Jump to content

Dieselaksjonen: VI VANT !


hjalmar

Recommended Posts

Så hvorfor innfører ikke Regjeringen obligatorisk 5% innblanding av rapsolje i all diesel?

Det er jo til fordel for miljøet og samtidig midt i blinken sosialistmiljøpolitisk.

De prater, men lar være å gjøre noe. Hvorfor er det slik? Hvorfor velger de antagelig heller å øke dieselavgiften til neste år? Da blir det jo ikke noen særlig faktisk reduksjon i utslipp, bare litt mer penger i pengebingen.

 

Så nå er vi i den situasjon at Regjeringen er tafatt og oljeselskapene er pådrivere i miljødebatten. Sankk om å snu ting på hodet.

 

http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article327766.ece

Link to post
Share on other sites

I julen pleier jeg treffe kamerater fra de gyldne ungdomsår, som ikke kommer igjen. Årene altså, kameratene er der fremdeles heldigvis. En av dem jobber med havforskning mv. Han fortalte at etter silden ble fisket opp på sekstitallet har man jobbet grundig for å bygge opp stammene igjen. Nå har vi visst svært mye sild i vente langs kysten i årene som kommer, og jeg lurte på hva den ville bli brukt til? Jeg ser ikke for meg at dagens unge, eller halvgamle, for den saks skyld, kommer til å lage veldig mye steikt sild til middag. Det er nydelig, men i dagens baconpølsetid tror jeg det blir for mange små fiskebein. Både sursild og nubbesild er nydelig, men det er grenser for hvor mye slikt en kan få i seg. Så det blir vel tilbake til sildemel og sildeolje, deilig lukt over Bergen fra Florvåg ved nordavind osv.

 

Mitt forslag er avgiftsfri sildeolje til fritidsbåtflåten. :flag: Maskinene kan sikkert bygges om til å klare slikt drivstoff, gjerne blandet med litt raps eller diesel. Eller - på bilfronten er jo "hybriddrift" så in for tiden. Vi kan i tillegg ha hver vår lille metangassgenerator, en gjødseltank/komposttank med uttak til motoren.

 

Når jeg ikke er i det humoristisk usaklige hjørne synes jeg Lotus' synspunkter er ganske gode og realistiske.

Link to post
Share on other sites

Dette slår neppe an her på baatplassen, det er jo snakk om miljøgevinst ved å bruke en skvett rapsolje i dieselen. "Forskerene" her på basatplassen har forlengst konkludert med at forbrenning av diesel ikke påvirker miljøet i noen grad, så dette har nok neppe noe for seg.

 

Det var vel at dieselavgiften ikke ville føre til særlig mindre forbruk båtdiesel og dermed særlig mindre utslipp som motstanderene var enig i. :yesnod:

Å finne drivstoff som forurenser mindre vil jeg tro de fleste er tilhengengere av, både til bruk på land og til vanns.

Denne tråden har jo skiftet tema så det er ikke lett å følge med i argumentene og hvor de hører hjemme.

Link to post
Share on other sites

Lærte noe nytt fra linken din Gunga Din.

 

5% innblanding av rapsolje gir dieselen bedre smørende egenskaper og bedre tennvillighet. Perfekt. I tillegg slipper altså svenskene ut 115.000 tonn mindre CO2.

 

Her har vi altså noe som er glimrende for miljøet og glimrende for motoren, som regjeringen i Sverige legger opp til, mens regjeringen i Norge heller synes at avgiftsøkning på marindiesel og sikkert også autodiesel neste år er veien å gå.

 

Da kan man jo spørre seg: Er den norske regjeringen egentlig interessert i miljøet eller er de mest interessert i å ta inn stadig mere penger i statskassa?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da kan man jo spørre seg: Er den norske regjeringen egentlig interessert i miljøet eller er de mest interessert i å ta inn stadig mere penger i statskassa?
Har der noen gang vært særlig tvil om svaret på dette da :crazy:

 

Som jeg skrev en annen plass så har jeg ingenting mot miljøavgifter så lenge de virkelig går til miljøfremmende tiltak og ikke bare er fordekte fiskale skatter. Beklageligvis virker det som om det er det siste som er normalen :headbang:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel innrømme at jeg personlig ikke har vært så opptatt av økning av dieselprisen,

- sett i forhold til båtens verdi og båt-gleden kan jeg streke meg svært langt.

 

Jeg synes imidlertid at det er synd for våre båtkollegaer (pensjonistene) som har slitt et langt liv og som opplever at muligheten for for et langt og verdifullt bårliv blir redusert ved økte dieselavgifter.

 

Jeg er svært åpen for muligheter for at pensjonistene våre i Norge skal ha et verdifullt fremtidig båtliv.

Link to post
Share on other sites

Lærte noe nytt fra linken din Gunga Din.

 

5% innblanding av rapsolje gir dieselen bedre smørende egenskaper og bedre tennvillighet. Perfekt. I tillegg slipper altså svenskene ut 115.000 tonn mindre CO2.

 

Her har vi altså noe som er glimrende for miljøet og glimrende for motoren, som regjeringen i Sverige legger opp til, mens regjeringen i Norge heller synes at avgiftsøkning på marindiesel og sikkert også autodiesel neste år er veien å gå.

 

Da kan man jo spørre seg: Er den norske regjeringen egentlig interessert i miljøet eller er de mest interessert i å ta inn stadig mere penger i statskassa?

 

Lotus

 

Jepp ibland lurer man Lotus...........

 

Sverige, trur jag er det endaste landet i Europa der det fortsatt er tillåtet att snakke i mobiltelefon(utan handsfree) när man kjör....

utredninger her viser att det ikke er noen fare........ :crazy::crazy:

alle andre länder er det förbjudet........

kan det ha noe o göra med att Ericssons huvudkontor ligger her.......................

 

Statoil vill ikke ha 5 % mindre forbruk på diesel..................................

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

kan det ha noe o göra med att Ericssons huvudkontor ligger her.......................
Nå produserer jo de også Handsfree systemer da...

Så for dem ville vel forbud vært lønnsomt...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...