Jump to content

Dieselaksjonen: Dropper dieselavgiften


baatsman

Recommended Posts

De litt mer lesekyndige har fått med oss at dette er ett av punktene i regjerningens klimasatsing.

En satsing jeg synes er i overveiende grad riktig.

 

Nøyaktig hvordan mener du dette slår positivt ut for miljøet, da?

 

- 10-12% av de minst forurensende og forbrukende båtene kommer til å få redusert timeantall gjennom sesongen.

- Forbruksbombene eies av folk som kjører uansett.

- Folk flest får dårligere råd til å kjøre båten sin.

- Og om de velger å selge som en følge av at de ikke lenger har råd til å kjøre med båten sin, får de et høyere verditap å forholde seg til.

- Endel kommer kanskje til å velge bensinmotor i stedet, på mindre båter.

 

Jeg kan nok en gang sitere meg sjøl, i den anledning at også bensin burde koste 18kr/l:

 

Innen sittende regjering har gjort seg ferdige, har dagens biler og båter ingen målbar salgsverdi lengre, og vi må sannsynligvis betale en skyhøy vrakeavgift om vi skal levere det til hugging også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Man kan jo se på dette på flere måter om man tenker seg litt om.

 

Bilene betaler avgifter mens båtene ikke gjør det i samme grad (hittil)

 

Så kan man si at avgiftene vi betaler på drivstoff til bilene tross alt går tilbake til veiene , vel det gjør det jo i liten grad og endel av avgiftene er jo nå merket med miljø og ikke vei i tradisjonell forstand (ingen er øremerket men det er nå slikt de kaller det)

 

01januar så skjedde den en avgiftsendring for bilene og produsentene kastet seg rundt og skjønte alvoret om at hvis de ikke følger på med mer miljøvennlige motorer så blir de akterutseilt av de merkene som faktisk gjør det , det samme kan jo nå skje i båtmarkedet.

 

Man kan oppnå flere ting med en kraftig avgiftsheving på båtfuel , noen flere setter seg på flyet til syden istedet for å ta ferien i båten dog tror jeg det blir en uhyre liten del av båtfolket , spesielt om flyavgiftene også går opp snart , noe de nok gjør/bør gjøre.

 

Jeg håper vi oppnår at båtprodusentene kommer med mer miljøvennlige alternativer , at noen tenke seg om litt mer ved valget av ny båt og at vi totalt sett får en liten dreining mot mer miljøhensyn. Kanskje fler velger saktegående farkoster med mer miljøvennlige motorer og kanskje vi ser flere seilebåter på fjorden framover :smiley:

 

Gevinsten miljømessig på CO2 vil neppe være noe å skrike om men mange bekker små vil til slutt gjøre stor å.

 

Hva om de brukte alle pengene denne avgiften bringer inn til å utvikle vind og vannkraft samt plante skog da ville det faktisk monne litt.

 

Det er vel faktisk slik at om mange nok sier at f.eks bilene deres kan vi ikke kjøpe til chevrolet for dere lager de ikke miljøvennlige nok da får dette en mer global effekt rimeligraskt. Det er jo i USA og kina det virkelig monner og noen må jo gå foran som et godt eksempel

Link to post
Share on other sites

Du tror dem slår retrett nok en gang, ja?

 

Ikke nok en gang. Det var regjeringen selv som foreslo dieselavgift på båtdiesel i årets statsbudsjett. Det foreliggende forslaget kommer fra et regjeringsnedsatt utvalg.

Her står nok regjeringen adskillig friere til å vurdere de fremsatte forslagene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Her kan en lese særavgiftsutvalgets mandat og hvem som sitter i utvalget.

 

Må jo sies å være en bred tilnærming til avgiftene på båt. Problemet er hvordan dette lar seg gjennomføre i praksis. Men det er tydeligvis ikke utvalgets problem.

Det er her vi med båter må påvirke politikerne til å tale båtfolkets sak, men slik vi er samlet blir nok det en grei oppgave...

 

Jeg ville definitivt satt et annet navn på dette utvalget.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle nå kommer det...........

Klippet dette ut fra Rogalands Avis nå i dag

 

 

 

Dyrere å bruke båt

Fritidsbåten vil bli dyrere å bruke dersom Særavgiftsutvalgets forslag blir praktisk politikk.

 

Publisert 22.06.2007 - 12:36 Oppdatert 22.06.2007 - 13:29

Tips en venn om denne saken

Skriv ut denne siden

Utvalget foreslår flere endringer i avgiftssystemet som vil berører fritidsbåter, framgår det av utvalgets utredning som fredag ble overlevert statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet.

 

Eierne av dieseldrevne fritidsbåter bør betale avgift på dieselen, mener utvalget, som også foreslår at det innføres progressiv båtmotoravgift.

 

Utvalget sier ikke noe om hvordan båtmotoravgiften bør utformes eller hvor stor den bør være. Dette bør utredes nærmere, sier utvalget.

 

Utvalget begrunner forslaget om å innføres avgift på båtdiesel med hensynet til miljøet

 

Det er ønskelig å gi forbrukerne mer riktige prissignaler. Også båteierne bør betale for de skader og slitasjer de påfører miljøet, sier utvalgsleder Brita Bye.

 

Forslagene vil nå bli sendt på høring. Regjeringen avgjør deretter om den vil legge fram noen av forslagene for Stortinget. (ANB-NTB)

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg allerede: Alle store dieseltraktorer på sjøen (Princess V et eller annet, Fairlane, windy +++) blir borte. De er avgiftsbelagt langt opp i fjæresteinene. Tilbake sitter vi med liten motor og lav fart eller seil, og nyter dagene uten hekkbølger som river og røsker i båten eller rydder bordet rett før middag. Ingen kjekkaser som skjærer rett foran baugen i en Windy (skulle nesten tro at det var et krav fra Windy at kundene må ha mye mer penger enn IQ, og et enormt behov for å kjekke seg(den var ikke til deg Bitteliten denne gang)). I havnene blir det plass til alle, ingen som ligger longside og tar 8 bryggeplasser og ser dumt på deg hvis du spør om vedkommende kan flytte på seg. Masse fine hvite seil på fjorden og et langt bedre miljø for alle. Kom med avgiftene, det har vi råd til!

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt satt et annet navn på dette utvalget.

 

Hvorfor det? Det er jo et av de mer forklarende og logiske navn jeg har hørt på et politisk utvalg.

 

Jeg ville heller endret navn på Transportkomiteen til Bompengekomiteen, osv.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg allerede: Alle store dieseltraktorer på sjøen (Princess V et eller annet, Fairlane, windy +++) blir borte. De er avgiftsbelagt langt opp i fjæresteinene. Tilbake sitter vi med liten motor og lav fart eller seil, og nyter dagene uten hekkbølger som river og røsker i båten eller rydder bordet rett før middag. Ingen kjekkaser som skjærer rett foran baugen i en Windy (skulle nesten tro at det var et krav fra Windy at kundene må ha mye mer penger enn IQ, og et enormt behov for å kjekke seg(den var ikke til deg Bitteliten denne gang)). I havnene blir det plass til alle, ingen som ligger longside og tar 8 bryggeplasser og ser dumt på deg hvis du spør om vedkommende kan flytte på seg. Masse fine hvite seil på fjorden og et langt bedre miljø for alle. Kom med avgiftene, det har vi råd til!

Det er så deilig med slike stigmatiseringer. Så deilig så deilig. Ingenting er som andres ulykke om man ikke lykkes selv.

Jeg tror de fleste som kjøper de store båtene gir blanke i avgiftene. Har salget av RangeRovere gått ned etter at avgiftene på store motorer gikk opp?

At Særavgiftutvalget argumenterer med dette tror jeg mer er en politisk drøm enn en realitet.

 

At man må ha mer enn 100 kroner (tatt utgangspunkt i en normal IQ på 100) for å kjøpe en Windy må man nok - det kan alle se i prislistene. Om man ganger med 1.000.000 - så stemmer nok ikke det heller. Man får en Windy fra rundt millionen

 

Eneste grunnen til at jeg ikke liker avgiftene er fordi den AP/SV/SP regjeringen vi har nå er mer opptatt av å dyrke misunnelsen enn at alle skal ha det bra (og da mener jeg alle)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som også kommer til å monne en del er selvsagt forslaget om obligatorisk båtregister og årsavgift på båt. Så nå kommer det...

Hvem tror at dette blir på under kr 1000,- pr båt /år?

 

Så har du moderskip m/slepejolle samt at ungene har en liten båt skal nok pengene få bein å gå på før båten har en dråpe vann under kjølen.

Kan båtene "avregistreres" hvis du ikke skal ha dem på vannet ett år? Vil det bli fritak for robåter og seilbåter uten motor?

Vil årsavgiften bli så høy at alle gamle tresenkker blir St.Hans-bål så fort de blir litt morkne?

Hvor mange trebåter har ikke fått en ny vår etter noen års "hvile" i påvente av en ny entusiast.

 

Enzo skrev at avgiftsendringen 01/01 gjorde at bilmarkedet dreiet mot mer miljøvennlige biler. Hvor har du det fra da? Det blir solgt flere diesel-biler. Uten krav til partikkelfilter. Du kan jo høre med bl.a astma og alleriforbundet om hvor happy de er med ordningen. Diesel-motor i privatbiler er forbudt flere steder i verden pga forurensningene.

MED partikkelfilter er de bra, men uten representerer de ingen gevinst med mindre du isolerer miljødebatten til bare å gjelde Co2. Men det blir vel litt snevert.

Hvor mange båter leveres med partikkelfilter?

 

Mange fine tanker om å bruke pengene til tilbake til båtfolket, men som de selv sier, dette er en fiskalavgift.

Link to post
Share on other sites

Publisert 22.06.2007 - 12:36 Oppdatert 22.06.2007 - 13:29

 

Utvalget foreslår flere endringer i avgiftssystemet som vil berører fritidsbåter, framgår det av utvalgets utredning som fredag ble overlevert statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet.

 

Eierne av dieseldrevne fritidsbåter bør betale avgift på dieselen, mener utvalget, som også foreslår at det innføres progressiv båtmotoravgift.

 

(ANB-NTB)

 

Båtmotoravgift?????????????????????????????????. Enten har jeg gått glipp av noe eller så har ikke utvalget peiling på hva de snakker om.

Hva er HK avgiften da? om ikke en progresiv båtmotoravgift.

Nå er dette bare forslag fra ett utvalg. Er lov å håpe at Kristin Halvorsen og gjengen ikke infører det. Er i allefall lov å håpe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden vi nå gidder å bruke enda mer energi på dette vi diskuterte her i fjor så kom jeg på en sak fra i går.

 

På bergen havn slipper hver eneste turistbåt ut mer Nox enn hele bergens bilpark...

det ankommer noen hundre i løpet av sommeren ja.....

her er bilde som viser gårsdagen:

 

http://www.bt.no/lokalt/article372987.ece?...e&myStart=1

Link to post
Share on other sites

Det er så deilig med slike stigmatiseringer. Så deilig så deilig. Ingenting er som andres ulykke om man ikke lykkes selv.

 

Jeg regnet nesten med at du ikke klarte å styre deg denne gangen heller, men som jeg skrev var den ikke til deg. Du har kanskje en ekstrajobb som Windyforsvarer for å betale dieselutgiftene? :wink: . Enig i at stigmatisering ofte er usakelig, men du har kanskje en bedre forklaring på hvorfor det er så utrolig mange ukyndige båtførere av Windybåter i Oslofjorden? Det suser Khamsiner og Gibli og jeg vet ikke hva, på kryss og tvers, uten at noen av dem ser ut til å tenke på andre enn seg selv. Som du påpeker er det kanskje ikke forholdet IQ/penger som er svaret, men du har kanskje en annen forklaring?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke så mange andre Windyer i min del av Oslofjorden jeg. Men når jeg beveger meg innover mot Oslo ser jeg jo masse rar kjøring som ikke er ihht Sjøveisreglene. Kanskje værste eksemplet sist jeg var innover var Havneoppsynet som holdt BB side i leia da de rundet Dyna fyr og krysset tvers over den trange leia så alle andre måtte legge bi. Det er et farvann jeg ikke trives godt i.

 

Persepsjon er en subjektiv sak - mulig du bare ser Windyene. Jeg bryr meg ikke så mye om du rakker ned på Windy eiere - jeg har ikke noe spesielt forhold til Windy. Men jeg reagerer på at du stigmatiserer som du gjør Det sier etter min mening mest om deg.

 

Windy oppleves nok som snobbete - ikke minst pga stilen til Aaby Marine som forhandler i Oslo, og det er nok en del kjekke gutter med raske penger/fars penger som kjøper Ghibli eller Khamsin. Desverre for alle andre på sjøen. Ta en prat med noen som faktisk jobber på Windy så tror jeg bildet blir litt annerledes.

 

Værste eksemplet så jeg i fjor da en 32 Grand Tornado full av festkledde folk kom halvplanende i 15 knop i Blindleia. Dro med seg halve sjøen. Utrolig dumt - uansett hva slags båt man har. Vitner om en total mangel på sjømannskap. Et annet eksempel: En 35Khamsin med 2xD6 350 ble levert fra Windy. De skulle dra rett fra Arendal til Hvaler. Far og sønn - far i dressbukse og skjorte og pene mokasiner. Rett før de dro lurte de på om Windy hadde noen redningsvester de kunne få låne :rolleyes:

 

Aller værste eksemplet jeg har opplevd var den Princess V48 som plyde med seg halve sjøen og et par småjoller med unger i mellom Kristiansand og Ny Hellesund i sommer. Trist å se rett og slett - men folk har vel ikke bedre vett.

 

Flere eksempler: Fairline Squadron av eldre årgang - 60 fot kanskje. Gikk i minst 25 knop i indre lei fra Bohus Malmøn til Lysekil - for de som er kjent er det trangt enkelte steder der. Kjørte slalom mellom oss andre. Vet ikke hvorfor han ikke gikk lenger ut. Hekksjøen var vel 2 meter høy tenker jeg.

 

Også har vi jo alle Princessene da - og ikke minst store Bavariaer m.m.

 

Også jeg merker fordommer når vi kommer sigende i havn - men det pleier å gi seg når vi tar det med ro og legger oss stille og rolig på plass uten så mye styr. Synes det er synd det skal være slik - men jeg innser at det er grunner til at det er slik - både hos de som ikke kan oppføre seg og hos de som synes det er utrlig kjekt å snakke dritt om andre. Kos med misnøye er deilig. Det er bare så synd at de som oppfører seg skikkelig ikke blir lagt merke til - for det er nok tross alt flest av dem :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo skrev at avgiftsendringen 01/01 gjorde at bilmarkedet dreiet mot mer miljøvennlige biler. Hvor har du det fra da? Det blir solgt flere diesel-biler. Uten krav til partikkelfilter. Du kan jo høre med bl.a astma og alleriforbundet om hvor happy de er med ordningen. Diesel-motor i privatbiler er forbudt flere steder i verden pga forurensningene.

MED partikkelfilter er de bra, men uten representerer de ingen gevinst med mindre du isolerer miljødebatten til bare å gjelde Co2. Men det blir vel litt snevert.

Hvor mange båter leveres med partikkelfilter?

Nå tenkte ikke jeg spesielt på dieselavgiften men også på høyere HK avgift , noe som jeg tipper vil ha betydelig mye mer å si ved valget av ny båt enn dieselavgift.

 

Når det gjelder nybil etter 01januar så mente jeg at det i 2007 selges rundt 4ggr mer prius enn 2006 , det er større fokus på biobilene , jeg tror/håper også at avgiftene har gjord litt til at folk velger en mer utslippgjerrig bil enn tidligere.

Avgiftene gjør nok lik null i kundegruppen som kjøper de heftigste bilene som store motorsterke SUVer osv men sånn vil det altid være , noen driter i en merkostnad ved innkjøp og bruk og det er ikke de som handler bil under 300 000.-

 

Det er de som kjører millionbiler.

 

Overført til båtene så tror jeg ikke Fairline og Princess kommer til å selge færre store båter , en som legger 12mill i en båt driter vel i om den koster 11 eller 13mill.

Men for de som handler båt og bil i "folkeklassen" vil 10-20% kostnad være grunn nok til å velge noe annet.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som du påpeker er det kanskje ikke forholdet IQ/penger som er svaret, men du har kanskje en annen forklaring?

 

Klar over at denne ikke var til meg (!), men du berører noe "menneskelig"!

 

I gode tider i arbeidsmarkedet så går sykefraværet opp, i vanskeligere tider så går sykefraværet ned.

I gode tider så blir det flere skader på biler, båter osv osv, enn i dårligere tider

 

Bare en kjennsgjerning at jo bedre man har det (økonomisk) jo mere "slapp" blir man m.h.t. å være forsiktig med sine ting.

 

Jeg tror ikke at Windyeiere hverken har lavere IQ eller mindre kunnskap om lover og regler, kanskje tvert derimot, men Windy er dyre båter, eierne har god råd og man får et litt for avslappet forhold til marginer og forsiktighet. Selvfølgelig finnes det mange unntak til dette, men en viss tendens finnes.

 

Legg også merke til hvilke biler som har en tendens til å gi f...n i parkeringsregler og hensyn til andre; tyske biler som Audi og BMW er overrepresentert!

 

Har selv tidligere hatt noen økonomisk sett meget gode år og det var i de årene hvor bilene fikk sine bulker! :yesnod: Nå har jeg normalt god økonomi og er langt forsiktigere med tingene!

 

Sånn er det bare!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi vanlig dødlige skal jo ikke ha det så bra .....

Vi kan være uenige i hvor mye drivstoffet skal koste, og masse annet.

 

Men kan vi ikke være enige om at vi vanlige dødelige (som også har fritidsbåt) har det VELDIG bra?

 

Skam på de som mener noe annet. Reis ut i verden og få opp gluggene.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg kan for min del si meg enig i én ting mouche sier. nemlig at mine observasjoner også har gått i den retning at de fleste som bryter parkeringsbestemmelsene på handikaplassene og under skiltet parkering forbudt utenfor butikker etc...er nettopp iere av store dyre blier.

 

Men å generalisere alle som har "mye" penger, dvs penger nok til å kjøpe dyre båter ikke er så nøye med "marginene" eller er mer uforsiktig enn de som har "lite" penger, er bare et tåpelig og unødvendig skudd i mørket.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv tidligere hatt noen økonomisk sett meget gode år og det var i de årene hvor bilene fikk sine bulker! :yesnod: Nå har jeg normalt god økonomi og er langt forsiktigere med tingene!

 

Sånn er det bare!

 

:sailing:

Tror nok det har en sammenheng med at gutten er blitt(mann)eldre da blir de mer forsiktige med tingene (sparsommelige) en helt naturlig del av oppveksten :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

mine observasjoner også har gått i den retning at de fleste som bryter parkeringsbestemmelsene på handikaplassene og under skiltet parkering forbudt utenfor butikker etc...er nettopp iere av store dyre blier.

Jeg bruker Nimbuster bare som et eksempel her.

Jeg er egentlig ganske imponert over at så mange har tid til å legge merke til slike ting som dette. Jeg prøver så lite som mulig å irritere meg over andre - har mer enn nok med å ha det hyggelig gjennom livet jeg :smiley:

Mulig det er jeg som er bak mål som ikke legger så mye merke til de som gjør feil rundtomkring, eller kanskje jeg er blant de med både bil og Windy :rolleyes: og da er jeg jo stemplet som et halvt svin

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...