Blue_Dragon Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Noen som er i ferd med å kjøpe trawler? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Er klar for et båtbytte etter hvert, men det blir ikke i år. Det blir trawler på oss. Mulig en GB. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Blue_Dragon Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) GB kommer forøvrig med en 41 Heritage Europa model med Zeus drev. Sneisen sak, men sikkert ikke billig. Redigert 30.September.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 En nydelig og velstelt trawler med mye utstyr til salgs i Sverige. Nå er den lagt ut til ny pris. MARINE TRADER: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Blue_Dragon skrev: GB kommer forøvrig med en 41 Heritage Europa model med Zeus drev. Sneisen sak, men sikkert ikke billig. /quote] Det er interessant å se hvor sterkt GB satser på å informere om Zeus fremdriftssystemet. De annonserer bl.a. på side 11 i siste nummer av Passagemaker (oktober, 2007) om "tradisjon over vann" og "revolusjon under vann". De oppgir nå fart opp til 24 knop. Jeg ser ikke bort fra at jeg forsøker denne type drev "neste gang". Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 For trawler-seilere og andre som ønsker ideer om hvordan man lager gaver ombord i fritidsbåten, er det en flott artikkel i siste nummer av Passagemaker, oktober, 2007, sidene 70 - 78. Ideene varierer fra likør, eddik, krydder, sauser, badesalt, og andre ting. Sikkert flotte personlige julegaver som blir godt vedsatt av mottager. Minner meg også om et innslag på D5L samlingen hvor Poseidon fikk en personlig "gave" i form av en spesiell Poseidon-eplesider. Jeg vet ikke om han kan kommentere dette? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hva er hovedforskjellen på Clipper og GB ? - Clipper 40 må da være høyaktuell pga lav pris ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Pen båt ! ( ja...ehhh seilbåten ja ) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Jeg tror nok at vi i Norge er ganske godt oppdatert på nettverkssystemer ombord. For de som ønsker en grei oversikt er artikkelen om nettverk ombord i oktobernummeret av Passagemaker 2007, sidene 92 - 99 veldig instruktive (etter mitt skjønn). Artikkelen er skrevet for brukere og ikke for spesialister. Jeg lurer på når tilsvarende artikler blir skrevet i norske båtblader - eller kanskje er de allerede skrevet? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Astor skrev: En nydelig og velstelt trawler med mye utstyr til salgs i Sverige. Nå er den lagt ut til ny pris. MARINE TRADER: Ja du blir konge der Inge Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Jeg har vært ombord i både GB og Clipper 40. Begge flotte trawlere men dog så forskjellige. Clipper har et litt for høyt fribord etter mitt skjønn. Derav blir baugen ganske høy noe som vanskeliggjør hvis man finner ut at man vil ligge baug mot brygge. (Det er adskillig lettere å bakke inn med badeplattformen mot brygga.) Clipper har et meget pent intereiør, blankpolert og flott, emn jeg føler plassen er dårlig utnyttet i så måte. GB bygger sine båter noe røffere men allikevel delikat i innredningen men maksimal utnyttelse av plassen. Hva som er vakkert i et skrog er en smaksak, men GB er mer linjelekker enn den litt for høye Clipper. Detv er to flotte trawlere vi snakker om og Clipper ligger vel godt under halvparten i pris enn GB. Man får mye for pengene om man velger en Clipper. Jeg kan godt ta pensjonistdagene mine ombord i en Clipper. Sukk... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 For de som ønsker oversikt over røropplegg for drivstoff systemer til trawlere (og andre båter), er det en informativ artikkel i oktobernummeret av Passagemaker, sidene 146 - 158. Får vi slik informasjon på norsk? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Astor skrev: En nydelig og velstelt trawler med mye utstyr til salgs i Sverige. Nå er den lagt ut til ny pris. Flott båt med mye fint utstyr Astor. Som du selv sier ,en fin båt å pensjonere seg i. Husk, man lever tross alt bare en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Personlig hadde jeg ønsket meg to motorer. Mest pga manøvreringen. Ser på "rem" når han bakker inn i en trang bås med sin Escada. Han er helt rå. Det fine med en travler med akterhytte er at når man står på FB ser man baug samtidig med begge hjørnene bak uten å forflytte seg fra rorplass. Det gjør man ikke i Europa-versjonen som har overbygg over akterdekket. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Jeg seilte inn i den nye havna i Storsand i går. Jeg tror at dette hadde vært tilnærmet umulig med en trawler med en propell og uten baugpropell. Vi har i Norge og i skandinavia atskillig trangere havner enn i en del innlandshavner i de store sjøene i USA. Jeg deler derfor vurderingen fra Astor om at det ut fra manøvreringsmessige hensyn er greit å ha to motorer. Med to motorer og baugpropell kan man med kombinasjon av motorer og rorbruk seile fullstendig parallelt uten hverken fremover eller akterover bevegelse av båten. Jeg kan ikke se for meg at dette kan utføres med en motor og uten baugproprolell, selv om man er aktiv med rorbruk og hyppige forover/akterover manøvreringer. Leser gjerne innlegg som imøtegår dette. Jeg ble i går ettermiddag fasinert over Storsand småbåthavn. Det hadde vært verd en test å se hvordan forskjellige trawlere klarer å manøvrere inn gjennom ganske tette 90-graders manøvreringer. Jeg hadde flaks i går, ingen vind påvirket manøvreringen. Dermed kunne jeg se effekten av motor og rorbruk. Vanligvis manøvrerer jeg i slike områder med roret i stead ahead, men i går kunne jeg også bruke rorene aktivt. Da roterer båten om sin egen akse på svært kort tid. Jeg oppnår rotasjonen også med rorene i stead ahead, men da tar det noe lengre tid. Under slike forhold er det helt unødvendig å bruke baugpropellen. Baugpropellen bruker jeg hovedsakelig om vinden setter meg sidelenges. Redigert 1.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 For meg så er trawler livet et båtliv uten store bekymringer, da er alt av hjelpemidler ønsket... har man ikke to motorer så bør det kompenseres med to thrustere... Da har man rikelig med muligheter til å manøvrere med stor grad av sikkerhet og dermed uten de helt store bekymringer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Astor skrev: Clipper ligger vel godt under halvparten i pris enn GB. Hvorfor den store prisforskjellen ? - Er oppbyggingen av skroget forskjellig ? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Den i Sverige hadde vel to thrustere, Astor. Både baug og hekk. Da holder det jo glatt med en motor for manøvreringens skyld. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Med to thrustere er du helt uovervinnlig om det så blåser sånn eller sånn men du er vel klar over at Rem ikke vil like deg hvis du kjøper større båt enn han vet du :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 tassen skrev: Med to thrustere er du helt uovervinnlig om det så blåser sånn eller sånn men du er vel klar over at Rem ikke vil like deg hvis du kjøper større båt enn han vet du :nono: :nono: He, he... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
giver Svart 2.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 tassen skrev: Med to thrustere er du helt uovervinnlig om det så blåser sånn eller sånn men du er vel klar over at Rem ikke vil like deg hvis du kjøper større båt enn han vet du :nono: :nono: Hei Så, så Tassen; ro deg ned nå. Det er ikke størrelsen, men nytelse og comfort som gjelder. Nyt det sakte. Båtlivet i en trawler kan ikke sammenlignes med det i en båt som nesten ikke er nede i vannet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 (redigert) For å inspirere ytterligere BP medlemmer til å følge med i PassageMaker, har oktobernummeret en omfattende 12 siders artikkel om røropplegget til drivstoffet ombord(sidene 146 - 158). Her vises smarte løsninger for sammenkoblinger av dieselslanger og mye annet verdifult stoff. Redigert: Uff da, ser at jeg alt har skrevet om dette i tråden. Nåvel - en god opplysning kan gjentas. Redigert 2.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Noe nytt Astor ? :-) Hvilken båtmesse i Europa har flest trawlere i "utstillingsvinduet" ? Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Hei. De som likte Thea av Tønsberg sine fenderholdere kan ta en kikk på www.fender-hooks.com Passer ikke til alle båter, men nydelig løsning der hvor det passer. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 lano2 skrev: Noe nytt Astor ? :-) Hvilken båtmesse i Europa har flest trawlere i "utstillingsvinduet" ? Nei ikke noe nytt Lano2. Får vel holde meg i skinnet til tiden er moden. I mellomtiden skal fruen og jeg titte bryggelangs og se på de ulike trawlertypene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.