Jump to content

Autopilot Bavaria Cruiser


Leading Edge

Recommended Posts

Jeg hostet opp prisene på samme siden som SveinHa linket til vedrørende Navman piloter.. Her

 

Det er mulig du bør har S2G og sikkert type 2 drivenhet også... på din 46

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litt på amerikanske båtforum hvor elektronikk diskuteres. Det som "gjelder" av autopiloter er Nautamatic og Simrad. Raymarine har jeg sett mange negative kommentarer om.

 

Nautamatic TR-1 er veldig dyr og importeres sannsynligvis ikke til Norge. Men ta en kikk på AP25 og AP26 fra Simrad. Norsk kvalitet!

 

 

Simrad Autopiloter

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litt på amerikanske båtforum

Ikke kom med slik meningsløs svada abbor, det blir ikke tatt seriøst.

Kom heller med henvisning og link til hva som var så positivt og negativt med de forskjellige merker og modeller.

Var det f.eks gamle modeller som ble diskutert, sammenlignet man modeller til 50K med modeller til 10K etc etc.

 

Vi hadde f.eks nettopp en lur nybakt seilbåteier her på forumet som sammenlignet entrymodellen kartplotter til Raymarine med toppmodellen til Garmin. Slikt blir tull.

 

 

Link to post
Share on other sites

Husk også at Simrad ikke nødvendigvis er Simrad. Hadde tidligere en ekte Simrad i en båt som nektet å styre beint på egenhånd, denne gjorde en glimrende jobb. Nå har jeg en bastard Simrad i en båt som styrer veldig fint og autopiloten er nesten ubrukelig :headbang: Ikke skjønner jeg at Simrad våger å sette navnet sitt på det der leketøyet fra Navico...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Simrad ikke nødvendigvis er Simrad.

 

Det er vel egentlig ingenting som er laget av Simrad.

Dyre autopiloter kommer fra Robertson.

Billige kommer fra Navico.

Begge var eiet av Kongsberg-gruppen før de ble solgt ut sammen med Simrad Yachting.

Og, Simrad driver med litt fanteri for at man skal låses til Simradprodukter.

Jeg har en Simrad IS 12 Wind. Tenkte jeg skulle få sann vindretning og vindhastighet ved å koble den til GPS. Via en dyr Simrad AT-10 NMEA/CANbus interface. Men nei. IS 12 venter på et proprietary telegram for å få bekreftet at kurs og fart kommer fra et annet Simrad instrument før den vil vise sann vindhastighet og fart.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten

 

Ring Sjur Lunde Båt om dette. Mener han har sagt att det ikke skal innstalleres S1 i 42 cruser, mener også det gjaldt 39. Prismessig forskjell mellom S2 og S3 er liten, så vidt jeg husker.

Jeg valgte S3, det koster kr 7500 ekstra for Gyro-modellen. Jeg droppet gyromodellen, men kan vis

jeg ønsker få kjøpt tileggsutstyr.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men nei. IS 12 venter på et proprietary telegram...
Akkurat slike idiotiske feller som dette gjør at jeg prøver så godt jeg kan å styre unne slike produkter. Bare synd at du oppdager de ikke før utstyret er kjøpt og ikke virker :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var jo ikke noe å si på prisen :eek::eek: Da blir jo selv Raymarine rimelig...

 

Komplett pakke S2G for båt inntil 11000kg.. 1679$

For S1G inntill 9000kg.. 1089$

Klarer ikke å finne priser som ligner på dette jeg, sydvesten. S2G pakkene ser for meg ut til å starte på $3000 og oppover.

 

Nå var ikke poenget mitt at Navman saken var spesielt billig men for meg så ser den veldig bra ut og ikke avskrekkende dyr.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skrev vel ikke klart nok... det skulle ikke være "komplett" pakke...

 

1679 pluss drivenheten fra 1319 og oppover er det riktige skrivemåten... så det er rett som du sier.... at vi ender på rundt 3000$ for SG2 med type 1 drivenhet som er det en komplett pakke koster i de fleste sjappene i unaiten..

 

og rundt 2500 for S1G med type 1 drivenhet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Simrad IS 12 Wind. Tenkte jeg skulle få sann vindretning og vindhastighet ved å koble den til GPS. Via en dyr Simrad AT-10 NMEA/CANbus interface. Men nei. IS 12 venter på et proprietary telegram for å få bekreftet at kurs og fart kommer fra et annet Simrad instrument før den vil vise sann vindhastighet og fart.

Hm, jeg trodde ikke IS12 vindinstrument kunne regne med GPS-data i det hele tatt. Jeg får derimot min AP25 til å regne ut sann vinn basert på GPS-data, og jeg bruker ikke noen Simrad-GPS. Det viktige håndgrepet for å få enhetene til å snakke sammen var å gjøre en Simnet reset mens GPSen sendte ut alle de data den kunne sende ut (dvs at jeg sette opp et kurspunkt og la GPSen naviger mot dette punktet for å få med alle typer meldinger under reset.

 

Om det viser seg at IS12 kan bruke GPS likevel er det antagelig en tilsvarende reset som skal til, men jeg har ikke forsøkt ettersom håndboken bare nevner data fra logg.

 

En av de tingene jeg liker med AP25 er at den viser både sann og relativ vind i samme bilde.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det viser seg at IS12 kan bruke GPS likevel er det antagelig en tilsvarende reset som skal til

 

Det står langt bak i instruksjonsboka at den kun vil akseptere data fra et Simrad system.

SimNet er NMEA2000 på CANbus. Altså publiserte standarder i motsetning til SeaTalk, Det du gjør med SimNet reset er å melde en ny CAN adresse opp i systemet. Jeg har selvsagt prøvd å melde AT-10 opp, men som sagt, IS 12 venter på et proprietary telegram. Hadde jeg vist dette, hadde jeg selvsagt ikke kjøpt Simrad.

Jeg kan selvsagt lure IS12 med en Ferret 5 fra Djurparken, men jeg gidder ikke styre mer med den.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du gjør med SimNet reset er å melde en ny CAN adresse opp i systemet.

Joda, men det jeg har oppdaget med min AP25 er at enheten jeg kobler til må sende data mens reset pågår. Gjør jeg en Simnet reset på AP25 uten at min Garmin GPS følger et kurspunkt vil ikke AP25 bry seg om disse meldingene om de begynner å komme senere. Sært, men jeg fikk det til å virke.

 

Å bruke en Ferret 5 for å skrive om GPSens SOG til hastighet gjennom vannet ville heller ikke jeg brydd meg med.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke kom med slik meningsløs svada abbor, det blir ikke tatt seriøst.

Kom heller med henvisning og link til hva som var så positivt og negativt med de forskjellige merker og modeller.

Var det f.eks gamle modeller som ble diskutert, sammenlignet man modeller til 50K med modeller til 10K etc etc.

 

Vi hadde f.eks nettopp en lur nybakt seilbåteier her på forumet som sammenlignet entrymodellen kartplotter til Raymarine med toppmodellen til Garmin. Slikt blir tull.

 

 

Jeg kom bare med en oppfordring om å vurdere Simrad. Er litt overrasket etter å ha lest de fleste autopilottrådene på dette forumet, det er stort sett Raymarine som omtales mens på amerikanske fora lovprises Simrad. Jeg har fulgt med i amerikanske fora om autopiloter det siste halvåret men har ikke tid til å lete opp trådene da dette er store fora med mye posting. Og etter den skyllebøtten du serverer er motivasjonen for å finne de enda mindre.

 

Men her er i hvertfall deler av konklusjonen fra en stor autopilottest i Power Boats Report i oktober:

 

“The Nautamatic TR-1 won our performance test and would be a welcome addition to any helm. It is, however, significantly more expensive than the Simrad. Nautamatic’s Dorland defended the TR-1’s pricetag. “We have gold pico connectors. No one in the industry does this; they are expensive. We have fully potted and waterproof components—no one else can claim their autopilot is waterproof. All of this is more expensive to produce.”

 

Still, we give an edge to the Simrad AP16VF because it finished a close runner up to the TR-1 in performance, it has a two-year warranty (the TR-1 has a two-year warranty if the unit is dealer installed), and the Simrad line within the AP series can be configured for boats to 60 feet.”

 

Selv om jeg er fersk her på dette forumet har jeg skrevet mye om marin elektronikk på et annet forum de siste 2 årene og jeg sammenligner definitift ikke epler og pærer. Sammenligningene gjelder AP16, 25 og 26 fra Simrad og ST6001/2 og ST8001/2 med S1G og S2G fra Raymarine. Simrad er vel noe dyrere enn Raymarine, men leveres med kraftigere drivenheter.

 

Den største fordelen slik jeg har forstått det med Simrad og TR-1 kontra Raymarine er at de har virituell ror feedback. Man slipper altså posisjonssensoren som er et svakt punkt. Raymarine leverer virituell feedback bare for Verado og IPS. Både kvaliteten, funksjonaliteten og softwaren til Simrad omtales også veldig positivt.

 

 

Husk også at Simrad ikke nødvendigvis er Simrad. Hadde tidligere en ekte Simrad i en båt som nektet å styre beint på egenhånd, denne gjorde en glimrende jobb. Nå har jeg en bastard Simrad i en båt som styrer veldig fint og autopiloten er nesten ubrukelig :headbang: Ikke skjønner jeg at Simrad våger å sette navnet sitt på det der leketøyet fra Navico...

 

Hvis du har montert Ap12 eller 14 i en båt på over 40 fot er nok det litt optimistisk. Disse fungerer best på båter opp til 30 fot. Navico pilotene til Simrad er ikke noe leketøy, det er faktisk den eneste autopiloten uten gyro som klarer å styre en trollingbåt i vind. Å styre en 20 fots båt i 2 knops hastighet i kraftig vind er vel en av de vanskeligste oppgavene en pilot kan få.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har montert Ap12 eller 14 i en båt på over 40 fot er nok det litt optimistisk.
Det er en Simrad/Navico WP30 beregnet for båter opptim 8500 kg, min er litt over 9000 så litt snau er den. Driver å justerer gain og seastate men får ikke helt hull på byllen. Hadde en lignende pilot for en del år siden, fra før Simrad tok over Navico, og det var akkurat sanne skiten. "Leketøyfaktoren" går på f.eks. vanskeligheter med innstilling, 1-hastighets drivmotor og plastikklyder/tannhjulsstøy.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

plastikklyder/tannhjulsstøy

Jeg hadde også wp 30 på min båt før, og det er dessverre sånn at plastikken etter hvert gir etter, det samme gjør drivbeltet, men med forsiktig bruk tror jeg den kan vare en stund. Jeg fikk til slutt igjen mesteparten av pengene etter noen mislykkede forsøk på å reparere - delvis sjøl, og delvis hos et autorisert verksted.

 

Det var fristende å satse på en billig cockpit-autopilot som er enkel å montere, men jeg ville vel neppe gjort det igjen.

Link to post
Share on other sites

Simrad/Navico WP30/32 er en standard rattpilot som har motor, computer, kompass og betjening i en og samme boks, ikke spesielt for seilbåter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For de av oss som har Lewmar styring på skuta så finnes det en drivenhet fra Lewmar... fant en link om dette... men hva den koster er annen sak.. Denne kan etter sigende kobles sammen med Lewmar mekanisk styring på en enkel måte.. Det er vistnok den enhetn i bunnen av linken som heter Mamba drive.. Hele riklet kan deretter linkes til Raymarine eller noe annet vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nærmer meg nå et valg på mitt Autopilotprosjekt. Har sett på mye forskjellig og føler omsider at jeg begynner å få en viss oversikt.

 

For meg ser det ut som den ideelle drivenheten må være Lewmar's Mamba Drive (1/4 Hp, 3/4" spline og 12V). Denne passer smock inn på mamba gearboksen i båten. Det er to skruer så er drivenheten montert. Det må da være mye mer "renslig" enn å knote med masse braketter og stag for å sette på en lineær drivenhet??

 

Har også sett på Raymarine S2G kontrollenhet. Denne bør vel holde for Mamba Driven. Mamba kjører på 4 Amp. som average strømforbruk mens S2G leverer 15 Amp. continous og 20 på peak. Dette burde vel holde. Kan ikke se behovet for S3G som leverer 30 Cont. 40 Peak.

På Clutchen leverer begge 5 Apm. Har ikke funnet ut hvor mye strøm som kreves på Mamba Clutchen men det er vel neppe mer enn 5 amp.

 

Type 1 Linear drive fra Raymarine drar 1,5-3 Amp i gjennomsnitt.(mao 2,25 Amp)

Type 2 drar 5 Amp i gjennomsnitt og er beregnet for båter opp til 15 tonn.

Type 1 kombinert med S2G er jo beregnet for båter opp til 11 tonn (som skulle holde for B46C) Selv med S2G vil vel bare Type 1 trekke opp mot 3 Amp i snitt skulle man tro.

 

Dette skulle vel indikere at MambaDriven på 1/4Hp (som er den kraftigste med 12V) med sine 4 Amp i snitt skulle være tilstrekkelig til å styre B46C med en S2G controller.

 

Etter min mening ville dette blitt den mest "renslige" AP innstallasjonen da ST6002 vil passe inn med vindinstrumentene og Mamba driven er en "originaldel" til lewmarstyringen og passer rett inn uten ekstra fiksfakserier.

 

Mamba drive fra marinemegastore.com koster £1004,- ex. moms (Manufacturer Part No. : Y89300053)

ST6002+S2G+S100(trådløs styring) fra marine.com koster $2535,- ex moms.

Det skulle bli ca. Kr.12.331 + Kr.16135 = Kr.28.466,- --> 35.582,- ink.moms + frakt.

Noen bedre??

 

Fant ikke noen webshop i USA som leverer mamba driven. Gjør du?

 

Synspunkter og/eller erfaringer?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Dette burde vel fungere greit, ser det er flere som anbefaler Lewmar stt Manba drive, og prisen du har funnet i england er jo bra. Den er faktisk ennå bedre enn hva du har fått siden de gir 10% rabatt på prisen. Med andre ord så vil en få den for 903 pund ex. vat, så det blir jo ennå bedre.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...