Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Det vil ikke forundre meg at den i enkelte sammenhenger kalles "trawler".

 

Det har du rett i men i dette tilfellet er det skivebom.

Kutteren er bygd med rettstevn eller svakt innfallande baug, styrehuset akterut og sterkt utfallande rund hekk, så langt frå ein trålar som det er mogleg å komme reint visuelt. Hekken gjer han også lite egna til å drive trålfiske.

Ein kutter vert aldri ein trawler eller trålar før mange nok misbruker ordet, språksupperådet gjer eit vedtak og det blir opptatt i det norske språk.

Og heller ikkje då...

 

Ikke sikkert Amerikanere eller Nederlendere mener det samme med trawler som oss.

trawler2.jpg

Dette har vært et fiskefartøy, og ligger i Seattle nå.

 

Den kvalifiserer direkte til trawler med typiske kjenneteik som tverr hekk og styrehuset framme.

Ordet trawler tyder forøvrig det same på engelsk som norsk: Eit fartøy bygd for å taue ei trål etter seg.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Trawlerne ser ikke spesielt pene ut med det partyteltet på fly akkurat.

Men lekre ellers :yesnod:

 

 

Det skal jeg si meg enig i, men fruen skal ha et røyketelt og det skal hun få. Ser man bort fra det etiske så vil man få en stor uteplass med varmeovn på kalde kvelder og med panoramautsikt over området der man ligger. Men man kjører jo ikke med en slik oppe.

Vi mister jo den fine uteplassen vi nå har bak i Nord Westen.

 

gb_classic_5.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor kurrant er det med John (Dehre) Deere motordeler her til lands? Må man gå til Felleskjøpet for å kjøpe motordeler? :lol:

 

Flere av GB-bruktbåtene har John (Dehre) Deere -motorer. Ser flere i Sverige som bla har denne motortypen.

 

Ellers er Ford og Cummins mye brukt.

Hva med Cummins her i landet?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange båttyper som opprinnelig ble kalt "trawler" eller tråler. Det vanlige før var at opptaket av trålen ble gjort over skipsiden midtskips.

 

Den "trawleren" som vi sikkert tenker på i denne trådene (eks. GB) er en mer moderne tråler-type hvor opptaket ble gjort akter.

 

Iht. skipsbibelen Knight's Modern Shipmanship av Noel beskrives det spesiellt to typer båter: New England offshore lobster boat og West coast boat som ble brukt (og brukes) bl.a. i Alaska til krabbefiske.

 

Skal prøve å scanne bildene av de to ovennevnte båt-typen.

 

Boken beskriver båttypen : A raised deck with the pilothouse forward gives a long open main deck aft for handling pots or, when rigged for trawling, for working the trawl and sorting fish. The hull has pronounced sheer to keep the bow and stern clear while allowing a low waist for easy gear handling.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Leste på en side at GB har en typisk California-trawler som forbilde. Men navnet er jo fra Øst-kysten?

Dette fra noen bruktbåt-tester som danske BÅDNYTT har hatt på trykk. Fikk testene de har gjort av GB 36 og 42. Ingeting å måtte skamme seg over der. Den ene testen ble gjort i 12 m/s og dama på 42 for oppførte seg eksemplarisk.

Den mindre var bestykket med 2 x 220 Cummins og passerte såvidt 17 knop på full rulle!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor kurrant er det med John (Dehre) Deere motordeler her til lands? Må man gå til Felleskjøpet for å kjøpe motordeler? :lol:

Tror ikke du behøver å være redd for JD motorer, har bare hørt godord om dem. Både fra bønder og båtfolk. Nogva har nye JD motorer, så jeg ville tro de har deler også.. :wink:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde av forløperen til GB.

spray.jpg

 

"Spray" ble sjøsatt i 1963 og var forløperen til det som skulle bli 36-foteren til Grand Banks. Det er skipskonstrukøren Kem Smith som konstruerte "Spray".

Skrogfasongen er hentet fra komersielle fiskebåter i det nordlige Amerika. Det er et modifisert deplasmentskrog hvor naturloven setter grenser for fart hvis man ikke setter i større maskinkraft og bringer skroget opp i plan.

Overnevte er referert fra danske Bådnyt, som har hatt flere artikler om GB.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Legger ved en noget kraftig bygget Trawler, i samme klasse som Nordhavn... 53 fot og 43 tonn... kan nok føres med D5L og har man A'en i tillegg så kommer man seg jo litt rundt omrkring (4900 liters tank)

 

Yachts_53_Overview.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

4900 liter x kr. 8 = kroner 32000.00 for full tank. Litt av en flybilett.

Nå kjenner jeg ikke forbruket på denne båten, men et normnalt deplasement skrg bruker rundt 35 liter i timen med 9 knop for en slik båt som er litt i underkant av 4 l/nm

 

Tar vi 4900/4 så har vi gode 1000nm på en tank... Dette er vel normalferien for en famile vil jeg tro.... og "huset" har man med seg.. synes ikkd et er avskrekkende mye når man har alt ombord...

 

Ser vi på lillebroren som er 43 fot og veier 23 tonn utsyrt med 3000 liter diesel og et marsjforbruk på 18 liter i timen ved 9 knop så blir det 2 l/nm, denne rekker jo da 1500 nm på en tanking.... til 24000 kroner... senker en hastigheten til snekkefart 5 knop så er en under literen pr. nm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trawleren bruker en del tid og noen nautiske mil på å forbrenne 4.900 liter diesel.

Mvh,

Kjell

Med 4900l hadde jeg kommet (4900/0,8)= 6125Nm. Det tilsvarer strekket fra Cape Town til Sydney under Volvo Ocean Race.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Planlegger du seilbåtkarriere, rem?

Det mangler litt på kunnskapen da, en seilbåt i Volvo Ocean Race vil vel bruke tilnærmet lik "null" liter med diesel på denne distansen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...