Jump to content

Erfaring med elektrisk toalett fra TMC


SF

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Takker for mange tilbakemeldinger, tar gjerne imot flere.

Jeg heller mot å bytte ut portapottien med TMC sin elektriske i vinter. Høstprisen på 1895,- er hyggelig nok den.

Jeg monterte en 20.11.06 så har ikke prøvd den ennå. Men prisen er veldig hyggelig. Håper at vi som bruker den, bruker "hodet" og tenker på hva som går nedi kverna. Ellers så er det mange int. innlegg her med masse forskjellig erfaring.

Link to post
Share on other sites

Har du kjørt kverna på den, mye lyd? Jeg skulle egentlig kjøpe et Jabsco toalett hos Jama Marina i Stavanger i helga. De hadde en høst messe men prisene var de samme som ellers så det ble ikke kjøp. Så alle muligheter er åpne for min del enda. Kan fortsatt bli en elektrisk TMC. Som du sier er prisen hyggelig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt TMC el. tidligere og har ikke hatt noe problem med den. Har kjøpt ny TMC nå som skal monteres i Meklingen i vinter. Den bråker vel like mye som den forrige, men jeg lurte på å lime noen sånne støydempingsmatter fra Biltema rundt motoren/pumpa. De tunge som ikke er så tykke.

Noen som har noen tanker om en sånn løsning?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tja - altså fæl og fæl. Det er jo mange andre her også som japper om støy fra el.toaletter, og så vidt jeg husker fra min siste - det er fem år siden nå - så kunne den godt høres ja. Om den nye er noe bedre vet jeg jo ikke for den er jo ikke montert ennå. Men jeg holder muligheten åpen for at den kanskje bør isoleres. Jeg monterer dog først så får vi se det litt an.

Jeg bare hang meg på her siden spørsmålet var oppe, og tenkte at det å pakke det hele inn ville være en god ide. Og dersom jeg ikke får noen motforestillinger så.........

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Var innom Siddis i Stavanger i dag på vei hjem fra jobb, hadde sett at de averterte med 20% på all rekvisita og 40% på elektronikk frem til Jul. Der hadde de et elektrisk TMC av den store typen til 2000,- Så da ble det TMC til båten. Det kom på kr 2300 inkl to skrog gjennomføringer med tilhørende kule ventil og slangestuss. Nå gjenstår det bare litt fintenking før slanger og septiktank anskaffes. Heller nå mot å legge denne under sitte benken rett uten for toalettet.

 

Jeg var litt spent på om det passet så det måtte bare prøves. Litt skitt var det (som du kan se på bildet) under den gamle portapottien men ikke verre en at det lett vaskes vekk. Så får vi håpe også jeg blir en fornøyd TMC eier og bruker.

 

 

toalett_001.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Heller nå mot å legge denne under sitte benken rett uten for toalettet.

 

Sikkert ikke dumt det! Jeg endte også opp med denne løsningen hos meg, dog ikke i samme type båt. 40 liters syrefast tank under benken nærmest toalettet gav totalt 2 meter med slange inn/ut. Lurte på å plassere tanken bak motorommet, men valgte løsningen under benken for å få kortere slanger. Har nå prøvd dette en sesong, og både plassering og størrelse på tanken fungerer helt utmerket for oss fire!

 

Ser kjekt ut med stor bolle, det kunne jeg også ha tenkt meg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det ser veldig greit ut med stor bolle og plass var det og. En fordel til som jeg får med å legge septiktank under benken er at jeg lett kommer til ventilene til gjenomføringene og kan lukke åpne disse etter behov. Med septik i motorrom vil det blit et rent hel...te å komme til disse.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Burde ikke være noe å lure på da nei!

 

En ting jeg alltid passer på før jeg forlater båten er å stenge ventilene til toalettet, og slå av hovedstrømbryterene. Og da er det greit med god tilgjengelighet.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et spørsmål til dere som alt har montert TMC el. toalett. Hvilke bolter brukte dere?

Tenkte å bruke "pin" bolter av typen med treskruegjenger i ene enden og M8 i andre.

 

Skruer da pinboltene ned i dørken og kan tre toalettet over og feste med M8 muttere. Synspunkter?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bare du bruker noen svære skiver/finerbiter/stålplater el burde det bli bra. Det belastes en del sideveis når ryggen skal tømmes og man evnt beveger seg litt :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Pinskruer burde gå bra. Mine potter er originalmontert med 4 franske treskruer på ca. 8mm og kanskje 3 cm lange (i tillegg til porselenstykkelsen). Har holdt siden 1992 og ser ikke ut til å ha vært modifisert/reparert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Pinskruer burde gå bra. Mine potter er originalmontert med 4 franske treskruer på ca. 8mm og kanskje 3 cm lange (i tillegg til porselenstykkelsen). Har holdt siden 1992 og ser ikke ut til å ha vært modifisert/reparert.

 

 

Da fikk jeg endelig tak i boltene jeg hadde tenkt. Kombinasjonsskrue M8 x 50mm.

Tenkte å merkerer "footprint" av toalettet i innerlineren/dørken, for-borrer, så å bolte den franske treskrue delen ned i dørken og så trer jeg toalettet over pinskruene og muttere på toppen. Tror dette blir ganske bra og vedlikholdsvennlig. Lett å demontere toalettet.

 

Så får vi bare håpe på bra vær på lørdag så jeg får gjort litt da.

 

kombiskruer_M8_50mm.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei,

 

Tenkte jeg kunne gi en liten oppdatering på denne tråden. Som jeg skrev tidligere kjøpte jeg et elektrisk TMC med stor skål på salg hos Siddis i vinter. Installerte dette i båten nå i vår. Sjøvannsinntaket ligger under benken rett utenfor toalettrommet. Slangen til inntaket ses til venstre i bildet. De hvite luktfrie slangene til septik ses i høyre billedkant.

 

nytt_toalett_001.jpg

 

 

Bryteren som fulgte med hørtes det ut som det var flere som hadde problemer med så den ble kastet. Jeg kjøpte isteden en Carlingswitch til rundt hundrelappen.

 

nytt_toalett_016.jpg

 

Septiktanken jeg tilslutt valgte var en syrefast fra Maritim på 57 liter. Denne hadde gode slangestusser i rustfritt som skulle tilsi null lekkasje problemer eller vond lukt fra den. Tanken har fire festebraketter og var enkel og montere. Tanken ble plassert bak i motorrommet på styrbord side. Jeg hevet tanken litt slik at den ligger 5 cm over vannlinje, og har kun tømming ved hjelp av fall, ingen pumpe. Dette ser ut til å fungere bra. Dersom jeg åpner ventilen og drar båten opp i plan vill ”fallet” øke til over 20 cm.

 

nytt_toalett_009.jpg

 

Selve toalettet fungerer så langt meget bra. Brukserfaringen er fremdeles noe begrenset men jeg har ingenting å sette fingeren på så langt. Så får vi håpe det fortsetter sånn. En ting som gikk igjen hos flere med erfaring fra elektrisk TMC var støy. Der ble jeg positivt overasket gitt. Om det skyldes at toalettene er blitt bedre eller om det er innfestinga mi som er blitt bra vet jeg ikke men lyden skremmer ingen og jeg tror heller ikke at jeg vil vekke noen med å trekke i snora. Da sover de lett.

 

Tror TMC til 2000kr kontra Jabsco til 6-7000kr var et godt valg jeg :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ser at Maritim har begynt å satse på et nytt WC merke - Matro

 

TOALETT MATRO 12V STOR 6001-47 Elektrisk toalett med lokk og sete i hvitmalt tre.

Kan monteres over eller under vannlinjen.

Innebygd septikkvern. Alle skruer og metall deler er i rustfritt stål .

Leveres med bryter og deksel til motoren.

Spenning: 12V

Inntak: 1/2" Uttakk; 1" eller 1 1/2"

Mål: 349x458x330 mmStor bolle

 

23544_auto.jpg

 

Minner veldig om TMC, noen som kjenner dette merket, er det TMC i ny drakt?

Hvordan er kvaliteten?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det er gått noen år og produktene har utviklet seg. Prisene er det fortsatt stor forskjell på til TMC eller Matro sin fordel vs Jabsco.

 

Hva mener dere nå? Er fortsatt TMC ombyggingssett eller el-toalett å anbefale? Hva med septikkpumpe? Her har TMC også kommet med kraftigere greier, men er fortsatt rimeligere enn Jabsco. Hva har dere erfart og evnt lært?

 

Hilsen en som har manuelt anlegg mensom vurderer oppgradering før ferien.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg var godt fornøyd med mitt elektriske TMC så lenge jeg hadde den båten, men det manuelle Matro toalettet som jeg satte i min nåværende båt er jeg ikke fornøyd med.

 

Første sessongen så satte håndpumpa seg rett før vi skulle på ferie, fikk ny pumpe hos Maritim og ferien var reddet men noen månder senere begynte også denne å trøble. Det virker som en tilbakeslagsventil eller noe slikt setter seg. Når du skal presse ned armen på pumpa så vil den ikke ned, det er unormalt mye motstand.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...