Jump to content

Autopilot Bavaria Cruiser


Leading Edge

Recommended Posts

Det er en Simrad/Navico WP30 beregnet for båter opptim 8500 kg, min er litt over 9000 så litt snau er den. Driver å justerer gain og seastate men får ikke helt hull på byllen. Hadde en lignende pilot for en del år siden, fra før Simrad tok over Navico, og det var akkurat sanne skiten. "Leketøyfaktoren" går på f.eks. vanskeligheter med innstilling, 1-hastighets drivmotor og plastikklyder/tannhjulsstøy.

 

----------

Dette er ikke godt nok for din båt,

Du bør nok prøve å legge til side noen grunker, til en skikkelig pilot av hyd type.

Så får du også bort alt det klusset rundt rattet.

:yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel da er godsakene på vei.

Gikk til slutt for løsningen som jeg ar skisert ovenfor med Raymarine S2G og mambadriven. Fikk bekreftet fra Lewmar at den var "suitable" for B46C så da skulle det jo være tut&kjøyr.

Komplett pakke med trådløs styring kom vel på ca.36 ferdig levert på døra. Måtte bestille Mambadriven fra England men det viste seg at prisen de hadde satt på websiden (£900) var for lav så når det kom til stykket så endret de prisen med over 100 pund. Well, kom ingen vei med den diskusjonen så det var bare å godta. Totalprisen for driven ferdig levert ble da 16'.

Gjorde et lite impulskjøp på plotter med det samme jeg var inne på websiden til www.boatersland.com da jeg oppdaget at de solgte de nye Navman plotterne (Northstar) til en utrolig gunstig pris. Den gamle 5505 koster koster vel 7500 hos seatronic mens den nye 550 (tilsvarende) koster 3140 ink. moms hos boatersland. Da kunne jeg ikke motstå fristelsen. Så har man backup også dersom alle PC'ene skulle ta kvelden :lol:

 

 

Så da er det vel bare å vente på julenissen. :cool:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da var autopiloten under installasjon. Mambadriven ser veldig grei ut. Den er opplyst å være passende for båter inntil 60" så det skulle jo holde godt. Ser ikke ut til å være noen "skjær i sjøen " med å skulle kombinere den med Raymarine men det vil jo vise seg...

 

Monterte kompasset lengst inn mot båtens senterlinje i vannlinjen på bakre skott i skapet under kartbordet. Det peker da fremover som opgitt i innstallasjonsveiledningen.

 

Mambadriven var montert på 1 minutt. Det var bare å slide den rett inn på spline-koblingen og skru til de to medfølgende 10mm boltene så var det gjort.

 

img_0595.jpg

img_0599.jpg

 

Rorgiveren ble montert vha to braketter fra byggavdelingen på Biltema som ble festet til skruene som holder hengslene til lokket over badestigen. Skruene ble byttet ut med 5mm gjennomgangsbolter. På den måten slapp jeg å ta ekstra hull i skroget.

 

img_0602.jpg

 

En 12mm finerplate ble skrudd fast til brakettene og rorgiver ble montert på denne.

Det ble da en avstand på 13,5cm mellom rorgiver og senter av roraksling noe som skulle gi optimale forhold for giveren.

img_0604.jpg

 

Innfestingen til rorbraketten ble skrudd fast med gjennomgangsbolter 14cm fra senter av roraksling som er ideell avstand. (samme lengde som føleren. Hele "leamikken" er dermed tilnærmet kvadratisk og burde fungere optimalt).

 

img_0610.jpg

 

Computeren ble montert i sittebenk i styrbord akterkabin sammen med radiosenderen for fjernkontroll. Alle ledninger trukket i ferdiglagt tomt trekkerør med trkketråd fra fabrikk. Eminent arbeid av Bavaria :yesnod:

 

img_0606.jpg

 

6mm2 kabel til motor ble også lagt i trekkerør. Nå gjenstår bare powerkabel. Tenkte å "ta hull på" den som ligger gjennomført i benken der computeren står for å få kortest mulig ledning. Denne kommer fra skilledioden i motorrommet og går frem til forbruksbatteriet. Monterer så et dobbeltrele (så har jeg en backup i tilfelle feil på rele) 40Amp fra Biltema som styres fra bryterpanelet ved kartbordet.

 

ap_002.jpg

 

Vel, da gjenstår det bare å se om alt funker når strømmen settes på. Det blir jo spennende. Rapport kommer når vi vet noe mer :seeya:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det er en S2G som betyr at det er innebygget Gyro. Samme enhet uten gyro heter S2.

Bildene er tatt med et vanlig lite pocketkamera Canon Digital Ixus 400 som er et meget lite og kompakt 4 Mega Pixel kamera. Jeg er igrunnen enig i at det tar SVÆRT gode bilder til å være et så enkelt kamera. Dette er jo nærbilder tatt med den lille innebygde blitzen men bilder tatt ute blir også svært bra under de fleste forhold. Nydelige farger og veldig skarpe så det kan jeg trygt anbefale men det er vel gjerne gått ut av produksjon nå det er jo sikkert 4 år gammelt. Tror det kostet ca.2000 når jeg kjøpte det.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Når du har innebygget rategyro kommer du til å gå "rett som en strek".

 

Jeg har prøvd endel autopiloter opp gjennom årene, men jeg har aldri opplevd så stabile autopiloter for fritidsbåter som den som er produsert av Raymarine med rategyro.

 

Den har en innebygd "selv-læringsenhet" som gjør at den etter relativt kort tid lærer å stabilisere kursen i forhold til skrogets manøvreringsegenskaper og omliggende sjøegenskaper som vind, strøm og bølger.

 

Det er nesten ikke nødvendig å kjøre sirkulære kalibreringsøvelser - men jeg anbefaler likevel at du gjør dette så fort som mulig - dermed blir deviasjonene lagt inn i styrecomputeren.

 

Når det gjelder fotografering med småkamera har jeg nå gått over til Casio exilim 10.1 mega pixels. Jeg synes ikke dette er bedre enn ditt.

 

 

Noen ganger benytter jeg Canon EOS 350 D med ekstern blitz - ikke tvil om at dette kameraet gir bedre bilder.

Link to post
Share on other sites

Raymarine ruler :yesnod::cheers:

Ja håper det :yesnod:

Det vil jo vise seg om jeg kan slutte meg til din entusiasme etterhvert :wink:

 

En ting som jeg la merke til ved innstallasjonen er hvordan Lewmar har valgt å benytte en Magnesiumlegering (eller aluminium?) til selve styrearmen (som vises på bildet med sporkilen i) mens rorakslingen er av syrefast. Dette gjør at det er antydning til korrosjon allerede etter under et år på styrearmen. Det er dette som gjør at sporkilen sitter fast som dere ser på bildet.

 

Grunnen er vel for å spare vekt men denne kunne jo vært laget mye tynnere i syrefast. Spørsmålet er jo hvordan ser denne ut etter 10 år? vil den korrodere så mye at det kan bli en svakhet i styringen. Magnesium/aluminium holder seg jo som kjent ikke veldig godt montert i kontakt med syrefast slik som her.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er autopiloiten ferdig innstallert og prøvekjørt. Det ser aldeles fortreffelig ut så langt. Har bare kalibrert og kjørt de initielle oppsettene samt en testtur i fint vær så den er jo ikke satt på de store prøvene ennå. Litt tidlig å uttale seg skråsikkert med testing kun i finvær men det ser iallefall til at det funker fint rent teknisk. Kraften i grov sjø får vi evt. komme tilbake til.

 

Opsettet var meget enkelt vha autolearn hvor piloten selv justerer inn alle parametre og tilpasser seg båtens karakteristikk. Fungerte helt topp. Mambadriven ser også ut til å like seg sammen med Raymarine computeren. Clutchen funker fint og jeg kan ikke merke noen forskjell på motstand på styringen. Har lagt 12 kv.mm (2x6) kabel til power og styring for å få maks kraft på motoren. Tok strøm fra skilledioden og jord fra motorkabelen.

 

Bare en drøm å koble sammen med seatalk (Raymarines nettverksløsning). Vindinstrumentene snakker med autopiloten og du kan styre etter vind, kurs eller rute fra GPS'en. Fungerte uten plunder eller noen nødvendige innstillinger i det hele tatt. Plotter ruter i OziExplorer på PC, laster opp til Garmin GPS og kjører denne direkte mot en av NMEA inngangene på autopiloten. Oppnår da maks sikkerhet i tilfelle PC skulle ta kvelden. GPS kom opp direkte uten plunder i autopiloten. Jeg har den satt til 4800 baud da det virker som det er det som er mest gangbar vare.

Den trådløse styringen får godt signal helt frem til baugen.

 

Neste prosjekt er Ankervinsj akter som jeg spekulerer fælt på for tiden. Har kjøpt inn Quick Genius frifall men plasseringen gir seg jo ikke akkurat selv.....men det er vel en annen tråd.....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Ser du har montert computeren like inntil slangen fra varmeren, min erfaring er at det blir svært varmt nede i benken når varmeren står på over ett lengre tidsrom.

Hadde isolert luftslangen fra varmeren dersom det var min båt, er ikke sikkert computeren liker så mye varme som du får her selv om den er oppgitt til å klare inntil 55 grader C.

Hvilket grensesnitt bruker du mellom Northstar plotteren og Raymarine instrumentene?

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel mulig at jeg må isolere varmeslangen der. Vi får se hvordan det funker etterhvert. Blir det ustabilitet å spore ved kjøring av varmer og AP samtidig så er nok det det første jeg prøver :-)

 

Har ikke koblet opp Northstaren mot AP ennå. Det er en vanlig Garmin GPS60 som er koblet mot AP nå. Tenkte å koble Northstaren mot NMEA inngangen på ST6002 kontrolleren etterhvert.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en sånn Simrad autopilot, og i følge denne tråden ruler jo ikke det. Men boksen min står i motorrommet - og der blir det ganske varmt. Har ikke tatt skade ennå.

 

Arne Petter som førstestyrmannen heter brukes på hver tur. Uunnværlig rett og slett. Gir meg frie hender til å holde utkikk og navigere

Link to post
Share on other sites

Før jeg monterer ankervinsjen så må jeg finne ut av montering av lineær drivenhet fra Raymarine til autopiloten.. Festes denne rett på denne rorbraketten img_0610.jpg

Eller er det en egen enhet som benyttes... Om den lineære drivenheten festes i denne så er jeg nødt til å flytte vinsjen min på andre siden i båten.

 

Jeg kan ikke bruke Mamba drive på min båt, så det er utelukket.. Jeg må nok bruke en vanlig lineær drivenhet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja du kan nok feste drivenheten på den originale braketten men jeg har sett at det er flere som har fått laget en egen brakett (i syrefast vil jeg anbefale) som de fester over eller under den originale. Jeg tror faktisk det er best. Du vil da også kunne få en arm med lengde som er best mulig tilpasset. Dersom du skal bruke den originale så tror jeg det blir for kort arm. En spesiallaget brakett kan jo fortsatt bruke samme sporkile da denne går relativt langt utover braketten som du kan se. Du kan da også få den på den siden du måtte ønske.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Takker Leading Edge, det er det samme som jeg har funnet ut på Bavaria klubbene i Sverige og Danmark.... Da blir det vinsj på styrbord side med spesiellaget vippesystem festet i badplattformen...

 

Mulig jeg er lettere hysterisk men er bekymret for noen annen innfestning... pga moment ved innfesningen ved sidevind (Anchorlift synes å være litt pinglete dimensjonert her)... Fikk nok av det i vinter da begge utliggerne på brygga knakk når det det blåste 27-28 m/sek fra siden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fikk nok av det i vinter da begge utliggerne på brygga knakk når det det blåste 27-28 m/sek fra siden...

Hørtes ikke videre trivelig ut nei. Var litt redd for det samme i høst men nå har vi heldigvis fått forsterket utriggerne med et ekstra firkantstål på innsiden og under så forhåpentligvis så holder det.....Forhåpentligvis....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en sånn Simrad autopilot, og i følge denne tråden ruler jo ikke det. Men boksen min står i motorrommet - og der blir det ganske varmt. Har ikke tatt skade ennå.

 

Arne Petter som førstestyrmannen heter brukes på hver tur. Uunnværlig rett og slett. Gir meg frie hender til å holde utkikk og navigere

 

 

Vel du kan i hvertfall trøste deg med at Arne Petter nok er en bedre styrmann enn Raymond eller hva de nå kaller han som noen her påstår ruler :cheers:

 

Uansett så bør ikke elektronikk hverken fra den ene eller andre produsenten stå i for varme omgivelser. En tommelfingerregel tilsier at levetiden på elektronikk halveres ved en økning av temperaturen på 10 grader. Dette gjelder i fra ca 20 grader og opp til max tempspec på utstyret.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørtes ikke videre trivelig ut nei. Var litt redd for det samme i høst men nå har vi heldigvis fått forsterket utriggerne med et ekstra firkantstål på innsiden og under så forhåpentligvis så holder det.....Forhåpentligvis....

 

 

Har det beslaget som er vist på B39 i bildet. Det er klart det blir stor belastning på armen. Har 15 kg Bruce kopi akter.

Ellers har jeg også et 10 kg bruce som brukes i tilfeller hvor vinden dreier. Det ros ut.

 

Når det gjelder brygger, har vi også forsterkede. Samt at vi legger spring på bryggene i enden. Dette for å avlaste. Kan

også legge ut anker akter for å redusere presset på bryggene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er jeg i ferd med å rekvirere en autopilot til båten, fant ut at dette var kjekke greier sist helg.

 

Det jeg skal kjøpe er en S1G med type 1 lineær drivenhet og 6002 kontrollpanel, denne er beregnet for båter på 9000 kg, noe båten min nok veier og litt mere, rundt 9500... Ser de fleste som benytter autopilot i en Bavaria 39 har denne piloten og de er etter sigende fornøyd....

 

Problemet blir vel om en skal på langtur i mye dårlig vær stiv kuling og tenker å gå for autopilot, da kan nok denne bli minste laget... snakket med Lundebåt nå og de anbefalte ikke noen støre pilot med mindre man skal på langtur eller ruskende seilaser....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er autopiloten på vei og om noen lurer på prisen så er den 3109$ inkludert frakten med UPS, så kommer momsen i kongeriket i tillegg og da blir det 3886$ eller rundt 23800 kroner med 6,10 i kurs, denne er priset til 32350 kroner hos Seatronic

 

I tillegg så kommer det en pakke fra Lundebåt på komplett rorarm med feste for rorgiver og en brakett for feste mot akterspeil til rundt 3000 kroner

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Leser manualer til øyet blir stort og vått, og kom over dette. ST6002 panelet bør monteres minimum 80 cm fra blant annet kompass, dette blir ikke lett for en som har kompasset i pidestallen. Jeg klarer å få 8 cm fra kompasset på en god dag, men formoder dette ikke spiller alt for stor rolle siden mange andre båter har den samme avstanden... Selve rategyro kompasset mitt blir montert i henhold til spesifikasjonen..

 

Gode tips om hvor jeg bør plassere rategyroen mottas med takk, og det samme gjelder kurskomputeren... tenker på en skott i stb. akterkabin eventuelt slik som Leading Edge har montert det, under benken i samme lugar... Dette medfører at temperaturen kan bli en 30 grader ++ når varmeapparatet går, men komputeren takler fint 55 grader og det blir det nok neppe noen ganger vil jeg tro... Isolering av varmeapparatslangen er jo en mulighet om dette skulle blir et problem..

 

Det morsomme med monteringen blir drivenheten, det er der jobben ligger etter hva jeg kan se.... får tusle ned i båten i morgen med målebandet og sjekke litt avstander.. har braketten som er til båten og en ny rorarm som skal passe det gjelder bare å finne plasseringen av innfestingen mot skroget...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her et par bilder av rorarmen og den lineære drivenheten om bord... monteringen har tatt et par timer, hvor det meste av tiden har gått med til å finne en bra plassering av rorarm og innfesting mot akterspeilet... Det neste er rorgiveren som jeg vil montere opp ned på en plate som festes under badeplattformen, der er støpt inn noe finer fra før så skruingen blir enkel

 

auto1.jpg

Innfesting mot akterspeil

auto2.jpg

Rorarm

auto3.jpg

Braketten fra utsiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...