Jump to content

Dieselaksjonen: VI VANT !


hjalmar

Recommended Posts

Ja-- så har regjeringen droppet et håpløst opplegg. De sier de har lyttet til båtfolket, men det er vel helst de praktiske vanskene med gjennomføringen som har åpenbaret seg. Men vi må gjerne bli kvitt bensinavgiften også, som Gjest sier er det samme sak!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Siden alle har blitt så varme i trøya så bør bensin avgiften være neste.

Foreslår at KNBF endrer teksten på sidene sine til bensinavgift og bruker de 70 kronene til får inn til dette formålet. Da er man allerede i gang med noe fornuftig. :flag:

La bensinavgiften ligge. "Urettferdighetet" som noen har kalt det, ved at folk med bensinmotor betaler full avgift, vil ikke vinne forståelse og vil kun bidra til at dieselprisene eller andre typer avgifter på dieselbåter på sikt vil måtte øke for å utjevne "urettferdigheten"

Bensinbåter med full avgift på drivstoffet har sin plass i et ballansert båtmarked ved den lave inngangsprisen. Som mange bensinbåteiere hevder skal man bruke båten svært mye før den høyere drivstoffprisen spiser opp fordelen man har ved en lav inngangspris.

 

Var jeg usikker på om båtlivet var noe for meg og min familie, ville jeg startet båtlivet med å anskaffe meg en rimelig båt med bensinmotor. Hvis båtlivet svarte til forventningene og ga mersmak ville jeg etterhvert solgt bensinbåten og kjøpt meg dieselbåt. Det er et fritt marked ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe argument Rem selv om jeg skjønner hva du mener. Er faktisk "typisk" norsk.

 

Om ingen maser på dette da kommer heller aldri noenting til å skje. KNBF kan gjøre om dieselsiden til bensinsiden og bruke de ekstra pengene til å jobbe for å få veiavgiften vekk fra båtbensinen

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

KNBF kan gjøre om dieselsiden til bensinsiden og bruke de ekstra pengene til å jobbe for å få veiavgiften vekk fra båtbensinen

Hei Contraband og andre med bensinmotor! :seeya:

En av grunnene til at forslaget om avgift på båtdiesel ble fremmert var nettopp fordi KNBF tok opp urettferdigheten med avgiften på båtbensin! (se www.knbf.no) Derfor ville politikerne nå utjevne prisforskjellen mellom bensin og diesel til båt!

Vi må dessverre si som silda: Man kan ikke gjøre alle til laks... Det er ikke dermed sagt at vi har glemt båtbensinen, men jeg tror det er klokt å ligge litt lavt med den en stund fremover....

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er ikke dermed sagt at vi har glemt båtbensinen, men jeg tror det er klokt å ligge litt lavt med den en stund fremover....

Hilsen Syvert :flag:

Kloke ord (igjen) Syvert :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er ikke dermed sagt at vi har glemt båtbensinen, men jeg tror det er klokt å ligge litt lavt med den en stund fremover....

 

Er det ikke dermed sagt en viss fare nettopp for at vi glemmer den...?

 

Hyggelig å kunne hjelpe dere med dieselaksjonen, håper dere bruker pengene til et fint julebord.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Men så begynner folk å fylle avgiftsfri bensin på bilene sine og så må staten begynne å trikse med fargestoffer og så har vi det gående igjen :nono:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å kunne hjelpe dere med dieselaksjonen, håper dere bruker pengene til et fint julebord.

Heisan SkipperMorse :seeya:

Hittil dekker ikke det vi har fått inn på dieselaksjonen (jeg har ikke det nøyaktige tallet her og nå) våre kostnader til reklamebyrå og til web-siden www.dieselaksjonen.no, men blås i det. Vi har hverken hatt julebord eller julegratiale i KNBF i de 12 årene jeg har vært i forbundet og vi har definitivt ikke tenkt å begynne i år, så det kan du også ta helt med ro! Og vi flyr på billigste økonomiklasse (i motsetning til Fredrig Hauge i Bellona som flyr Business Class). Vi har respekt for medlemmenes penger og for de som har sendt bidrag til aksjonen. Hver eneste krone vil bli benyttet til fordel for båtfolket og våre medlemmer.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Syvert

 

Jeg er fulstendig klar over at ingen ting kan rokke med avgiften på "båtbensinen" omgående.

Skal en få gjort noe med det i forhold til neste valg så må man uansett begynne nå. Vi er ferdig med diesel, nå må politikerene bli orientert om at avgiften også skal bort for bensin.

 

De fleste er klar over at de rødgrønne er ferdig etter denne valg perioden (heldigvis)

 

Spørsmålet er om dette er noe KNBF ønsker å gjøre noe med ?.

 

Dersom svaret er Ja, Hva skal dere gjøre ?, og hvorfor har ingenting blitt gjort fra Knbf side tidligere ? Send meg gjerne en Im dersom ønskelig.

 

Skål til Syvert som sikkert har fortært Cognacen (stor C fordi Cognac Sigarrer og Blondiner er hellig :lol: )

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at argumentet om at folk begynner å fylle billigdiesel på bilen skulle kunne holde. Med de nye bilavgiftene vil andel dieselbiler stige raskt og kraftig, og dermed gjelder jo samme for disse. Og at man ikke kan farge bensin er bare tøv. Ikke fortell meg at man i 2006 ikke kan fremstille noe som helst som kan sette farge på bensin??? Spørsmålet er nok om der er stor nok interresse fra båtorganisasjonene til å gjøre noe med bensinavgiftene. Vi har nå hørt mye om folk som bruker båten som hytte og vil få store ekstra utgifter p.g.av ekstra dieselavgift. Hva med de som ikke har råd til "hyttebåter"? Hva slags båter har disse menneskene? Stort sett småbåter med bensindrevne påhengere. Ja, det er billigere å kjøpe bensinmotor, det er derfor de med minst penger har slike. Når KNMF presterer å si at dieselavgiften ville gjøre slik at båtlivet kun ble for de rike virker dette noe fjernt. Ta en tur rundt i havnene og se hva slags båter de fattige har! Det er ikke 30 foter med 250 HK diesel!

Link to post
Share on other sites

Det er bare, nok en gang, tydelig å se at "solidaritetten" strekker seg helt til (egen) lommebok!

 

De som har dieselmotorer har ingen interesse av å bidra til at avgiften blir fjernet på bensin av frykt for at det kan få negative konsekvenser for demselv!

 

Men forbanna på de som ikke lot seg hisse opp over avgiften på diesel var de! Og hvis disse samme personene hadde bensinmotor ja så var de jo nettop både det ene og det andre og med negativt fortegn!

 

Ja,ja, enhver er seg selv nærmest og nesetippen har ikke blitt noe lenger av denne aksjonen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt ærlig: Hadde noen trodd at KNBF eller en dieselbunkrer kom til å løfte en finger i denne saken? Nei, det strider mot alt som er norsk. Så lenge de gutta der har større champiskjøler og mer støyende handicap-propell enn fyren i nabobåsen, er alt såre vel.

 

Jeg har skrevet til FrP og spurt om dette er noe de kunne tenke seg å ta tak i. Svar publiseres fortløpende. Oppfordrer samtidig andre til å forespørre andre partier, men jeg anser egentlig sannsynligheten for å være lav for at noen andre partier gidder å ta tak i dette.

 

Til det har de nok for mange dieselbunkrende velgere.

 

EDIT: Andre kan gjerne også pushe FrP på dette. Jo mer engasjement vi synliggjør, jo bedre. Og andre partier, selvfølgelig.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Syvert skrev: "Det er ikke dermed sagt at vi har glemt båtbensinen, men jeg tror det er klokt å ligge litt lavt med den en stund fremover...."

 

Til SkipperMorse.

Du må lese hva andre skriver før du kritiserer. KNBF vil jobbe for denne saken og jeg er helt enig i at denne avgiften burde vært unntatt båtbensin.

 

Det er to ting man må tenke på angående bensinavgift.

 

#1

Det vil kreve et nytt merkesystem/farge for å skille to forskjellige avgiftsklasser på bensin. Netopp dette var at argument for å avlyse dieselavgiften.

 

#2

De som har kjøpt båt med bensinmotor visste hvor mye drivstoffet ville koste. De som har lagt mer penger i båt på grunn av lav dieselavgift har kalkulert med lavere kostnader og derfor slo avgiften feil ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...