Jump to content

Dieselaksjonen: Verditap på båt med dieselmotor


Hydrox

Recommended Posts

Statistikk ?

Beregnet utfra antall båter totalt eller pr segment ?

 

Kan vel også ha sammenheng med at dieselbåtene ofte er større med mer utstyr og ofte et annet bruksmønster som øker brannfaren ift mindre åpne bensinbåter ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Min ukvalifiserte gjetning innen dette emnet er at svaret vil bli både ja og nei!

Ja, flybridgebåter med 2Xdiesel og gamle halvplanere med store dieselmotorer vil falle i pris.

Seilbåter med diesel vil øke i pris.

 

Diskusjonen har stort sett dreid seg rundt spørsmålet om diesel vil tape popularitet i forhold til bensinbåter. Langt i fra. En bensinslukende innenbords er det fortsatt svært få som vil ha. Her er det diesel som gjelder og det vil det være lenge enda. Når det gjelder små daycruisere vil man kanskje se en liten dreining mot mere utenbords firetaktere med bensin. Her er teknologien kommet langt med hensyn til støy og forbruk etc.

 

Den store forskjellen vil nok imidlertid bli en dreining fra flybridge og dieselcruisere med +200Hk og over til seilbåt.

Jeg gjorde selv en meget gjennomtenkt og nøye vurdering før jeg kjøpte ny båt i juli i år. Hadde hatt motorbåt i alle år hvorav den siste var en Scand Baltic som jeg forøvrig var meget fornøyd med.

Min vurdering ble gjort mellom båtene Flem 340, Viksund 340/360 og Barracuda 1100 på den ene siden mot Bavaria 46 på den andre.

Etter nitidige vurderinger og besøk på utallige :crazy: messer ble min konklusjon Bavaria 46.

Følgende forhold var avgjørende for meg:

1. Stor sannsynlighet for at avgiftsfri diesel var historie innen et par år.

2. Mye større båt med mere plass for like mye penger.

3. Seiling var en ny og facinerende opplevelse som mange "gamle" motorbåteiere skrøt av.

4. Driftsutgifter, Aldri en tanke ofret på at man skulle begrense de unyttige turene til Danmark f.eks.

5. Har jeg det egentlig travelt på sjøen??

Well, fant ut at jeg har det litt travelt av og til så jeg kjøpte en 13 fots RIB med 50Hk til å slepe bak :lol: (Bensin vel og merke :wink: )

 

Har ikke angret et sekund ennå så til alle dere powerboaters som vurderer nytt. Hva med Seil??

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kansje dette spodde verditapet på båt med diesel kommer til å avhenge litt på hvor i landet man bor. På østlandet er det mange som kjører bensin og det kommer de nok til å fortsette med. Her på vestlandet er folk skikkelig innbarka dieseltilhengere og jeg tror ikke det kommer til å snu seg.

Kjøpte selv en båt med V8 bensin for ikke så lenge siden, båten lå på vestlandet og jeg fikk den så billig at jeg syntes synd på eieren. Den lå til salgs i mange måneder og det var nok pga bensinmotoren. Det må vel også nevnes at dette er en populær norsk klassisk daycruiser i fra Windy.

Nå er motoren solgt og gjett hvilken landsdel den gikk til........ Jepp, østlandet.. ;)

 

Nå gleder jeg meg bare til å gli utover Korsfjorden i 34 knops marsjfart med flett ny dieselmotor. En sex sylindret Steyr som maler som en katt under maskinromsluken min. Den nye motoren er ikke kjøpt enda, men at det blir en Steyr er 99% sikkert....

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt galt, kostet diselen ca 2 kroner for ca 10 år siden. Nå har den tredoblet seg uten at det harl agt en demper på båtbruken. Verdien på godt holdte båter har steget jamt og trutt uavhengig av dieselprisen.

Det er mulig den nye avgiften legger en demper på markedet i starten, men mitt tips er at det går ikke mange månedene før alt er glemt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Dette tipset vil jeg gjerne sette penger på.. skibsplast ohoi for det er bankeren.... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Norske mann i hus og hytte, som fortsatt er husmann for Staten til tross for at husmannsvesenet ble avskaffet for nærmere hundre pr siden, godtar det meste ovenfra i ydmyk lydighet men lar seg aldri kue og fortsetter derfor båtlivet som før :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Blir interessant å se hvordan dette påvirker båtlivet. Noen båter må nødvendigvis bli billigere, men jeg tror kanskje den største taperen blir han som driver Marina langs kysten. Her i sydnorge har de hatt noen fete år der de har skrudd opp marginene sine på diesel med mange, mange prosent. Med de nye avgiftene tror jeg de blir nødt til å gi avkall på noe av dette,- i alle fall i første omgang. Folk vil ikke være villig til å betale 2-3 kroner mer for "Båtdiesel" enn for "Bildiesel". Så får vi se hvor lenge de gidder å drive.

For øvrig så synes jeg ikke det gjør noe om enkelte av våre nye "båtvenner" finner seg andre fritidsaktiviteter. Jeg tenker på typen som kjører "bil" på sjøen. Fortest mulig ut i skjærgården der "alt er fritt og det er lov til å gjøre som man vil". Fram med engangsgrillen (som han velvillig legger igjen til neste mann). Griser og bråker og bytter ut maten fra Menyposen med søppel som han også velvillig legger igjen til neste mann.

Satt på spissen? Ja,- men ikke veldig.

Ser fram til neste sesong. Tror den blir bra.

Link to post
Share on other sites

"alt er fritt og det er lov til å gjøre som man vil".

Desverre er det slik at idioter finnes det i alle leire. Er redd for at disse ikke forsvinner med en avgiftsøkning. Men det hadde vært deilig om det virka :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...