Jump to content

Trawlertråden

giver

Recommended Posts

Blue_Dragon skrev:
GB kommer forøvrig med en 41 Heritage Europa model med Zeus drev. Sneisen sak, men sikkert ikke billig. /quote]

Det er interessant å se hvor sterkt GB satser på å informere om Zeus fremdriftssystemet. De annonserer bl.a. på side 11 i siste nummer av Passagemaker (oktober, 2007) om "tradisjon over vann" og "revolusjon under vann". De oppgir nå fart opp til 24 knop. Jeg ser ikke bort fra at jeg forsøker denne type drev "neste gang".

For trawler-seilere og andre som ønsker ideer om hvordan man lager gaver ombord i fritidsbåten, er det en flott artikkel i siste nummer av Passagemaker, oktober, 2007, sidene 70 - 78. Ideene varierer fra likør, eddik, krydder, sauser, badesalt, og andre ting. Sikkert flotte personlige julegaver som blir godt vedsatt av mottager. Minner meg også om et innslag på D5L samlingen hvor Poseidon fikk en personlig "gave" i form av en spesiell Poseidon-eplesider. Jeg vet ikke om han kan kommentere dette?

Jeg tror nok at vi i Norge er ganske godt oppdatert på nettverkssystemer ombord. For de som ønsker en grei oversikt er artikkelen om nettverk ombord i oktobernummeret av Passagemaker 2007, sidene 92 - 99 veldig instruktive (etter mitt skjønn). Artikkelen er skrevet for brukere og ikke for spesialister. Jeg lurer på når tilsvarende artikler blir skrevet i norske båtblader - eller kanskje er de allerede skrevet?

Jeg har vært ombord i både GB og Clipper 40. Begge flotte trawlere men dog så forskjellige.

Clipper har et litt for høyt fribord etter mitt skjønn. Derav blir baugen ganske høy noe som vanskeliggjør hvis man finner ut at man vil ligge baug mot brygge. (Det er adskillig lettere å bakke inn med badeplattformen mot brygga.) Clipper har et meget pent intereiør, blankpolert og flott, emn jeg føler plassen er dårlig utnyttet i så måte.

GB bygger sine båter noe røffere men allikevel delikat i innredningen men maksimal utnyttelse av plassen. Hva som er vakkert i et skrog er en smaksak, men GB er mer linjelekker enn den litt for høye Clipper.

Detv er to flotte trawlere vi snakker om og Clipper ligger vel godt under halvparten i pris enn GB. Man får mye for pengene om man velger en Clipper. Jeg kan godt ta pensjonistdagene mine ombord i en Clipper. Sukk...

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Personlig hadde jeg ønsket meg to motorer. Mest pga manøvreringen. Ser på "rem" når han bakker inn i en trang bås med sin Escada. Han er helt rå.

Det fine med en travler med akterhytte er at når man står på FB ser man baug samtidig med begge hjørnene bak uten å forflytte seg fra rorplass. Det gjør man ikke i Europa-versjonen som har overbygg over akterdekket.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg seilte inn i den nye havna i Storsand i går. Jeg tror at dette hadde vært tilnærmet umulig med en trawler med en propell og uten baugpropell. Vi har i Norge og i skandinavia atskillig trangere havner enn i en del innlandshavner i de store sjøene i USA. Jeg deler derfor vurderingen fra Astor om at det ut fra manøvreringsmessige hensyn er greit å ha to motorer. Med to motorer og baugpropell kan man med kombinasjon av motorer og rorbruk seile fullstendig parallelt uten hverken fremover eller akterover bevegelse av båten. Jeg kan ikke se for meg at dette kan utføres med en motor og uten baugproprolell, selv om man er aktiv med rorbruk og hyppige forover/akterover manøvreringer. Leser gjerne innlegg som imøtegår dette.

Jeg ble i går ettermiddag fasinert over Storsand småbåthavn. Det hadde vært verd en test å se hvordan forskjellige trawlere klarer å manøvrere inn gjennom ganske tette 90-graders manøvreringer. Jeg hadde flaks i går, ingen vind påvirket manøvreringen. Dermed kunne jeg se effekten av motor og rorbruk. Vanligvis manøvrerer jeg i slike områder med roret i stead ahead, men i går kunne jeg også bruke rorene aktivt. Da roterer båten om sin egen akse på svært kort tid. Jeg oppnår rotasjonen også med rorene i stead ahead, men da tar det noe lengre tid. Under slike forhold er det helt unødvendig å bruke baugpropellen. Baugpropellen bruker jeg hovedsakelig om vinden setter meg sidelenges.

Redigert av roaldbj (see edit history)

For meg så er trawler livet et båtliv uten store bekymringer, da er alt av hjelpemidler ønsket... har man ikke to motorer så bør det kompenseres med to thrustere... Da har man rikelig med muligheter til å manøvrere med stor grad av sikkerhet og dermed uten de helt store bekymringer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

tassen skrev:
Med to thrustere er du helt uovervinnlig om det så blåser sånn eller sånn :yesnod: men du er vel klar over at Rem ikke vil like deg hvis du kjøper større båt enn han vet du :nono: :nono: :flag::sailing:

Hei

Så, så Tassen; ro deg ned nå.

Det er ikke størrelsen, men nytelse og comfort som gjelder. :wink:

Nyt det sakte.

Båtlivet i en trawler kan ikke sammenlignes med det i en båt som nesten ikke er nede i vannet. :smiley:

mvh

giver

For å inspirere ytterligere BP medlemmer til å følge med i PassageMaker, har oktobernummeret en omfattende 12 siders artikkel om røropplegget til drivstoffet ombord(sidene 146 - 158). Her vises smarte løsninger for sammenkoblinger av dieselslanger og mye annet verdifult stoff.

Redigert: Uff da, ser at jeg alt har skrevet om dette i tråden. Nåvel - en god opplysning kan gjentas.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...