Jump to content

Autopilot Bavaria Cruiser


Leading Edge

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med innstallasjon av autopilot i Bavaria 42/46C ?

Jeg har sett litt på Coursemaster fra Seatronic som leveres med elektrohydraulisk lineær drivenhet til under 25.000,- for båter opp til 50'. Piloten har innebygget gyrokompass. Skal du ha tilsvarende spec fra Raymarine som håndterer B46C på 11 tonn så snakker vi vel om over 40.000,-

Noen som har erfaring med denne piloten og evt. monteringskit for B46C.

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

I vår nye 42C, har vi Raymarine med S3 drivenhet . Vi har ikke gyro-løsningen, men den kan

ettermonteres. Gyroløsningen har vel 7 effekttrinn på hvor nøye den skal kurskorrigere, mens

vår har 3. Den er satt på batt-spar funkjon hos oss, enn mer bekvem innstilling, som gjør

att ikke båten rettes opp hele tiden. Men tenker du på dra, vestover, vestlandkysten ol., er gyro

og foretrekke.

 

Sett forut er den montert på BB side akter og trukket til seatalk som sitter montert høyt på BB side

i skottet akter.

 

Men ellers har jo også Simrad flott utstyr. Nevnte utstyr du skriver har jeg ingen erfaring med.

Ellers vil jeg bemerke at Raymarine virker veldig brukervennlig

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en slik eleketromekanisk lineær driveneht fungerer fra f.eks. Raymarine... Vel i grunnen vet jeg hvordan en slik en vanlig indursti elektromekanisk driveneht fungerer med kuleskrue, eller "linear actuator" på nynorsk fungerer..

 

Det jeg egentlig lurer på er hvordan denne påvirker den mekaniske rattstyringen i ettertid på en segelbåt ? Hvordan monteres denne saken inn mot styringen.... er det noen form for "bypass" slik at det er mulig å benytte mekanisk rattvanlig strying uten en dra med seg den elektromekaniske drivenheten.. De drivenehet som jeg kjenner til fra industrien må kjøres både inn og ut, der er det ikke mulig å dytte eller trekke i den når den ikke er i bruk...

 

Om en i stedenfor velger å benytte en hydraulisk sylinder og elekrisk pumpe på autopiloten i tillegg til den mekansiske styringen så er det vel en eler annen form for bypass på pumpen som sørger for rimelig fri bevegelse i sylinderen...

 

Men som sagt, jeg er litt uskikker hvordan dette bli i praksis for en lineær meknisk drivenhet som jo i de fleste tilfeller er en form for kuleskrue som nok er lite lysten på å bevege seg lineært uten at noe roterer den

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den piloten (pakkeløsningen) som jeg har sett på som heter 85i fra coursemaster (seatronic) har ikke den rene elektriske aktuatoren som Raymarine har. Den har en hydraulisk balansert sylinder og en elektrisk hydpumpe som roterer begge veier. Dvs at computeren gir et signal om dreieretning på pumpa som igjen kjører sylinderen. Denne har jo en bypass-ventil som gjør at sylinderen vil løpe "fritt" når rattet dreies manuelt. Regner med at du må koble av piloten for å kunne bruke styringen. Noe annet vil vel være teoretisk umulig ellers vil de kreftene du bruker på rattet kun oppfattes som motstand fra roret og autopiloten vil følgelig prøve å motvirke bevegelsen.

 

Når det gjelder de rent elektrisk-mekaniske drivenhetene (raymarine) så vet jeg ikke hvordan disse virker i detalj eller hvordan de løser problemet med manuell overriding av styringen.

 

Det som kunne vært interesant å vite er hvem av disse som bruker mest strøm. En ren elektrisk aktuator fra raymarine eller en hydraulisk aktuator med elektrisk drevet pumpe som f.eks den som leveres i coursmasterpakken fra seatronic ??

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder strømforbruket så er vel det i alle hovedsak basert på den nødvendige kraften som kreves til å bevege roret, så det vil nok være rimelig likt for begge vil jeg tro.... Trenger man en kraft på x antall Newton for å bevege roret en lengde L, så er denne lik for begge....

 

Da koker det hele ned til intern virkingsgrad.... hvilken som avgir minst varme da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da koker det hele ned til intern virkingsgrad.... hvilken som avgir minst varme da....

 

Ja, skulle mene det. Nå er jo begge i bunn og grunn drevet av en elektrisk motor så det skulle jo bli likt så langt. Forskjellen ligger jo da i virkningsgraden på hydpumpe/sylinder og den mekaniske skruen. Hard to tell......kommer jo an på konstruksjon på skruen.

Det er vel også andre ting som spiller større rolle skulle jeg tro som f.eks. hvordan piloten er justert, altså hvor mye "slingringsmonn" den tillater på kursen.

Raymarine kommer jo uten gyrokompass originalt mens coursemaster har innebygget gyrokompass. Noen som vet om den bruker mer eller mindre strøm med gyro? Forskjellen blir vel et stort rorutslag i ny og ne kontra flere små utslag i ne og ny...eller?? :crazy:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det kan være greit å definere utrykket "gyro" i denne forbindelse. Den så kalte Rategyro funksjonen er software i kurscomputeren, og har nok lite til felles med et gyrokompass. Det er fortsatt fluxgate kompasset som gir kursreferansen. Alle tilleggsfunksjoner bidrar til at båten korrigerer så hurtig og korrekt som mulig. Bl.a. gjennom å lære båtens bevegelsesmønster.

Link to post
Share on other sites

Trodde da vitterligen at det var et vaskekte gyrokompass på coursemasteren...

Siden du refererer til Seatronic så les katalogen/websiden nøye, der står det rategyro. I produsentens håndbøker er dette forklart som "a fluxgate with a rate-of-turn gyro". Dette er et modifisert fluxgate-kompass, ikke bare programvare i kurskomputeren, men det er langt fra noe gyrokompass. Modifikasjonen skal kompensere for at en fluxgate gjerne får litt problemer med jordens magnetfelt når det brukes på høyere breddegrader (det være seg nordlige eller sørlige). Et fluxgate-kompass med rategyro er vanligvis nærmere dobbelt så dyrt som et vanlig fluxgate-kompass, men det kosterer fremdeles bare en brøkdel av prisen på et ordentlig gyrokompass.

 

At kurskomputeren har adaptiv programvare for mer effektiv styring av båten er en helt annen sak.

Link to post
Share on other sites

Løffter denne litt igjen siden jeg skal montere autopilot før påsketuren til svenskysten neste år..

 

Av en eller merkelig grunn så har jeg fått for meg at jeg vil ha Raymarine autopilot, men er ikke låst til Raymarine sine lineære drivenhet...

 

Kikket på 41 Holiday som hadde Raymarine autopisot med hydraulisk styrsylinder og pumpe i kjelleren.... Blir vel noe lignende som den hydraulisklineære drivenheten som Seatronic blant annet selger..

 

Litt av årsaken til at jeg ikke vil ha denne elektromekainsek drivenheten til Raymarine er jo prisen... er jo halve prisen og vel så det på en pakke.

 

Er det noen som har erfaring eller tanker om dette med å kombinere dette... Ser Raymarine leverer autopilot med hydraulisk pumpe for rundt 1200 USD i unaiten... da trenger man vel bare en sylinder i tillegg....

 

En annen problemstilling er jo hvordan dette vikl fungere sammen med den mekaniske styringen som Bavaria alt har.. Det som er viktg her er jo at det fremdeles er enkelt og lett å benytte den vanlige styringen... noe som mefører motstande i en hydraulisk sylinder bør være meget liten når den er ikke er i bruk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert Navman G-PILOT 3380? Den lurer jeg på, ser ganske bra ut, har god skjerm og rategyro som standard. Ikke ille dyr heller, spesielt ikke i junaiten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden er i startgropa på prosjekt autopilot så har jeg ikke kikket på noe annet ennet Raymarine.... men Navman er sikkert et like godt alternativ...

 

Har du noen prisoverslag på denne navmann komplett fra unaiten da... med drivenhet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

US$1.558.- + $1.999.- for driveneten hos WMJ Marine. Regner med at standardpumpe er inkludert i prisen og denne utgår nok med lineær drivenhet.

 

Skjønner ikke hvorfor drivenheten skal være så svindyr :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var jo ikke noe å si på prisen :eek::eek: Da blir jo selv Raymarine rimelig...

 

Komplett pakke S2G for båt inntil 11000kg.. 1679$

For S1G inntill 9000kg.. 1089$

 

Mekanisk lineær drivenhet... 1319$ for type 1...

 

Klarer man seg med den minste S1G og Type 1 drivenhet som jeg tror vil rekke med mindre himmel og hav er kok... så ender man på drøye 2400$ med rategyro og AST...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det flere steder blir anbefalt å kjøpe på postordre fra USA dette er jeg positiv til, jeg har selv tenkt å kjøpe

Garmin 3010 med ekkolodd og antenne + autopilot feks raymarin st 6002

Båten min er en 2007 mod Nor dan 980 med mercruiser 4.2 320hk med hydraulisk styring og bravo 3x drev

Hvis jeg bestiller fra USA er det ikke vanskelig og vite om en får riktig vare jeg synes det er vanskelig nok å kjøpe her hjemme hva om en får gal vare tilsendt?

Mvh

DWC :confused:

Link to post
Share on other sites

US$1.558.- + $1.999.- for driveneten hos WMJ Marine.
Den drivenheten til $1999 er den største, en litt mer folkelig versjon med 12" slaglengde fåes samme plass for $1239.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Klarer man seg med den minste S1G og Type 1 drivenhet som jeg tror vil rekke med mindre himmel og hav er kok... så ender man på drøye 2400$ med rategyro og AST...

 

Har du en pris på en tilsvarende komplett pakke for S2G passende båt til 11000kg?

Har du en link til hvor du finner disse prisene?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...