Jump to content

Hankøfjord - innflytting & livet i bobåt


hschrde

Recommended Posts

Har nå hatt anlegget i drift i 4 dager. Er overraska over hvor lite diesel som skal til for å få behagelig varme! Såpass at jeg starta å lure/håpe på om den foreløpige 10-liters tanken var den første i historien som aldri går tom, hehe...

 

Får noen kraftige smell med diesellukt noen ganger. Mulig den slukka en gang av dette. Har ikke hatt dette på refleksen før, regner med det er snakk om nedslag? Har skikkelig h-topp på over 2 meter pipe, så trekken skulle være god nok...

 

Bruker den foreløpig bare på dagtid med halve sløyfa montert, når antibiotikaen virkelig biter og jeg kommer meg opp av senga så gleder jeg meg til å montere resten...

 

Noen som vet en tommelregel for å regne ut hvor stor sløyfe jeg må ha? Totaleffekten bør være 6000 watt +

Link to post
Share on other sites

Får noen kraftige smell med diesellukt noen ganger
Jeg har hatt det et par ganger også og det er tydelig nedslag i skorsteinen, har kun skjedd i kraftig vind. Ser flammen legger seg langt nede i brenneren og nesten slukner og så....puff og lokket letter seg litt. Jeg har den sylindriske pipehatten og den skal være dårligere enn H-hatten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok endel fordeler med å ha elektrisk vifte tilkobla ja... Får slenge på en kraftig pc-vifte når jeg får montert friskluftsinntaket, den skal vel gi nok luft???

 

Ellers så stoler jeg egentlig veldig på sånne annlegg etter å ha undersøkt grundig rundtomkring...

 

Er det forresten noen som vet hvordan det er mulig at regulatoren kutter tilførselen hvis ovnen slukner helt? Har demontert en før, og kunne ikke se noe som virka som en mekanisme for dette...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten vifte på innsuget men har bare brukt den under oppfyring (når jeg har dårlig tid :blush: ). Blåser aldeles for mye under normal drift men kan kanskje være en fordel å bruke i sterk vind...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som vet hvordan det er mulig at regulatoren kutter tilførselen hvis ovnen slukner helt? Har demontert en før, og kunne ikke se noe som virka som en mekanisme for dette...

 

Det er en flottørventil inni regulatoren, og denne stopper tilførselen når den kommer opp på et visst nivå. Dette gjør at skåla ikke renner over, selv om flammen skulle blåse ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet det - men så vidt jeg kan se er denne til regulering av nivået inne i selve regulatoren - ikke trykket?

 

Det som jeg synes er rart, er at de gangene den har kutta ut, så har det vært kun et par mm olje i bunnen. Synes som om dette er veldig lite for å forårsake et bra nok returtrykk?

 

Tenker litt - er det sånn at inngangen til brenneren er montert lavere enn bunnen på brenneren? Det er IKKE sånn på Refleks i alle fall...

 

Skjønner jo at det må være en form for retur som fører til at den kutter - synes bare trykket som er involvert må være veldig lite, og hvordan kan en så enkel mekanisme være så nøyaktig/følsom?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg satt og så på Norge rundt her om dagen da programlederen besøkte båtboere på Aker Brygge.

Det jeg plutselig lurte på er: Hva gjør dere som bor fast i båt på Aker Brygge med septikken?

Er det noen form for tømming via dekkavsuget langs bryggene der, eller går dritten rett i sjøen?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er vinteren på Aker brygge over!

 

Flyttet Hankøfjord ned til Hurum i går - spennende tur med tett tåke... Vi startet tidlig, og måtte etterhvert snike oss for lav fart sydover. Fikk landkjenning ved Steilene etter å ha plottet oss frem sånn omtrentlig på GPS og kart. Tåka hadde en helt spesielle effekt, måkene så ut som svære kondorer - og en 20-liters plastdunk for drikkevann så ut som en dunk på 200 liter... Siden gikk vi kloss i land nedover, hadde nok ikke tatt sjansen på seilasen dersom jeg ikke hadde vært så godt kjent. Men dette er jo transportetappen, har gått den natt som dag, vinter som sommer. Regnet det også som ganske så trygt, eventuelle yrkesfartøy vil uansett aldri snike seg frem kloss oppe i land!?

 

Så nå blir det å bo på land denne sommeren, med båten som 'hytte' på Hurum. Vi tok med oss Vegaen ned, kommer til å bo i den et par uker før leieboeren min på land er ute. Håper det blir OK vær fremover også, akkurat i dag føles det som sommer på Aker brygge!

 

Maskina har jo vært et problem - men den fungerte helt OK hele turen. Oljeforbruket er jo helt hinsides fremdeles - over en liter pr time... Men til forskjell fra før så hadde jeg rengjort under bunnpanna samt strødd utover sagflis for å lete etter eventuelle lekkasjer. Selv om det har ligget store mengder olje i kjølen, så viste det seg at det var kun en liten lekkasje i en slange fra oljekjøleren. Altså stemmer ikke det jeg ble fortalt av lokale skeptikere da jeg kjøpte båten, nemlig at bunnpanna skulle være lekk.

 

Håper å få tid til å jobbe mer med Detroiten i sommer - kompresjonstest er jo det viktigste nå. Viser den seg å være i orden, så skal jeg få sjekket turboer samt bloweren...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering:

 

Sommeren har stort sett gått med til jobb, så Hankøfjord har fått ligge i ro... Har overnatta der i ny & ne med min nye samboer, hun liker seg virkelig i båten!

 

Har fått lagt opp mer permanente radiatorer, nå er også forpigg og bad varmet opp. Slangene har jeg trukket langs avløpet fra vasken, så neste vinter skal det ikke være noe problem å få ut vannet selv på kalder dager...

 

Vi går nå og diskuterer om vi skal flytte ut i den for et år! Driver og ringer rundt på vinterplasser nå, samtidig som jeg går over budsjett for et enkelt bad i tankene...

 

Hvis det blir noe av, så blir det å ta fri litt for å få ting mer i orden... Håper det slår til, sist vinter var virkelig bra på Aker brygge...

Link to post
Share on other sites

Har tenkt noe sånt som dette:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2738/utkast_bad.jpg

 

Knytter da sammen utgangen fra salongen og nedgang til maskinrom, og får ståhøyde hvis jeg senker dekket ørlite over detroiten.

 

Et annet alternativ er å lage akterlugar i bakerste delen av maskinrommet, men da gjenstår problemet med å pendle over et kaldt akterdekk...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært ute et par dager nå - fått fyrt opp sentralvarmen og ryddet litt.

 

Ser ut som batteriene har tatt kvelden - innslaget slår til, men det er ikke kraft nok til å dra rundt. Har gjort rent samtlige kontakter nå, så jeg må vel ut og handle...

 

Noen som vet hvor store batterier jeg bør ha som minimum for å starte detroiten? Det har gått bra med 2x115 Ah så langt, da med hjelp fra forbruksbatteriene.

 

Har også lagt opp en ekstra tilkopling for et tredje par batterier - greit å ha for en ekstra forbruksreserve feks. Eller startreserve.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si det er kjekt å følge med på alle disse bo-prosjektene. Jeg har samme planer framover i livet men om det blir noe av for vi se i framtiden :rolleyes: Helst vil jeg bo i en treskøyte på 50-70fot.

 

Ellers har vi også en GM Detroit (V8) i skøyta til far og motoren fungerer kjempebra. Den bråker nå litt ettersom den er en 2-takter men er en solid motor. Vi marsjer med den på 1250-1500omdreninger. Har litt lavt oljetrykk på lave turtall men så fort man gasser på litt stiger det..

 

Ellers håper jeg du oppdaterer oss med bilder av Hankøfjord videre gjennom vinteren! :flag:

Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre fra deg igjen! Lenge siden vi har hørt noe om Hankøfjord her på baatplassen nå. Lurte litt på om du var gått lei... Artig å høre at du/dere planlegger å flytte om bord igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor store batterier jeg bør ha som minimum for å starte detroiten? Det har gått bra med 2x115 Ah så langt, da med hjelp fra forbruksbatteriene.

Du vet det sikkert, men det er vel mengden strøm (antall ampere) batteriene kan levere som er interessant. Ah sier bare hvor lenge du kan holde på før det er tomt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor store batterier jeg bør ha som minimum for å starte detroiten?
En telefon til Bergen Dieselcontact bør gi et skikelig svar. De 6-71 motorene jeg har hatt har hatt startbatteri på rundt 220 Ah. Der går store strømmer for å få opp farten på motoren og mine 70mm2 kabler beveget seg av magnetfeltet i startøyeblikket...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sånn - da ligger Hankøfjord trygt fortøyd på Kongen!

 

Er langt fra lei av prosjektet - men det har bare blitt sånn at denne sommeren har vært nesten uten båtliv.

 

Har hatt en liten diskusjon på siden angåene tannkrans og startmotor - startet den for å få kjappe svar da jeg hadde litt startproblemer...

 

Men nå tenker jeg på andre ting - det å få ting i orden til å ha samboer i båten i vinter ;-) Samt litt flere tanker rundt oljetrykket...

 

Jeg spurte meg nemlig litt for på Reginol da jeg handla den vanlige 20-literen med singel 40, og fikk da et råd om å slenge noe greier i olja... Jeg har jo lenge visst at det finnes stoff som fornyer gummiringer og pakninger, men har rett og slett ikke tenkt tanken fordi lekkasjen i detroiten er såpass stor.

 

Underveis merka jeg at det røk noe mindre nedi maskinrommmet... Men så sank oljetrykket gradvis, særlig etter at jeg hadde gitt på litt ekstra noen minutter. Mista dermed troen på at det hadde fungert - og helte på noen liter mens jeg gikk for sikkerhets skyld.

 

Vel i havn ble det jo spennende å peile - og jeg må si jeg ble skikkelig overraska... Det var laaaangt over streken - maksmerket altså... Jeg måtte pumpe ut nesten en halv 20-literskanne! Dette tilsvarer vel omtrent det jeg helte på - kan det virkelig stemme at den har sluttet å bruke olje???

 

Dette må virkelig sjekkes! Jeg hadde uansett tenkt å bruke den litt i havnebassenget - så i helga blir det pinlig nøyaktig peiling + bruk, gjerne på gradvis stigende turtall...

 

Får jeg bare brent ut mesteparten av olja som ligger i systemet, så kan jeg vel etterhvert nærme meg normale turtall også! I det hele tatt, hvis dette stoffet (husker ikke navnet i farten) virkelig har fått et eller annet til å trutne i maskina, så er jo hele prosjektet med ett blitt noe helt annet...

Link to post
Share on other sites

6-71 er lettere aa trekke rundt enn ev V8... 220 AH er min anbefalt for 6-71 og vi har 220 AH, 24V ombord som start batteri... Maskinene trenger fart paa startmotoren for aa faa rask og korrekt tenning... med 115AH vil du ha startproblemer i utgangspunktet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...