Jump to content

Valg av gummibåt - hva er bra og hva er dårlig?


Speedy

Recommended Posts

Ser Lars_Herman i innlegg # 24 trekker frem båt med aluminimumsbunn. Er det mer opplysning om denne AB_RIBen?

 

AB (Artigiana Battelli) RIB

 

Det positive med båten har jeg nevnt over. Det negative er prisen. For noen år siden kostet det 17.000,- i Norge for en 2,85 m lang. Jeg er heller ikke imponert over åregaflene. De er for myke, slik at den innstøpte hylsen (hun) som skal holde åren (han) løsner fra gummien hvis du drar på litt. I praksis har vi ikke brukt årene noe særlig, så det har ikke vært noe problem. Nye og bedre åregafler ligger klare til å monteres - når jeg gidder.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke litt mye "fantastisk kvalitet" kontra "søppel"? Hva med en aldri så liten analyse av både lommeboka og bruksområdet. Mange rimelige joller kan vel være "gode nok" til sitt bruk. Selv har jeg min 3 Zodiac Cadet siden 1985, og er rimelig fornøyd, selv om de to første ikke tålte sol!, og fikk dermed ersattet disse i tur og orden til jeg fikk en som rompa ikke satt fast i når sola skinte (takk for det Zodiac) :flag: . Men jeg tror vel at andre merker kunne vært like bra for mitt beskjedene bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke anbefalt noen å kjøpe en Aluminium RIB. Bare opplyst om at det finnes, og hva som er bra/mindre bra med den. Har ingen problemer med at det er alt for dyrt med bortimot 20 lapper for en liten jolle. Den eneste grunnen til at jeg endte opp med en sånn, var at det var det som var til salgs, og vi måtte ha en jolle DA, ikke om to uker eller en måned. Dessuten kostet den LITT mindre på Trinidad :cool:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på Zodiac CADET 285 FR - Aktiv V. Vet eksempelvis Suzuki om denne har dobbel bunn?

 

Det er jeg søren ikke sikker på. Den vanlige fastrolleren har dobbel bunn; men de Active V greiene er jeg ikke 100% oppdatert på. Er dog 95% sikker på at det er selve bunnen, som man sitter på,som også er det som holder vannet ute.

 

 

Vet du hva som er forkjellen på FR og Active-V? Ser temmelig like ut i brosjyren.

 

FR er den gamle utgaven. Denne ble endret, slanket litt og gjenoppsto som LR. ( Lightroller ) Denne er noe mindre forsterket her og der, har annen fenderlist mv., og er dermet ende kg lettere enn den gamle FR modellen. FR Activ V er imidlertid mer designet for høyere fart, har dyp V bunn i hele skrogets lengde, og blir dermed også dypere / sikrere innvendig.

 

Jeg har veldig, veldig lyst på en 310 FR Activ V ;men prisen på den er jo rett ut sagt helt idiotisk. Jeg forhandler midlertid med selger av en brukt en, så får vi se...

 

Forøvrig er det greit å merke seg, særlig for de fartsgale, at de ulike jollemodellene til Zodiac tåler ulik motorstørrelse avhengig av hva slags bunnkonstruksjon de har. En Fastroller 285 tåler maks 6 hester, ditto båt med platebunn tåler 8hk.

 

For 310 modellen er det maks 10 hk påde sammenleggbare modellene, og 15 på de med faste bunnbord.

 

Det er fullt mulig å sette platebunn i en Lightroller eller Fastroller, men ikke i en Activ-V modell.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med fare for å være pirkete... er ikke RIB en gummibåt med fast skrog? Dvs som oftest et plastskrog (glassfiber el.lign) med den "oppblåsbare pølsa" rundt? Bruker man ikke gjerne skille mellom gummibåt (med oppblåsbar dørk, oppbåsbar kjøl, platedørk eller spiledørk) og RIB (Rigid Inflatable Boat)?

Link to post
Share on other sites

Det ble kanskje litt vanskelig selv for eldre å opprettholde fokus:

 

Flere i denne tråden har etterlyst et forsøk på å trekke frem styrker og svakheter ved de forskjellige RIBer (eller hva vi skal kalle dem).

 

Er det noen som kjenner til større systematiske undersøkelser av denne typen båter.

Jeg kunne tenke meg at MBY (Motor Boat & Yachting) har utført slike tester, men kan ikke erindre det i farten.

 

Jeg synes det er noe krevende å sammenligne vekt, kvalitet, skrogtype, motorstørrelse o.a. når jeg sammenligner de ulike merker, og har behov for noe mer objektive oversikter.

 

Har imidlertid ikke noen særlig gode ideer om hvordan dette skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Roalbj

 

Caribe går får å være en skikkelig bra rib. En venn hadde en på 3.10 men for tung i daviteren

hans. Men sjøegenskapene er meget bra.

 

Når det gjelder pris/kvalitet har det en sammenheng. Men dette har også med bruken å gjøre.

Jeg kjøpte en Silver Marine for å få erfaringer. Ser tyngden som et ankepunkt på å løfte den på dekk. Eller blir det som i år, motor på jolle hengende etter. FUngerte bra det også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

buttgirl.jpg

ehh -hva var det du spurte om igjen ? Suzuki

:nono:

 

 

 

Det ble kanskje litt vanskelig selv for eldre å opprettholde fokus:

:sleep:

 

Flere i denne tråden har etterlyst et forsøk på å trekke frem styrker og svakheter ved de forskjellige RIBer (eller hva vi skal kalle dem).

:yesnod:

 

Er det noen som kjenner til større systematiske undersøkelser av denne typen båter.

Jeg kunne tenke meg at MBY (Motor Boat & Yachting) har utført slike tester, men kan ikke erindre det i farten.

:seeya:

 

Jeg synes det er noe krevende å sammenligne vekt, kvalitet, skrogtype, motorstørrelse o.a. når jeg sammenligner de ulike merker, og har behov for noe mer objektive oversikter.

:boxing:

 

Har imidlertid ikke noen særlig gode ideer om hvordan dette skal gjøres.

:discuss:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg særlig peiling på hverken RIB eller vanlig gammeldagse gummibåter... men jeg skal i allefall kjøpe meg en som er lett nok til at den kan ligge på fordekket på Stauden II..

 

Når det gjelder slike lettebåter så er det vel ikke ensbetydende hva som er best.... Det er vel litt an på hvilke kriterier en setter ved valg av gummibåt... Det som er viktitg for noen er mindre viktig for andre slik som jeg ser det...

 

Jeg tror en må sette opp hva man forventer av en gummibåt og hvilke bruksmønster man vi ha med denne... Noen legger veldig stor vekt på hastighet, andre på sjøegenskaper, noen på vekten, andre på størrelse som sammenlagt osv..... Jeg tror ikke det finnes en type gummibåt som er best på alle disse områdene..

 

Mine kritereier er i allefall størrelse på båten.... så jeg ser på en 310 båt, og definitivt ikke mindre enn 290.. Vekten er jo også riemlig viktig siden den skal på fordekket.... så maks 50kg er hva jeg ser for meg... Jeg kommer nok til å bruke et fall, en alu.stang og en vinsj til å heise båten opp med så dette skal gå rimelig greit vil jeg tro... Prisen er ikke evesnetlig for meg, siden det er mye som skal kjøpes.. og bruken blir stort sett litt "kjekt å ha" for min del, men det å komme seg til land der hvor Studen II er for dyp er ogsp en viktig parameter... Siden jeg nyter å være på sjøen så er ikke hastigheten noe stort poeng for meg..

 

Min oppsummering er rimelig klar..

Jeg velger nok en båt med oppblåsbar kjøl, som er rundt 310 i lengde, og veier inntil 50kg... Om den heter Per eller Pål spiller særdeles liten rolle etter min mening... vi må nok bare innse at de fleste for laget sine båter i Kina...eller Taiwan..

 

Motor blir vel på inntil 10hk..... men muligens noe mindre... siden jeg ikke har behov for å frese rundt mange knop til irritasjon for mine medmennesker.... ting som irriterer meg forsøker jeg å la være å gjøre sev siden det også kan irritere dem...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Grand Raid båtene er laget av Hypalon.

Trolig noe av det mest solide gummibåtene som er laget.

 

Misunnelig...

 

Suzuki

 

Har lurt litt på hvorfor gummibåten min har holdt seg så godt, siden den minst er 17 år gammel. Sjekket på hjemmesiden til Tinker Boats og så at den er laget av Hypalon. Så der har vi forklaringen.

 

Regner med å ha god nytte av den i flere år til. Her er dattera mi ute å koser seg i Sandspollen i sommer. Seil gjør susen, for da slipper man den evinnelige duren av en liten motor i timesvis. Og så vekker den unektelig litt oppsikt, da, rigget opp med seil og greier.

 

CasioExilim_288WEB1.jpg

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

nei, jeg har mistanke om at de derre Silvermarine båtene er noe gedigent søppel.

Suzuki

 

Vilke erfaringer har du med Silver Marine sine produkter og kan du dokumentere er hva som er så galt med dem.

Har ikke fått hull i båten enda, ikke problemer med ventiler, ikke årer osv, osv. Men at den gir meg mye glede og nytte i forbinnelse med mitt båtliv, ja absolutt.

 

Jeg synes det er virkelig synd, når man forsøker seg på en seriøs og ryddig debatt,

skal jeg spise Zodiac brosjyra mi med dressing

 

Lar vi oss kjøre ned på det nivået, kan jeg med sikkerhet hevde:

Jeg har størst kjærring. Ædda bædda ! :smiley:

Suzuki

 

Seriøs debatt trenger seriøse innlegg :lol:

Var ikke meningen å støte deg med innlegget mitt ovenfor Suzuki, det beklager jeg :blush:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vilke erfaringer har du med Silver Marine sine produkter og kan du dokumentere er hva som er så galt med dem.

 

Selv har jeg ingen erfaringer, men det underforstående virker ikke akkurat tillitvekkende..

( beklager lang sitering, denne gangen måtte det til... )

 

Kjøpte en silver Marine fra netthandelen for 4000 i sommer. Grei nok til den prisen men vil ikke nødvendigvis anbefale den. Båten er tung og dørken synes å "suge seg fast" ved planing med 5 hesteren. Bakre del av dørken beveger seg opp og ned som en vannmadrass når du kjører på grunn av dette fenomenet. Har kommet til at det må være et sug som oppstår under bakre del av dørken fordi den oppblåsbare kjølen ikke strekker seg helt bakover. Båten er mao flatbunnet i bakre del og dørken virker noe "slapp" og dårlig tilpasset ved sammenføyning av de forskjellige gummidukene. Finer av litt dårlig kvalitet i bunn synes det også å være.

Hadde en Scanco/Maxxon tidligere som var klart bedre. Lettere, "strammere" i dørken og gikk mye bedre med 5 hester. Fikk 15 knop på den mens jeg kun får 11 på denne SIlver Marinen.

Men som sagt den kostet kun 4000,- så hvis pengene avgjør er den verdt prisen.

 

 

Ja Silver Marine er vel den som jeg også kjøpte på Europris ca 4000.-

2 tofter er knekt

fremde dørkeplate er sprukket

Åregaffelfeste langsgående bolt røket ut av feste sitt.

 

Ingen her på dette forumet må anbefale noe sånt til en "kolega" her på dette forumet.

Rett og slett et meget dårlig produkt om den skal brukes som jolle til båt, men som leke gummings duger den nok et par år.

 

Erfaring er etter hva jeg har hørt erfaringen av de feil man har begått. Drar vi det litt videre, kan vi vel si at også feil ANDRE har begått kan inngå i et erfaringsgrunnlag ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

siden det dukket opp kritikk av båtland.no i en annen tråd så kikket jeg innom sidene deres... Der selger de noe som heter Honda Marine eller Honwave gummibåter med aludørk bland annet.... Det fremgår ikke om dette er rib, men etter prisen å dømme er det vel neppe det...

 

Men er det noen som kjenner til disse båtene.. Link De er rimelig tunge men tåler en god del motor.. En 3 meter til 8 høvdinger og en 3,5m til 9 og halv høvding..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...