Jump to content

Hankøfjord - innflytting & livet i bobåt


hschrde

Recommended Posts

Har tenkt på det ja - du har nok rett... Men da blir det dyrt + mye arbeid...

 

Lurer litt på å legge varme langs veggene, inne i listverket som skal komme! Da blir det litt varme akkurat der det er som kaldest...

 

Tror jeg gjør det som andre ting så langt, og tar det i etapper. Han jeg bestilte av hos Seatronic mente ovnen fint kunne kjøres uten vann i spiralen. Men refleks sier at ovnene deres ikke tåler dette over tid - og det er jo nøyaktig samme konstruksjon!?

 

De første ukene eller lenger så vil jo laveste setting på 1600 watt være mer enn nok uansett, tviler sterkt på at den tar skade av å brukes uten kjøling en kort stund på lavt nivå...

Link to post
Share on other sites

Ja... Han prøvde å sjekke det, men fant ikke noe om det. Får sende en mail for å høre! Tanken var å få den i drift mens jeg jobber på selve det vannbårne anlegget. Er alltid en fordel å dele opp jobber så lenge båten skal bebos midt i alt arbeide!

 

Hmm... På en måte skulle jeg ønske jeg kunne klart meg uten, med vannbåren varme så MÅ jo sirkulasjonspumpa gå til enhver tid... Tenker det blir et eget dedikert batteri koplet sammen med en vedlikeholdslader. Med et batteri på 75ah så vil det sirkulere i 3 og en halv dag etter eventuelt strømbrudd...

 

Bestilte også en mekanisk termostat - skjønner ikke helt hvordan den skal funke/ettermonteres... Blir spennende å se!

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Termostaten klemmer med flottøren i dieselregulatoren slik at ovnen går ned på minimumsvarme når ønsket temp er oppnådd. Den vil regulere mellom minimum og den effekten du har innstilt. Selve målingen skjer i enden av kapillarrøret på ca 2 meter.

 

Der er to typer termostat:

1: For luftregulering. Denne har et arbeidsområde rundt 20 grader og er beregnet for ren luftvarme.

2: For vannregulering. Denne er beregnet for vannsløyfen og har arbeidsområde rundt 90 grader og er ment for å hindre koking i vannet.

 

Vannsløyfen bør ikke stå tom da den over tid vil kunne sprekke pga. at den utsettes for høyere temperaturer enn den er laget for.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

12 eller 24 V sirkulasjonspumpe bråker og dør etter kanskje et års bruk (børster)

Til vinterbruk har jeg montert en 220 v sirkulasjonspumpe, type beregnet for fyrkjele og radiatorer i hus, rimlig hos Clas Ohlson. Den er lydløs og holder "evig" da den er børsteløs og smøres av sirkulasjonsvannet.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng... Men er det virkelig sånn at det ikke finnes noen likestrømspumper som holder???

 

En fordel med en sånn kobling er jo også at inverteren vil starte å pipe når batteriet eventuelt starter å gå tom. En sirkulasjonpumpe på ca 100watt vil jo også kunne gå et par dager på et vanlig bilbatteri - og da er høyst sannsynligvis den manglende landstrømmen oppdaget...

 

Tenker jeg hører med seatronic hva slags erfaringer de har med pumpene de selger. I første omgang blir det nok jobb å få montert & satt i bruk tingene!

Link to post
Share on other sites

Men er det virkelig sånn at det ikke finnes noen likestrømspumper som holder???

En likestrømspumpe har børster og disse blir utslitt etter kanskje bare et år ved kontinuerlig drift. En vekselstrømspumpe har ikke børster og går til lager eller pakninger er utslitt (10-15 år ved kontinuerlig drift?).

Link to post
Share on other sites

Vet om den forskjellen - synes bare det er rart at det ikke er produsert noe som holder lenger.... Feks ved hjelp av innebygd inverter e.l....

 

Ellers så er det vel i prinsippet mulig å lage en sirkulasjonssløyfe som holder seg i gang ved selve temperaturforskjellen? Da må vel høyden på rørene/radiatorene falle jevnt ettersom temperaturen faller - har i alle fall hørt at dette er mulig men litt vanskelig å få til...

Link to post
Share on other sites

Der ja! Tenker det er lurt å legge opp anlegget med stigning uansett, så kan det testes ut uten sirkulasjonspumpe først. Fungerer det ikke, så er det jo bare å montere pumpe!

 

Er det noen som vet om de 5 centimeterne pr meter er en absolutt størrelse? Er det feks mulig å ha en brattere stigning for å være sikker på at sirkulasjonen starter/holdes i gang lettere?

 

Lurer litt på en kombinasjon av en radiator under senga, gulvvarme i kabinen, og en defroster i forpiggen. Da har jeg muligheten til å hente varm luft inn i kabinen fra forpiggen dersom jeg trenger mer luftsirkulasjon. Bør i så fall få tak i en defroster som også fungerer som radiator når vifta ikke går...

Link to post
Share on other sites

Vet om den forskjellen - synes bare det er rart at det ikke er produsert noe som holder lenger.... Feks ved hjelp av innebygd inverter e.l....

 

Jeg kan garantere deg at det vil bli lanngt rimeligere og lage en enkel UPS ved å benytte båtens batterier og en liten inverter.

 

Ellers ville jeg på det sterkeste anbefale å installere en stor og skikkelig sinus inverter, se hva Mastervolt kan tilby. Det blir fler og fler 220 volt duppeditter som er svært så kjekke å ha.

Link to post
Share on other sites

Det blir det sikkert, jeg synes bare det er underlig at det produseres pumper som ikke beregnes til å vare mer enn ca et år! Synes neppe sånt kan defineres som forbruksmateriell - og hvordan blir det med reklamasjoner da?

 

Siden jeg ikke regner med å være ofte og lenge uten landstrøm (eller kjøring av aggregat noen timer om dagen) så blir det nok en liten inverter. Har allerede en til PC, og det er mange andre utgifter som står i kø...

Link to post
Share on other sites

Har muligheten til å frese ned et slalåmspor til kobberrør... En annen ting jeg gjerne vil ha, er varme under senga!

 

Hvorfor kobberrør? Kapilar må jo enten sveises eller loddes. og er relativt dyre. Skulle jeg først lagt gulvvarnme hadde jeg gjort det skikkelig. Ferdigfreste trinnlydplater(24 mm), Aluminiums varmefordelings plater og 20mm gulvvarmerør. Dette får du for ca 390 ink. mva. pr. kvadrat.

 

Går du for kobberrør blir prisen sånn ca. 238 kroner for 4m 15mm kobberrør (4 meter pr. kvadrat.) + kapilar skjøtemuffe( ca 40 - 50 kroner pr. muffe hos faghandler) + arbeid med å frese + evt. utgifter til skjøting av rør. med kobber vil man heller ikke kunne bruke fordelingsplater, og vil da varme rett over røret.

 

Så i stedet for å bruke ca 300 kroner på en ikke fullgodløsning hadde jeg heller vurdert ett sjikkelig system.

 

 

Just my 2 cents :smiley:

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Joda - høres fornuftig ut det!

 

Ser for meg å montere ovn pluss radiator/defroster i forpigg og motorrom først. Deretter kan jeg gå løs på gulvet for å montere det inn i sløyfa til slutt. Vil jo da også være mulig å sjalte gulvvarmen ut/inn etter behov...

 

Har fått mail fra glembring - å fyre uten sirkulasjon fører til samme problemet som med refleks-ovnene...

 

Så da er det ut på jakt etter billige radiatorer i første omgang!

Link to post
Share on other sites

Da har containersjekkinga de siste dagene gitt resultater!

 

Nå ligger det to store elementer fra air-conditionanlegg bak i volvoen. Til sammen blir det 8 elementer /radiatorer! Ser ut til å passe perfekt koplet sammen to og to feks under senga. I motorrom og forpigg er heller ikke utseende det viktigste, så deler av systemet er i alle fall på plass!

 

Ser ut som de er nedmontert nylig og, så rust skulle ikke være noe problem...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er glembringen endelig i drift!

 

Vinteren har jo ikke vært av de kaldeste, så selve monteringa har drøya skikkelig lenge...

 

Fint å sitte her med varme under senga! Foreløpig er det kun 4 elementer fra kjøleanlegget som jeg har lagt ut på dørken. Liker å teste ut ting litt før jeg monterer ferdig. Ser ut til at det koker med omtrent 1/3 av effekten - altså trenger jeg MYE større sløyfe!

 

Akkurat det siste er ingen overraskelse egentlig. Snart blir det å trekke slanger innom toalett og inn i forpiggen, så blir det sikkert bedre.

 

Hadde litt problemer til jeg fant ut at pumpa stod for høyt og "ekspansjonstanken" for lavt. Foreløpig er det en vanlig brusflaske...

 

Hvor stor ekspansjonstank bør jeg ha? Skal den forsegles eller være åpen slik som den er nå?

Link to post
Share on other sites

Da er glembringen endelig i drift!

 

Vinteren har jo ikke vært av de kaldeste, så selve monteringa har drøya skikkelig lenge...

 

Fint å sitte her med varme under senga! Foreløpig er det kun 4 elementer fra kjøleanlegget som jeg har lagt ut på dørken. Liker å teste ut ting litt før jeg monterer ferdig. Ser ut til at det koker med omtrent 1/3 av effekten - altså trenger jeg MYE større sløyfe!

 

Akkurat det siste er ingen overraskelse egentlig. Snart blir det å trekke slanger innom toalett og inn i forpiggen, så blir det sikkert bedre.

 

Hadde litt problemer til jeg fant ut at pumpa stod for høyt og "ekspansjonstanken" for lavt. Foreløpig er det en vanlig brusflaske...

 

Hvor stor ekspansjonstank bør jeg ha? Skal den forsegles eller være åpen slik som den er nå?

 

Bare ikke bjellene koker der du ligger.... Med tanke på varme under senga. For ikke å skrive om hemorider.

 

Ekspansjonstank på en liter eller to burde holde. Huldas motor har en Farrisflaske som ekspansjonstank. For ditt vedkommende bør du vel ha en tank med lokk som tetter. Tanken på høyeste punktet slik at systemet lufter dit. Jeg kommer til å besøke hogger'n når jeg kommer så langt og hente meg en ekspansjonstank fra en bil. I bunn og grunn skal en ekspansjonstank ta opp utvidelsen i væsken som følge av oppvarming. Det er ingen hokus pokus her, tanke relativt høyt oppe.

 

Varme under senga er noe jeg må lufte med Admiralen, slett ingen dum ide, hmmmm.

 

En kald utvendig- og varm innvendig vinter ønskes fra Hulda med mannskap! Vi har fulgt dine innlegg uten kommentar i 'flere år'.

Link to post
Share on other sites

Takk, takk!

 

Nå er det 28 under taket her - blir bra å få enda mer varme spredd litt...

 

Er nesten frista til å slenge et element eller to under dørken for å få temperaturen litt opp mellom skrog og innredning... Det er jo sløsing med energi, men vil være en fin mulighet å sjalte inn på ekstra kalde dager...?

 

En annen ting er tanken jeg har om å lufte ut under dørken, det vil jo annullere trekk og samtidig forsyne glembringen med nok oksygen?

 

Strengt tatt skal vel ovnen ha friskluft fra utsiden - men om jeg er 100% sikker på å ha nok lufting så skulle det vel være OK?

 

Uansett - slår den av før jeg legger meg i kveld...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...