Jump to content

Autopilot Bavaria Cruiser


Leading Edge

Recommended Posts

Da er strømkabel innkjøpt og jeg har planer om å bruke 10mm2 hele veien via kurs computeren og til drivenheten... Ser at anbefalt sikring på kursen er oppgitt 25A mens duppdingsen er oppgitt il å ha et strømforbruk på 18-36 W i snitt... Dette rimer ikke helt, men greit nok... en slik sikirng kan jeg vel hoste opp rimelig greit.

 

Selve kabelen inn på drivenehten er nok neppe mere en 6mm2, men det er kun den siste halvmeteren... og avstand fra drivenheten og til kurs computeren er rundt 4,5 meter vil jeg tro.. Her blir det 10mm2 og avstand fra fordelingen og til kurs computeren er en meter.... også her blir det 10mm2..

 

Frågan er som følger... jeg skal koble pluss innom instrumentepanelet ombord, og kan jeg da enkelt får dette til med 10mm2 uten at det blir for mye tap i bryteren, eller bør jeg komplisere dette med et rele og kun styrestøm via bryteren.. Bør jo ha en mulighet til å slå av piloten via bryterpanelet selv om forbruksbanken er innkoblet....

 

Skal jeg koble direkte så må jeg ned til 4 eller 6mm2 via bryteren pga kabelsko o.l. men kabellengden er jo kun noen titalls cm ved bryteren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har også det nye panelet fra Wurth men jeg var skeptisk til å sende hovedstrømmen igjennom her så jeg la opp et rele inne i benken hvor jeg har kurscomputeren. Brukte da et dobbelt rele slik at dersom det primære skulle ryke så flytter jeg bare ledningene over på det andre som står i backup og jeg er da oppe å kjører igjen innen 1 minutt (eller noe sånt ;-)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Autopiloten trekker vel ikke allverdens med strøm, men noe mat skal den da ha under belastning.. likte opplegget til surprise, så det blir en tur innom Biltema i morgen.. Siden jeg har valgt 10mm2 ledninger så vil jeg ha minst mulig strømtap frem..

 

Det å plassere releet rett ved kurskomputrern er ikke dumt det heller.... så det skal også jeg gjøre... Da kan jeg enkelt "by passe" releet om det sviker. Det meste er i boks nå når det gjlder piloten... etter et par tre imer i båten i dag så er alt med untak av ledningene til cluchen og strøm til computeren montert. Rategyreon er montert med dobbeltsidi tape i et skal i akterlugaren, om dette fungere under test så blir det skrudd fast der.

 

Er det normalt å ha en sikring på ledningen mellom kurs computeren og drivenheten, eller rekker det med den 15A sikringen som er i computeren?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det skader aldri å ha dobbelt opp med sikringer, men det er unødvendig, og dessuten vanskelig å feilsøke når en sikring går. En annen ting: Slik jeg kjenner Sydvensten kommer du sikkert til å måle strømforbruket under en seilas med autopilot. Jeg har spurt flere seilere om hvor mye strøm de bruker til autopilot i løpet av en tolv timers seilas, men har enda ikke fått noe konkret svar. Flott om Sydvesten kan angi strømforbruk - dette vil sikkert være verdifullt for andre seilere med autopilot.

Link to post
Share on other sites

Får litt prestasjonsagnst her av roaldbj sin tro om meg.... men er enig i at det kunne vært greit å vite hvor mye strøm som går under seilas. Autopiloten er oppgitt til 18-36W som normalt så om en antar at det ligger rundt 30W så blir det 2,5A og med en seilas på 12 timer på blir det en 30Ah... men finner vel ut av det etterhvert tenker jeg...

 

Litt avsporing roaldbj, er det ferie start snart for deg? vi seiler til Hunnebostrand på fredag kveld, kan være vi overnatter på Svenner og går videre på lørdagsmorgen, grytidlig slik at vi er i Sverige på tidlig formiddag. Der etter blir det sørover mot Kjærringøen før kursen settes til Læsø og videre til Anholt, tiden er ikke satt, vær og vins bestemmer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nåja baatsman, jeg er ikke den raskeste av meg, men det skrider sakte fremover... litt størm gjenstår før kalibreingen begynner, selve monteringen er ferdig... Regner med at det er ok i morgen... Da blir det pakking av båt torsdag og fredag... før vi setter kurs mot søta bror på eftan.. 4 uker i båten om båtfreden bevares ombord da, med tre barn, på 5, 11 og 13 :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Følger avsporingen: vi treffes kanskje på Anholt. Antar at jeg seiler fra Soon fredag 29. juni, deretter til Bjarkø 30. juni, videre til Anholt 1. juli. Samsø 2. juli. Maasholm 3. juli. Omtrentlig. Det hadde vært fint om du hadde fått lånt en amperetimeteller og utelukkende målt forbruk på autopiloten. En telefon til Belamarin kan kanskje gi noe uttelling. Jeg har vurdert å koble en amperetimeteller til kjøleskapet i sommer for å få en praktisk måling av hva kjøleskapet virkelig trekker i løpet av en 7 ukers periode. Men: en plan er en ting, en praktisk handling er noe annet. God seilas. Sees på D5LA.

Link to post
Share on other sites

Har lest meg frem til at gyroen finner ut av dette selv, den vil gjøre mellom 7 og 27 kursnedringer i autolearn progammet og jeg regner med at dette rekker for en amatør som meg.... og at han Raymond deretter vil oppføre seg vra ved roret..

 

Joda roaldbj, Anholt i denne perioden er ikke umulig det, vi snakkes på mobilen eller vhf'en.... i denne tiden... og D5LA er en selvfølge..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Autolearn vil ikke sette sensitiviteten på autopiloten (Hvor nøye den skal følge en kurs). Denne setter du selv ved å trykke +1 og -1 samtidig. Gyromodellen har syv trinn. Jeg har satt den til 2 som default for da bruker den veldig lite strøm (Rører fint lite med roret) men styrer fint likevel. Dersom jeg går inn i litt trangt farvann setter jeg opp til 4 og da går den tilnærmet snorrett. Dersom du ikke stiller dette manuelt så vil den stå til 5 som er default. Da vil du oppleve at den styrer for mye under seil og drainer mye strøm.

 

For å endre default verdien må du inn i "user calibration" i menyen.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...