Jump to content

Dieselaksjonen: Verditap på båt med dieselmotor


Hydrox

Recommended Posts

Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon.

 

Ikke for å være vanskelig, men om du hadde hatt en enkeltinstallasjon hadde nok forbruket gått ned ytterligere, av den enkle grunn at det blir mindre motstand, og mindre vekt som skal gjennom vannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i de siste dagene sluttført et kjøp av dieselmotor (bytter ut Bensin V8 med en KAD43P). Var jo et lite sjokk med ny diesel avgift, men har egetlig ikke angret.

Jeg slipper bensin damp og får en mer driftsikker motor.

Det som blir spennede er om det blir tilgjengelig avgifstfri diesel i Marinaene, eller om jeg må kjøpe meg noen store Jerry kanner.

Har sammenlignet med svenske priser på dieselmotor, men det kommer stort sett ut på det samme som her hjemme. (I det minste om man skal betale HK avgiften)

Link to post
Share on other sites

Man kan jo kikke på bruktprisene i Sverige. Det vil vel være en god indikasjon på hvordan markedet vil se ut her etter en tid med høy dieselavgift.

Slett ikke. Bruktbåtprisene i Sverige bærer nok mer preg av at de har et felles marked med resten av EU. Hva hadde skjedd med brukbåtprisene i Norge om vi hadde sluppet å betale MVA på bruktbåter kjøpt i et eller annet EU-land?

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i de siste dagene sluttført et kjøp av dieselmotor (bytter ut Bensin V8 med en KAD43P). Var jo et lite sjokk med ny diesel avgift, men har egetlig ikke angret.

Jeg slipper bensin damp og får en mer driftsikker motor.

Det som blir spennede er om det blir tilgjengelig avgifstfri diesel i Marinaene, eller om jeg må kjøpe meg noen store Jerry kanner.

Har sammenlignet med svenske priser på dieselmotor, men det kommer stort sett ut på det samme som her hjemme. (I det minste om man skal betale HK avgiften)

Hvis du har bensindamp i båten så kan årsaker være att det er mangel på vedlikehold :wink:

Personlig så tror jeg du skal lete lenge før du finner en Volvo V8 / chevrolet motor som er mere driftsikker .

 

Jeg synes det er på tide att dere med diesel slutter og rakke ned på oss som ikke hadde råd eller ikke ville ha diesel motor .

Link to post
Share on other sites

Hva hadde skjedd med brukbåtprisene i Norge om vi hadde sluppet å betale MVA på bruktbåter kjøpt i et eller annet EU-land?

Denne saken er nå klaget inn for ESA og vil muligens bli behandlet av domstolen i november i år..... men det vil ta noe tid siden norske myndigheter har enkelt moms unntak i sin EØS vatale så intet er gitt i denne saken... Referase er Seilas nummer 6/2008

 

Hva en dom mot Norge vil medøfre for norske bruktbåtpriser kan en jo selv tenke seg....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor stor mener du besparelsen er kontra enkeltinstallsjon?
Vel, mulig jeg ikke helt skjønte hva du mente, men jeg har da en enkel installasjon 200 hk volvo, og kan vel da også gå sakte med et forbruk på ca. 0.8 l/nm, eller hva?

Beklager men jeg har hverken tid eller anledning til å dra hele denne argumentasjonsrekka enda en gang, og får heller vise til hva jeg har skrevet om emnet tidligere.

 

Men til Nøtterøy, man må sammenmligne epler med epler. Gitt at man har en motorkraft på feks 400hk til disp. slik jeg har. Går man da i sakte sakte fart (deplasementsfart dvs <6kn) har man en stor fordel om disse 400 hestene er fordelt på 2x200hk kontra 1x400hk. Kluet er da å kun gå på den ene motoren ikke sannt, og la 200 hester stå å hvile på stallen.

 

Hvis jeg fyrer en motor til må jeg ned i et turtall nærmere tomgang for å beholde mine 6 kn. Ett så lavt turtall gir meg problemer både med temperatur, soting og lading.

 

Øker jeg turtallet på begge motorene, og legger meg der jeg lå med en motor, øker hastigheten marginalt, fra 6 til 6,8kn, samtidig med at forbruket dobles.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Samtidig tror jeg at de som vil ha en stor Cabincruicer på 35-45 fot eller mer med flight bridge, fremdeles vil ha nettop det. De vil neppe velge V8 bensin som alternativ til rekke-6'er diesel. Så i dette skiktet vil nok markedet forbli uendret.

 

Når det gjelder båter i segmentet under kan det tenkes at vi får endringer. Kanskje flere velger halvplanende snekker fremfor en helplaner for å få ned forbruk?? Tror fremdeles vi snakker om diesel motor i disse båtene fremover.

 

Når det gjelder DC under 24-25 fot kan det tenkes at det blir en vridning bort fra Volvo D3 og Mercruicer 1,7TD mot utenbords bensin'er.

 

Jeg tror dette er en helt riktig analyse. I den grad avgiften vil ha noen betydning for valg av motortype, så vil det slå ut kraftig "nederst", og betydelig mindre desto større båt det er tale om. Jeg føler meg rimelig trygg på at det ikke er noen som seriøst ville vurdere bensin-installasjon i f. eks. en Riviera 925, en Skilsø 33 eller en Viksund 340. Alle større båter der dreiemomentet er vel så viktig som effekten vil fortsatt få installert dieselmotorer. Det er nok ikke bare prisen på drivstoffet som avgjør hva som installeres.

 

En annen sak er at dette utslaget ikke nødvendigvis kommer med en gang. Det blir antakelig heller en mer avventende utvikling, kanskje i forhåpning om at avgiften endres eller faller bort senere (01.01.2010 ... :wink:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men til Nøtterøy, man må sammenmligne epler med epler. Gitt at man har en motorkraft på feks 400hk til disp. slik jeg har. Går man da i sakte sakte fart (deplasementsfart dvs <6kn) har man en stor fordel om disse 400 hestene er fordelt på 2x200hk kontra 1x400hk. Kluet er da å kun gå på den ene motoren ikke sannt, og la 200 hester stå å hvile på stallen.

Det er jo igrunnen det som er spørsmålet, hvor stor mener du den fordelen er? Grunnen til at jeg spør er selvfølgelig at dieselforbruket gjenspeiler den effekten du faktisk tar ut av motoren der og da, ikke den effekten du kan ta ut ved kjøring på full pinne.

 

Jeg vil tro at forbruket faktisk er omtrent likt, slik man kan se denne tråden.

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at dette utslaget ikke nødvendigvis kommer med en gang. Det blir antakelig heller en mer avventende utvikling, kanskje i forhåpning om at avgiften endres eller faller bort senere (01.01.2010 ... :wink:)

 

 

Noen som spår regjeringsskifte :wink: .............oooooooooooppppps....det var visst politikk :nono:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er jo igrunnen det som er spørsmålet, hvor stor mener du den fordelen er? Grunnen til at jeg spør er selvfølgelig at dieselforbruket gjenspeiler den effekten du faktisk tar ut av motoren der og da, ikke den effekten du kan ta ut ved kjøring på full pinne.

Jeg vil tro at forbruket faktisk er omtrent likt, slik man kan se

 

Ved et forbruk på 0,5l/t bruker du omlag 25hk. Skal du ta ut kun 25hk av en motor på 400hk vil du etterhvert få problemer med soting og kjølevannstemperatur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel, mulig jeg ikke helt skjønte hva du mente, men jeg har da en enkel installasjon 200 hk volvo, og kan vel da også gå sakte med et forbruk på ca. 0.8 l/nm, eller hva?

 

Jeg har en Baltic som du, men med en TAMD40 ombord. Jeg har et gjennomsnittforbruk i sesongen på litt over 6 l timen over totalt ca. 100 timer. Som du forstår så er det nesten bare lunkekjøring i 6-7 knop. Gir på en gang i mellom dersom sjøen er litt rufsete, men det blir ikke ofte. Om jeg bare skulle gå i 6-7 kn. så vil jeg vel tro at jeg kom ned på 5 tallet pr. time. Om jeg ikke tar helt feil så betyr det at jeg da tar ut i underkant av 30 hk (5,5 L/time)

Det kan jeg leve med.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne avgiftsøkningen gjør at folk ikke kjøper større båt en de har bruk for. Slik det har vært har folk som kunne greid seg med 20-22 fot kanskje kjøpt en 30 foter med dieselmotor, da disse ikke er dyrere å bruke enn en 20 foter med bensin.

 

Jeg tror med bakgrunn i avgiftsøkningen på diesel og renteøkning vil eiere av store dieselbåter oppleve et ragnarokk høsten 2007. Prisene vil rase så langt ned som ingen ville trodd på forhånd.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

ADNOH - den store diskusjonen du åpner for er jo hvor stor båt man har behov for. Og der finnes det mange ulike oppfatninger av hva man har behov for. :yesnod: Jeg tror mange her overhode ikke har problemer med å se at de har behov for litt mer, bare litt mer båt - kanskje 3 fot mer kanskje

 

Ragnarokket tror ikke jeg så mye på - men at det er og vil bli et press i markedet på bruktbåter tror jeg. Men en del merker er utsolgte for nye båter for 2007 sesongen, hvilket denne annonsen kanskje er et resultat av? Men en del båteiere har nok for høye forventninger om verdien på sin båt, og kanskje også legger de litt for lite arbeid i å selge drømmebåten til neste eier

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne avgiftsøkningen gjør at folk ikke kjøper større båt en de har bruk for. Slik det har vært har folk som kunne greid seg med 20-22 fot kanskje kjøpt en 30 foter med dieselmotor, da disse ikke er dyrere å bruke enn en 20 foter med bensin.

 

Jeg tror med bakgrunn i avgiftsøkningen på diesel og renteøkning vil eiere av store dieselbåter oppleve et ragnarokk høsten 2007. Prisene vil rase så langt ned som ingen ville trodd på forhånd.

 

Meget godt sakt :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler egentlig på at diesel-båter kommer til å synke i verdi med det nye statsbudsjettet. Selv om evt. diesel kommer til å koste det samme som bensin bruker den halvparten i timen av hva det en bensinmotor bruker. Selv tror jeg de vil få problemer med å øke dieselprisen. De vil få hele transportbransjen mot seg og får vi i bransjen med oss nok til streik pga. dieselprisen skal jeg absolutt være med. En ting er sikkert og det er at denne regjeringen sitter ikke lenger enn de må..

Link to post
Share on other sites

Men en del merker er utsolgte for nye båter for 2007 sesongen, ....

 

Som jeg forstår "systemet" så bestiller/kjøper forhandlerne produksjonen fra produsentene. Det som da er spennende er om det er produsentene eller forhandlerne som er utsolgt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche - det varierer fra merke til merke. Jeg kjenner bare systemet på Windy og Nidelv. På begge disse merkene reserverer forhandlerne et visst antall båter i produksjonsplanen for å sikre seg et visst antall båter som de tror de vil selge.

 

Windy er utsolgt for mange modeller for 2007, dvs at forhandlerne har solgt alle båtene som de har reservert og litt til slik at Windy nå ikke har kapasitet til å produsere fler båter av visse modeller. Jeg vet bla om et medlem her som fikk beskjed om at det ikke var Windy 33 å oppdrive for 2007. Det var rett etter messa i september.

 

Det blir omtrent som på Hallberg Rassy. Skal du ha en HR 40 må du vente til 2008/2009 sesongen fordi ordrebøkene er fulle. Da bør man være rimelig sikker på at ikke noe dramatisk hender i privatøkonomien på denne tiden

Link to post
Share on other sites

Mouche - det varierer fra merke til merke. Jeg kjenner bare systemet på Windy og Nidelv. På begge disse merkene reserverer forhandlerne et visst antall båter i produksjonsplanen for å sikre seg et visst antall båter som de tror de vil selge.

Det er flere som har dette systemet. Forhandlerne sender inn en ønskeliste med antall båter av hver modell og får tildelt en kvote, og så gjøres det litt omfordelinger etter hvert. I tillegg så er det en del som ombestemmer seg etter å ha betalt inn forskudd (eller er det banken eller den bedre halvdel?) :wink:

 

De som ombestemmer seg er en egen historie. Er de heldige har forhandleren noen på venteliste og kansellerer bestillingen for en liten kostnad. Er de optimister forsøker de å selge sin plass i køen selv uten det minste tap og kanskje litt fortjeneste. Er de desperate så blir båten tilbudt med litt rabatt. Er de riktig uheldige kan de vinke farvel til hele forskuddet. :seeya: Har sett alle varianter bortsett fra den siste den siste tiden.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner bare systemet på Windy og Nidelv. På begge disse merkene reserverer forhandlerne et visst antall båter i produksjonsplanen for å sikre seg et visst antall båter som de tror de vil selge.

 

Windy er utsolgt for mange modeller for 2007, dvs at forhandlerne har solgt alle båtene som de har reservert og litt til slik at Windy nå ikke har kapasitet til å produsere fler båter av visse modeller. Jeg vet bla om et medlem her som fikk beskjed om at det ikke var Windy 33 å oppdrive for 2007. Det var rett etter messa i september.

Jeg kan bekrefte at også Nidelv er utsolgt for flere modeller for leveranse i 2007. Disse modeller, spesielt de litt større, kan du idag ikke få levert før 2008. Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir omtrent som på Hallberg Rassy. Skal du ha en HR 40 må du vente til 2008/2009 sesongen fordi ordrebøkene er fulle. Da bør man være rimelig sikker på at ikke noe dramatisk hender i privatøkonomien på denne tiden

 

spelar ingen roll.......även om du själv skulle vara bankrutt den dagen om 2 år du skall löse ut båten

så står det någon på kajen som vill ta över ditt kontrakt..o få sig en splitter ny båt för säsongen.... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så stor etterspørsel skulle man tro at enkelte kunne spekulere i dette.

 

1. Bestille båt

2. Selge plassen sin i køen til høyestbydende når sesongen for leveranse nærmer seg.

 

Noe å tenke på?

 

Ja selvfølgelig kan du spekulere, men som med all spekulasjon finnes det jo risiko. Dersom av en eller annen grunn bunnen faller ut av markedet i tidsrommet mellom kontraktsinngåelse og leveringstidspunkt, sitter du med Svarteper.

 

I realiteten er det jo det samme som å investere i en kjøpsopsjon eller futures kontrakt, det kan bli både gevinst og tap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...