Jump to content

Dieselaksjonen: Verditap på båt med dieselmotor


Hydrox

Recommended Posts

I realiteten er det jo det samme som å investere i en kjøpsopsjon eller futures kontrakt, det kan bli både gevinst og tap.

 

Tja, en kjøpsopsjon er en rett, men ikke en plikt! Denne retten må du betale noe for ved inngåelse og du får ikke pengene igjen hvis du ikke utøver din rett. Bestiller du en båt så har du plikt til å ta levering og å gjøre opp for deg!

 

Har en følelse av at dette kan du, men kanskje det ble litt forvirrende for andre (?) så derfor mitt lille forsøk på å presisere.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

når det gjelder prisene på brukte båter med diesel tror jeg ikke de vil endre seg stort eller intet.

 

det er imidlertid noen faktorer som ofte overses når det gjelder (spesielt nyere) GM baserte bensinmotorer og det er at vedlikehold alternativt overhaling er mye rimeligere.

i tillegg er det mye enklere å ha med drivstoffsystemet på bensinmotorer å gjøre og nyere motorer med elektronisk motorstyring er utrolig enkelt å forholde seg til: enten virker det eller så virker det og siden dette er vel gjennomprøvede komponenter har de bevist sin driftsikkerhet.

 

annet som ofte overses mht bensin er at de nye injectionmotorene er vedlig sikre mht bensinlekkasjer.

trykksiden på injectionsystemet finnes omtrent ikke eksponert med unntak av en (1) veldig kort forbindelse fr pumpe til "galleri" - resten er integrert i manifoilene på V6/V8erene.

trykket er og veldig lavt sammenliknet med diesler.

 

påbudt ventilasjon av motorrom gir en ekstra sikkerhet uansett drivstofftyper og gassdetektorer er kjekke å ha i motorrom enten man har bensin eller diesel - kostnaden er marginal.

 

 

MEN, ifall bensinmotorer skulle bli mer attraktive i forhold til diesler i en del nye båter kommer det nok en ny "tilpasset" avgift fra "grauthuene" - om de sitter lenge nok - som lager snærk på kakoen også der...

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nyere motorer med elektronisk motorstyring er utrolig enkelt å forholde seg til: enten virker det eller så virker det
Det var også en måte å se det på, spørs om de som har feilsøkt på slike systemer ser det på samme måte... :smiley:

Dog skal det sies at US motorer er mer tilgjengelige, det finnes mye på nettet, både hardware og software for diagnose.

US produsenter kan heller ikke nekte å selge servicemanualer etc., slik det er vanlig at europeiske og japanske produsenter gjør.

Link to post
Share on other sites

At de nye moderne bensinmotorene er rimelig effektive med tanke på forbruk er nok helt sikkert, men de kommer nok aldri ned på forbruket til en ny moderne dieselmotor. Jeg tror nok også at differansen mellom fordelen med diesel kontra bensin er i ferd med å viskes ut nå som prisen pr. liter diesel har de samme avgifter som samme volum bensin..

 

Men noen stor besnin "boom" i båter over daycruisernivå har nok ikke jeg noe særlig stor tro på... til det er vi nok alt for konservative her på bjerget..

 

Jeg har også problemer med å se at normalt vedlikehold på dieselmotor er så mye dyrere enn for en bensinmotor.... regner ikke med full motoroverhaling da som normalt vedlikehold siden dette er noe de færreste av oss vil oppleve om vi kjøper en ny moderne motor av et eller annet slag.

 

Det er nå tilnærmet samme pris på olje, filter, drivstoffiler, luftfilter på disse motorene som inngår i en normalt vedlikehold... Ventielen er plasserttilnærmet samme sted og under tilnærmet samme deksle så justeringen koster vel tilnærmet det samme....

 

En bensin motor har i tillegg et omfattende elektrisk tenningssytem som krever ettersyn og utkifting av forbruksdeler i tillegg til et innsprøytningssystem som er på linje med tilsvarende for diesel i kompleksitet.. noen moderne dieseler har et forvarminsystem som også krever ettersyn og utskifting av deler...

 

Driftpåøiteligheten er vel tilnærmet lik for begge motortypene så jeg har vanskelig for å se at normalt vedlikehold er så mye dyrere for en diesel enn en bensin... men forder de som hevder kan vise til hvordan dette henger sammen.. Dette er selvsagt på generelt grunnlag og enkelte motorprodusenters særegenheter i design bli jo ikke utslagsgivende siden dette hevdes å være generelt for diesel kontra bensin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde nettopp en sjekk på Yactworld.com og filtrerte på hva som var lagt ut for salg av Princesser med bensinmotor. Totalt 16 båter i hele Europa med bensin. De aller fleste av disse var eldre båter i 25-30 fots klassen. Dog lå det en 60 foter 1996 modell med 2x650Hk bensinmotorer for salg i Spania. :eek:

Selv i land hvor avgiften på bensin og diesel har vært det samme i mange år, synes det ikke å bli solgt nyere båter over 30 fot med bensinmotor overhodet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ikke uenig i synspunktene over og enegi pr gram drivstoff er høyere for dieselmotorer men moderne teknikk ala 4 takts utenbordsmotorer ville nok utjevnet forskjellen tiltrekkelig at med tilnærmet samme pris for drivstoff ville den økonomiske differansen i løpet av en sesong med fritidbåt bli marginal.

 

når det gjelder vanlig vedlikehold for bensin vs diesel kan jeg ta et konkret eksempel:

1 stk den gang "ny" KAD44 vs en Mercruiser V6 4.3 inkl drev.

 

det ble bestilt vinterkonservering/service for begge motorer og det så slik ut:

 

KAD44: 15.000,- inkl reisetid som kan ha utgjort maks 2 timer (filter olje/ventilsjekk mv inkl)

MERC225: 2.500 alt inkludert utenom reistid. 8ngen ventiljustering nødv - alt annet inkl.

 

det er ellers liten tvil om at det er færee komponenter/elementer i et besinin system da bla returen er "internt" på motorblokken og ikke tilbake til tanken.

 

tenningsfeil er lett å diagnostisere - for alle som gidder.

skru av et fordelerlokk og sjekke tilstanden/pusse/spraye alt bytte kan "alle".

litt puss/rens og egnet spray hver høst kan være greit. kunnskapsnivå: alle som har båt.

tennpluggene er noe dritt å skifte på GM V8eren men er neppe nødvendig mer enn hvert annet år i verste fall.

ekstra sett med fordelerlokk/ledninger/tennplugger koster ikke all verden og kan være kjekt å ha i reserve i båten.

reserve drivstoffilter og oljefilter/olje gjelder alle motorer.

bensinmotorer bryr seg ikke om det kommer en boble luft ellr 3 i drivtsoffsystemete ved feks lavt tanknivå i grov sjø.

 

nei, jeg har heller ikke tro på noen bensinrevolusjon men de har mange positive faktorer som jeg synes bør tas med.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde nettopp en sjekk på Yactworld.com og filtrerte på hva som var lagt ut for salg av Princesser med bensinmotor. Totalt 16 båter i hele Europa med bensin. De aller fleste av disse var eldre båter i 25-30 fots klassen. Dog lå det en 60 foter 1996 modell med 2x650Hk bensinmotorer for salg i Spania. :eek:

Selv i land hvor avgiften på bensin og diesel har vært det samme i mange år, synes det ikke å bli solgt nyere båter over 30 fot med bensinmotor overhodet.

 

det går en "teknisk" grense ved ca 30 fot på de eksisterende V8 besninmotorene hvorover de må "trimmes" eller kjøres for hardt til at regnestykket går i hop.

det er ji skjedd omtrent ikkenoe på denne fronten siden 70 tallet - det er stort sett samme hardwaren.

 

bensin egner seg nok best for de som kjører i "idell" hastighet i plan. (økonomifart)

fortrengerbåter kommer nok vesentlig mer økonomisk ut med diesel åkkesom.

 

den nye moderne 550-625 hk V10 Ilmore/Viper motoren kan nok endre bildet litt men jeg antar at de sikter mest mot det litt mer "sportslige" segmentet - ikke den typiske familie/bo brygga.

Link to post
Share on other sites

Motorene i 60 foteren var oppgitt å være av merket MAN. Jeg kjenner ikke til disse motorene overhodet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

litt fra softdisken med forbehold men MAN er jo en kjent produsent av diverse tyske lastebiler og dieselmotorer.

 

har sett en (fra softdisk men uansett riktg nok) V12 gigantisk motor som er ombygget fra diesel til metangass via mellomstykker på sylinderene og den benytter tennplugger.

tror den leverer 1-2MW (driver generator) og er montert i kloakkrenseanlegget til Oslo regionen.

 

Kan være en MAN motor - aner det og de kan selvfølgelig tilpasse den til bensin over samme lest.

 

gikk utrolig stille sammenliknet med tilsvarende diesler!!

Link to post
Share on other sites

Finnes en god del spesielle motorer laget til spesielle formål. Denne var helt sikkert laget for at den skulle gå på metangass og ikke fordi den er mye bedre enn en dieselmotor. Det kommer lite diesel ut av kloakrenseanlegg...

 

Mener det finnes en norsk produsent på vestlandet som har spesialisert seg på gassmotorer særlig til chp-anvendelser (chp=combined heat and power) og gassdrevne ferjer.

 

lagt til linken

Link to post
Share on other sites

EN DIESELMOTOR BRUKER 60% MINDRE DRIVSTOTT ENN EN BENSINMOTOR !!!!!!

 

Mn må ikke glemme brannfaren ved en bensinmotorer i båt !!!

 

Jeg blir alltid litt forvirret når jeg ser sånne eksempler med prosenter! Mener du at en dieselmotor bruker 60% av det en bensinmotor bruker eller mener du at 60% mindre er det samme som at den bruker 40% av det en bensinmotor bruker?

Lurer også litt på noen av disse alternativene er riktige? Kan du gi et konkret eksempel på hva du sammenligner med hva?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

EN DIESELMOTOR BRUKER 60% MINDRE DRIVSTOTT ENN EN BENSINMOTOR !!!!!!

Det er greit å overdive litt, men alltid innefor rimelighetens grenser.. Samtidig er god skikk og slå av litt for kjente, spesielt nå man roper det ut..

 

Dokumentasjon på påstanden er jeg spent på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Finnes en god del spesielle motorer laget til spesielle formål. Denne var helt sikkert laget for at den skulle gå på metangass og ikke fordi den er mye bedre enn en dieselmotor. Det kommer lite diesel ut av kloakrenseanlegg...

 

Mener det finnes en norsk produsent på vestlandet som har spesialisert seg på gassmotorer særlig til chp-anvendelser (chp=combined heat and power) og gassdrevne ferjer.

 

lagt til linken

 

nei, det er ingen påstand fra min side at den er bedre/mer effektiv enn en dieselmotor - bare at en diesel sikkert kan modifiseres til å kunne gå på bensin om det hadde vært hensiktsmessig og at store bensinmotorer både er teknisk mulig og kan finnes - men i det nevnte tilfellet med en 60ft båt kan det være en skrive/tastefeil.

slikt forekommer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant lesing om disse nye MAN gass motorene som jobber etter otto prinsippet, men uten tennplugger.... Godt det skjer nyutvikling og ikke minste videreutvikling her.. men det blir nok en stud til dette blie handlesvare i båten... Spesielt siden en trenger 5 ganger så mange liter CNG (Compressed Natural Gas) som i hovedsak består metan som liter diesel for å oppnå samme effekt... Som f.ks de gassbussene som benyttes på vestlandet Gaia?? eller hva de nå heter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Motorene i 60 foteren var oppgitt å være av merket MAN. Jeg kjenner ikke til disse motorene overhodet.

Det er sikkert annonsen på YW som er feilkodet. Jeg tør nesten spise hatten min på at det er 2X650 diesel det er snakk om.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

ganske sikkert.

 

det er ellers ikke så store utvalget i store bensinmotorer men noen har det da vært:

http://www.ptboats.org/20-01-05-ptboat-008.html

 

p2p8-engine-01.jpg

 

 The Packard 4M- 2500 - PT Boat Engine

Cylinders: 12 - V angled arrangement

Supercharger: Gear driven - centrifugal

Cooling:  Fresh water

Maximum RPM: 2400 rpm, 2000 rpm sustained

Rating: 1200, 1350, 1500 depending on year of manufacturing

Fuel: 100 Octane gasoline

 

Fuel Consumption at 40 knots:

Top speed at 40 knots, running three engines, 474 gallons per hour. Full fuel load (3,000 gallons) 6.3 hours.

 

Fuel Consumption at 40 knots:

Maximum sustained speed at 2000 rpm, running three engines, 292 gallons per hour. Full fuel load (3,000 gallons) 10.3 hours, range radius of 259 miles at 35 knots, 518 miles total.

 

PTI-head-08-1.gif

Link to post
Share on other sites

Enig med SW - med 2x650 hk bensinmotor uten overladning av noe slag vil det jo ta et kvaret av fjorten dager å få et slikt skip opp i fart med en bensinmotor i og med at dreimomentet ligger så høyt på en bensinsugemotor.

 

Scrutinizer perker på et interessant fenomen med at det omtrent ikke er utviklet nye bensinmotorer for båter de siste 20 åra. Denne dieselavgiften er jo bare en lokal greie i Norge som er et relativt litet marked for de store, globale båtprodusentene. Det hadde jo vært morro om det hadde skjedd en utvikling på bensinsiden også - f.eks. Volvo's V8 på 315 hk. Den er jo en liten perle i bil i hvertfall. Noen som vet hvorfor motorprodusentene prioriterer diesel så sterkt for fremtiden?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sikkert annonsen på YW som er feilkodet. Jeg tør nesten spise hatten min på at det er 2X650 diesel det er snakk om.

Jeg sendte en forespørsel til agenten i Spania som har båten for salg og ba om ytterligere opplysninger om motorene. Har vel egentlig en misstanke jeg også om at det kan være en feilkoding?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...