Jump to content

Valg av gummibåt - hva er bra og hva er dårlig?


Speedy

Recommended Posts

Hei

Tenkte jeg skulle stille litt åpne spørsmål til alle de kunnskapsrike på nettet.

Jeg har blitt frastjålet min gummibåt Quicksilver 250 m/ 4 hk påhengsmotor :headbang::headbang::discuss: og har nå fått oppgjøret fra mitt forsikringsselskap.

Sitter her og lurer da på hvilken type båt jeg skal kjøpe inn igjen.

Noen der ute som vet om hva jeg hvertfall bør holde meg unna :confused:

Har lyst til å få til gummibåt med større motor. Noe av problemet er at båten jeg skal feste denne opp på er ikke mer enn 305 cm bred (Summer Family) og kan derfor ikke ha en som er mye større enn 9-10 fot. Har videre kun snap daviter fester som jeg tenkte å bruke igjen på ny gummibåt.

 

Det er jo forba...et irriterende å bli frastjålet slikt utstyr. Kan vi ikke få ha noe i fred uten at det må ligge hjemme under sengen. Skulle gjerne ha fått tak i vedkommende som var på visitt og rappet båten - ja da skulle han hvertfall få hilst på lange tunge ting jeg har liggende i båten.

 

Alle tips er gode tips.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Tja. vet ikke helt hva jeg skal si. Selv har jeg en Bombard 310 som jeg er meget godt fornøyd med. Stødig og grei båt som jeg har montert snap daviter på. Slepes greit i opp til ca 12 knop uten problem. De fåes i flere størrelser og fasonger. Tror det er Zodiac som lager de. Zodiac er vel også et greit og kurant merke. Ikke av de billigste, :crazy: men. Er jo blitt et marked for brukte gummibåter etter hvert også.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i sommer en gummibåt på Europris .

 

Nordic Marine mener at det er Silver Marine som produsere dem.

Jeg er meget fornøyd med den, Tar 9.9hk og sertifisert for3 voksne. Har hatt mye morro med den i sommer. Var ikke så avskrekken pris heller 5 flak.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Boombard 305 Tropic som er 305cm lang og kunne passet deg fint. Den er godkjent med 8kW(9,9hk) og fire personer såvidt jeg husker. Den har sammenlegbar stiv dørk som gjør den virker mere solid også for voksne. Den har også oppblåsbar kjøl som gjør den veldig rettningstabil både for motor og når den slepes. Men den er forholdsvis dyr, ca 10 store....

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt en Bombard305 Tropic med oppblåsbar kjøl. Viktig at den oppblåsbare kjølen holdes maks oppblåst - den vil lekke!

Hadde i utgangspunktet en 4hk på og det fungerte fint. Planet med en 75kg voksen og et lite barn.

 

Prøvde en gang med en 9,9hk(15hk) som båten jo er godkjent for og det var ingen success! Føltes meget ustabilt og utrygt så det kuttet vi ut med en gang.

Ville strukket meg langt for å få en gummibåt med fast bunn/kjøl=RIB!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at du legger vekt på største lengde ut fra hovedbåtens bredde, ville jeg dernest tatt stilling til skrogtype. Her har du vel fire valg:

- spiler

- oppblåsbar bunn

- enkel fast glassfiberbunn

- dobbel glassfiberbunn.

 

Innen hver av kategoriene er det store variasjoner. Eksempelvis er det betydelig forskjell på glassfibertykkelsen og dermed på vekta til de med støpte bunner.

 

Et annet forhold du også bør vurdere er behovet for hurtigkjøring.

 

Jeg har førsøkt RIB med spiler, enkeltbunn og dobbel glassfiberbunn, og for oss er dobbelbunn mest behagelig (flat dørk å gå på).

 

På båt med spilebunn hadde vi en 3 HK påhenger med innebygd bensintank. Dette var i en periode hvor vi prioriterte lett RIB.

 

Tidligere hadde vi en tung Narwal med 9.9 Hk (15 Hk).

 

 

Vi handler RIB hos Seatronic i Moss

http://www.seatronic.no/

som også har bra utvalg i reservedeler, bruker nå Plastimos Tilos, 2.8 m lang, vekt ca 45 kg.

Motor: Yahama 9.9 HK (15 HK).

 

Bunnen er laget av ganske tynn glassfiber, men vi kjører ikke "offshore".

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte også gummibåt ifra Europris, North Marine, produsert av Silver Marine. 9 fot. Den er solid og stødig, har 2 tofter, og tåler 10hk motor, koster 5 tusen.

Har en 8 hk på den og da planer den greit med 2 mann.(med ølpondus). med 4 hester planer den med 3 barn.

Kan anbefales.

Redigert av timex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gummibåt; evig tema det.

Mine 5 cent;

kjøp ikke søppel. Markedet oversvømmes av rimelige og tildels ubrukelige båter fra Østen. Duken er dårlig, liminger av tildels dårlig tilpassede paneler er stygt utført, lim er sølt overalt, bunnplater og akterspeil er av dårlig finer, som er mangelfullt behandlet ( at mange mener finer ikke har noe i båt å gjøre er en _Helt_ annnen sak. Årer er underdimensjonert, rustfrie detaljer er ikke rustfrie likevel, pumper er av svært dårlig kvalitet ( slanger, nipler og membraner ) og som kronen på verket finnes det ikke deler å få fatt i. I tillegg er ofte båtene i denne klassen tunge som bly.

 

Kjøper man et nogenlunde anerkjent merke, får man iallefall en importør i ryggen, med deler, service og garanti. Det finnes en rekke " middels " dyre fabrikater, som har fullt ut akseptabel kvalitet.

 

Så er man over i klassen,der båtene desverre blir svært dyre. Det er det en grunn til, i premium klassen er håndtverket førsteklasses, deler og utstyr er av meget høy kvalitet, detaljer er gjennomtenkt og båtene er maksimalt funksjonelle. Som en bonus er disse båtene ofte svært lette, selv om de er solide.

 

Enkelte anbefaler Hypalon joller ukritisk. Jeg mener disse er for tunge,og for dyre. Å betale 4-7000kr ekstra for en slepejolle for at den skal være i hypalon, er etter min mening tull. Disse er ofte svært tunge også.

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Zodiac fastroller jollene. Har selv eid en haug forskjellige joller ( ! ) og dette er den jeg helt klart har vært best fornøyd med så langt. Gjennomtenkt, solid, praktisk, god bæreevne, og ikke minst lett. Faktisk høres ikke 20kg så veldig mye ut,men det er gjerne forskjellen i om en mann kan løfte jolla, eller om man må være to.

 

Andre merker jeg har svært god tro på er; Quicksilver, Zoom by Zodiac, YAM & Suzumar, Honwave. Bombard er det samme som Zodiac, bare litt enklere i utførelsen. Caribe, AB og Narwhal er flotte, men dyre og tunge som svin. Arimar er for spinkel og for lett, og har alt for dårlige og billige løsninger overalt. Fordelene med denne er at den er superlett.

 

Jeg kjøper heller en 2-3 år gammal kvalitetsjolle,enn en splett ny Kina-Yalla-Drit.

Er en Zodiac håndtert nogenlunde greit, varer den 10-15 år.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har en Zodiac som snart er 20 år (Grand Raid 14 fot). Den er noe matt i farven, men er potte tett og helt OK. Har ikke tenkt å kvitte meg med den.

 

Tverimot har jeg tenkt å ruste den opp med bla. nye lanterner og en bedre sitteanordning og så la poden overta den når han blir litt større.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

er ikke mer enn 305 cm bred
Husk at denne båttypen er 305 på det bredeste - og den smaler ganske mye inn mot akterenden. Har samme båt og en gummibåt på 290 cm - og den er for bred.

 

Når det gjelder beskrivelsen av

Kina-Yalla-Drit
så har nok det mye for seg, men det finnes jo greie saker også. Har selv en "Kvikk" som antagelig kunne blitt kaldt det som er sitert, men som fremdeles holder seg meget godt, ikke har noen av nevnte symptomer, og fremstår som vesentlig mer solid enn Bombard som jeg har hatt tidligere. Detaljer for øvrig er like de som er brukt på anerkjente merker. Min oppfatning er at det finnes også "merkevarer" som ikke holder mål, og det finnes duplikater som er bygget på samme sted med samme materialet over samme lest som også kan være kurante varer.
Link to post
Share on other sites

Helt enig nd f 27. Problemet er at mange av de rimeligste båtene varierer fra batch til batch. Mao trenger ikke to tilsynelatende like båter, fra samma " verftet", utstyrt med samme fabrikatnavn å ha samme ventiler en gang.

 

Hvilket gir endel utfordringer når delr eller utstyr skal skaffes tilveie..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

selv om du ber om tips på gummibåt har jeg et lite innspill

 

Har hatt to gummibåter tidligere, men i sommer skiftet jeg til en River 280 i plast. Det har vært en fornøyelse på alle måter, og jeg anbefaler denne til alle som ikke har behov for å kunne pakke sammen båten. Svært slitesterk og utmerkede sjøegenskaper er noen av fordelene. Eneste ulemper er større vekt, og at den bør fendres opp hvis den fortøyes i moderskipet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Får si som jeg pleier jeg da :wink:

 

Achilles - dyrt men bra

 

Ja, sikkert - men ikke kjøp med oppblåsbar dørk, det er noe dritt. Vinglete og fælt og bevege seg på. Hadde en Achilles LSI 88 (tror jeg den het), og den var jeg ikke fornøyd med.

Den sprutet også mye akterut. Trodde kanskje motoren sto for lavt i vannet og bygde den opp litt. Det hjalp bittelitt, men ikke mye.

Slitesterke (pga Hypalon) er de imidlertid sikkert.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en silver Marine fra netthandelen for 4000 i sommer. Grei nok til den prisen men vil ikke nødvendigvis anbefale den. Båten er tung og dørken synes å "suge seg fast" ved planing med 5 hesteren. Bakre del av dørken beveger seg opp og ned som en vannmadrass når du kjører på grunn av dette fenomenet. Har kommet til at det må være et sug som oppstår under bakre del av dørken fordi den oppblåsbare kjølen ikke strekker seg helt bakover. Båten er mao flatbunnet i bakre del og dørken virker noe "slapp" og dårlig tilpasset ved sammenføyning av de forskjellige gummidukene. Finer av litt dårlig kvalitet i bunn synes det også å være.

Hadde en Scanco/Maxxon tidligere som var klart bedre. Lettere, "strammere" i dørken og gikk mye bedre med 5 hester. Fikk 15 knop på den mens jeg kun får 11 på denne SIlver Marinen.

Men som sagt den kostet kun 4000,- så hvis pengene avgjør er den verdt prisen.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Ja Silver Marine er vel den som jeg også kjøpte på Europris ca 4000.-

2 tofter er knekt

fremde dørkeplate er sprukket

Åregaffelfeste langsgående bolt røket ut av feste sitt.

 

Ingen her på dette forumet må anbefale noe sånt til en "kolega" her på dette forumet.

Rett og slett et meget dårlig produkt om den skal brukes som jolle til båt, men som leke gummings duger den nok et par år.

Link to post
Share on other sites

Hadde også Silver marine Jolla fra Netthandelen i et par år. Jolla var helt grei som robåt, men jeg hadde aldri påhenger på den. Jeg hadde nok også en ide om at kvaliteten ikke lå i toppsjiktet, men den var jo ikke dyr, så jeg var egentlig fornøyd. Med et unntak: det følger med et hvitt flettet tau, omtrent som 8mm flaggline. Brukte dette som fortøyningstau og slepetau. Etter 1,5 sesong var tauet så råttent at jeg uten anstrengelse kunne ryke tvers av med håndmakt, flere ganger! Hadde aldri trodd at syntetisk tau kunne råtne så til de grader fort...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at du legger vekt på største lengde ut fra hovedbåtens bredde, ville jeg dernest tatt stilling til skrogtype. Her har du vel fire fem valg:

- spiler

- oppblåsbar bunn

- enkel fast glassfiberbunn

- dobbel glassfiberbunn

- dobbel aluminiumsbunn

Jeg tillot meg å redigere listen din litt. Jeg har en AB-RIB i hypalon med Al-skrog. Ikke fullt så tung som en glassfiber RIB, men dyrere. Og solid som fy. Vi kjører rett inn på rullesteinstrender, trekker den opp på all slags underlag og herjer villt med den uten at den tar nevneverdig skade av det.

 

Merk at mange RIBer trenger motor med lang stamme. 5 hesteren jeg har på hekken kaviterer så fort jeg kommer opp i plan. Ganske irriterende, men da slipper jeg jo å få bot for råkjøring i indre havn...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Så langt er det jo kommet en hel haug med gode svar og anbefalinger.

 

Ser også at det er noe som heter Zodiac Cadet 260 på nettet....

 

Noen som har sterke / svake følelser for denne?

Hva er en slik verdt m/ motor? Hva er anbefalt motorstørrelser på denne?

 

Grunnen til spørsmålet er jo at jeg nå ser at akterspeilet på båten ikke er større enn at jeg må begrense meg på 9 fot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...