Jump to content

Hankøfjord - innflytting & livet i bobåt


hschrde

Recommended Posts

Hei igjen, alle som har fulgt med på meg og Hankøfjord!

 

Jeg har vært borte fra forumet en stund av diverse årsaker. Men nå har fasen som fastboende i Hankøfjord startet, så da håper og regner jeg med å være jevnlig innom igjen!

 

Jeg velger å starte en ny tråd fordi det virkelig føles som et nytt kapittel for meg og båten. Den gamle tråden ligger her:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11767

 

Litt av poenget er vel at panikkfasen er over, hehe...

 

Her er det litt bilder fra hvordan ting ser ut nå:

 

akerbrygge1006.jpg

http://www.femelement.no/hankoefjord/interiør1006-1.jpg

interiør1006-2.jpg

 

Skal nok få rydda litt og lagt ut nye bilder, så sørg for å få med dere rotet mens det er der!

 

Har valgt å beholde så mye som mulig av salongen helt åpen - bordet jeg bruker kan også demonteres og stues vekk bak veggpanelet.

 

Selve innredninga har faktisk ikke vært så mye jobb - regner med at det har gått en arbeidsuke samlet så langt. Listing, litt maling, benkeplater, putetrekk og laminat på dørk gjenstår sånn foreløpig...

 

Det er faktisk allerede veldig trivelig å være her, og båten har allerede blitt godkjent av et par gode venninner, hehe... Da er det vel ikke så verst å bo her? :wink:

 

Var ute og starta detroiten i dag - den gikk, men røykla som vanlig halve havna... Så litt av vinteren vil gå med til å ta tak i problemene med den på nytt...

 

Ellers går jeg med seriøse planer om å bygge skott i maskinrommet. Det er plass til en liten akterlugar som blir ca 1.5 meter ganger båtens bredde på 3 meter. Det skulle bli plass nok til en smal køye, samt plass for generatorer og diverse utstyr. Greit å ha gjesteplass!

 

Det som MÅ gjøres snart, er å installere skikkelig fyr... Tenker jeg satser på en enkel oljefyr som denne:

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1321...upkey=009003020

 

Dersom jeg må ha en mer skikkelig fyr neste år, så vil denne fungere som en grei backup som også kan stues bort/flyttes til forpigg eller akterlugar... Noen som har prøvd de?

 

Da håper jeg alle har en bra båtvinter - på land, vann eller ombord!

Link to post
Share on other sites

Det som MÅ gjøres snart, er å installere skikkelig fyr... Tenker jeg satser på en enkel oljefyr som denne:
Hei og gratulerer med ombordflytting :cheers:

 

Jeg bestilte en slik Sigmar sak for en tid siden men Maritim klarte aldri å levere så jeg endte opp med en Glembring fra Seatronic i stedet. Fordelen er at den kan fås bl.a. med termostat (mekanisk, bruker ikke strøm), vannsløyfe og stort vindu. Finnes i mange varianter og størrelser. Jeg kjøpte en 4kW med vindu, termostat, 1.5 meter røkrør med beskyttelse, et par bend og dekksgjennomføring til ca 12.000.- Største ulempen jeg har sett så langt er at den soter en del under oppstart (bør tørke av sot på vinduet før hver start) men jeg satte på en liten vifte (finnes som originalt ekstrautstyr) som hjelper på under start og da er problemet løst.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Pyro P15 i sommer, denne har en liten vifte og har i tillegg mulighet for sentralvarme, pluss plass for to kasseroller på den relativt store platen.

 

Brenner rent og varmer opp Viksunden på ett øyeblikk!

 

Rustfri (ikke selve toppen), men noe dyrere enn løsningen til SveinHa!

 

http://www.batmagasinet.no/batutstyr/pyro/41045.htm

Link to post
Share on other sites

...enten en Refleks, eller en Dickinson.
Noen spesiell grunn til at Glembring er utelatt? De ser jo veldig ut som Refleks, har større reguleringsområde, flere modeller/størrelser og kan ha termostat (skjønner ikke helt hvorfor Refleks ikke har det, burde være like enkelt på disse som Glembring men har aldri sett det).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du sett den dicinson ovnen suzuki har tilsalgs p[ markede

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at Glembring er utelatt? De ser jo veldig ut som Refleks, har større reguleringsområde, flere modeller/størrelser og kan ha termostat (skjønner ikke helt hvorfor Refleks ikke har det, burde være like enkelt på disse som Glembring men har aldri sett det).

 

En del av greia er vel at Refleks og Dickinson begge er ovner som er veldig vanlige her til lands, det er mange som vet hvordan de funker, og de er sinnsykt enkle.

 

At ingen av de trenger strøm er jo selvsagt en fordel, unntaket er her Refleks sin modell for vannbåren varme, som har en elektrisk sirkulasjonspumpe for vannet.

 

Når det gjelder Glembring har de som de selv skriver rett ut upresis termostat, med mindre du har en med elektrisk drivstoffpumpe, og det vil man vel gjerne unngå.

Forøvrig var Glembring er ukjent merke for meg.

Link to post
Share on other sites

Glembring var ukjent for meg også inntil nylig men de har vært i bransjen i 50 år og er tilnærmet identisk med Refleks i oppbygging. Termostaten er ikke gradert med grader men er rimelig grei likevel, i alle fall langt bedre enn uten termostat. Den har ingenting med den elektriske pumpen å gjøre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at Glembring er utelatt? De ser jo veldig ut som Refleks, har større reguleringsområde, flere modeller/størrelser og kan ha termostat (skjønner ikke helt hvorfor Refleks ikke har det, burde være like enkelt på disse som Glembring men har aldri sett det).

 

De bruker samme regulator, så man kan skaffe seg innsatsen med termostat.

Link to post
Share on other sites

Hehe - ser at det går i fyring her... Ikke så dumt, snart må det jo til uansett! Så langt har 300-1000 watt holdt selv på det kaldeste, men det er jo ikke så lenge til det kan bli godt under null...

 

Jeg skal definitivt sjekke glembring! Er ikke så veldig redd for å ha noen litt annerledes, reservedeler og servicedeler får man jo tak i uansett. Og er det mulig å reparere eventuelle problem, så skal jeg nok klare det som vanlig! Dessuten vil vel alt som produseres fungere feilfritt i alle fall noen får år...?

 

Til anonym: klart jeg kommer innom på mandag! Lørdag har jeg egne planer, men mulig jeg får stukket innom en time fra starten...

 

Jeg tror ikke det er noe særlig mer bevegelse fra ferjene her enn ellers - heller mindre siden vinkelen blir gunstigere... Men det er klart at ved stormvarsel så blir det flytting ASAP... Derfor har jeg fått en plass helt inne ved servicemodulen. Kommer til å savne utsikten til Dyna fyr, men rådhuset og festningen er vel ikke å forakte heller... :wink:

 

Noe av det jeg likte med denne båten er jo nettopp vindusflatene, det er utrolig flott å sitte og se utover fjorden både morgen og kveld!

Link to post
Share on other sites

Glembring var ukjent for meg også inntil nylig men de har vært i bransjen i 50 år og er tilnærmet identisk med Refleks i oppbygging. Termostaten er ikke gradert med grader men er rimelig grei likevel, i alle fall langt bedre enn uten termostat. Den har ingenting med den elektriske pumpen å gjøre.

 

Det er jo bare tre forskjellige termostatløsninger til de ovnene.. Så jo, den ene går på drivstoffpumpa.

 

Til anonym: klart jeg kommer innom på mandag! Lørdag har jeg egne planer, men mulig jeg får stukket innom en time fra starten...

 

Jeg tror ikke det er noe særlig mer bevegelse fra ferjene her enn ellers - heller mindre siden vinkelen blir gunstigere... Men det er klart at ved stormvarsel så blir det flytting ASAP... Derfor har jeg fått en plass helt inne ved servicemodulen. Kommer til å savne utsikten til Dyna fyr, men rådhuset og festningen er vel ikke å forakte heller... :wink:

 

Ikke bare mandag, men hver mandag!

Forøvrig er det bare å dra med gjester om du venter gjester den kvelden.. Vi er jo ikke farlige liksom :)

 

De som ligger på innsiden der med den store marinebåten (partybåten) lå på utsiden en stund i fjor høst, var livlig! (men den stikker bare 60cm dypt og da)

 

Inne ved servicemodulen? Du mener ikke der ute på tjuvholmen, men selve havnekontoret? Rundt der er vel alle plasser fulle trodde jeg.. Mulig det forsvinner en båt eller to på utsiden, men på innsiden er det jo faste beboere året rundt..

Link to post
Share on other sites

Hehe, ville ikke nølt med å ta med gjester nei! Får høre hva damene tenker, men tror nok sminking & klesvalg tar tida før festen min starter...

 

Det er snakk om utsiden ja - sida ut mot rådhuset. Så det er ledig der nå, og har avtalt. Håper å få flyttet enten skikkelig tidlig i morgen, eller torsdag en gang. Men jeg merker at jeg har virkelig ikke lyst til å forlate utsikten min... Jeg hadde egentlig vanlig plass på innsiden, men spurte om å få ligge der jeg ligger nå nettopp på grunn av utsikten sydover. Men det var i sommervarmen, og lenge før tanken på høst og vinterstormer var naturlig...

Link to post
Share on other sites

Har forresten kikka på glembring og seatronic. Det morsomme er at jeg skal til Moss i morgen! Har pasienter der hver onsdag, dermed kan jeg kikke og bestille i morgen og hente seinere en gang...

 

Tror nok det blir glembring ja, de 3 ekstra kilowattene pluss mulighet for slynge gjør utslaget. Termostatstyring er jo heller ikke så dumt!

Link to post
Share on other sites

Men det er klart at ved stormvarsel så blir det flytting ASAP...

"Stormvarsel" fikk jeg i dag, men det holder nok at du flytter på torsdag.

 

(Ok, storm og storm. Det var meldt litt vind fra sør. Jeg ser at Storm har moderert seg litt nå, både med hensyn til retning og styrke, men jeg stoler ikke så mye på dem egentlig.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo bare tre forskjellige termostatløsninger til de ovnene.. Så jo, den ene går på drivstoffpumpa.
Nope, stopper du pumpa så slukker ovnen. Den elektriske termostaten er for vannsirkulasjon hvis du har vannsløyfe og du må da i tillegg ha den mekaniske for å ikke få koking i vannkretsen.
Tror nok det blir glembring ja, de 3 ekstra kilowattene pluss mulighet for slynge gjør utslaget. Termostatstyring er jo heller ikke så dumt!
Jeg vurderte sterkt å ha vannsløyft men du skal være klar over at 2/3 av varmeeffekten går i vannet og dette må du bli kvitt på et eller annet vis. Jeg tenkte på vv.bereder men måtte i tillegg ha noen meter radiator og det passet ikke i min båt, sannsynligven meget bedre i din. Glembring har ovner fra 1.8-12kW.
Jeg vet at folk skryter av pyro, den soter lite pga høy lufttilførsel, hva med de andre ovnene?
Jeg nevnte soting ved oppstart som kan fikses med vifte. Uten vifte soter alle disse før de er varme men har du ikke vindu så gjør det ingenting (kun kosmetisk).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Ser ut til at det blir flytting omtrent nå med det samme, har tenkt å være borte i kveld. Da er det nok best å haa flyttingen unnagjort! Det gikk fint å ligge her ute på frisk bris rett inn fra syd/sydøst, men noe mer krever at jeg følger godt med på fendere o.l...

 

Hvis havner på glembring, så dropper jeg nok vannsløyfa i første omgang. Regner med at det ikke er altfor vrient å ettermontere selv...?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er helt enkelt å ettermontere vannsløyfa. Jeg vurderte å kjøpe med vannsløyfe men ikke bruke den med en gang (la den stå tom) men det var ikke anbefalt. Spør Bo Glembring på boglembring@glembring.se

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke det med vannsløyfa selvsagt...

 

Vet ikke om jeg orker brukt lenger, i alle fall ikke når det gjelder noe så viktig som fyring! Dersom pottebrenneren på denne må byttes, så blir jo prisen snart omtrent det samme som en ny...

 

Fikk flytta båten i dag, til helt inne ved servicemodulen. Anonym er ikke så anonym for meg lenger, han så oss flytte båten og stod klar for å ta imot trossa! Det var egentlig til stor hjelp, for det var ikke så mange meter å gå på... Hankøfjord sparker fort en meter til sida når jeg slår den i revers, og siden jeg ville ha babord inn denne ganga så ble det feil vei...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestillt en 8kw glembring!

 

Det skal visstnok gå på en uke, håper det så jeg ikke blir avhengig av landstrømmen inn i november...

 

Bestillte en svart en med vindu og vannbåren varme. Har ikke helt bestemt meg for hva slags radiatorer jeg skal bruke - har tenkt å spare det jeg kan på den sida... Noen steder kan det kanskje holde med elementer fra varmeapparater fra bil?

 

Ellers merker jeg allerede nå at varme i dørken hadde vært en god ide... Har forsåvidt åpnet for muligheten ved å legge en grov foreløpig dørk i forskalingsplank. Har muligheten til å frese ned et slalåmspor til kobberrør... En annen ting jeg gjerne vil ha, er varme under senga!

 

Så også på en defroster for opptil 10 kilowatt - gir jo veldig god sirkulasjon og varme, men krever strøm og bråker litt... Noen som har tips her?

Link to post
Share on other sites

Så en reportasje i et båtblad en gang om en kar som bodde i båt. I Oslo tror jeg faktisk. Han hadde laget seg radiatorer selv av kopperrør og loddede bend, til bruk både under køyer og vegghengt som varmeovn. Noe å tenke på kanskje?

 

Ellers så tror jeg at jeg ville ha satset på hovedsaklig radiatorer, i stedet for å ha vifter som står og surrer. En defroster til vinduene i styrehuset hadde jo vært greit, men ellers gjør nok radiatorer en vel så god jobb.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De radiatorene som sitter i campingvogner med vannbåren varme må vel kunne passe.

Var vist litt sen der :cool: Tenkte ikke på buss,men det er en kar som hugger busser i råde kunne jo hørt med han.

Jeg har masse brukte deler til volvo, scania og daf busser. Jeg har hogd busser siden tidlig av 80-tallet og holder til i Råde i Østfold.

Hilsen Jan E.Karlsen tlf 91549948

bussdeler

Redigert av ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Buss var en god idé ja! Skulle være mer enn nok radiatorer i en vanlig buss - og de hogges jo på Hønefoss...

 

Har ellers kikka på kobberrør og slanger på Biltema, får litt gulvvarme for en tusenlapp eller to. Lurer bare på hvor tett jeg eventuelt bør legge rørene? Har prata med ham som har det flytende huset som er omtalt diverse steder. Forstod det som om det nesten ble FOR mye varme i dørken hos ham, så jeg lurer på en mellomting med ett rør hver halvmeter istedet for omtrent det halve...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...