Sydvesten Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Da er strømkabel innkjøpt og jeg har planer om å bruke 10mm2 hele veien via kurs computeren og til drivenheten... Ser at anbefalt sikring på kursen er oppgitt 25A mens duppdingsen er oppgitt il å ha et strømforbruk på 18-36 W i snitt... Dette rimer ikke helt, men greit nok... en slik sikirng kan jeg vel hoste opp rimelig greit. Selve kabelen inn på drivenehten er nok neppe mere en 6mm2, men det er kun den siste halvmeteren... og avstand fra drivenheten og til kurs computeren er rundt 4,5 meter vil jeg tro.. Her blir det 10mm2 og avstand fra fordelingen og til kurs computeren er en meter.... også her blir det 10mm2.. Frågan er som følger... jeg skal koble pluss innom instrumentepanelet ombord, og kan jeg da enkelt får dette til med 10mm2 uten at det blir for mye tap i bryteren, eller bør jeg komplisere dette med et rele og kun styrestøm via bryteren.. Bør jo ha en mulighet til å slå av piloten via bryterpanelet selv om forbruksbanken er innkoblet.... Skal jeg koble direkte så må jeg ned til 4 eller 6mm2 via bryteren pga kabelsko o.l. men kabellengden er jo kun noen titalls cm ved bryteren. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Vi har nok ikke samme EL-panel. Vi har det nye fra Wurth Electronic, panel 301 og 302. Men uansett styrer vi strømmen fra panelet. Thrustler, vhf, vann,varme,dusj, plotter, kompass, har egne brytere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Jeg har brukt rele for å mate min autopilot med strøm: Bilder og tekst - hvorfor ikke, så slipper man å lure på den biten om noe ikke funker som det skal. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Leading Edge Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Jeg har også det nye panelet fra Wurth men jeg var skeptisk til å sende hovedstrømmen igjennom her så jeg la opp et rele inne i benken hvor jeg har kurscomputeren. Brukte da et dobbelt rele slik at dersom det primære skulle ryke så flytter jeg bare ledningene over på det andre som står i backup og jeg er da oppe å kjører igjen innen 1 minutt (eller noe sånt ;-) Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 En sånn autopilotmotor trekker vel ikke alverdens med strøm , holder det ikke å lure seg innpå en eksisterende strømledning på pidestallen som går til instrumentene som plotter osv ? om det er en 2-4kvadrat ledning der fra før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Autopiloten trekker vel ikke allverdens med strøm, men noe mat skal den da ha under belastning.. likte opplegget til surprise, så det blir en tur innom Biltema i morgen.. Siden jeg har valgt 10mm2 ledninger så vil jeg ha minst mulig strømtap frem.. Det å plassere releet rett ved kurskomputrern er ikke dumt det heller.... så det skal også jeg gjøre... Da kan jeg enkelt "by passe" releet om det sviker. Det meste er i boks nå når det gjlder piloten... etter et par tre imer i båten i dag så er alt med untak av ledningene til cluchen og strøm til computeren montert. Rategyreon er montert med dobbeltsidi tape i et skal i akterlugaren, om dette fungere under test så blir det skrudd fast der. Er det normalt å ha en sikring på ledningen mellom kurs computeren og drivenheten, eller rekker det med den 15A sikringen som er i computeren? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Det skader aldri å ha dobbelt opp med sikringer, men det er unødvendig, og dessuten vanskelig å feilsøke når en sikring går. En annen ting: Slik jeg kjenner Sydvensten kommer du sikkert til å måle strømforbruket under en seilas med autopilot. Jeg har spurt flere seilere om hvor mye strøm de bruker til autopilot i løpet av en tolv timers seilas, men har enda ikke fått noe konkret svar. Flott om Sydvesten kan angi strømforbruk - dette vil sikkert være verdifullt for andre seilere med autopilot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Får litt prestasjonsagnst her av roaldbj sin tro om meg.... men er enig i at det kunne vært greit å vite hvor mye strøm som går under seilas. Autopiloten er oppgitt til 18-36W som normalt så om en antar at det ligger rundt 30W så blir det 2,5A og med en seilas på 12 timer på blir det en 30Ah... men finner vel ut av det etterhvert tenker jeg... Litt avsporing roaldbj, er det ferie start snart for deg? vi seiler til Hunnebostrand på fredag kveld, kan være vi overnatter på Svenner og går videre på lørdagsmorgen, grytidlig slik at vi er i Sverige på tidlig formiddag. Der etter blir det sørover mot Kjærringøen før kursen settes til Læsø og videre til Anholt, tiden er ikke satt, vær og vins bestemmer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Er du ferdig med innstalleringen Sydvesten?. Det ryddig og bra ut. AUtopiloten kommer du til å bli veldig glad over. SPesielt på kryssninger fra vest til øst. Du er jo snart svenske(danske) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) Ble et inlegg for mye Redigert 19.Juni.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Nåja baatsman, jeg er ikke den raskeste av meg, men det skrider sakte fremover... litt størm gjenstår før kalibreingen begynner, selve monteringen er ferdig... Regner med at det er ok i morgen... Da blir det pakking av båt torsdag og fredag... før vi setter kurs mot søta bror på eftan.. 4 uker i båten om båtfreden bevares ombord da, med tre barn, på 5, 11 og 13 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Følger avsporingen: vi treffes kanskje på Anholt. Antar at jeg seiler fra Soon fredag 29. juni, deretter til Bjarkø 30. juni, videre til Anholt 1. juli. Samsø 2. juli. Maasholm 3. juli. Omtrentlig. Det hadde vært fint om du hadde fått lånt en amperetimeteller og utelukkende målt forbruk på autopiloten. En telefon til Belamarin kan kanskje gi noe uttelling. Jeg har vurdert å koble en amperetimeteller til kjøleskapet i sommer for å få en praktisk måling av hva kjøleskapet virkelig trekker i løpet av en 7 ukers periode. Men: en plan er en ting, en praktisk handling er noe annet. God seilas. Sees på D5LA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Mener at gyro modellen har 7 trinn på hvor fort den skal kurs-skifte. Modellen uten har 3 eller 4. Vår er satt på på 2. Setter du den på 3/4 gearer den hele tiden. Selvfølgelig med høyere strømforbruk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) Har lest meg frem til at gyroen finner ut av dette selv, den vil gjøre mellom 7 og 27 kursnedringer i autolearn progammet og jeg regner med at dette rekker for en amatør som meg.... og at han Raymond deretter vil oppføre seg vra ved roret.. Joda roaldbj, Anholt i denne perioden er ikke umulig det, vi snakkes på mobilen eller vhf'en.... i denne tiden... og D5LA er en selvfølge.. Redigert 19.Juni.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Leading Edge Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Autolearn vil ikke sette sensitiviteten på autopiloten (Hvor nøye den skal følge en kurs). Denne setter du selv ved å trykke +1 og -1 samtidig. Gyromodellen har syv trinn. Jeg har satt den til 2 som default for da bruker den veldig lite strøm (Rører fint lite med roret) men styrer fint likevel. Dersom jeg går inn i litt trangt farvann setter jeg opp til 4 og da går den tilnærmet snorrett. Dersom du ikke stiller dette manuelt så vil den stå til 5 som er default. Da vil du oppleve at den styrer for mye under seil og drainer mye strøm. For å endre default verdien må du inn i "user calibration" i menyen. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.