Jump to content

Dieselaksjonen: Verditap på båt med dieselmotor


Hydrox

Recommended Posts

Jeg synes det er på tide att dere med diesel slutter og rakke ned på oss som ikke hadde råd eller ikke ville ha diesel motor .

 

Ingen grunn til å rakke ned på noen syntes jeg da. Har nettopp kommet tilbake etter noen uker i Junaiten og som vanlig ruslet jeg rundt i favoritt havna og spurte og grov om hva de syntes om saker og ting. De skjønner ikke helt hvorfor mange nordmenn foretrekker diesel. Nå er bensinen adskillig billigere men ikke en eneste en jeg snakket med hadde vurdert diesel selv da de så over USD 3 pr gallon. I går la den på USD 2,03 pr gallon. Diesel ser ikke ut å være særlig etterspurt for gjennomsnitts båteieren. Enhver er lykkelig i sin private himmel. I min himmel er det dieselmotor men er ikke fremmed for bensin motor,men da må det bli påhenger.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange historier om hvor mye drivstoff disse bensinbåtene bruker , men jeg har hørt en historie om 2 båten (samme type båt og fot ) som kjørte fra a til b der a hadde bensin og b hadde diesel farte var ca 30 knop men forbruket var størt på dieselbåten :crazy: men nå hører det til historien også att bensinbåten hadde 50% mere hk til disp .

 

Det jeg vil fram til er att det er mange faktorer som spiller inn på hvor mye drivstoff vil bruker :yesnod:

Link to post
Share on other sites

EN DIESELMOTOR BRUKER 60% MINDRE DRIVSTOTT ENN EN BENSINMOTOR !!!!!!

 

Mn må ikke glemme brannfaren ved en bensinmotorer i båt !!!

 

Dette er vel kune en myte som dieselfolken snakker om .

Hvis vil glemmer Draco sin problemer på 80 tallet så er det vel ikke så mange bensinbåter som har tatt fyr i senere tid .

 

Så kan ma spørre seg om hvor ofte bytter folk drivstoffslange på båten å hvordan er kvalitet på denne ?

 

Personlig velger jeg og kjøpe en som tåler mye og holder lenge .

IMGP1593.JPG

Link to post
Share on other sites

For oss med snekke på 5-6 tonn handler del mye om å ha et ok dreiemoment på lavt turtall? Jeg er nok litt "skrudd" i mitt syn på motorer for i bil vil jeg ha bensin, men i båten er diesel tingen for meg. Om det er påvirkning fra miljøet rundt meg er fornuft aner jeg faktisk ikke...

 

Uansett så er det kun Crecent'en som får bensin når jeg er utpå.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Dette er vel kune en myte som dieselfolken snakker om .

 

Så kan ma spørre seg om hvor ofte bytter folk drivstoffslange på båten å hvordan er kvalitet på denne ?

 

Jeg har selv hatt brann i en selby 27, her stod det en ford/ sabb diesel. Problemet var akkurat dieselslangene som var problemet. Det var lekket fra returslangen og ned på asbestisolasjon på eksosrøret rett etter turboen. Denne brannen døde ut fordi den ble kvelt, men ville ikke ha vært ombord om det var bensin. Så at det gikk så bra som det gikk er jeg ikke tvil om at det er pga det var en dieselmotor :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun personlig kjennskap til en båtbrann, og det var i en seilbåt midtfjords til Skagen...

Jeg var ikke ombord, men seilte samme rute under Hovdan-Skagen, båten som tok fyr huset en vennegjeng av meg som skulle møte oss i Skagen.

Det tok fyr i motorrommet, 3 av gutta lå nede og sov mens 2 satt oppe. Ble fortalt at det plutselig veltet røyk ut fra cabinen, det var leit å se, svei i øya, samt at brannen var lei å slukke siden tilkomsten til motorrommet på de fleste seilbåter kan være vanskelig.

 

Det endte heldigvis bra, men gutta fikk "skrekken" for å si den mildt....

Link to post
Share on other sites

Jag har vært vitne til en båtbrann. Det var en daycruiser (bensinmotor) som lå i ro på vannet ca 50 m fra meg. Det gikk ca mindre enn et minutt fra jeg så de første flammene til båten var helt overtent. De som var ombord prøvde å slukke, men ga opp temmelig raskt og hoppet overbord.

 

Skremmende opplevelse :eek:

Link to post
Share on other sites

.

. Ble fortalt at det plutselig veltet røyk ut fra cabinen, det var leit å se, svei i øya, samt at brannen var lei å slukke siden tilkomsten til motorrommet på de fleste seilbåter kan være vanskelig.

 

Båtbrann er alles skrekk, og enig her att tilkomsten til motorrommet til seilbåter er vanskelig. Men

her har Bavaria sparret ut ett hull i trappen, som er dekket til med brannhemmende "papp". Ved brann stikker du hull og setter slangen på brannslukningsapp rett inn. Meget smart.

 

under laveste trappetrinn er sparret ut med lokk for skifte av impeller. Små ting men betyr veldig

mye når du trenger det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du vet Tysk grundighet og kvalitet baatsman... der er både sikkerhet og service vennlighet satt i første rekke... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ingen seilbåtentusiast her men jeg så en båt maken til din for litt siden og de tekniske løsningene som synes utenfra virket flott gjennomført og gjennomtenkt.

tror det er første gangen jeg har festet meg med noe som helst ved denne typen plast/alu båter.

 

dette var ved en tur inn i en relativt stor seilbåthavn via sjøen så det var nok av båter å sammelikne med.....

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange historier om hvor mye drivstoff disse bensinbåtene bruker , men jeg har hørt en historie om 2 båten (samme type båt og fot ) som kjørte fra a til b der a hadde bensin og b hadde diesel farte var ca 30 knop men forbruket var størt på dieselbåten :crazy: men nå hører det til historien også att bensinbåten hadde 50% mere hk til disp .

 

Det jeg vil fram til er att det er mange faktorer som spiller inn på hvor mye drivstoff vil bruker :yesnod:

 

Så vil jeg tro at gierkasse/ drev, utveksling og propell anlegg spiller en vesentlig rolle i forhold til drivstoff og ytelse i eks. ovenfor. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Men her har Bavaria sparret ut ett hull i trappen, som er dekket til med brannhemmende "papp". Ved brann stikker du hull og setter slangen på brannslukningsapp rett inn. Meget smart.

 

Har inntrykk av at dette er blitt standard på alle nye båter? Smart uansett!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenk de som har kjøpt ny diesel-bil. Hadde de ventet i 2 måneder hadde de spart kanskje 20 000,-

Hvem i såfall skulle dekke deres "tap"?

 

Nei, kjøper en noe, må en regne med det at prisene kan gå opp/ned rett etterpå, ingen garantier mot dette!

 

Eller risikerer å måtte betale 150000 mer hvis bilen ikke blir levert før nyttår, er økningen på diverse diesel SUVer etter nyregjerings herjinger :headbang:

Link to post
Share on other sites

Beklager, men størrelsen på båt og motor er oftest på linje med størrelsen på lommeboken.

Dette får ingen betydning. Dukan kan jo håpe på et billig røverkjøp, men ikke bli skuffet om du mislykkes.

Min båt blir det ikke.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at dette er blitt standard på alle nye båter? Smart uansett!

På seilbåter ser det ut til å være standard på mange merker. På motorbåter har det ikke så stor effekt med mindre man har en tankbil med pulver da :lol: hos oss er det atuomatisk brannslukkersystem med gass som løses ut om temperaturen i motorrommet overstiger en viss grense.

Link to post
Share on other sites

Joda Bitteliten, er klar over det, men min kommentar var til en stolt Bavaria-eier som påpekte det fortreffelige arrangement som hans seilbåt har! Så i mitt svar så tenkte jeg kun seilbåt!

 

På mine båter med utenbordsmotor, så har jeg hverken et lite hull eller et brannslukkersystem med gass, men kun et skarve likte brannslukningsapparat. Tror derfor det beste for meg er å holde meg i svømmeavstand fra land for er ikke så sikker på om et lite pulverapparat er nok til å unngå den store katastrofe!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at båter med dieselmotor blir vanskeligere å selge til den prisen vi betale i dag. Når noen skal kjøpe båt tenker de sikkerhet. En dieselmotor er mer driftsikker enn bensinmotor. Brannfaren er mindre med diesel og den vil båteiere betale litt ekstra for - tror jeg!!

Link to post
Share on other sites

Det er sånn med stolte Bavaria eiere. Fornøyd med båten, fornøyd med livet. :yesnod:

Dette var som jeg skulle sagt det selv....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...