Jump to content

Hankøfjord - innflytting & livet i bobåt


hschrde

Recommended Posts

Såpass ja... Men som nevnt før av andre her, så er det jo hvor mye strøm som batteriene kan levere under start som teller. De jeg har nå gir 1000 CCA, husker ikke nøyaktig hva det står for... Men det er klart at amperetimer følger antall CCA sånn cirka...

 

Jeg fikk ikke start med kun 2x115 nei, måtte alltid lade opp både forbruk og start maks pluss starte fra begge bankene via nødstart. Tilsammen ble vel det ca 200 Ah.

 

Med 2x150 Ah og 1000 CCA starter den veldig lett - det vil si når innslaget slår hele veien som det skal...

Link to post
Share on other sites

Såpass ja... Men som nevnt før av andre her, så er det jo hvor mye strøm som batteriene kan levere under start som teller. De jeg har nå gir 1000 CCA,

 

(CCA) is a measurement of the number of amps a battery can deliver at 0 ° F for 30 seconds and not drop below 7.2 volts. So a high CCA battery rating is good especially in cold weather.

 

Mine leverer nesten det dobbelte av dine 115 AH.... og med kun 1M kabler, og paa kalde dager maa jeg ogsaa dra hjelp fra forbruk...og hvis de er daarlige, saa ligger det ikke godt an...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 115, har 150 nå...

 

Kablingen mellom forbruk og start er relativt bra, så samlet sett kan jeg nok komme opp i tilsvarende 220.

 

Når jeg tenker meg om, så er det en rask sak å kable om litt - har hatt hovedbryter på andre siden av motoren, jeg kan enkelt koble den ene halvdelen av denne sløyfa rett inn på startbatteriene, da med hovedbryter ved batteriene. Vil ikke skade å komme ned i ca en og en halv meter totalt!

 

Tar en tur ut nå - og i morgen håper jeg det blir en tur med sjekk av oljenivået...

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja, da har jeg fått jobbet litt med Hankøfjord igjen! Har fått meg en sprek samboer (på land da...) som liker seg veldig godt i båten, vi har så langt overnattet i den ca 15 ganger siden i sommer.

 

Sist var vi en uke, helt til sirkulasjonspumpa gav opp... Jeg har prøvd ALT - men den har en tendens til å plukke opp luftbobler og miste taket. Den skal være riktig montert, lavt - og det er god dimensjon på hele anlegget, uten noen knekker...

 

For et par dager siden kjøpte jeg dermed en billig trykkvannspumpe på Biltema - med impeller. Det gikk jo som jeg trodde, den dytter vannet i radiatorene rundt helt uansett... Men også denne glipper en gang iblant... Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig å holde anlegget fritt for luft - men nå er det i alle fall lett å sette i drift nårsomhelst... Tenker det blir å montere den enten i forpiggen eller motorrommet - da bråker det mindre uansett hva jeg bruker for slag pumpe...

 

En annen RAR ting som har skjedd, er at nå starter detroiten helt fint uten problemer med innslaget... Får vel bare satse på at det fortsetter sånn!

 

Endelig har jeg også fått lagt ny dørk i styrhuset - dama var litt kritisk til å gå inn & ut over et par gamle kryssfinerplater som ikke dekket helt, hehe...

 

Er det noen andre her som ligger ved Kongen forresten? Fastboende kanhende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...