Jump to content

Dieselaksjonen: Dropper dieselavgiften


baatsman

Recommended Posts

Flåsete... :puke:

Nei, det er det ikke. For å fly er jo også fy fy for tiden. Samme gjelder bilkjøring med mindre man har en bil som er ny og så liten og lett at man garantert blir hardt skadd om man kolliderer med en trailer (det er jo bra for da blir det fler offentlige arbeidsplasser i helsevesenet). Og ikke skal man ha den båten man vil ha - selvom man kjører med moderne og miljøvennlig teknologi (EU har meget strenge utslipps- og støykrav på motorer som D motorene til VP oppfyller). For båt er fy fy - fordi at noen da kan se at "å gud han der må jo jobbe med noe snusk for så mye penger er det ikke rimelig å tjene" og fordi man faktisk gjør et valg av prioriteringer der man kanskje prioriterer annerledes enn andre. For ærlig talt - vi forurenser ikke veldig mye sammenlignet med feks oljeindustrien (se på CO utslippene fra gassen som brennes på oljeplatformene)

 

Hva er det igjen da - jo ta toget til fjells eller kanskje el buss til feriekolloni der man seiler liten jolle i 3 uker eller går på lang lang rekke mellom turisthyttene. Men det kan vi jo egentlig ikke gjøre det heller - for naturen blir jo slitt den også :rolleyes:

 

Naturligvi satt på spissen - men den regjeringen vi har nå driver sosialistpolitikk, og jeg trodde den tiden var forbi. Ikke en gang "Sossarna" i Sverige hadde en så venstrevridd politikk som vår regjering. Selvom skattene der er så høye at det demotiverer folk til ekstra innsats (men skattene er på vei ned - og man må også se på avgiftene i sin helhet)

 

jeg reagerer ikke på miljøargumentet i debatten. Jeg reagerer på at jeg synes det er et vikarierende motiv for en sosialistisk politikk jeg er uenig i. Og jeg er ikke uenig i den fordi den rammer meg personlig. Jeg reagerer på den fordi jeg mener det er langstiktig meget feil for Norge å ha den politikken som føres i dag - både når det gjelder skatter, avgifter og statlig eierskap. Om folk ikke har oppfattet det ennå så har verden åpnet seg veldig mye de siste 15 årene, og også Norge er utsatt for en rekke impulser fra utlandet. Det er mulig det er jeg som lever i en annen verden og får andre impulser. Jeg tilbringer minst 50% av tiden min i utlandet, og jeg har gleden av å jobbe i litt ulike land og kulturer. Mulig at jeg derfor er i uttakt med mange andre.

 

For hva skal man som forbruker gjøre som miljømessig er bedre enn å være ute med båten? Ikke kan man fly, ikke kan man kjøre bil. Man får holde seg hjemme eller dra på feriekolloni. Dermed faller miljøargumentet i mine øyne. Særavgiftsutvalget sier det jo selv også - det er urettferdig at bare bensinmotorer skal betale avgiften -derfor blir det avgift på alt. Poenger er at bensinavgiften er en veiavgift - ikke noe annet

 

Det ingen tenker på når det gjelder båt er at vi faktisk skaper arbeidsplasser gjennom vårt båtliv. Jeg har de siste 5 årene kjøpt 3 nye båter - alle bygd i Arendal. Det har sikret jobb for en del familier, og dermed penger de igjen kan bruke for å være med på verdiskapningen i samfunnet. Bruken sørger også for at jeg legger igjen penger på mange småsteder der folk vil bo (og som jeg ellers ikke hadde besøkt) og opplag/service er med på å sikre folk arbeid om vinteren. Det er det svært få som faktisk tenker på, og det er leit at forbruk skal være så negativt ladet. Glem ikke at vi faktisk er med på å holde hjulene i Norge i gang gjennom vårt forbruk. For meg er det viktig - vktigere enn mye annet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bytte ut en eldre bil med en flett ny og mer miljøvennlig har jo og vist seg er ikke så miljøvennlig som først antatt. Det tar laaang tid før det byttet kommer på pluss med tanke på utslipp, da selve produksjonen av en ny bil med alt som er inni lager mye utslipp det og..... Den gamle er jo allerede laget og slipper "kun" ut via eksosen...

 

nei, det er søren ikke enkelt dette...

Link to post
Share on other sites

Samme gjelder bilkjøring med mindre man har en bil som er ny og så liten og lett at man garantert blir hardt skadd om man kolliderer med en trailer (det er jo bra for da blir det fler offentlige arbeidsplasser i helsevesenet).

 

Godt eksemepl på type holdninger som jeg ikke har så stor sans, selv om jeg skjønner at du prøver å være ironisk! :nono:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne miljøpolitikken er så til di grader overdrevet... Norge står for 0,06% av verdens forurensing, rettere sagt en fis i havet.. Så det hjelper så lite ka vi gjør med utskifting av bil, båtmotor osv.. Det meste dreier seg om mere penger i statskassa.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

den regjeringen vi har nå driver sosialistpolitikk, og jeg trodde den tiden var forbi.

 

Sosialistisk politikk jeg er uenig i.

Og der er vi vel ved kjernen av problemet ditt...

Sier ikke mere, for da blir jeg bare politisk og begynner å snakke om fellesskap og sosialisme og sånn. Ting som betyr lite for veldig mange, men heldigvis så betyr det mye for flere...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Skam på de som mener noe annet enn meg :confused::lol: Det finnes flere vanlige dødelige her i landet enn de som har fritidsbåt.

Er det forresten et statussymbol her til lands? Har det falt deg inn at det faktisk er noen som prioriterer bort det meste som andre ser på som en selvfølge? bare for å ha råd til en liten båt? Når de skal bli frarøvet det siste de har i avgifter så er det ikke synd på de, for de har jo tross alt båt :confused:

 

Beklager Daffy!! Jeg tar selvfølgelig helt feil. Vi nordmenn har det dritvanskelig. I hvertfall de aller aller fleste av oss. Det er helt uhørt at vi kanskje må betale litt ekstra for drivstoffet vi skal bruke på fritidsbåtene våre. Gærninger er de, de som finner på sånt tull. Jeg tror kanskje ikke at det er noen som har det verre enn oss jeg når jeg tenker meg om.

 

 

Statussymbol med båt? Nei er du gæærn?? Det er mer en menneskerett!!!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

:lol: mellomting finnes ikke her i verden nei :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror vi alle skal være glade for at vi har muligheten til å ha båt... Både oss med små bensindrevne båter og de som gråter sine tapre tårer, når de kanskje må betale noe mere for drivstoffet i de 2 millioner kroners dieselslukende båtene sine... Tror nok vi får det fint på vannet, uansett. :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...