Jump to content

Valg av gummibåt - hva er bra og hva er dårlig?


Speedy

Recommended Posts

Jeg har en Zodiac Cadet 240 som jeg kjøpte ny i vår. Min er den billigste/letteste med spiledørk. Jeg er ikke sikker på at jeg ville valgt den dørken igjen. Den finnes jo med finerdørk og med oppblåsbar kjøl også tror jeg. Jeg har jo bare en sesongs erfaring, men kvaliteten virker veldig bra.

Jeg har en 4 hk firetakter fra Johnson på min og synes vel det er i minste laget. Motorstørrelse har jo også meg hvordan du henger jolla fast i moderskipet. Dersom du bruker snapdaviter og tar motoren av og på jolla hver gang den skal brukes så spiller jo vekten inn her. Min 4 hk veier 25 kg, og det er i meste laget for meg, så til våren blir det skikkelige daviter så motoren kan henge på hele tiden. Da blir det kanskje et motorbytte til 6-8 hk med tiden også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

men ikke kjøp med oppblåsbar dørk, det er noe dritt. Vinglete og fælt og bevege seg på.
Mulig det er slik på Achilles, men jeg har bare positive erfaring. Blir nesten like hardt og stabilt som finer når det er er godt med luft i. Båten blir jo veldig lett med slik dørk. Og foreløpig er det i alle fall godt med luft - lekker ikke enda, og det har heller ikke gått hull selvom det er 3 unger som har med seg MYE sand og stein ombord.

 

Min 4 hk veier 25 kg
Vurderer selv en Tohatsu 9.8 HK - den veier kun 26 kg.
Link to post
Share on other sites

Ja totaktere er jo adskillig lettere.

Men 26 kg er jaggu nok å løfte opp og ned på en vinglete gummibåt synes jeg. Nå har vel ikke jeg verdens beste rygg heller så det kommer naturligvis an på formen. Ser imidlertid frem til den dagen jeg har fått montert daviter så motoren kan bli hengende på jolla hele sommeren.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vurderer selv en Tohatsu 9.8 HK - den veier kun 26 kg.

 

Har selv en slik motor og denne kan jeg anbefale varmt. Det går helt fint å løfte denne opp på rekka. Jeg er heller ikke verdens sprekeste i ryggen - men med litt forsiktighet går det greit med 26 kg.

 

Når det gjelder båt, har jeg en Aquaquick 3,0 m. Båten er grei og jeg jeg er stort sett fornøyd med denne. Har imidlertid hatt en reklamasjon vedr. lekkasje, som viste seg å komme fra selvlenserventilen.

 

Når det gjelder tyveri, er jo dette en temmelig stor risiko når det gjelder gummibåter. Disse er svært populære og lette å kvitte seg med som tyvgods. Man får oppgjør fra forsikringsselskapet, men med fratrekk av egenandel. Derfor er det uansett svært ergelig å miste jolla på denne måten. Selv var jeg utsatt for et forsøk på tyveri av min jolle nå i høst. Denne var sikret med låsewire og herdet lås - sikret til låsebøylen på motorbraketten. Verken lås eller wire var forsøkt brutt opp, men låsebøylen på braketten var klippet rett av. Motoren som hang på rekka var sjekket ved at trekket var tatt av. Tydeligvis hadde tyven(e) gitt opp straks de så at også denne var sikret med wire og herdet lås. Jolla var fjernet, men ble funnet igjen ved en brygge like i nærheten - klar til avhenting. Har nå montert en kraftig låsebøle i herdet stål med "knekk mutre" i motorbraketten. Man skal i teorien nå ikke kunne bryte denne bøylen uten bruk av seriøst verktøy - som skjærebrenner etc.

 

En kan aldri få sikret seg 100 % mot tyveri, men det går alltids an å gjøre tyvenes jobb så vanskelig som mulig :nono:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser også at det er noe som heter Zodiac Cadet 260 på nettet....

Noen som har sterke / svake følelser for denne?

Hva er en slik verdt m/ motor? Hva er anbefalt motorstørrelser på denne?

 

Zodiac Cadet kommer i 3 versjoner. Egentlig 4, men det er tre vi omtaler her

 

Førs er det spilebunnstypen.

Fordeler

- Lett

- Lett å stue sammen & oppbevare

- Rimelig

 

Ulemper

- Vinglete som pokker i litt hastighet

 

Så er det trebunnstypen

Fordeler

-Solid og stabil,også med litt motorstyrke.

- Rimelig

 

Ulemper

- Vedlikehold på treplater

- Mye styr å pakke ned / vekk

- Vekt

 

Høytrykksbunn typen

Fordeler

- Vekt

- Sammenpakking og stuing

- Skånsom mot rumper og barneknær.

 

Ulemper

- Mindre solid enn trebunn.

- Dyr

 

Alt i alt er et nok trebunnstypen det selges flest av. Jeg har en Fastroller ( sammenleggbar høytrykksbunn, det er den desidert beste jolla jeg har eid noen gang. Min er FR 285,jeg skal kjøpe en til, den blir på 310cm. Enkelt sagt er jolla alltid for stor når den skal pakkes, løftes og bæres, og alt for liten når den skal brukes. Kompromisser,som alt annet...

 

En pent brukt Cadet kommer du til å ha nytte og glede av i årevis etter at de billigjollene fra Lidl og Netthandelen er havnet på skrapdynga. ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har som Leading Eagel en Silver Marine fra Netthandelen. Dette er fasit hittil med en ny 8 hk

Tohatsu på hekken.

 

8 hk er litt for mye med single kjøring. Vann spruter inn fra bærehåndtakene bak. Men ok med

flere i båter. Plast lakken sitter litt løst på toftene. Ellers har jeg ingen negative erfaringer med båten. Med 2 voksne i går den helt fint. Til ca 4000,- er den verdt summen.

 

Har også en Hardplast 2003 mod AL320 med 10 hk og rattstyring. Denne båten er helt topp,

gode egenskaper i sjøen, selvlensende osv. Men negative er totalvekt på ca 170 kg.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I og med at gamlejolla ( Quicksilver 250) ble rappa av båten min en stille aftenstund er det forsikringsbeløpet som bestemmer hvor mye jeg skal legge ut for et tilsvarende kjøp.

Handlelisten ellers for moderskipet er så lang at jeg prioriterer ikke mye på en gummibåt / jolle i denne omgang. Det viktigste er bare å ha noe som henger der bak på hekken. Vekt er noe jeg heller ikke heger meg svært mye opp i da jeg fremdeles er "ung og sterk". Det viktigste er at jeg kan ha noe vi kan leke oss med når vi er på tur med ungene ( 3 og 6 år). Den Zodiac`en jeg har sett har "platebunn" og tolker det derfor til å være et godt kjøp....

Takker for mye og hyggelig lesning om dette temaet. :flag:

Link to post
Share on other sites

nei, jeg har mistanke om at de derre Silvermarine båtene er noe gedigent søppel.

Suzuki

 

Skulle ønske jeg aldri hadde sett denne tråden. Jeg kjøpte den aktuelle europrisjolla i sommer, og helt til idag har jeg vært meget fornøyd med kvaliteten på jolla i forhold til prisen.

Men nå...

Sitter bare og venter på at noe skal skje med den og planlegger et mulig nytt kjøp til våren...

Eneste positive er vel at den neppe blir stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vedr innlegg nr 28 - er helt enig i at 26 kg for motoren er tungt nok - også selvom jeg har "vanlige" davitere - ikke snap, og jeg tenker en del på vekten i forhold til dette. Det blir ganske tungt når det henger ytterst på denne armen og båten stamper i sjøen eller har god sjøgange. Jeg er ikke bekymret for hverken rygg eller davitere - men jeg er heller bekymret for glassfiber'n der daviterfeste er. Skal få laget med noen bedre fester i vinter som fordeler kreftene på en litt større anleggsflate i båten, eventuelt forsterke litt.

Link to post
Share on other sites

Ingen ting mere og diskutere kvaliteten på en jolle til 4 lapper. Den er dårlig, selv om noen her skulle retferdigjøre kjøpet sitt og "syntes"at jolla er bra så er blir den ikke bedre av den grunn. :sad:

Konkluksjonen er.

 

Skal man ha en skikkelig jolle som skal vare i mange år og brukes aktivt ikke kjøp en jolle til 4 lapper eksempelvis jolla på Europris. Det er IKKE en kvalitetsjolle som holder.

 

Men når det er sagt skal de få skryt av veldig god service/reklamasjonshåndering

(importøren) Jeg har reklamert nå 3 ganger med div feil og alt blir rettet. :smiley:

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte den rød til netthandelen for 2000 kr. Selv jeg skjønner jo at denne ikke kan måle seg med en jolle som er like stor og koster 10 000. Spørsmålet for hver enkelt blir da om den er verdt 5 ganger så mye eller ikke. Godt mulig den er det om man f.eks skal på jordomseiling eller er flink til å holde ting så den varer i 30 år. For meg tror jeg netthandelen var riktig valg.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er virkelig synd, når man forsøker seg på en seriøs og ryddig debatt, å til stadighet å bli møtt med at man er ”missunnelig”. Jeg vil ha meg frabedt å bli omtalt som ”misunnelig”, enkelt og greit. Både i denne debatten, og i avgifter på dieseldebatten dukker påstandene om misunnelse opp, gjerne når folk er i ferd med å gå tomme for argumenter.

 

For ordens skyld, kan du tenke på ett eneste godt argument for hvorfor jeg som har kjøpt en

( sikkert altfor dyr ) jolle til 12-13000kr, skal være misunnelig på en jolle til 4000kr ?

 

Som jeg tidligere har vært inne på, Zodiacen er overlegen på absolutt alle tekniske områder, fra ventiler, dukkvalitet, passform, tilpasning av paneler, årer og åregafler, vekt, design og dørkløsninger. Finner du et punkt ( annet enn pris ) som er bedre på en Europris eller Lidl jolle, skal jeg spise Zodiac brosjyra mi med dressing

 

Når brukerne og kjøperne av enkelte av disse rimelige jollene, legger ut sine erfaringer, som rett og slett tyder på at sakene ramler i småbiter, er de også ” misunnelige” også da ?

 

Til slutt; jeg sier ikke at en sånn billigjolle ikke kan gjøre nytten. Jeg sier at en dyrere jolle er mye, mye bedre, holder seg bedre i pris ( om man vil opp eller ned i størrelse, ha en annen bunnbordløsning elns, så har en Zodiac fabelaktig god annenhåndsverdi..), men jeg vil allikevel helt klart anbefale en BRUKT kvalitetsjolle framfor noe som ikke holder mål. Jeg har selv vært borti 10-15 år gamle Zodiac`er som har vært pent håndtert, disse er nesten like fine i dag som de var nye. Dette fordrer dog sikkert spesiell pen og forsiktig bruk. De billige jollene er f.eks sikkert et helt rett for de som ikke bruker jolla så mye, men har den mest nedpakket om bord. Eller bare har den med på 2 uker sommerferie. Og sikkert en rekke andre situasjoner også.

 

Så vær snill, ikke kall meg misunnelig. Det er en fordumming av debatten vi neppe er tjent med. I tillegg er sånne argumenter håpløse å imøtegå, der vi kan diskutere reelle tekniske løsnigner, dukkvalitet eller hva som er en ” for tung” jolle, kan man tross alt underbygge sine påstander med argumenter.

 

Lar vi oss kjøre ned på det nivået, kan jeg med sikkerhet hevde:

 

Jeg har størst kjærring. Ædda bædda ! :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg hadde en Bombard Aerotec 380 med 25hk for noen år siden og en bedre 12 foter tror jeg ikke finnes. Den veier 43 kilo og har glassfiberbunn. Den er konge i sjøen og i medsjø kjørte vi ifra alle andre båter med 25hk. Selv cyber 370 med 25hk.

Men den er vel 2 fot for stor, men valiant lager veldig gode gummibåter som har god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Aerotec fra Bombard er en ypperlig båt. Men - den har nok aldri hatt glassfiberbunn.

Derimot har den en ypperlig fin høytrykksbunn, som er V formet innvendig. Var faktisk den første

helt oppblåsbare jolla med innvendig V bunn. Idag har Zodiac Fastroller Active VR noe av samme løsningen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:eek:

For ordens skyld, kan du tenke på ett eneste godt argument for hvorfor jeg som har kjøpt en

( sikkert altfor dyr ) jolle til 12-13000kr, skal være misunnelig på en jolle til 4000kr ?

 

Som jeg tidligere har vært inne på, Zodiacen er overlegen på absolutt alle tekniske områder, fra ventiler, dukkvalitet, passform, tilpasning av paneler, årer og åregafler, vekt, design og dørkløsninger. Finner du et punkt ( annet enn pris ) som er bedre på en Europris eller Lidl jolle, skal jeg spise Zodiac brosjyra mi med dressing

Suzuki

 

Er de Zodiacjollene så svindyre da, Suzuki? Jeg mener jeg betalte rundt 5.000,- for min nye Zodiac Cadet 240 i fjor høst.

Eller er det bare jeg som har fortrengt en alt for høy pris? :eek:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt å kjøpe ny RIB neste vår.

 

Som nevnt i innlegg #8 har jeg erfaring med 3 RIB'er og har vært godt fornøyd med Plastimos Tilos 2.8 m, men har fått noen skader som jeg ikke vet om er verd å reparere.

 

Narwalen var for tung - men god i skjøen.

 

Spilebunn var ubrukelig for oss, kunne bare kjøre i noen få knop uten at vannet fra bølger kom opp i RIBen.

 

Jeg er derfor interessert i flere opplysninger om aktuelle merker og typer.

 

Har sett litt på Zodiac CADET 285 FR - Aktiv V. Vet eksempelvis Suzuki om denne har dobbel bunn?

 

Ser Lars_Herman i innlegg # 24 trekker frem båt med aluminimumsbunn. Er det mer opplysning om denne AB_RIBen?

Link to post
Share on other sites

Min FR 285 koster vel omlag 13000 i dag ( dagens modell er litt enklere enn den jeg har ) mens Active - V versjonene koster nesten 15000,-

Vet du hva som er forkjellen på FR og Active-V? Ser temmelig like ut i brosjyren.

 

Endte opp med en Bombard AX 3 Aerotec selv nå i sommer. Det beste, etter mine kriterier, som jeg fikk på dagen når været var fint og vi skulle av gårde på ferie. Litt dyr, men ikke noe å klage på etter en sesong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...