Jump to content

Erfaring med elektrisk toalett fra TMC


SF

Recommended Posts

Har lest i noen tråder her at det er flere som har dårlig erfaring med disse toalettene og ønsker litt fakta fra brukere.

 

Problemer som blir nevnt er:

 

1) Støy

2) Kværna slutter å fungere

3) Vanskelig montering av innelukket modell.

 

Jeg ser at de selger TMC el. 12V til 1895,- inkl bryter.

Er den verd prisen. Forutsetter da normal bruk med mykt papir. IKKE resirkulert eller tørkerull!!

 

:flag:

 

Legger inn en liten oversikt over tilbakemelding fra de av dere som har egen erfaring med elektriske toaletter fra TMC. Oppdatert pr 14/11 kl 12:20:

 

Positiv erfaring: 9 stk

Negativ erfaring: 3 stk

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har toalett med TMC ombyggingssett og er godt fornøyd. Det er ikke lydløst, men jeg plages ikke med det, og ikke tror jeg naboen plages heller. Hvor mye det bråker i sammenligning med andre typer, vet jeg ikke. Dette er den eneste typen jeg har hatt. Det har fungert helt utmerket i mange år. For et par år siden klarte jeg å knekke en slangestuss (trødde på den så med hele min vekt, knakk den). Men det var en kurant sag å reparere, og det var ingen problemer med å få ny del. Skiftet samtidig noen smådeler inni selve pumpen/kvernen. Det fantes reservedeler for alt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt fornøyd,... har BARE brukt resirkulert papir 3 sesonger uten tull ....litt støy .. sluttet delvis å fungere en gang da det ble kastet våtserviet el.lignende i skålen.... det taklet ikke kverna ...den klinte seg til ....lange fingrer ordnet det problemet ..(.konas ) :seeya:

har innelukket modell

 

 

red. skriveleifer

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik før. Sluttet å pumpe skikkelig og fungerte etterhvert mer som en "blender". Snakket med flere forhandlere, og mange av de hadde fjernet de fra sortimentet sitt pga. problemer. De felste anbefalte manuellt, evt. elektrisk Jabsco. Jeg endte på et Jabsco og disse er ikke til å sammenligne. Ordentelig "sug" (2 pumper, en til spyling og et til sug). Ikke hører naboen hvor stor kabel som er lagt heller. Kostet riktignok 6000,- men def. verdt det.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde denne TMC dassen i Sea Rayen, fungerte greit så lenge jeg hadde den med unntak av bryteren som feilet etter kort tid. Litt bråk er det jo men ikke værre enn at det er akseptabelt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt bråk er det jo men ikke værre enn at det er akseptabelt

Dette er vel det en kan kalle en subjektiv vurdering. For den som sitter på potta er det jo greit. Vedkommende er jo våken allerede.

 

Jeg er førstemann på beina om morgenen, og har ikke sansen for å vekke de andre evt. naboer på denne måten. I en tidlig morgenstund i en stille uthavn, så bråker det - det er det ingen tvil om.

 

Når det er på tide å få madammen på beina, så finnes det langt mer behagelige metoder. Da lager hun frokost til deg etterpå også :wink:

Link to post
Share on other sites

Har hatt i de 2 siste båtene, kommer aldr til å ha manuell igjen. Kun elektrisk. Det eneste den ikke tåler, etter egen erfaring, er OB tråd (det fae***skapet kan du slepe en bil med), det knakk impelleren++

Etter at vi kun puttet papir og drittarbeid nedi der, fungerer det perfekt.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis man takler monteringen er jo ofte problemet tilstopping.

 

Ombord hos oss er det forbudt å putte noe i dassen som ikke er spist eller drukket. Har aldri hatt problemer. Hvilke problemer er det man har med toaletter ombord? Jo, tett p.g.a. papir eller verre. Hos oss er det alltid en plastpose på toalettettet for ting man vil bli kvitt. Hvis du reiser en del i Hellas vil du oppleve at du ikke skal putte papiret i do, men i en "søppelkasse".

Link to post
Share on other sites

Har hatt og har den innebygde modellen i snekka , den bråker litt også har den med å gi f i å fungere etter at gjester har vært ombord . Skal som regel bare en liten morell stein til så har du jobben , har tatt den fraværandre div ganger så er vel en liten ekspert der nå . Den er vel ikke den enkleste å montere , men det går jo da og det går likar for vær gang . Har bytta ut dassen i nybåten , satt inn en pumpe dass . Den funker som f også er den nesten lydløs og bruker lite strøm , angrer ikke på at valget blei en pumpe dass denne gangen . Økosjefen sa jeg kunne velge , så da var saken grei .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ta med en god gammeldags sluksugekopp, slik som rørleggerne har brukt i årevis. Koster 15 kr og fikser tett TMC som en drøm. Har hatt mitt i over et år og brukt sugekoppen to ganger. Tørkerull og en klut??? Før hadde jeg manuelt. Det klarte å tygge tørkerull ved en feiltagelse. Lensepumpa for septik var derimot ikke særlig villig, så det ble litt av en jobb.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ikkje kjøp driten!!! (Og då meiner eg TMC)

 

Eg kjøpte eit nytt TMC elektrisk dass i 2004.

-Ledningsbrot i motoren. Det merkar ein ikkje før driten er montert....

-Maritim presenterer å senda feil modell, når dei sender ny motor.

-Ender opp med å få eit verkstad i Portugal til å ordna den første motoren.

(Prøvde den før eg monterte faenskapet.)

-Brytaren tok kvelden etter 5-fem-vekers bruk.

-Ny brytar varte i 3-tre- veker.

-Det lek langs motorakslingen. Dvs. at etter ei stund er vatnet i skåla på nivå med havet. (Me har heldigvis eit par tre cm på vår sida.) Dette kan senka båten din. Dette fører òg til at "biomassen" blir "resirkulet" når den skal pumpast ut.

 

På plusssida er servicen til Gillow & Telle i Bergen. Dei skaffa nye reservedeler gratis frå "TMC-gutta". (Det var diverre ikkje rett reservedel... men rett del skal vera sendt.) Toalettet var ikkje eingang kjøpt hjå Gillow & Telle. God service til ein gamal kunde.

 

Konklusjonen er at dersom du likar å mekka på ting med generelt dårleg konstruksjon, å få mannskit på nevane +++ så er dette rette dasset. Viss ikkje, kjøp noko anna!!!

 

Kanskje sterke ord, men eg står inne for dei.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Vi har vel alle som en dårlig erfaring med forskjellige produkter. Har hatt to av disse "dassene" i mine båter, og har ikke hatt problemer med noen av de !

Når det gjelder bråk er det værre med den montering som er i min båt nå. Ikke akkurat "dassen" sin feil, men den står skrudd rett i glassfiberen inne på do, og det bærer lyd.. Det kan jeg love dere... I forrige båt stod den montert uavhengig av skrog eller innerliner osv. Den var nesten ikke til å høre utenfor dass riktig nok.

 

Så, det blir nok ei lita modernisering av montering i båten min, tenkte å sette mellom små gummidempere som de selger på Biltema. Ser ut som små motorfester. Noen som har bedre forslag til støydemping ?

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på de demperene kan være litt variable. Jeg har brukt noen av dem på andre prosjekter. Hvis du setter dassen på en plate og demperene mellom denne platen og dørken, vil mulig utskifting bli enklere og demperene vil få et mindre moment å jobbe med.

 

Av fire slike dempere, tror jeg en røk ved at gummien slapp fra stålet. Statistikkgrunnlaget for min uttalse er mao. litt spinkelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...