Jump to content

Dieselaksjonen: Dropper dieselavgiften


baatsman

Recommended Posts

Kan være enig med Bitteliten her, men med en i meget nær famile som papirere i orden for slik parkering så opplever jeg dette problemet på kroppen til tider.. og det hender jeg irriterer meg over det også.. selv om jeg egentlig ikke burde.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig ganske imponert over at så mange har tid til å legge merke til slike ting som dette.

 

Vanskelig å ikke legge merke til sånt når det stadig skrives om, snakkes om, i aviser, på film på Tv-serier osv osv, betyr ikke at man nødvendigvis går inn for å finne ting å irritere seg over? Behøver ikke en gang bety at det er riktig, men bare at mange mener å ha lagt merke til et og samme "fenomen"? Og at mange tar feil og de få har rett! Jeg vet ikke, har ingen statistikk over sånt eller interesse av å lage det. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men kan vi ikke være enige om at vi vanlige dødelige (som også har fritidsbåt) har det VELDIG bra?

Skam på de som mener noe annet. Reis ut i verden og få opp gluggene.

Skam på de som mener noe annet enn meg :confused::lol: Det finnes flere vanlige dødelige her i landet enn de som har fritidsbåt.

Er det forresten et statussymbol her til lands? Har det falt deg inn at det faktisk er noen som prioriterer bort det meste som andre ser på som en selvfølge? bare for å ha råd til en liten båt? Når de skal bli frarøvet det siste de har i avgifter så er det ikke synd på de, for de har jo tross alt båt :confused:

 

Hvorfor kan vi ikke se på de forutsetningene vi har? Hvorfor må vi alltid se til de som har det verst her i verden og så skal vi være fornøyde hvis vi bare ikke har det verre enn dem? Er det alt her i verden som kan løses med penger?

 

Men å generalisere alle som har "mye" penger, dvs penger nok til å kjøpe dyre båter ikke er så nøye med "marginene" eller er mer uforsiktig enn de som har "lite" penger, er bare et tåpelig og unødvendig skudd i mørket.
Det gjør han ikke heller slik jeg ser det. han sier at ikke alle er sånn men det er en tendens. Og det tror faktisk jeg også.

 

 

kanskje jeg er blant de med både bil og Windy :rolleyes: og da er jeg jo stemplet som et halvt svin
Er nok det :wink:

 

Mine reaksjoner når jeg leser denne linken lenger opp er at jeg blir oppriktig kvalm mens jeg leser. Faktisk like før :puke:

før det til slutt ender med :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::cryin::cryin: Har dette noe med syken å gjøre tro :rolleyes: Eller er det mitt sosiale ståsted :confused: eller er det bare det at jeg rett og slett ikke forstår at vi skal ta enda mer fra de som ikke har så mye for så å gi det til de som har mer enn nok og enda litt til fra før?

 

Mulig du må flytte lenger sydover!

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=378469

Dette er % av brutto nasjonal produkt. Det står ikke noe om hvordan de fordeles. Altså hvem som betaler inn hva :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kos med misnøye kan det også kalles.

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at andres observasjoner er ensbetydende med irritasjon, misnøye og hva annet du har i tankene? Virker faktisk som det er du som er irritert uten at jeg skjønner poenget med det, eller hvorfor? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en svart Audi A6, vurderer frem og tilbake om jeg skal selge den å kjøp en ny. Men tydelig er dette en bil som parkerer

dårlig. :wink: .

 

Tilbake til tråden, jeg synes også denne nye avgiften lukter noe av misunnelse. "Høy inntekt/høyt forbruk", det er vel det man

kaller generalisering. Ellers den idiotkjøringen som alle snakker om, hvor er den. Befinner meg i Østfoldskjærgården, synes ikke det så utrolig galt. Synes mange "hauser" opp dette.

 

La oss tenke positivt, legge godviljen til. Hva er vakrere å se flotte båter komme glidende, eller i plan for den saks skyld.

Nei,beklager jeg har nok med den vakre båten vi har. :cool::cool:

 

Nå venter vi kun på ferien. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

"Høy inntekt/høyt forbruk", det er vel det man kaller generalisering.

 

Generalisering, javel, men er det ikke noe i det? Eller mener du at forbruk er omvendt proposjonalt med inntekt? Skjønner virkelig ikke hva som er problemet med at jo høyere forbruket er av noe som har negativ påvirkning på vårt felles miljø, skal skattelegges deretter?

Blir ganske drittlei, unnskyld uttrykket, at det eneste argumentet enkelte her har er å beskylde alle andre for å være misunnelige! Ganske arrogant og hovmodig når det synes nokså gjennomført at det er de med de største båtene som i stor grad representerer dette negative synet! Hva er det egentlig som er motivet her? Sole seg på andres bekostning i sin egen, tilsynelatende, vellykkethet? Nei, det er ingen på dette forumet jeg misunner, men at en del her har fine båter, ja det er riktig! Og på deres vegne er jeg glad, håper de er det selv også, men jeg undrer meg på til tider!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ellers den idiotkjøringen som alle snakker om, hvor er den. Befinner meg i Østfoldskjærgården, synes ikke det så utrolig galt. Synes mange "hauser" opp dette.
Lagt merke til at når de viser innslag om dette på tv så viser de de samme bildene om og om igjen? Hadde det vært så veldig mye villmannskjøring så hadde det kanskje vært lett å filme forskjellige bilder å vise gjennom reportasjen(e) :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så lenge ikke alle med høy inntekt/arv/lottogevinst osv er større miljøsyndere, værstinger på sjøen, kaller jeg dette en generalisering. Jeg leste i tidligere inlegg at Kashminer og Gibhlier suste av gårde på kryss og tvers. Må imrømme at jeg ikke har sett så mange i østfold-skjærgården. Og derfor må dette være en lokal utfordring. Kanskje noe annet også.

 

Hva er en miljøeversting, de som kjøper en stor ny motor eller de som har dårlig råd og kjøper en eldre motor. F eks uten

partikkelfilter. Da rammer du de som ikke har råd til å kjøpe en ny motor. Jeg mener dette er ganske komplisert, og et

svar er ikke like enkelt.

 

Eks

Det finnes mennesker som velger store båter fremfor hus/rekkehus/leilighet som bolig. Enkelte vil

bli rammet hardt. Inntektbeskatning skjer selvfølgelig etter størrelse. Noen har kanskje fradrag større en inntekt, men de er i fåtall. Spekulasjoner holdes utenfor, de er i fåtall.

 

Men selvfølgelig, det er lov til å være uenig. Men båtførere av store båter med store motorer er av alle klasser.Det handler om prioritering.

 

Det samme er skriveriet om Audi/BMW. Unskyld meg, jeg kjøpte bilen fordi jeg synes den er komfortabel/tøff. Prøvekjørte den

ikke heller. Noen må kollidere mest, og om det er nevnte bilmerker. OK, jeg har full bonus. Ler derfor av dette.

Synes de som tar handicap-plasser er lite hensynsfulle. Men, har ikke tenkt tanken engang på å parkere på en slik plass.

 

Vi skal heller ikke se bort fra at noen godt betalte lobbyister jobber med saken for øyeblikket. Det er vel lettere å ta andre

miljøverstinger en fritidsbåtfolket. Men spørs om det er like lønnsomt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ganske arrogant og hovmodig når det synes nokså gjennomført at det er de med de største båtene som i stor grad representerer dette negative synet! Hva er det egentlig som er motivet her? Sole seg på andres bekostning i sin egen, tilsynelatende, vellykkethet?

 

Hvorfor har du slik aggresjon og slikt uforsonlig hat mot "store" båter? Ja, hvis ikke deet er misunnelsen, altså?

 

Kanskje, Mouché, bare kanskje, kan det muligens hende, at noen, enkelte, eller for den del mange, av de som har "store" båter, har forsaket mye for å komme dit. Kanskje, muligens, har de kjørt i gamle biler i alle år, spinket og spart, ligget unna sydenturene og flatskjerm-TV'en, for å realisere drømmen om BÅT båt båt båt.

 

Og så ødelegger du og dine meningsfeller alt sammen med de utroligste sure oppgulp av all verdens gammelstalinisme. Hva er du, Kristin Halvorsen i forkledning? Eller er det bare gangsynet som er koblet ut, som vanlig?

 

Hvis du har problemer med å se at de som blir rammet hardest av avgiftsidiotiet ALLTID er de med lavest inntekt, så få deg et par briller som virker. Og begynn å tenke. Røkke, Gjelsten & I driter vel tynt i om dieselen koster 20 kr/l eller om hk-avgiften er 2.000 pr. gamp. Hvermannsen gjør ikke det. For familiebudsjettets velbehag kan idiotavgiftene være det som velter regnestykket. DET, Mouché, er den STORE forskjellen.

 

Avgifter har antakelig kun EN effekt, nemlig å reservere båtlivet for dem med mest penger, som kan gi blanke f***n i hva det koster. Takk for at du så tydelig uttrykker at det er slik du vil ha det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Avgifter har antakelig kun EN effekt, nemlig å reservere båtlivet for dem med mest penger, som kan gi blanke f***n i hva det koster.
Tiltredes

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

?

 

 

 

 

Avgifter har antakelig kun EN effekt, nemlig å reservere båtlivet for dem med mest penger, som kan gi blanke f***n i hva det koster.

 

 

Ikke bare antagelig, men ganske sikkert har avgifter med å reservere båtlivet for dem med mest penger.

Dersom den rød/grønne regjering får fortsette i en periode til tror jeg det blir "kostbart for hvermansen" å nyte sjølivets gleder i fremtiden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synes det var interessant lesing om dette særutvalget sine uttaleser som er gjenngitt i VG i henhold til en link lengere opp i denne tråden. Innføring av progressiv båtmotoravgift er jo en ting som vi finner paralleller på landeveien, er nok her de har hentet innspirasjonen fra ... Det blir vel effekten er som blir avgjørende for hvordan dette skal beregnes, men en skal jo ikke se bort i fra at de også blander i slagvolumet slik som for biler... Vekten blir nok ikke en parameter, men muligens en stk. avgift slik som motorsykler har.

 

Dette tror jeg vil falle i god smak i Grubbegata 10, der liker de slike forslag.. At en økning av drivstoffavgiften på diesel til båt kommer er nok også sannsynlig, men jeg vil tro at regjeringen gjør bedre hjemmelekse og har alt på plass før de fremmer forlsaget på nytt.

 

Leste forøvrig i et annet debattforum at Danmark vistnok har en årsavgift som er på 1% av forsikringssummen, det er vel ikke utenkelig at regjeringen finner at dette kan være et tilltak.. Det vil jo ramme hardt for de aller fleste, med en avgift på 10000 kroner for en båt som er forsikret til 1 mill.. :flag_da: Om det er hold i den danske avgiften vet jeg ikke,

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Røkke, Gjelsten & I driter vel tynt i om dieselen koster 20 kr/l eller om hk-avgiften er 2.000 pr. gamp. Hvermannsen gjør ikke det. For familiebudsjettets velbehag kan idiotavgiftene være det som velter regnestykket. DET, Mouché, er den STORE forskjellen.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. ( Sikkert ikke så bra engang :lol: )

Helt enig.. Og klarer man ikke å se det helt åpenlyste, så bør man pusse brillene eller gå til optiker.

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Unskyld meg, jeg kjøpte bilen fordi jeg synes den er komfortabel/tøff.

 

Good for you! Det er ikke alle forunt å kjøpe en bil til en halv mill og oppover bare fordi man likte den! Selv var jeg også veldig fornøyd med den Audien jeg hadde for en del år siden så jeg skjønner godt ditt valg! :smiley:

 

Hvorfor har du slik aggresjon og slikt uforsonlig hat mot "store" båter? Ja, hvis ikke deet er misunnelsen, altså?

 

Jeg har hverken følelser for eller i mot store båter, små båter, raske båter eller grønne båter. Det jeg har noe i mot er de holdninger som en del båteiere viser. Jeg sa tidlig i tråden at her kommer de med store båter på banen (se innlegg #165) og jeg fikk jo rett der da, om ikke annet! :wink:

 

Finnes sikkert noen som leier en hybel for å kunne kjøpe seg båt for en mill eller to, men i antall er vel de så få at de nok mere tilhører unntaket?

 

Hvis man i en diskusjon ikke kan snakke med noen grad av "bred penn" eller generalisere ja da blir det nokså meningsløst det hele, i mine øyne.

 

Avgifter har som jeg forstår det to mål: Genere inntekt for det offentlige og å dreie forbruket vekk fra noe, eller ble dette for generelt? Kanskje det bare finnes en forklaring; det offentliges trang til å straffe de som det offentlige er satt til å tjene? Ja, for det blir vel ikke generalisering? :lol:

 

 

Men nok for nå, skal møte en potensiell kjøper av min båt, så kanskje jeg snart blir båtløs. Han må jo være litt interessert som absolutt vil se på båten i øs pøsende regnvær? Et vær kun beregnet på ender og bergensere, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen? Obs nå gjorde jeg det igjen, generaliserte, fy og fy!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

to mål: Genere inntekt for det offentlige og å dreie forbruket vekk fra noe

 

Det er vel slik, ja. Ikke noe problem med det i utgangspunkt.

 

Det rare er bare at det knappt finnes noe hvor du kan dreie forbruket TIL! Alternativene til fritidsbåt er vel sydenturer, hytteliv, bilferie osv osv. Kan du nevne én noenlunde relevant ferieaktivitet som IKKE er avgiftsbelagt for å dreie forbruket vekk fra det? Fotturer - evt sykkelturer fra hytte til hytte, kanskje. Noe annet kommer jeg ikke på.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik, ja. Ikke noe problem med det i utgangspunkt.

 

Det rare er bare at det knappt finnes noe hvor du kan dreie forbruket TIL! Alternativene til fritidsbåt er vel sydenturer, hytteliv, bilferie osv osv. Kan du nevne én noenlunde relevant ferieaktivitet som IKKE er avgiftsbelagt for å dreie forbruket vekk fra det? Fotturer - evt sykkelturer fra hytte til hytte, kanskje. Noe annet kommer jeg ikke på.

Kanskje de vil dreie det til et alternativ du ikke nevner , nemlig at folk flest skal bli litt mer bevisst neste gang de kjøper ny båt og dermed kjøpe et mer miljøvennlig alternativ og dermed vil vi om 10-20år sitte med en litt mer miljøvennlig båtpark enn det vi gjør i dag , kanskje de vil snu trenden fra større og større fart/utslipp og over til noe de mener er bedre.

Det er jo gjerne litt langsiktig perspektiv i slike saker og man kan ikke håpe på en umiddelbar effekt , noe som er umulig siden vi allerede sitter med båter i markedet som nok er her enda om 20år.

Fler og fler folk kjøper båt og fler og fler folk kjøper kanskje feil båt sett med miljøøyne og det er vel et ønske fra regjeringen at vi om 20år ikke skal sitte med dobbelt så mange båter som vi gjør i dag hvorav de fleste slipper ut mer enn de ønsker.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...