on other sites

Tja, leste på nettet at hummeren går på "alt" så jeg tenkte å prøve.

 

Med teiner på hver 5 meter omtrent, ble det 8 krabber i dag. Stakkars hummer, blir vel vanskelig å unngå alle de teinene som er satt ut ! Synes selv det er ekstremt mange teiner i sjøen nå.

 

Skal bli spennende i morgen og se om krabber går etter tunfisken, da jeg satte de 6 teinene ut der far fikk så mye krabbe i går...

Link to post
Share on other sites

Tatt helt inntil land på ca 10 m - og 34 cm. Hanhummer og den ble sluppet ut. Jeg tar mest mulig krabber og slipper ut hummeren, synes at den bør fredes i 5-10 år.

Trond

DET er det ikke mange som klarer å gjøre! Den var jo godt over minstemålet, og ikke rognhummer, ikke engang hunnhummer.. Respekt!! :yesnod:

 

Er helt enig med deg i at fredning kan være på tide. For 20 år siden fikk jeg hummer ofte, fant til og med hummer da vi lystret krabber. Nå er det omtrent ikke hummer igjen. Og det er vel ikke så rart når man ser hvor mange teiner og garn som står ut nå. Før var det bare en og annen gammel sjøulk som våget seg ut i høstværet og satt de 3-4 treteinene sine. Nå har "alle" sjøsterke skjærgårdsjeeper, 20 teiner fra Biltema og fri på Lørdag. Og 99% driter i reglene om minstemål etc.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

DET er det ikke mange som klarer å gjøre! Den var jo godt over minstemålet, og ikke rognhummer, ikke engang hunnhummer.. Respekt!! :yesnod:

 

Er helt enig med deg i at fredning kan være på tide. For 20 år siden fikk jeg hummer ofte, fant til og med hummer da vi lystret krabber. Nå er det omtrent ikke hummer igjen. Og det er vel ikke så rart når man ser hvor mange teiner og garn som står ut nå. Før var det bare en og annen gammel sjøulk som våget seg ut i høstværet og satt de 3-4 treteinene sine. Nå har "alle" sjøsterke skjærgårdsjeeper, 20 teiner fra Biltema og fri på Lørdag. Og 99% driter i reglene om minstemål etc.. :rolleyes:

respekt for de som fisker så grunt trodde det var 25 meter eller dypere uansett om du fisker hummer eller krabbe jeg? men flott at en kaster det ut igjenn er det. men kansje lurere å fiske på rett dyp!

Redigert av eschri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dæsken, det der må da være en gaske så svær hummer. Grattis!

 

Til "eschri": 25-meters regelen gjelder da bare i hummerens fredningstid. Lurere å vite hva du skriver om før du kritiserer andre.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

respekt for de som fisker så grunt trodde det var 25 meter eller dypere uansett om du fisker hummer eller krabbe jeg? men flott at en kaster det ut igjenn er det. men kansje lurere å fiske på rett dyp!

Da foreslår jeg at du leser gjennom reglene igjen. Dybdebegrensningen gjelder ved setting av teiner i hummer-fredningstiden...

Jeg kan hjelpe deg litt på vei....: :wink:

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/hummerfiske

"I hummerfredningstiden er det for fritidsfiskere dybdegrense på minimum 25 meter for setting av krabbeteiner fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista."

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...